Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

bartk
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 dec 2021 10:39

Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door bartk »

Hi all

Ik heb een vraag die niet direct gerelateerd is aan cnczone, maar toch wel wat raak vlakken heeft.

Ik moet voor mijn Mercedes Sprinter een hub extender laten maken van aluminium.
Het probleem is dat bepaalde afmetingen heel nauwkeurig moeten en andere helemaal niet niet.
Ik gebruik spaceclaim en daar heb je een aantal mogelijkheden om bepaalde nauwkeurigheden aan te geven
Maar heb best wel moeite om de goede te vinden. Hoop dat ik hier wat advies kan krijgen

Wat is een hub extender, hub ( extender ) is een ring die er voor zorgt dat de velg van een auto gecentreed wordt,
voordat je de velg vast zet met de bouten. Ik moet die een klein beetje verlengen omdat ik een 5mm space nodig heb
om iets meer ruimte te krijgen tussen de band en de schokdemper.
Voorbeeld
Afbeelding

Ik wil de extender zo nauwkeurig laten maken dat hij met droogijs geinstaleerd kan worden ( krimpen -80 graden )
hub.PNG
Nu moeten de twee buiten vlakken heel nauwkeurig gecentreerd zijn ten opzichte van elkaar (gemaakt met 1 opspan in de draaibank) Ik weet niet hoe ik dit kan specificeren. Ook het aan leg vlak tussen de kleine en grote diameter moet heel nauwkeurig anders vervormt het bij installatie ( als ik een beetje geweld moet gebruiken )

Weet iemand hoe ik dit moet specificeren ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door xander janssen »

Wat bedoel je met 2 buiten vlakken?
Het voor- en achtervlak of de twee cilindrische buitenkanten?

In 1e geval 1 vlak Referentie A maken en dan voorvlak een evenwijdigheid geven tov RefA.

Anders kijk eens naar deze tekening voor inspiratie. Een spacer voor mijn draaibank klauwplaat die ik heb laten maken.

24039

En anders 1 cilindervlak RefA maken en 2e cilindervlak een maximale dubbele slag geven tov RefA.

Als je wat beter aan geeft wat er zuiver moet lopen kan ik je wel helpen, vorm- en plaatstoleranties is groot gedeelte van mijn baan 😀
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door bartL »

De binnendiameter als referentie gebruiken. De buitendiameter(s) met concentriciteit op de referentie specificeren en de voorvlakken perpendicular. Als de vlakheid binnen deze haaksheid moet liggen kan je die apart specificeren.
De krimppassing kan je gewoon met een passing tolereren. Als je wilt kan ik je er wel bij helpen als je een tekening hebt.
bartk
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 dec 2021 10:39

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door bartk »

Wat bedoel je met 2 buiten vlakken?
de kleine en de grote bus moeten beide perfect op elkaar gecentreerd worden
Anders zal de velg niet perfect centreren op de hub,


Ik probeer met het voorbeeld van Xander het te verbeteren,lukt nog niet heel goed, maar heb wat bij te leren in Spaceclaim

@bartl
Het gebruik van de binnen vlak ( diameter ) als referentie lijkt me geen goed idee omdat mij het binnen vlak helemaal niet interesseert en het maken van de hub extender alleen maar moeilijker maakt. Ik heb namelijk al een aluminium buis met 90mm buiten diameter met 70mm binnen diameter, en daarom hoeft de binnen kant niet bewerkt te worden.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door FSSF »

Is die nauwkeurigheid wel écht nodig? Spoorverbreders worden veel gebruikt en ik ben ze nog nooit met een dergelijke klempassing tegengekomen, en heb zelf ook nog nooit problemen er mee gehad in de zin van trillingen o.i.d. Veel centreerringen (zonder spoorverbreders) waren zelfs gewoon van kunststof.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door bartL »

bartk schreef: 12 dec 2021 17:02 @bartl
Het gebruik van de binnen vlak ( diameter ) als referentie lijkt me geen goed idee omdat mij het binnen vlak helemaal niet interesseert en het maken van de hub extender alleen maar moeilijker maakt. Ik heb namelijk al een aluminium buis met 90mm buiten diameter met 70mm binnen diameter, en daarom hoeft de binnen kant niet bewerkt te worden.
Ok, dan heb ik je niet goed begrepen, ik dacht dat daar die Ø78mm opstond maar die is daar blijkbaar niet voor bedoeld (precies de reden waarom ik geen fan ben van maatvoering in 3D maar dat terzijde). Maargoed dat maakt het alleen maar makkelijker.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door xander janssen »

Dus als ik het goed begrijp, je hebt een 5 mm spacer met daarin een groot gat, 84.1 of 78.1 waarin deze bus komt en de velg komt vervolgens over de andere diameter.

