Frees_UNP280 in FreeCAD.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

FreesKever
Berichten: 638
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Frees_UNP280 in FreeCAD.

Bericht door FreesKever »

Nog een concept, waarmee je op redelijke wijze iets goeds kan maken vanuit "niets".

Het idee is 8 stukken hoekprofiel met platen ertussen. Dit kan simpel hout multiplex of laminaatparketvloer stroken zijn, maar ook HPL, staalplaat of aluminium,

Als voorbeeld neem ik een koker met geleiding, b.v. de brug van een portaalfrees.

1. Je legt 2 of 3 railzen (je hebt net een set HGR20 gekocht toch?) op elkaar. Dit geeft "lokale rechtheid" met alleen flauwe bochten.
2. Daar leg je schuurpapier op (plastic folie er tussen?)
3. Daarmee schuur je de walshuid van stalen strip af, b.v. 60x6, een eenvoudig bouwmarkt produkt.
4. Je legt een paar van die strips op elkaar (hoogte die je nodig hebt voor de kogelomloop spindels)
5. Daarop leg je een hoekprofiel, b.v. 40x40x5.
6. Je doet er lijm tussen zodat het redelijk vast zit aan elkaar.
7. Je boort de gaten voor de railzen. Gewoon 6mm gaten, gebruik de rails zelf als boormal.
8. Dit doe je 2x, want een geleiding heeft 2 railzen nodig.
9. Ook in de andere kant van die 2 hoekprofielen boor je op die manier een rij gaten.
10. Je maakt nog 2 hoekprofielen met gaten in bijde flenzen.
11. In de 4 andere hoekprofielen doe je bijna hetzelfde, maar je tapt draad in alle gaten.
12. De hoekprofielen met gaten komen aan de buitenkant, die met getapt draad aan de binnenkant.
13. 4 stroken plaat met ook een rij gaten aan bijde kanten.
14. Je schroeft alles aan elkaar.
15. Je stelt de koker af met de "bananenmethode" zoals eerder beschreven.

Het is doenbaar, maar dat wil niet zeggen dat het slim is om het zo te doen.
De discussie of je meer tijd dan geld hebt of liever thuis knuselt dan voor een baas overuren maakt hebben we al gehad.
Het antwoord is dat dit voor iedeeren verschillend is, Het is een appels en bananen vergelijking zonder eenduidig antwoord.

Een HGR20 heeft gaten elke 60mm. Een meter heeft 17 van deze gaten.
Elk hoekprofiel en elke plaat heeft 2 gaten rijen.
Dus 8 hoek profielen, 4 platen en 4 van die "opdek strips (maat 30x6) hebben bij elkaar:

>>> 17*2*(8+4)+ 4*17 = 476 gaten.

Je hebt er:
>>> 17*8 = 136 boutjes voor nodig.

Een doos van 200 M5 bouten kost iets van EUR10, dat zijn ook de kosten niet.
(Ik zou M5 imbus voor de railzen, en M6 zeskant gebruiken voor de rest. M6 tapt wat makkelijker, vooral bij tappen met een accu schroefmachine begint kans op breuk groter te worden bij dunne tap, en prijsverschil is ook niets. (Behalve dan dat je 2 tappen nodig hebt).

Je kunt het vereenvoudigen door maar 4 hoek profielen te nemen en inslag moeren te gebruiken.

Ik realiseer me net dat je net een bekisting gebouwd hebt.
Daar kun je betonstaal in schuiven en met beton vullen.
Of beter: Maak nog een bekisting die rondom 3cm kleiner is zodat je 3cm hebt voor beton + betonstaal.
Bij het volstorten van de bekisting, kunnen de wanden bol gaan staan, dit kan de nauwkeurigheid van je railzen beinvloeden.

Een CNC machine die de gaten boort terwijl je koffie drinkt is heel handig hiervoor, maar die moet je eerst nog maken.
Of: Een set geboord en getapte profielen (en platen?) als bouwpakket voor een DIY machine zou wel eens commercieel aantrekkelijk kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Frees_UNP280 in FreeCAD.

Bericht door Portje »

De laatste zin in dit verhaal vraag ik me af.
Zou dat er dan ook allang niet zijn van de ospf ?
Een kant en klaar pakket.
Voor zover ik weet is er niemand die dit levert.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie