Oldham coupler voor z-as

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Oldham coupler voor z-as

Bericht door mher »

Hallo Allemaal,

Ik ben opzoek naar oldham couplers voor min z-as welke gedreven wordt door 2 motoren om de lichte "wobble" die er nog inzit eruit te halen.
Nu had ik ze bij dold in duitsland gevonden met 5 en 8mm opening maar deze kunnen ze enkel leveren bij een afname van 10.
https://www.dold-mechatronik.de/Oldham- ... ngen-FACPL

Nu hoopte ik dat iemand hier een ander adresje wist waar ze te bestellen zijn.
Of misschien heeft iemand hier nog geschikte liggen die niet meer gebruikt worden.
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

Re: Oldham coupler voor z-as

Bericht door ocf81 »

Dit lijkt veel op de semi-rigide koppelingen die je overal kan kopen? Ik ben zelf meer fan van compleet rigide koppelingen i.c.m. een stijf frame. Dit soort koppelingen kan uit elkaar vallen als je te veel wrijving of massa op de as hebt en snelle bewegingen wil maken.
¡Onafhankelijk denker!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Oldham coupler voor z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

Re: Oldham coupler voor z-as

Bericht door ocf81 »

Juist ja. Ik heb deze dingen een week op mijn P3Steel gehad. Wist niet hoe snel ik er weer vanaf wilde. Meerdere prints mislukt omdat ze loskwamen. Dit kwam mede omdat ik een lichte (maar voor de motoren makkelijk te overwinnen) hoeveelheid binding had op de Z-as doordat mijn igus glijers niet perfect uitgelijnd zijn. (print artefact)

Als je geen binding hebt of je er voor zorgt dat de as aan het uiteinde gefixeerd is zodat de spindel niet vrij kan bewegen kan het goed werken.
¡Onafhankelijk denker!
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Oldham coupler voor z-as

Bericht door mher »

ocf81 schreef: 10 dec 2021 13:02 Dit lijkt veel op de semi-rigide koppelingen die je overal kan kopen? Ik ben zelf meer fan van compleet rigide koppelingen i.c.m. een stijf frame. Dit soort koppelingen kan uit elkaar vallen als je te veel wrijving of massa op de as hebt en snelle bewegingen wil maken.
De semi-rigide koppeling hebben geen beweging zijwaarts naar mijn weten waar de oldham koppeling dat wel heeft. Het gaat vooral om de zijwaartse beweging uit de as te halen. die zorgt nu namelijk voor wat ringing de hoogte in.
hugo stoutjesdijk schreef: 10 dec 2021 13:27 https://hardware-cnc.nl/product-categor ... ppelingen/
Deze heeft helaas niet de juiste maten, had die site ook al gevonden maar ze hebben geen opening van 5 en 8
ocf81 schreef: 10 dec 2021 13:41 Juist ja. Ik heb deze dingen een week op mijn P3Steel gehad. Wist niet hoe snel ik er weer vanaf wilde. Meerdere prints mislukt omdat ze loskwamen. Dit kwam mede omdat ik een lichte (maar voor de motoren makkelijk te overwinnen) hoeveelheid binding had op de Z-as doordat mijn igus glijers niet perfect uitgelijnd zijn. (print artefact)

Als je geen binding hebt of je er voor zorgt dat de as aan het uiteinde gefixeerd is zodat de spindel niet vrij kan bewegen kan het goed werken.
Ik heb op al mijn assen hiwin rails zitten, ik weet ook niet zo goed waar het probleem op de z vandaan komt, als ik de threaded rods zelf check zijn die gewoon goed recht, het zou kunnen dat het van de motoren komt die zijn niet van de beste kwaliteit en eigenlijk nog het enig aan deze anet a8 printer wat nog daadwerkelijk van de a8 is. de rest is allemaal vervangen voor betere onderdelen
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

Re: Oldham coupler voor z-as

Bericht door ocf81 »

mher schreef: 10 dec 2021 14:57
ocf81 schreef: 10 dec 2021 13:02 Dit lijkt veel op de semi-rigide koppelingen die je overal kan kopen? Ik ben zelf meer fan van compleet rigide koppelingen i.c.m. een stijf frame. Dit soort koppelingen kan uit elkaar vallen als je te veel wrijving of massa op de as hebt en snelle bewegingen wil maken.
De semi-rigide koppeling hebben geen beweging zijwaarts naar mijn weten waar de oldham koppeling dat wel heeft. Het gaat vooral om de zijwaartse beweging uit de as te halen. die zorgt nu namelijk voor wat ringing de hoogte in.
hugo stoutjesdijk schreef: 10 dec 2021 13:27 https://hardware-cnc.nl/product-categor ... ppelingen/
Deze heeft helaas niet de juiste maten, had die site ook al gevonden maar ze hebben geen opening van 5 en 8
ocf81 schreef: 10 dec 2021 13:41 Juist ja. Ik heb deze dingen een week op mijn P3Steel gehad. Wist niet hoe snel ik er weer vanaf wilde. Meerdere prints mislukt omdat ze loskwamen. Dit kwam mede omdat ik een lichte (maar voor de motoren makkelijk te overwinnen) hoeveelheid binding had op de Z-as doordat mijn igus glijers niet perfect uitgelijnd zijn. (print artefact)

Als je geen binding hebt of je er voor zorgt dat de as aan het uiteinde gefixeerd is zodat de spindel niet vrij kan bewegen kan het goed werken.
Ik heb op al mijn assen hiwin rails zitten, ik weet ook niet zo goed waar het probleem op de z vandaan komt, als ik de threaded rods zelf check zijn die gewoon goed recht, het zou kunnen dat het van de motoren komt die zijn niet van de beste kwaliteit en eigenlijk nog het enig aan deze anet a8 printer wat nog daadwerkelijk van de a8 is. de rest is allemaal vervangen voor betere onderdelen
Hey Ik ben ooit ook begonnen met een A8 :) Ik heb er een TATARA van gemaakt.

Ik had eerst van die geveerde koppelingen die zowel in de asrichting als haaks op de asrichting konden bewegen die bij de A8 zaten. Na het zien van een video van Alex Kenis waarin de mogelijkheden worden uitgelegd heb ik besloten om de rigide koppelstukken te gaan gebruiken. Met een stijf frame werkt dit goed. Met een slap frame niet zo. de TATARA (P3Steel voor Anet A8/A6) is stijf genoeg om de klappen op te vangen.

Ik gebruik zelf koppelingen van HTA3D. Deze heeft voor beide assen 2 stelschroeven, waardoor je de koppeling goed kan centreren. Mocht je het iets dichter bij huis willen zoeken, dan is RepRapWorld wellicht ook een optie.
¡Onafhankelijk denker!
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Oldham coupler voor z-as

Bericht door mher »

ocf81 schreef: 10 dec 2021 15:22 Hey Ik ben ooit ook begonnen met een A8 :) Ik heb er een TATARA van gemaakt.

Ik had eerst van die geveerde koppelingen die zowel in de asrichting als haaks op de asrichting konden bewegen die bij de A8 zaten. Na het zien van een video van Alex Kenis waarin de mogelijkheden worden uitgelegd heb ik besloten om de rigide koppelstukken te gaan gebruiken. Met een stijf frame werkt dit goed. Met een slap frame niet zo. de TATARA (P3Steel voor Anet A8/A6) is stijf genoeg om de klappen op te vangen.

Ik gebruik zelf koppelingen van HTA3D. Deze heeft voor beide assen 2 stelschroeven, waardoor je de koppeling goed kan centreren. Mocht je het iets dichter bij huis willen zoeken, dan is RepRapWorld wellicht ook een optie.
Ik heb er een AM8 van gemaakt met 2020 extrusies,
Mijn rod is nu 2mm pitch
Heb er een titan aero op zitten
hiwin rails voor alle assen
een mks gen l 2.0 met tmc2130 stepper drivers die ingesteld zijn voor sensorless homing
een BLTouch v3
Fiberglass reinforced riemen
etc

Dus echt niks meer standaard behalve de motoren.
Ik had ook de geveerde koppelingen erop zitten, heb pas de half rigid koppeling erop gezet die ik bij 123-3d besteld had, het is wel iets beter geworden maar niet hoe het zou moeten.
Ik kan de rigid koppelingen eens bestellen om te kijken of dat het beter maakt. Maar daarom was ik opzoek naar de oldham koppeling, die staan misalignment toe een beetje vergelijkbaar met de oplossing van het filmpje wat je deelde volgensmij.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Oldham coupler voor z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

mher schreef: 10 dec 2021 15:35Maar daarom was ik opzoek naar de oldham koppeling, die staan misalignment toe een beetje vergelijkbaar met de oplossing van het filmpje wat je deelde volgensmij.
Ik ben niet thuis in 3D printen, maar volgens mij is het allemaal behoorlijk licht uitgevoerd.
Ik zou daarom ook die motor star met de spindel verbinden en flexibiliteit in de motor ophanging zoeken. Hoeft alleen rotatie stijf, lijkt me niet zo'n uitdaging. (op een van m'n buitenlandse inbedrijfstel projecten ben ik ooit eens naar een bouwmarkt gereden, een voegrubber gehaald, en daar een in de juiste richting flexibele montage bracket van gemaakt)
Elke uitlijnfout die je met dit soort koppelingen wegmoffelt heeft toch echt een hoekfout op enig moment.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Oldham coupler voor z-as

Bericht door mher »

Na wat verder lezen heb ik nog een ander idee op gedaan, geen idee of het gaat werken dus ben benieuwd naar jullie mening hierover.

De carriage die de z as aan de x koppelt en waar de leadscrew moer in vastgeschroefd zit zit momenteel stevig vast aan de 2020 extrusie.
Het idee is om deze los te schroeven waardoor die eigenlijk alleen de x as omhoog en omlaag duwt zonder de wobble die op de z zit door te geven.

Wat denken jullie van deze oplossing, dan kan ik nog altijd een rigid koppeling erop zetten ook
Plaats reactie