Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door Sven »

Na het draadje "warmteterugwininstallatie in rijtjeshuis" heb ik zitten doorbroeden op de technische staat van ons huis.

Eigenlijk vind ik de verbeteringen die gedaan kunnen worden nogal meh. Het komt er vooral op neer dat er meer lagen worden aangebracht op een huis dat ik al te meh gebouwd vind.
Meh wordt niet beter met nog meer meh.
Eigenlijk is het enige dat fundamenteel een verbetering is de nieuwe kozijnen.

Uiteraard zou het huis qua energieverbruik beter worden maar 0 verwarming lukt niet.
Maar wat nou als je naar casco terug gaat en opnieuw opbouwt? En het huis ietsje groter maakt omdat je toch bezig bent?

Dus:
Uitbouwen naar de straat toe (is elders in de straat al gedaan, 4 a 5 m2 extra)
Betonvloer er uit tot aan de betonbalken, nieuwe vloer (isolatiebroodjes) met vloerverwarming er op (huidige vloer is niet mooi vlak en ongeisoleerd)
Alle techniek er uit en nieuw er in, inclusief ventilatie :) ( er is nu geen mechanische ventilatie)
asbestverwijdering (ventilatiekanalen)
Complete dak, inclusief balken en dakkapellen, er af en opnieuw opbouwen, incl dakkapellen en zonnepanelen (dak is nu dik spaanplaat met 3 cm pur)

Als we dit zouden kunnen doen voor een ton dan zouden we voor het huis betaald hebben wat het nu waard is ZONDER dat het energieneutraal is.

Wat denk je, is dit een zinnig pad om te gaan onderzoeken?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door bartL »

Met zoveel meh, zou ik er maar wat schapen in jagen. :lol:

En dan nu serieus. Onderzoeken kan geen kwaad natuurlijk maar ik denk dat je snel tot de conclusie komt dat je dat voor een ton niet gaat redden. Tenzij er nog een leuk subsidiepotje voor te vinden is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus jouw gedachte is: als ik toch nieuwe kozijnen doe, dan maar gelijk de hele voorpui een metertje naar voren.
Even wat puntjes:
Jullie zitten denk ik op zandgrond, dus fundering is geen probleem. (niet heien)
Verbouwen is volgens mij veel duurder dan nieuwbouwen, geen idee of je met die ton uit komt.
Is wel een halfjaartje je huis een complete bouwput.
Als je de kruipruimte afschrijft, en hem vol blubbert met schuimbeton, heb je ook een behoorlijke isolatie.
Hoeveel vierkante meters zonnepanelen zou je kwijt kunnen / zou je nodig hebben.

En hoeveel ga je er mee winnen. (80-20 regel, 80% inspanning/kosten, 20% resultaat ?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door Kjelt »

Als er zoveel aan het huis moet gebeuren dan zou ik me gaan Inschrijven voor een nieuwbouw project.
Een ton is bij een verbouwing zo verdampt en bij de verkoop zie je er weinig van terug.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door Sven »

Mmmmschapenmeh. Ook even over nagedacht maar dat is lifestyle, geen carriere.

80/20 is wel een goeie om even in gedachten te nemen.

Belangrijkste is denk ik dat je dit alleen moet doen als je denkt er nog lang te wonen. Maar met schoolleeftijd in het achterhoofd is dat nog makkelijk 12 jaar.
Als ik met een schuin oog naar de ontwikkelingen in de energiemarkt kijk dan kom ik tot de conclusie dat terug naar casco sowieso door iemand gedaan moet worden, of de hele rij moet afgebroken worden.
Terug naar casco doe je niet gauw als er al veel geld is geïnvesteerd in energiebesparing.

We betalen nu eu 100,-- aan gas per maand. Laat dat 85 zijn voor verwarming alleen.

Ik heb een offerte voor de isolatie van de kruipruimte, rond de 2000,-- daar ga ik niet zelf voor in de weer. Maar die isolatie is dan meh, en dan moet er voor terug naar nul nog steeds vloerverwarming in. Dan moet toch de woonkamer leeg, de vloer opnieuw afgewerkt worden omdat ie niet vlak is, dan voelt vanaf de botten opnieuw opbouwen als aantrekkelijker.
Volblubberen met schuim kan denk ik niet, er lopen antennekabels doorheen die denk ik toegankelijk moeten blijven.

Het blijft denk ik wel staan of het "verstandig is" als je over een ton heen zou gaan.
Misschien is het ook nog "verstandig" als de verkoopwaarde met 0 op de meter uitkomt op wat we betaald hebben.
Het wooncomfort zal wel hoger zijn.
We kunnen eventueel de huidige 1 zolderkamer terugbouwen naar 2 kleinere, dat zal de waarde ook goed doen. Dat is ook makkelijker te doen als er een nieuwe dakkapel komt.