Ik gok dan dat het gat in de spacer 78.1 is en deze bus dan met de borst (overgang van 78.1 naar 84.1) op de spacer aan ligt om te voorkomen dat hij dieper schuift.

Vraag is dan hoe de combinatie van spacer en bus centreerd op de originele naaf. Maak eens een scheys van originele naaf, bus, spacer en velg om e.e.a. 100% duidelijk te krijgen. Pentekening met de hand is voldoende.

In dat geval:

- binnendiameter doet er niet toe
- voor en achtervlak van bus doen er niet toe
- diameter 84.1 en 78.1 wel
- randje van overgang van 84.1 naar 78.1 ook

Dan zou ik:

- Grootste diameter RefA maken
- Kleinere diameter concentriciteit heven tov RefA
- randje een haaksheid geven tov RefA
-randje een vlakheid geven

Inderdaad nooit in 3D maatvoering aangeven. Is namelijk garantie op fouten.

Als ik zie hoe bij mijn busje de originele velg "centreerd" over de originele pasrand van de naaf, vraag ik mij af of het zo nauwkeurig moet. Maar dat is jouw beslissing.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door spinningwheels »

TS schrijft
Ik wil de extender zo nauwkeurig laten maken dat hij met droogijs geinstaleerd kan worden ( krimpen -80 graden )
Dat gaat natuurlijk al helemaal niet werken.
De binnenmaat mag best wel strek er omheen gaan, maar op de velg wil / moet je toch echt wel wat ruimte hebben.
Als je daar ook een strakke passing van maakt krijg je de velg er binnen een half jaar al echt niet meer zonder grof geweld af.
Die normale centreerringen zijn niet zonder reden van kunststof.
In theorie kan ik praktisch alles
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door motormuis »

spinningwheels schreef: 12 dec 2021 19:48 TS schrijft
Ik wil de extender zo nauwkeurig laten maken dat hij met droogijs geinstaleerd kan worden ( krimpen -80 graden )
Dat gaat natuurlijk al helemaal niet werken.
De binnenmaat mag best wel strek er omheen gaan, maar op de velg wil / moet je toch echt wel wat ruimte hebben.
Als je daar ook een strakke passing van maakt krijg je de velg er binnen een half jaar al echt niet meer zonder grof geweld af.
Die normale centreerringen zijn niet zonder reden van kunststof.
ik heb er verschillende gemaakt voor een vriend automonteur als hij weer eens een paar andere velgen had voor de auto waarvan de gatdiameter niet klopte voor de naaf de ringen hebben we gedraaid uit peek met 0,1 mm speling binnen en buiten heb nooit gehoord dat dit niet goed werkte
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door xander janssen »

Ik begreep ern krimppassing in de spacer, niet in de velg.

Bottom line: we need more information :lol:
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door spinningwheels »

xander janssen schreef: 12 dec 2021 20:27 Ik begreep ern krimppassing in de spacer, niet in de velg.

Bottom line: we need more information :lol:
Dat zou ook onzin zijn, ring lijm je er gewoon in.
In theorie kan ik praktisch alles
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door bartL »

xander janssen schreef: 12 dec 2021 20:27 Ik begreep ern krimppassing in de spacer, niet in de velg.
Dat moet hij toch ook bedoelen? De binnendiameter is niet belangrijk dus de naaf zal het niet zijn (sowiso ook niet logisch). En de velg zal hij ook niet bedoelen want dan krimp je hem de verkeerde kant op.

Ik begrijp ook niet waarom je dat zou gaan krimpen, maargoed dat was de vraag ook niet.
bartk
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 dec 2021 10:39

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door bartk »

Net een nieuwe uitleg getypt, en automatisch uitgelogd, en alles weg. zucht

Dit is een hub en de uitstekende bus centreert de velg, bij monteren
Afbeelding

Dit is een hub waar een dunne spacer gemonteerd is en dan zie je dat
de ring waar de velg op centreert dus niet ver genoeg uitsteekt
Afbeelding
Ik heb geen draadeindes maar bouten dus de velg is niet te monteren zo.
die hub moet dus verlengt worden en de smalle bus moet in de hub gemonteerd worden.
Op die manier kan ik de hub extenden met 1 cm verlengen.

Heb in het verleden een soortgelijk opdracht gegeven en twee keer iets onbruikbaar terug gekregen, wel betaald.
Dus daarom wil ik een tekening die precies zegt wat er gemaakt moet worden.
84.1mm is de velg passing
78.1mm is de binnen diameter van de hub.

Had het allemaal beter uitgelegd, maar ja, een forum dat je uit logt als je iets aan het schrijven bent. tja
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door spinningwheels »

Dus je wilt dit
666.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie