zelfbouw 3D printer

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

zelfbouw 3D printer

Bericht door benkr »

Ik heb het al eerder geroepen, ik ben van plan om zelf een 3D printer te gaan bouwen, die staat niet gepland om als 1e prio af te gaan maken, maar de wintertijd is wel de beste tijd om binnen achter de PC na te gaan denken over het hoe en wat, maar dan moet je wel weten wat er allemaal mogelijk is, en welke dingen er absoluut op en aan moeten zitten, en welke dingen daar voor nodig zijn.

Ik heb gisteren een leuk artikel van de universiteit van Michigan gevonden wat een 3D printer behandeld die geschikt is voor echt hoge temperaturen, zelfs tot 500 graden.
Hier vind je het artikel:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 7220300390

Nu is het niet zo dat ik deze wil gaan nabouwen, zeker niet, maar er zitten wel enkele hele leuke dingen in die me aan het denken zetten.
Zo zitten alle elektrische delen buiten de verwarmde kamer, dat vereist een beetje andere aanpak dan wat standaard vaak wordt gedaan.

Zo gebruiken ze één of meerdere extruders die eigenlijk gewoon vast gemonteerd zitten, of op een soort van carrousel.
Welke extruder is een aanrader hier voor?
In het genoemde artikel wordt de E3D V6 gebruikt.

Zoals misschien wel bekend heb ik totaal niets met software, daarom de volgende vraag:
stel, ik kies voor meerdere extruders, is het dan mogelijk om die allemaal gewoon op een vaste plaats te monteren en via de software gewoon een ander X,Y coördinaat te kiezen waar de gewenste extruder zit?
In het genoemde ontwerp hebben ze er voor gekozen om het hele printbed onder de vast gemonteerde extruder(s) te laten bewegen, hoe vertel je de software dat je zoiets wil gaan doen met b.v. 4 verschillende extruders?
Deze aanpak vereist dat het printbed in alle richtingen onder alle extruders kan bewegen, dat betekent dat de benodigde ruimte best wel fors zal zijn, maar hoe erg is dat? Het enige bezwaar wat ik kan bedenken is dat die veel grotere ruimte ook veel moeilijker homogeen te verwarmen is, maar dat lijkt me wel oplosbaar. (Ik roep dit gebaseerd op nul ervaring dus of het realiseerbaar is weet ik niet, graag jullie commentaar gevraagd dus)