'N half jaar bouwput moet je ook mee overweg kunnen. Een half jaar wonen in een vakantiehuisje en tijdens de bouwvak kamperen in je eigen huis ;)
Er wordt in de buurt af en toe wel nieuw gebouwd maar eigenlijk niet genoeg om de aanwas van mensen kwijt te kunnen.
De kans dat de woningprijzen doorstijgen lijkt me groter dan dat ze stagneren.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door DaBit »

Ik heb de woonkamer 1,5 meter uitgebouwd richting straat, 2,5 meter richting tuin, houten vloer eruit en isolatie/vv/beton/tegels erin, en nog wat extraatjes zoals deuren verplaatsen. Daaruit vloeit weer meer werk en onkosten; rolluiken, schilderwerk buitenkant, gordijnen binnenkant, etc. En uiteraard de zaken zoals 'die 12 jaar oude TV ga ik niet meer ophangen, doe maar een verse', 'De bank is einde verhaal, doe die ook maar een verse', etc. Da's ook weer 1000 euro hier, 1200 euro daar, 4500 euro zus, 800 euro zo, enzovoorts.

Meeste verbouw-werkzaamheden zijn door een bouwbedrijf uitgevoerd; als het gezin het huis uit moet wegens bouwput dan heb je niet de luxe om een maand of 9 in de avonduren en vrije dagen je ding te doen, dan moet er gang in zitten. Of althans, dat is met de twee prinsjes en de koningin hier zo.

En dan ben ik nog niet eens klaar met in plaats van een uitgavepatroon een 'burning rate' erop na te houden; de zonnepanelen komen binnenkort en dan gelijk goed ('die afvoerpijp verplaatsen en dakraampje weg, en gebruik het hele dakoppervlak maar voor 24 joekels van 2x1 meter'), toch weer 8000 euro. Vloerverwarming is leuk, maar de rest word niet meer warm. Tado systeempje, klepje hier, kraantje daar, weer honderden euros stukgeslagen. Nu nog veel te veel galm in de woonkamer wegens mooie tegels en gestucte wanden, moet ook nog eens wat aan gebeuren. Zwaar gordijntje hier, akoestisch paneeltje daar, en hoppa, weer 1000 euro armer.

Die ton van jou heb ik dus al een aardig eind stukgeslagen op alleen de woonkamer+bijbehorende zaken. Ik zou de beste inschatting maken die je kunt kwa tijd en kosten, die maal pi doen, en dan zit je aardig in de richting.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door Sven »

Had ik gemist maar is dat het huis waar je al woonde of een ander? En if je oude huis, waar woonde je tussentijds?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door DaBit »

Dat is het huis waar ik al woonde (waar jij ook wel eens geweest bent). In de tussentijd even bij pa gewoond.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door skillalot »

Wat denk je straks met je verbouwing te gaan besparen aan energiekosten? Als je nog 12 jaar daar wil blijven wonen, en je zou bijvoorbeeld 200 euro in de maand besparen, dan is dat 12x12x200=28.800 aan kosten. Moet je daar een ton voor gaan uitgeven, die je niet terug ziet in de verkoopwaarde van je huis? Ik zou er niet aan beginnen...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door Sven »

Precies.

Maar als je naar het grote plaatje kijkt...

De huidige ontwikkelingen laten zien dat we als Europa afhankelijk zijn van russisch aardgas, en daarna wat kleinere opties.
Zelfs al zou het een passende optie zijn om over te schakelen op kernenergie dan duurt dat nog minstens 10 jaar voor dat die beschikbaar komt.

De enige manier, echt de enige manier waarop we als land serieus minder energie kunnen gaan gebruiken is als we het energiegebruik van gebouwen omlaag brengen.
(Nou ja, misschien dat er ook wat veranderd als energie voor iedereen even duur wordt, ongeacht de afgenomen hoeveelheid....)


We kunnen simpelweg niet alle woonhuizen die niet energieneutraal zijn tegen de vlakte gooien en vervangen voor iets nieuws. Daar hebben we niet genoeg mankracht voor.
Zelfs voor massaal ombouwen naar energieneutraal is er niet genoeg mankracht.

Oppervlakkig gezien kan de investering inderdaad niet uit.
Maar als de huidige trend doorzet dan kan het ook een waanzinnig goede zet blijken te zijn.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

1.Wat heb je nodig om energie neutraal te worden?
2.En hoe denk je dat dat gaat worden als 'de pleuris uitbreekt'

1. een zuinig huis, en meer dan voldoende zonnepanelen, zodat je je winterverbruik in de zomer al terug geleverd hebt aan het net.
Ik vind dat een beetje sneue vertaling van 'energieneutraal'.
En dat terug leveren is volgens mij de bottle nek, want je krijgt je huis waarschijnlijk nooit zuinig genoeg.
Als dan de salderingsregeling afgebouwd gaat worden, komt je berekening volledig in de knoei.
Heb je zoveel oppervlak beschikbaar, of kun je je inkopen op een andere lokatie?

2. Als het gas voor het conventionele deel van Nederland dan niet meer te betalen is, en er een klein groepje 'zieners' zich heeft verzekert van goede isolatie en een minimaal verbruik, gaat dat groepje gegarandeerd ook lijden onder die gas problemen, dus linksom of rechtsom, de democratie bepaalt.
Ik wil je natuurlijk niet van je goede voornemens af brengen, en energie bezuinigen is altijd een goed plan. Maar ikzelf redeneer net als beleggers: resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. :lol:

Uitspraak van een architect: Nederlandse huizen hebben veel te veel glas om nul op de meter te kunnen worden. Glas is het grootste probleem met isoleren (zegt iemand met 25m² glas is z'n woonkeuken :mrgreen: ) Rc waarden 1.5-1.8 max, terwijl je 8-10 wilt.

Dus dat nieuwe schilletje om het huis is helemaal geen verkeerd idee, maar dan moeten er eigenlijk wel kleinere kozijnen in komen.

Als je je een klein beetje inleest in die warmte berekeningen, kun je redelijk nauwkeurig zelf wel uitrekenen wat je kunt verwachten. (die dure rapporten, komen hetzelfde uit als mijn proef berekening omdat we wilden weten hoe dat nu eigenlijk werkte, maar ja, noodzakelijk voor de bouwvergunning)

Het hele blok voorzien van een extra isolatie laag aan de buitenkant, lijkt me in jullie situatie een veel logischere oplossing. En door de schaalgrootte ook prijstechnisch. Of er dan nieuwe kozijnen in moeten is een keus.
Bij huurblokken zie je dat nog wel eens gebeuren, dat is natuurlijk lastig bij meerdere eigenaren.

https://www.giesen.nl/renovatieplan-zutphen/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door javanree »

De salderingsregeling wordt stapsgewijs afgebouwd. Ik heb in de zomer van 2020 panelen laten leggen en daarin werd die afbouw meegenomen in de terugverdientijd. Desondanks verdien ik de panelen binnen 8 jaar terug, uitgaande van

- Investering na belasting teruggave circa 3000 euro , 6x360Wp panelen
- Geschatte jaaropbrengst 2000kWh , ik heb bewust niet meer gelegd dan ik nodig heb
- Elektra prijzen van 0.25 Euro/kWh in 2020 en een jaarlijkse stijging van ik meen 5% meegerekend

Inmiddels stijgen de prijzen veel harder, is afbouw saldering nog altijd niet zeker en haal ik er meer dan 2000 kWh per jaar uit, over 2021 tot nu toe 2080. Zeker als je het geld 'over hebt' en op de bank hebt staan (tegen vrijwel 0%) is het een no-brainer. Als je ook nog eens het leggen zelf kunt wordt het nog aantrekkelijker , kun je voor hetzelfde geld al snel 1-2 extra panelen aanleggen. Het aanleggen stelt echt niets voor , grootste punten zijn of je meterkast reeds geschikt is en of je netbeheerder in jouw wijk/regio nog ruimte heeft op het net (maar voor een-fase installaties onder de 3500W is het volgens mij overal nog mogelijk)

Nu ik ook elektrisch wil gaan koken en misschien een elektrische boiler neem, heb ik nog 3 losse panelen bijgekocht, die gaan er bij gelegenheid naast, aansluiten kan ik zelf (het is een serie keten gewoon 3 extra units in de keten toevoegen. SolarEdge omvormer en optimizers zijn echt plug and play)
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door bartL »

javanree schreef: 13 dec 2021 19:55 Nu ik ook elektrisch wil gaan koken en misschien een elektrische boiler neem ....
Zijn er inmiddels al interessante elektrische boilers? Ik heb er wat jaren geleden eens naar gekeken maar die dingen hadden toen allemaal het rendement van een vuurton. Als dat nu inmiddels beter is zou het hier ook zeker interessant worden.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door javanree »

bartL schreef: 13 dec 2021 20:21
javanree schreef: 13 dec 2021 19:55 Nu ik ook elektrisch wil gaan koken en misschien een elektrische boiler neem ....
Zijn er inmiddels al interessante elektrische boilers? Ik heb er wat jaren geleden eens naar gekeken maar die dingen hadden toen allemaal het rendement van een vuurton. Als dat nu inmiddels beter is zou het hier ook zeker interessant worden.
Mijn keuken is te ver van de CV ketel, warm water duurt 20-30 seconden dus ik gooi veel water weg.
Idee was een tijdschakelaar op de boiler, zodat die zoveel mogelijk op zonnestroom draait , in de nacht heb je toch vrijwel nooit warm water nodig. Simpel 5 of 10L ding zou genoeg moeten zijn.
Plaats reactie