Werkplaats plaatselijk verwarmen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door DaBit »

Petroleum zou iets van 80 cent per liter moeten kosten momenteel bij voldoende inkoop. Met 10-11kWh/liter en 90% rendement dus grofweg 8,5 cent/kWh aan warmte. Dan is aardgas voorlopig nog veel goedkoper (zit ook ongeveer 10kWh in een kuub), maar met elektra heb je een beste warmtepomp nodig wil je goedkoper uit zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij zit aardgas op het moment ook al op €0.99 ?
Daar zal wel wat verschil in zitten, afhankelijk van het moment van vast-zetten, maar het gaat aardig die kant op.

Uw variabele leveringstarief voor Eneco HollandseWind & Zon® MKB wordt € 0,23690 (normaaltarief) per kWh en € 0,17814 (daltarief) per kWh.

Uw variabele leveringstarief voor Eneco Gas MKB wordt € 0,99451 per m3.

Uw vaste leveringskosten voor stroom en/of gas blijven gelijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door skillalot »

Waar haal jij die tarieven voor stroom vandaan? Ik zie overal al rond de 40 cent per kwh
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door DaBit »

Even gekeken, EUR 1,12/m3 bij mij voor gas, 0,25/kWh enkeltarief stroom, Essent variabel.
Dan is olie stoken met een 'standkacheltje' in je klushok zo'n slecht idee nog niet. Want tado's en andere maatregelen ten spijt, de prestaties van de CV in het hok is nog steeds benedenmaats.

Airco die 2 kanten op werkt is uiteraard nog slimmer, met een COP van 2 zit je al zo'n beetje op gelijke kosten per kWh (als je onderhoud niet meeneemt tenminste). Maar dat is meer een onderdeel van een grondigere aanpak van het prutshok. Dan moet echter eerst het spaarvarken weer wat vetter; het is de laatste tijd geen uitgavenpatroon geweest in huize DaBit maar een burn-rate.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar in een beetje mancave zet je natuurlijk gewoon zoiets neer:
https://youtu.be/E9iFppw--lo
;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door assink »

Ik wil het liefste kunnen verwarmen zonder dat ik er continu bij moet blijven en me geen zorgen moet maken over dat de boel in de fik vliegt.
Zo'n airco die verwarmt en koelt is misschien een goede optie, maar dan moet ik de boel eerst beter gaan isoleren, anders kost het mij teveel stroom.
Nu stook ik gewoon snel warm met een flink vermogen, en koelt het langzaam weer af tot kort boven het vriespunt als ik gestopt ben.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Kjelt »

Tja brandgevaar, CO en milieu zijn ook parameters om bij de keuze te betrekken inderdaad.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door spinningwheels »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 jan 2022 12:29 Maar in een beetje mancave zet je natuurlijk gewoon zoiets neer:
https://youtu.be/E9iFppw--lo
;-)
Zou op zich niet verkeerd zijn, alleen al die spanen die er in terechtkomen kauwt zo lastig weg.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door DaBit »

Voor de viezemientjes regelmatig wat ijzer en magnesium verspanen :lol:
De karkassen van dooie bomen affakkelen laat ik verder wel aan de buurman over. Dat stinkt al hard genoeg.

Maar even heetstoken en af laten koelen doe ik nu ook. Is voor beperkte hobbytijd best efficient ook. Alleen die 2kW van het werkplaatskacheltje plus een beetje van de CV schiet niet zo heel hard op. Frees of draaibank met supportapparatuur (compressor, stofzuiger, computers) produceert ook nog wel aardig wat warmte, maar die heb ik niet elke dag nodig.
Beter zou ik dan een 10kW kacheltje met rooie stekker pakken ipv 2kW. Maar die kost grofweg evenveel als zo'n petroleumstookding, en tegenwoordig zie ik wat ik aan elektriciteit verbruikt heb, en dan word je niet vrolijk als je weer eens 26kWh in de grafieken ziet staan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door WillyH »

Danny schreef: 04 jan 2022 23:24 Als aan een D.I.Y. oplossing gedacht wordt zijn er op Youtube heel wat filmpjes te vinden over zelfgemaakte kachels die op gebruikte motorolie werken.
Milieuwetgeving (OVAM) in België verbied het gebruik van afgewerkte (motor-) olie als brandstof. Terecht, overigens.
Plaats reactie