De behuizing.
Als ik kies voor een verwarmde printerruimte welk materiaal kan ik daar het beste voor gaan gebruiken?
Ik zou graag het bouwproces willen zien, dus glazen wanden, 2 of 3 lagen dik, is dat te doen, en waar fixeer ik die glazen sandwiches in/mee? Aluminium profiel lijkt me een slecht idee vanwege de goede warmte-geleidings-eigenschappen van aluminium. Zou Trespa (volkern) een bruikbaar materiaal kunnen zijn? Zijn er nog meer alternatieven? Ik denk b.v. ook aan de aluminium of kunststof profielen waar raamkozijnen van gemaakt worden, hier zit en thermische onderbreking in verwerkt, geen idee of dit hier toepasbaar is, maar ik ga dat zeker onderzoeken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 08 dec 2021 18:17 Zo zitten alle elektrische delen buiten de verwarmde kamer, dat vereist een beetje andere aanpak dan wat standaard vaak wordt gedaan.
Ik moet weer eens verder bouwen aan de mijne, maar ik koos er bewust voor om dat niet te doen. Ook omdat ik zowiezo direct-drive wil, dus afstand tussen aandrijfwiel en verwarming zo kort mogelijk. Ik print nogal wat flexibel filament.
Zo gebruiken ze één of meerdere extruders die eigenlijk gewoon vast gemonteerd zitten, of op een soort van carrousel.
Welke extruder is een aanrader hier voor?
In het genoemde artikel wordt de E3D V6 gebruikt.
E3D V6 is in zoverre handig dat je er op elke straathoek spul voor kunt kopen, en het doet de truuk.
Slice engineering Mosquitto vind ik ook wel een leuke. Die gebruiken ook zo'n mooi dun RVS buisje als ik deed op mijn zelfbouw-hotend.
stel, ik kies voor meerdere extruders, is het dan mogelijk om die allemaal gewoon op een vaste plaats te monteren en via de software gewoon een ander X,Y coördinaat te kiezen waar de gewenste extruder zit?
Ja, zelfde als bij een frees: je geeft de offset van je gereedschappen op.
Ik vind meerdere extruders vast op de plek niet ideaal echter. Je wil minimaal de niet-actieven een klein stukje van je print wegbewegen, en het liefste helemaal uit de weg zodat je geen last hebt van nalekken.
Daarom ga ik voor 2 extruders op 2 onafhankelijk over de brug bewegende sledes. Dat noemen ze IDEX (InDependent EXtruders).
Kun je ook vele kleine onderdeeltjes 2x zo snel printen, en dat is iets wat ik ook regelmatig doe. 600 ringetjes hier, 250 flubbertjes daar, 700 pallekes zo.
In het genoemde ontwerp hebben ze er voor gekozen om het hele printbed onder de vast gemonteerde extruder(s) te laten bewegen, hoe vertel je de software dat je zoiets wil gaan doen met b.v. 4 verschillende extruders?
Rent de kip over de weg, of schiet de weg onder de kip door? Dat maakt niet uit, toch?
Deze aanpak vereist dat het printbed in alle richtingen onder alle extruders kan bewegen, dat betekent dat de benodigde ruimte best wel fors zal zijn, maar hoe erg is dat?
Ik heb toch best forse afmetingen nodig om straks ca. 250x250mm aan printoppervlak over te houden... 250mm actief oppervlak, 2 sledes, dan nog de verbinding naar verticaal, heb ik zo 600mm breed te pakken.
De behuizing.
Als ik kies voor een verwarmde printerruimte welk materiaal kan ik daar het beste voor gaan gebruiken?
Huidige printer (die een verwarmde kamer tot 80 graden had, nu niet meer, en daar heb ik spijt van) is gebouwd uit 40x40 aluprofiel met berkenmultiplex in de profielen en wat armaflex over de kale metalen delen.
De nieuwe word geheel staal, en dan wil ik de verwarming in de zijwanden en bodem hebben zodat ik geen lucht hoef te circuleren. Daar ging het bij mijn vorige verwarmde bouwkamer op mis; dikke fan om de lucht te circuleren. Dat wil je dus niet, de lucht moet zoveel mogelijk gewoon stilstaan. Want anders koelt de buitenkant van een print sneller af dan de binnenkant, en trekt het alsnog krom.

Isolatie met een laagje steenwol dan maar.
Ik zou graag het bouwproces willen zien, dus glazen wanden, 2 of 3 lagen dik, is dat te doen
Deurtje van de huidige zit zo in elkaar; 2 platen 3mm glas op een paar mm van elkaar. Niks bijzonders hoor; gewoon wat 44x22 latjes met 2 gleuven erin.

Uiteindelijk hoef je niet extreem te isoleren imho. Je pompt alleen al met het verwarmde bed een hoop warmte die bouwkamer in, en je wil niet dat de temperatuur ongecontroleerd omhoog schiet. Of je isoleert wel extreem en voert warmte af indien nodig, dat is het mooiste.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door ocf81 »

Ik denk dat je de toolhead zo licht mogelijk wil uitvoeren. Dan is het denk ik beter om een systeem te gebruiken dat gebruik maakt van verwisselbare koppen (E3D Toolchanger) of dat de filamentstroom wordt aangepast. (ERCF)

Voor verwarmde printkamers met hoge temperaturen is het belangrijk om goede afsluiting te realiseren. Het kleinste gaatje kan al voor een aardige reductie in temperatuur zorgen. (zie ook video van Design Prototype Test. Negeer even de anti-Prusa houding. Daar slaat ie nogal in door. Verder interessante tests)
Helaas zijn de patenten van Stratasys voor verwarmde printkamers op sommige punten nog steeds geldig, waardoor er weinig COTS DIY oplossingen zijn die het mogelijk maken om écht hoge temperaturen te halen. Firmware ondersteunt tegenwoordig echter wel het aansturen van aparte verwarmingselementen voor een verwarmde printkamer en het meten van de temperatuur ervan. Met het juiste controllerbord kan je dus ook zonder al te veel gedoe een implementatie maken.

Qua aandrijving zou je aan een CoreXY opstelling kunnen denken met een fixed gantry in combinatie met riemen of assen die buiten het verwarmde volume worden aangedreven. Je zal er rekening mee moeten houden dat veel sensoren in de hobbysfeer niet gemaakt zijn voor gebruik in verwarmde printkamers. Een BLTouch, piëzo-elektrische druksensor of inductieve sensor zal vaak al bij een 50°C à 60°C niet meer betrouwbaar werken. Je moet daar dus voor een andere oplossing gaan. Denk bijvoorbeeld aan een circuit van het bed en de spuitmond of een schakelaar die je na gebruik in een dock zet.
¡Onafhankelijk denker!
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door benkr »

ocf81 schreef: 09 dec 2021 17:30 Ik denk dat je de toolhead zo licht mogelijk wil uitvoeren. Dan is het denk ik beter om een systeem te gebruiken dat gebruik maakt van verwisselbare koppen (E3D Toolchanger) of dat de filamentstroom wordt aangepast. (ERCF)
In het aangehaalde ontwerp wordt de toolhead vast gemonteerd boven / in een opening in de bovenplaat van de verwarmde kamer, dat spreekt mij wel aan, zeker als ik zo meerdere toolheads naast/achter elkaar kan plaatsen die allemaal hun eigen vaste plek hebben.
Eventueel zouden ze een beetje in hoogte moeten kunnen bewegen om ze af te dekken zodat ze geen ongewenste resten filament gaan druppen.
Ook zou dan een schuifje de opening voor de niet gebruikte nozzle kunnen sluiten, scheelt weer warmte lekkage.

Voor de rest ben ik vooral informatie aan het vergaren, artikelen aan het lezen en dat soort dingen, het zal best nog wel een tijd duren voordat ik ga beginnen met bouwen.

Elke hint en opmerking is welkom, al is het maar om weer wat te hebben om over na te denken.

Die verwarmde kamer is denk ik niet het probleem, hoewel precies andersom, heb ik al heel vaak ontwerpen gemaakt voor compleet gesloten behuizingen, daar was het probleem om de apparatuur die in die geheel gesloten behuizing was geplaatst bij temperaturen die voorkomen op elke mogelijke plaats op onze aardbol te laten denken dat het 21 graden was. Dus zowel op de Noordpool als op de evenaar in de brandende zon moest de apparatuur in die behuizing gewoon werken. het ging dan b.v. over een doodnormale server, LAN Switch en meer van dat soort dingen die bedoeld zijn om in een geconditioneerde ruimte te worden gebruikt. Ze moesten dan ook nog achter in een terreinwagen gegooid kunnen worden of uit een vliegtuig gegooid kunnen worden (aan een parachute), als het even kon zelfs werkend, maar zeker in opslag.
Eén van de oplossingen was om zo'n behuizing een kleine airco unit te geven, maar ook oplossingen met Peltier elementen zijn gebruikt en ook heat pipes en zelfs mobiele diesel kacheltjes en diesel generatortjes.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 09 dec 2021 22:33 Eén van de oplossingen was om zo'n behuizing een kleine airco unit te geven, maar ook oplossingen met Peltier elementen zijn gebruikt en ook heat pipes en zelfs mobiele diesel kacheltjes en diesel generatortjes.
Ja, heerlijk, zulke naïeve klanten die geen enkel realiteits besef hebben.
Met peltier willen koelen, vervolgens op batterijen willen werken, en het moet minstens 1 week autonoom werken, o-ja mag ook niet meer dan 15kg wegen en het moet als handbagage mee kunnen in een burger vliegtuig. :lol: :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 09 dec 2021 22:33 Die verwarmde kamer is denk ik niet het probleem
Dat denk je alleen maar.

In die militaire doosjes had je niks zitten dat met enige precisie moet positioneren, en als je dat al wel had, dan moest het dat doen bij 21 graden en niet bij 90.

Pak een aluminium basis en stalen rails, en alles trekt en vervormt alle kanten op, om maar eens wat te noemen. Circuleer lekker wat lucht om de temperatuur homogeen te houden, en je print trekt krommer dan wanneer je geen verwarmde kamer had. Draad met PVC-isolatie vind langdurig hoge temperaturen niet toef. Enzovoorts, enzovoorts.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 dec 2021 08:17
benkr schreef: 09 dec 2021 22:33 Eén van de oplossingen was om zo'n behuizing een kleine airco unit te geven, maar ook oplossingen met Peltier elementen zijn gebruikt en ook heat pipes en zelfs mobiele diesel kacheltjes en diesel generatortjes.
Ja, heerlijk, zulke naïeve klanten die geen enkel realiteits besef hebben.
Met peltier willen koelen, vervolgens op batterijen willen werken, en het moet minstens 1 week autonoom werken, o-ja mag ook niet meer dan 15kg wegen en het moet als handbagage mee kunnen in een burger vliegtuig. :lol: :lol:
Het hele Titaan project wat staat voor "kantoor omgeving in het veld, waar dan ook ter wereld" heeft vele honderden boxen waar een standaard airco unit en een UPS in zit, ook die box zelf is mechanisch voorzien van allerlei dingen om het voor de ICT componenten te laten lijken of ze in een klimatologisch geregelde en stabiele (trillingsvrij) omgeving staan. En ja, temperaturen van -40 tot +60 graden (in de schaduw) zijn standaard.

Hier zie je een klein deel van zo'n box, schokbrekers, een klein deel van de airco unit en de constructie. Dit is overigens al een achterhaalde uitvoering, die was de laatste 5 jaar of zo in gebruik.

https://faes-packaging-solutions.com/nl ... inch-rack/
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 10 dec 2021 09:04
benkr schreef: 09 dec 2021 22:33 Die verwarmde kamer is denk ik niet het probleem
Pak een aluminium basis en stalen rails, en alles trekt en vervormt alle kanten op, om maar eens wat te noemen. Circuleer lekker wat lucht om de temperatuur homogeen te houden, en je print trekt krommer dan wanneer je geen verwarmde kamer had. Draad met PVC-isolatie vind langdurig hoge temperaturen niet toef. Enzovoorts, enzovoorts.
Ik zeg niet dat er geen uitdagingen in zitten, die zijn er meer dan genoeg.
Daarom denk ik er al aan om de gehele binnenkant, die verwarmde kamer dus, inclusief alles wat daar in komt van staal te maken, dan ben je van dat bi-metaal effect al vast vanaf.
Ja, ik begreep al dat stilstaande lucht de beste omgeving was, en juist dat lijkt me geen probleem , ik het alleen nog niet helemaal helder wat nu de hoogste temperatuur moet worden, zou 90 a 100 graden max. warm genoeg zijn voor de meest gebruikte materialen?
Voor draad heb ik al wat van dat siliconen achtige draad liggen, maar voor kabeltjes heb ik op dit moment nog niets, maar er is nog heel veel wat ik nog niet heb, ook heb ik nog geen idee of ik dit project nog wel ooit ga realiseren, ik heb nog zo veel dingen liggen die ik nog wil doen, maar mijn tijd is beperkt, ik geloof niet dat ik over 10 jaar nog veel zal doen in deze tak van sport, het gaat nu al steeds moeizamer, vooral op het gebied van inventieve dingen.
Daarom begint het idee om de Ender 3 pro in zo'n Ikea tafeltje toch wel wat meer vast vorm te krijgen, dat is een snelle en "low cost" oplossing die in ieder geval beter is dan het helemaal niets wat het nu is.

