Werkplaats plaatselijk verwarmen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 867
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door zeeschuim »

Sprookjes bestaan niet.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Kjelt »

Lijkt op die koolstoflaag die ze voor platte weerstanden op keramische dragers gebruiken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hoe denk je dat IR panelen werken? is toch gewoon precies hetzelfde. Smeerbare weerstands pasta. Is helemaal niets schokkends aan. Alleen de manier van aanbrengen misschien.
En afhankelijk van wat andere factoren kun je er natuurlijk niet zomaar 220v op zetten, moet er toch ook weer een trafo tussen.

Grootste probleem is volgens mij dat Nederland helemaal niet gewend is om de hoofd verwarming elektrisch te doen, terwijl dat in andere landen soms heel gewoon gevonden wordt. Dat heeft alles met de prijs verhoudingen te maken tussen elektra en gas, wat op het moment aardig aan het kantelen is. Em als je aan een COP van 1 gewend bent met je elektrische verwarming, is elke warmtepomp oplossing natuurlijk winst.

Voor wat ervarings info over IR verwarmen is dit wel een leuk linkje:
http://grijzemassa.blogspot.com/
Kjelt schreef: 29 dec 2021 09:44 Lijkt op die koolstoflaag die ze voor platte weerstanden op keramische dragers gebruiken.
Dat lijkt mij ook, alleen moet je dan wel kans zien die betaalbaar te produceren. :mrgreen: (dat zit ongeveer in hetzelfde prijssegment als inkt voor inktjet printers)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 dec 2021 09:54 Voor wat ervarings info over IR verwarmen is dit wel een leuk linkje:
http://grijzemassa.blogspot.com/
Interessant! Die heb ik even opgeslagen.

Die geleidende pasta op panelen of wanden zal best z'n toepassingen hebben maar ik verwacht dat de temperatuur laag moet blijven waardoor er niet zoveel IR staling vanaf komt. Zelf zou ik dan toch meer zien in echte IR panelen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 29 dec 2021 11:06
hugo stoutjesdijk schreef: 29 dec 2021 09:54 Voor wat ervarings info over IR verwarmen is dit wel een leuk linkje:
http://grijzemassa.blogspot.com/
Interessant! Die heb ik even opgeslagen.
deze is ook wel leerzaam https://www.plushuis.nu/blog
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 29 dec 2021 11:06 Die geleidende pasta op panelen of wanden zal best z'n toepassingen hebben maar ik verwacht dat de temperatuur laag moet blijven waardoor er niet zoveel IR staling vanaf komt. Zelf zou ik dan toch meer zien in echte IR panelen.
Hangt denk ik van de toepassing af.
Voor je eigen huis is het natuurlijk prima om de vloeren, plafonds en muren continu op een 20-25 graden te hebben.
Voor een werkplaats waar je maar een paar uur per dag bent geldt snel opwarmen en niet teveel warmte in verliezen stoken dat de rest van de dag weer afkoelt. Als je wel meer dan 8 uur in die werkplaats bezig bent per dag, dan wordt het denk ik allereerst goed isoleren.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Danny »

's morgens een koude douche nemen. Heb je het de hele dag warm. :P
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben zelf niet kouwelijk aangelegd.. zoals eerder gezegd..zodra de temperaturen boven de 15°C zijn loop ik in de werkplaats weer in een Polootje.

Kort en goed, denk ik dat we samenvattend kunnen concluderen dat Isolatie belangrijker is dan de kachel.. immers wat er niet uitgaat.. hoef je niet bij te stoken, en wat er niet inkomt.. hoef je niet te koelen..
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Grafjan »

Mocht je een vuurkorf hebben, ik heb nog eikenhouten tafelpoten om op te stoken.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Kars-cnc »

Grafjan schreef: 29 dec 2021 18:00 Mocht je een vuurkorf hebben, ik heb nog eikenhouten tafelpoten om op te stoken.
Arie woont in diep donker Drente, daar leggen ze zelf wel even een boom om als ze willen stoken :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 29 dec 2021 18:23
Grafjan schreef: 29 dec 2021 18:00 Mocht je een vuurkorf hebben, ik heb nog eikenhouten tafelpoten om op te stoken.
Arie woont in diep donker Drente, daar leggen ze zelf wel even een boom om als ze willen stoken :lol:
eh.. Ho even.. ik wenje in Fryslân ja?.. mei ik jo wat freegje?.. doge jo wôl?.. :lol:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 29 dec 2021 19:59 eh.. Ho even.. ik wenje in Fryslân ja?.. mei ik jo wat freegje?.. doge jo wôl?..
Excuses voor deze verwarring! Fryslân..., maar daar hakken jullie toch ook wel even een boom om als het nodig...
Wij hebben jarenlang een zeilboot in Makkum hebben liggen en daar geleerd om zo'n 90% van het Fries te verstaan. Dus; ja je mag het me best vragen, maar ik deug wel hoor. Noflike jûn fierder.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door spinningwheels »

Kars-cnc schreef: 29 dec 2021 18:23 Arie woont in diep donker Drente, daar leggen ze zelf wel even een boom om als ze willen stoken :lol:
Een Fries voor Drent uitmaken ( of andersom) Is toch best wel op het randje. Net zoals een 010 uitmaken voor een 020 zeg maar.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door DaBit »

Friezen, Drenthen, 010, 020... Moeder Aarde heeft niet voor niets rivieren als barriere tussen die gebieden en het mooie Brabant gelegd..

:mrgreen: :mrgreen: :P

Kwa IR-panelen: https://www.lente-akkoord.nl/de-mythe-v ... ontrafeld/
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie