Werkplaats plaatselijk verwarmen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Heb ik ook wel eens naar gekeken.. maar ik heb geen klein gaatje in mijn werkplaats om de uitlaat door naar buiten te jagen..
Dan moet ik de deur open houden, en sta ik te stoken voor de vogeltjes..
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door spinningwheels »

Arie Kabaalstra schreef: 27 dec 2021 19:12 Heb ik ook wel eens naar gekeken.. maar ik heb geen klein gaatje in mijn werkplaats om de uitlaat door naar buiten te jagen..
Dan moet ik de deur open houden, en sta ik te stoken voor de vogeltjes..
Is als ik het goed heb maar een pijpje van 20 mm. Dat prik je toch zo door de wand van de loods heen
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Sven »

Heb je ook geen raampje waar je een paneel in kan plaatsen?
Of kan je een paneel in de deuropening plaatsen?

Ik heb een keer (als klusser) bij iemand een bovenraampje vervangen door een paneeltje om een airco te kunnen installeren zonder een permanente wijziging aan het gehuurde te hoeven maken.

Die diesel heaters zijn echt onthutsend goedkoop geworden.
Als je eentje wil met CE dan kan je een planar bij de watersport/kampeerwinkel kopen, iets van eu 500,--
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Danny »

Arie Kabaalstra schreef: 27 dec 2021 19:12 Heb ik ook wel eens naar gekeken.. maar ik heb geen klein gaatje in mijn werkplaats om de uitlaat door naar buiten te jagen..
Dan moet ik de deur open houden, en sta ik te stoken voor de vogeltjes..
https://www.amazon.nl/s?k=petroleumkachel
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat zou nog wat zijn, Ik heb namelijk geen ramen in mijn werkplaats.. helaas..

't liefst zou ik een werkplaats met plenty daglicht hebben.. dan hoef je de verlichting overdag niet volop aan te hebben.. 'k zou dan met de helft uit kunnen.

Mijn werkplaats is een "hokje" in een grotere loods, gewoon iets van 5.5 x 5.5 meter, met een inloop, balkenplafond, geen ramen, geen deur.. Dus met een kachel zou ik ook al flink wat warmte kwijtraken naar de rest van het pand.. moeten we eens wat op verzinnen...

Ik ben ook wel een beetje aan het kijken naar andere werkruimtes.. maar die liggen niet voor't oprapen..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Sven »

Met die dingen MOET je voor de vogeltjes stoken, als je tenminste wilt blijven leven.

@ Arie, misschien mag je van de verhuurder wel zelf/op eigen kosten een raampje plaatsen?
Als je die van MP plukt kost dat ook niet veel.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee, daar hebben we het wel eens over gehad, de eigenaar van het pand wil er geen ramen in.. geen pottekijkers..

Daar valt wat voor te zeggen natuurlijk, maar ik mis dat wel..

Daarom ook dat ik aan het rondkijken ben naar andere ruimte.. maar goed.. ik heb best wel een eisenpakket.. Ramen, Stabiele betonvloer, Krachtstroom, goede isolatie, liefst verwarming..
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Portje »

Maar nu gaat het alleen over verwarmen, wat op dit mm logisch is natuurlijk.
Maar hoe zit dan als het zomers heet is..
Als ik hier zo zie dat men niet eerder tevreden is met meerdere nullen achter de komma wat nauwkeurigheid betreft, verwachte ik eigenlijk dat er dan ook meer met de temperatuur rekening gehouden werd zodat die nauwkeurigheid ook steeds zoveel mogelijk gehaald wordt.
En hoe doen jullie het met de luchtvochtigheid die heen en weer zwabbert.
Bij mij hangen een aantal dagen/jaar de waterdruppels aan de acryl dakplaten van het schuurtje waar ik eerst de portaal wilde neer zetten, dus dan is het knap vochtig.
Ook niet echt lekker voor bv een mdf spoil board of mdf vacuüm board, ik noem maar wat
gelukkig is het wat dat betreft wel beter in het stenen schuurtje waar hij nou staat, maar toch...

Nou moet ik zeggen dat met de jaren ik het wel steeds eerder flink koud krijg tegenover vroeger.
En om nou te zitten vernikkelen in de schuur, brbrbr geen zin in, ik hoef er mijn brood niet mee te verdienen.
Dus ik loop toch steeds te denken aan verwarming, hoe of wat.
Nu heb ik achter aan het huis een splitairco hangen.
Die heeft 2 aansluitingen die in gebruik zijn.
Ik zit me nu af te vragen of die niet uit te breiden is naar 3 aansluitingen en daar dan een unit in de schuurtje, +/- 2x3m, bij te plaatsen.
Dan kan ik koelen, verwarmen en ontvochtigen als dat nodig is.
En evt. voor minder dan €500 heb je een complete set als het moet.

Als ik kijk naar de Chinese airco die ik beneden heb, dat ding draait nu een dikke 18j koelen, die verwarmt ook best wel, gisteren nog ff uitgeprobeerd.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Floor »

Dubbel
Laatst gewijzigd door Floor op 28 dec 2021 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Floor »

Wat Portje zegt, heb ik 2 jaar geleden exact zo gedaan. Een warmtepomp airco in m'n garage geplaatst. 2.5 Kw warmte voor de prijs van 800 watt verbruik. Mijn garage is wel dubbelsteens, maar nergens geïsoleerd. In de praktijk krijgt deze binnenunit het voor elkaar om bij 0c buiten, het binnen op 14c te krijgen in 90..120 minuten. En in de zomer lekker koel, indien nodig. geen spijt van.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Floor schreef: 28 dec 2021 18:28 Wat Portje zegt, heb ik 2 jaar geleden exact zo gedaan. Een warmtepomp airco in m'n garage geplaatst. 2.5 Kw warmte voor de prijs van 800 watt verbruik. Mijn garage is wel dubbelsteens, maar nergens geïsoleerd. In de praktijk krijgt deze binnenunit het voor elkaar om bij 0c buiten, het binnen op 14c te krijgen in 90..120 minuten. En in de zomer lekker koel, indien nodig. geen spijt van.
Dubbelsteens?.. dat zou betekenen dat je muren 44 cm dik zijn.. denk dat je gewoon steens muren hebt, met mogelijk een spauw, maar dat hangt weer van het metselverband af.. als't kruis, staand, vlaams ketting of frans verband is, dan niet. Halfsteens of klezoor verband, dan wel..
Sorry.. ik liet me even gaan.. mijn vader is van oorsprong metselaar, en ik heb zijn oude schoolboeken., bovendien delen we een interesse voor architectuur..

een Airco .. ja.. die werkt natuurlijk 2 kanten op.. 'k heb er een in mijn auto, en ik vind het geweldig.. (volvo.. die zijn gebouwd op koude winters.. 'k heb ook verwarmde stoelen...🥰)

Maargoed.. dan moet je dus ook gaten in je pand hebben.. he'k nie.. dus da gaat em voor mij ook nie worre..

Wel iets om voor een volgende werkplaats in het achterhoofd te houden..
keesfrees
Berichten: 3113
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door keesfrees »

Zijsprong over muren :
Ik heb hier steens en ook 1,5 steens muren.
In die 1,5 steens heb een loopdeur gemaakt, eerst 2 zaagsneden laten maken door iemand met een joekel van een cirkelzaag.
Die kwam er net niet door, dat was niet erg, wel jammer dat de zaag niet haaks stond ! grrrr.
En wat een berg steen afval van een deurtje alleen al.

Ik heb ook wel eens bij een paar metselaars in de wagen gezeten die elkaar aftroefden over het aantal verbanden wat ze kenden, dat zijn er heel wat.
Hier een paar (!) voorbeelden :
https://www.joostdevree.nl/shtmls/metse ... lden.shtml
Verder ook een onovertroffen informatiebron trouwens.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3113
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door keesfrees »

handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hmm.. doe mij een emmer van dat spul?.. knoop er een voeding aan.. en klaar.. voor de winter dan..
Plaats reactie