Om terug te komen op het begin, voorlopig zie ik het als een ding wat me de koude winter door zal brengen, een 3D ontwerp waar hoop ik alle probleemgebieden afgedekt zijn, achter mijn bureautje is het in ieder geval behaaglijk, in de schuur pas na enkele uren de kachel aan te hebben gehad.
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door ocf81 »

benkr schreef: 09 dec 2021 22:33
ocf81 schreef: 09 dec 2021 17:30 Ik denk dat je de toolhead zo licht mogelijk wil uitvoeren. Dan is het denk ik beter om een systeem te gebruiken dat gebruik maakt van verwisselbare koppen (E3D Toolchanger) of dat de filamentstroom wordt aangepast. (ERCF)
In het aangehaalde ontwerp wordt de toolhead vast gemonteerd boven / in een opening in de bovenplaat van de verwarmde kamer, dat spreekt mij wel aan, zeker als ik zo meerdere toolheads naast/achter elkaar kan plaatsen die allemaal hun eigen vaste plek hebben.
Eventueel zouden ze een beetje in hoogte moeten kunnen bewegen om ze af te dekken zodat ze geen ongewenste resten filament gaan druppen.
Ook zou dan een schuifje de opening voor de niet gebruikte nozzle kunnen sluiten, scheelt weer warmte lekkage.

Voor de rest ben ik vooral informatie aan het vergaren, artikelen aan het lezen en dat soort dingen, het zal best nog wel een tijd duren voordat ik ga beginnen met bouwen.

Elke hint en opmerking is welkom, al is het maar om weer wat te hebben om over na te denken.

Die verwarmde kamer is denk ik niet het probleem, hoewel precies andersom, heb ik al heel vaak ontwerpen gemaakt voor compleet gesloten behuizingen, daar was het probleem om de apparatuur die in die geheel gesloten behuizing was geplaatst bij temperaturen die voorkomen op elke mogelijke plaats op onze aardbol te laten denken dat het 21 graden was. Dus zowel op de Noordpool als op de evenaar in de brandende zon moest de apparatuur in die behuizing gewoon werken. het ging dan b.v. over een doodnormale server, LAN Switch en meer van dat soort dingen die bedoeld zijn om in een geconditioneerde ruimte te worden gebruikt. Ze moesten dan ook nog achter in een terreinwagen gegooid kunnen worden of uit een vliegtuig gegooid kunnen worden (aan een parachute), als het even kon zelfs werkend, maar zeker in opslag.
Eén van de oplossingen was om zo'n behuizing een kleine airco unit te geven, maar ook oplossingen met Peltier elementen zijn gebruikt en ook heat pipes en zelfs mobiele diesel kacheltjes en diesel generatortjes.
Je komt erin met een mindset die heel ver buiten de gebaande paden lijkt te verblijven in het veld van 3D-printers. Natuurlijk kan dat vernieuwend zijn, maar ik zie toch ook wel wat dingen waarvan in mijn hoofd wat alarmbellen afgaan. Ik kan eerlijk gezegd geen touw aan dit verhaal vastknopen, maar ik zal proberen om er toch een zinnig antwoord op te geven.

Allereerst: Het vast monteren van de toolhead betekent het bewegen van het bed in alle richtingen. Het lijkt me eerlijk gezegd een 'square peg, round hole'-type oplossing. Met genoeg kracht/wil gaat dat werken, maar het is niet hoe dit normaal wordt aangevlogen. Bed swingers zijn niet voor niet uit de gratie geraakt. Het is een doodlopend einde in de evolutie van 3D-printers. Het gros van de ontwikkelingen in printerland van na de bed swingers (einde van evolutie ca. 5 jaar geleden) zijn er eigenlijk op gericht om juist de beste kwaliteit met de zo licht mogelijke printkop te bereiken en zijn gericht op methoden om de acceleratie van de printkop te beheersen, niet die van het bed. Het bed bewegen is een recept voor héél traag printen met veel kans op fouten/imperfecties. Een deel hiervan zit hem in het feit dat slicers en printer firmwares geen rekening houden met het toenemende gewicht van de print naar mate de printopdracht vordert. Je zou eigenlijk de acceleratie dynamisch aan moeten passen. De printkop is qua massatraagheid/wrijving een bekende waarde. Dit maakt tuning veel makkelijker. Je zwemt hier tegen de stroom in. Je moet het helemaal zelf weten, maar jouw voorgestelde oplossing lijkt me een heilloze weg om te bewandelen.

Als het om druppelen gaat: Je kan ook gewoon opvangbakjes onder de toolstations hangen. Dat is de gangbare oplossing voor tool changers. Tools in hun eigen kamertjes opslaan o.id. zou kunnen, mits afgesloten van de printkamer wanneer niet in gebruik. Probleem is dan wel dat je te maken krijgt met temperatuurschommelingen, wat niet wenselijk is. Met een filament changer zoals de ERCF heb je overigens helemaal geen last van druppelen. Het filament wordt buiten de printkamer bewaard. (zie eerder ERCF projectpagina)

Uit het verhaal met de netwerkapparatuur begrijp ik dat je denk dat als je de parameters maar aanpast, je er mee denkt weg te kunnen komen om ABL sensoren buiten de spec range te gebruiken. Dat lijkt me geen goed plan. De onderdelen in de kamer die voor kalibratie worden gebruikt moeten gewoon om kunnen gaan met de temperatuur. Ze falen gewoon bij hogere temperaturen waardoor je prints zullen mislukken en voor bed leveling ontkom je er niet aan om ze voor een zodanige tijdsspanne in de printkamer te hebben dat ze gaan falen. Dit is geen zaak van even een parameter aanpassen, het gaat om natuurkundige principes die gewoon ervoor zorgen dat ze niet meer werken.
Laatst gewijzigd door ocf81 op 10 dec 2021 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
¡Onafhankelijk denker!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 10 dec 2021 12:09 zou 90 a 100 graden max. warm genoeg zijn voor de meest gebruikte materialen?
Zolang je wegblijft van highend-kunststoffen zoals PEEK, PEI, PPSU, etc. is 90 graden genoeg.
achter mijn bureautje is het in ieder geval behaaglijk, in de schuur pas na enkele uren de kachel aan te hebben gehad.
11,3 graden in mijn hok nu, klinkt bekend dus...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door benkr »

Ik heb totaal geen ervaring met 3D printen en ik lijk meer gestoord dan geholpen te worden door mijn ervaring met CNC machines, daardoor swing ik echt alle kanten in. Ik heb op dit moment nog steeds totaal geen idee welke kant ik op zou willen gaan en ik krijg eigenlijk alleen maar meer vragen en duistere gebieden. Ik ben wel blij met de opmerkingen en commentaren, dat help wel om mijn mindset wat aan te passen.

Maar hier toch weer wat vragen:

1. op mijn voormalige werk hadden we zo'n stervensdure (180.000 Euro) Stratasys Fortus 3D printer, uiteraard met verwarmde kamer en de keuze uit heel veel filament soorten. Er pasten geloof ik standaard 2 cassettes met filament in, meestal was 1 van de 2 er eentje met support materiaal.
nu lees ik verder nauwelijks iets over het gebruik van support materiaal, wordt dat in de hobbywereld niet of nauwelijks gebruikt? Of wordt dat door de verwarmde kamer meer noodzakelijk, het materiaal koelt immers veel langzamer af?
Op de Ender 3 pro die ik tweedehands heb gekocht had de vorige eigenaar enkele frutseltjes gemaakt die ik goed bekeken heb, naar mijn idee maak je die met gebruik van support materiaal, echter het lijkt er niet op dat dat gebruikt is. Hoe ver kun je in de vrije lucht printen zonder support, of is dat toch onmogelijk? Is 10 a 15 mm niet gesupport stuk overhang mogelijk?

2. welke filament materialen raden jullie aan om als standaard in huis te hebben, graag ook een duidelijke reden daar bij?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 11 dec 2021 11:18 meestal was 1 van de 2 er eentje met support materiaal.
nu lees ik verder nauwelijks iets over het gebruik van support materiaal, wordt dat in de hobbywereld niet of nauwelijks gebruikt? Of wordt dat door de verwarmde kamer meer noodzakelijk, het materiaal koelt immers veel langzamer af?
Dat was en is mijn reden om meer dan 1 extruder te willen. En inderdaad, ik gebruik nog steeds zo af en toe wateroplosbaar support, maar met mijn 2 spuitkoppen direct vast naast elkaar duren de toolwissels stiekum wel erg lang omdat je er echt eentje af moet koelen tot beneden lek-temperatuur en de ander op moet warmen.

Uiteraard kun je ook supportkolommen printen met hetzelfde materiaal als waar je print van is. Als je er bij kunt om het weg te halen werkt dat.
Hoe ver kun je in de vrije lucht printen zonder support, of is dat toch onmogelijk? Is 10 a 15 mm niet gesupport stuk overhang mogelijk?
Ja hoor, dat soort afstanden lukken nog wel. Beetje afhankelijk van het filament; sommigen 'bridgen' beter dan anderen. Met PLA en de koelfan vol aan lukt 40mm ook nog wel met minimale doorhang. Met flexibel filament is die 10mm al een hele opgaaf.
2. welke filament materialen raden jullie aan om als standaard in huis te hebben, graag ook een duidelijke reden daar bij?
PLA voor algemeen werk; spul is goedkoop, print het netste, er komen geen akelige dampen vanaf, en het is knap stijf. Temperatuurbestendigheid is laag; 60 graden houd het wel op. Da's voor een Nederlands zonnetje al niet genoeg.
PETG als stapje omhoog; iets duurder, print nog steeds netjes, is een stuk flexibeler en daarmee zijn de prints meestal robuuster. Temperatuurbestendigheid is bruikbaarder; 70-80 graden.

Sommige mensen (zoals ik) doen amper wat met PLA en pakken gewoon PETG als 'filament voor algemeen gebruik'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door bartL »

benkr schreef: 11 dec 2021 11:18 Hoe ver kun je in de vrije lucht printen zonder support, of is dat toch onmogelijk? Is 10 a 15 mm niet gesupport stuk overhang mogelijk?
Bedoel je een vrije overhang of een brug? Bij de laatste lukt het op mijn machine met PLA prima, PETG gaat al wat meer doorhangen. Een vrije overhang lukt niet zonder support materiaal onder een hoek van zo'n 50 graden, daarboven is geen probleem.
benkr schreef: 11 dec 2021 11:18 2. welke filament materialen raden jullie aan om als standaard in huis te hebben, graag ook een duidelijke reden daar bij?
Ik ben zelf nog maar een newbie met printen natuurlijk maar ik moet zeggen dat dat ding sinds ik hem heb vrijwel continue wat staat te brouwen.
PLA zat standaard bij de printer maar gebruik ik eigenlijk nauwelijks. Het print als een speer maar het eindproduct vind ik voor mijn toepassingen vaak wat te fragiel.
Verder heb ik PETG, dit gebruik ik eigenlijk meer als "standaard" materiaal voor van alles en nog wat.
Daarnaast gebruik ik redelijk wat ASA, vooral voor onderdelen die wat sterker moeten zijn en ook in de buitenlucht komen. Echter lees je op internet best veel dat mensen nogal moeite hebben om dit te printen, het hecht niet of juist te goed aan het bed, het warped tijdens het printen etc. Maar ik moet zeggen dat ik hier zelf nauwelijks last van heb.
Tenslotte wil ik nog wat gaan testen met flexibel filament maar daar heb ik nu nog geen ervaring mee.

Je wordt ook wel een beetje lui van zo'n ding :lol:
Voorbeeldje van vanmorgen.... nieuwe kap besteld voor de slijptol, ding past natuurlijk niet. Dus ik was al aan het graven in het ronde archief naar een mooi stukkie staal/alu waar ik een verloopring uit kon draaien toen ik dacht... waarom zou ik eigenlijk gaan lopen tobben. 5minuten achter CAD, SD kaart in de printer, boterhammetje eten en de ring is klaar, inclusief uitsparingen tegen verdraaien welke ik op de draaibank sowiso niet had kunnen maken.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door Rob52 »

@ benkr
Je moet het niet verkeerd begrijpen, maar ik lees zo vaak van mensen die zelf een 3D-printer willen gaan bouwen. Alleen komt het bij 9 van de 10 er nooit van of ze bakken er niks van. Maar als je begint en je hebt er weinig ervaring mee dan zou ik toch eenvoudig beginnen. (Net als bij CNC machines :roll: ). Als je het een beetje slim aanpakt dan bouw je eerst iets simpels en bouwt dat in de loop der tijd uit of verbetert het. Al die dingen die je hierboven noemt zijn leuk, maar driekwart is in beginsel overbodig. Hoe je ook je best doet, het blijft een plastic smeltende machine die laagjes op elkaar smelt en dat zul je altijd blijven zien. Extreme nauwkeurigheid is dan ook een illusie en grotendeels weggegooid geld voor de gewone hobbyist. Je mag daarom hoge eisen stellen, maar binnen het redelijke. En daar schiet je volgens mij aardig in door. Als je een niveau Voron voor ogen hebt dan ligt de lat al aardig hoog als dat is waar je in beginsel naar streeft. Maar ook als je zoiets als voorbeeld neemt is ook eenvoudig te beginnen en langzaam uit te breiden.

Begin met een kubische printer met een stevig frame en voldoende printvolume. Kies dan bijvoorbeeld voor een CoreXY en begin gewoon met 1 extruder. Als je dat allemaal goed werkend hebt en je alles door hebt, dus ook de software, dan kun je gaan uitbreiden en verbeteren. Dan weet je ook of het zinvol is om het te doen.

Heel veel zogenaamde upgrades die op allerlei platforms worden gedeeld zijn voor een groot deel overbodige luxe die nauwelijks een meerwaarde hebben en waar je in de praktijk geen verbetering in printkwaliteit van ziet. Zelf heb ik een week of wat m'n standaard1,8 graden stappenmotoren van de X- en Y-as vervangen door 0,9 graden versies. Waarom? Omdat ik een artikel had gelezen waarin men beweerde dat dit een grote verbetering gaf in veel voorkomende artifacts. Met foto's erbij die het bewijs moesten ondersteunen. Nou, vergeet het maar, er was totaal niets van te zien. Later heb ik nog tests gezien van anderen en daar was het resultaat, net als bij mij, niet zichtbaar. Leuk geprobeerd en ik heb weer wat voorraad aan Nema 17 motortjes. Maar achteraf gezien zonde van de uitgave.

En wat betreft materialen. Tja, de meesten printen met PLA, PLA+ of PetG en daar heb je niets bijzonders voor nodig. Zelfs ABS is met een beetje oefening op een doorsnee printer nog goed te doen. Ook zonder ombouw. En flexibel eist wat meer aandacht maar kan ook zowel op een direct drive (heeft de voorkeur) als op een bowden (indien je de juiste extruder hebt en langzaam print.) En dan al die "moeilijker" te printen materialen zoals nylon en diverse hoogtemperatuurmaterialen. Leuk dat het bestaat, maar vraag jezelf eerst eens af waar je dat nu daadwerkelijk voor zult gaan gebruiken. En als je dat dan een enkele keer "echt" nodig denkt te hebben dan komt daar vaak zoveel voor kijken dat je je af moet vragen of dat wel loont. Voor normaal printen heb je geen verwarmde printkamer nodig, ook niet voor die enkele keer dat je ABS print. Ga je vaak ABS printen dan kan het wellicht een goede investering zijn. Maar die ruimte hoeft dan ook weer geen 90 graden te zijn.

En meer kleuren printen? In beginsel is het meer ellende dan het aan voordelen oplevert. Maar het is mogelijk. Ik ben alleen tot de conclusie gekomen dat ik voorlopig prima uitkom met diverse kleuren filament maar niet perse in 1 keer in hetzelfde object geprint. Behalve als het per laag wisselt.

En zo kan ok nog wel even door gaan.

Maar goed je hoeft het van mij niet aan te nemen. Het is alleen wel mijn ervaring na 3 jaar printen, tientallen rollen filament en 3 printers verder.
Plaats reactie