zelfbouw 3D printer

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door benkr »

Wederom dank voor de reactie, ik kom toch wel meer met beide benen op de grond denk ik.
En inderdaad, ik ga mijn Ender 3 pro in een gesloten behuizing zetten, niet zozeer om die gesloten behuizing te gaan verwarmen, maar meer om daarboven een ruimte te hebben waar het filament in kan en die ik wel ga verwarmen, anders zie ik geen mogelijkheid om dat spul goed droog te houden. In die verwarmde kamer wil ik het filament enkele uren op zo'n 50 a 60 graden brengen en pas dan gaan printen.

Ik hoop dan inderdaad ervaring op te doen om dan te besluiten hoe en waarmee ik verder ga, ik denk wel dat ik uiteindelijk naar een printer wil met minimaal 2 extruders en wellicht toch een soort van verwarmde kamer, maar dat is voor later.

Ik heb nog wel een vraag over filament, welk merk / leverancier is een goede keuze, ik begrijp dat er best wel wat rommel op de markt te koop is, die stap wil ik overslaan. Het zal denk ik in eerste instantie gaan om PetG, maar ik wil ook met ABS gaan experimenteren, dat was op mijn werk het materiaal waar ik het meest mee werkte, het ging zelfs in eindproducten, het werd dan wel in een prof. printer gebruikt, ik had geen andere keuze qua printer. Ik denk als start aan een rol of 4 PetG en 1 rol ABS.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door hfjbuis »

Ik ben net begonnen met 3d printen. Ik heb een verwarmd bed en gebruik PLA. De spoel is uit de doos op de machine gezet en zit daar nog steeds. Afgaande op een meerdere berichten op internet, kan dat zo blijven zonder kwaliteitsverlies bij het printen.

Ik heb ontdekt dat ik het print bed niet met vette vingers moet aanraken (lastig als je ook nog draaiwerk er bij doet) voor de rest loopt het met PLA absoluut probleem loos.

Als ik weer filament moet bestellen, neem ik ook wat flexibel spul, dat wordt dan de 2e 3d print uitdaging.

Qua maatvoering zitten de buiten maten op 0.00 tot +0.05 mm afwijking en dat is beter dan verwacht. Binnen diameters zijn meestal zo'n 0.2 tot 0.3 mm te klein met name bij de kleinere diameters. Dat kan ik wel verklaren uit het buigen van die gesmolten draad. De buitenbocht wordt gerekt, de binnenbocht in elkaar gedrukt.

Voor moeilijkere materialen is het voor mij in ieder geval nog te vroeg. Ik ga met kleine stapjes leren lopen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door Rob52 »

hfjbuis schreef: 11 dec 2021 22:56 Binnen diameters zijn meestal zo'n 0.2 tot 0.3 mm te klein met name bij de kleinere diameters.
Dit kun je in Cura compenseren met de functie horizontale uitbreiding gaten. Het kan zijn dat die niet zichtbaar is, dan moet je die zichtbaar maken in je instellingen. Je kunt met die functie goed pen-gat-verbindingen kalibreren. Maar laat die functie niet standaard aanstaan. Dat had ik gedaan, maar dat kan in bepaalde gevallen problemen geven met printbare dikte van lijnen. En dan zoek je echt de krampen naar de oorzaak. Chep heeft er een mooie video over gemaakt.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door Rob52 »

@benkr

Ik koop mijn filament zeer gevarieerd. Ik heb in al die 3 jaar een rol of 100 gekocht en heb maar 2 keer echt slechte kwaliteit gehad. Als ik het simpel wil houden en de kleur zit erbij dan koop ik in Nederland bij 3Dwensshop. Ik koop ook regelmatig via Amazon.de. Regelmatig rollen gekocht die in de aanbieding waren en goed geprijsd. Ik kijk bij onbekende merken altijd wel even naar de reviews.

Koop geen filament van OWL of Space, dat is dezelfde fabrikant. Op zich is de kwaliteit als die klopt prima om mee te printen, maar het probleem is hun kwaliteitscontrole en klantONvriendelijkheid. De maatvoering kan goed zijn en hun kleuren ook, maar het komt regelmatig voor dat die dus niet kloppen met afwijkingen in diameter die over de 2mm gaan en kleuren die door elkaar lopen in 1 rol. Reclameren heeft geen zin want ze antwoorden gewoon niet. Er zijn heel veel klachten over. Het is jammer want ze zijn goedkoop maar ze zouden een constante goede kwaliteit moeten hebben. Ik heb daar nog rollen van die wel voldoen en die printen ook prima.

Verder op 1 erg goedkoop Chinees merkloze aankoop na en bovenstaande eigenlijk nooit te klagen gehad.

Wat betreft vocht en bewaren op de printer. Vooral gewoon PLA van bepaalde merken kan na een dag op de printer te hebben gezeten spontaan breken. Dat gebeurt dan gewoon altijd. Je breekt er dan vanaf wat er afbreekt en kunt het verder weer gewoon gebruiken. Maar dit is erg merkafhankelijk. PLA+ heeft dat probleem niet. Verder heb ik met PLA en PLA+ niet ze heel vaak vochtproblemen gehad, maar het komt toch soms voor dat ik het in de "droogtrommel" moet stoppen. Bij PetG en ABS en ook bij TPE en TPU (flexibel) gebeurt dit regelmatig. Die trekken na verloop van tijd echt vocht aan en printen dan waardeloos. Ik verpak alle rollen per stuk in een zipzak (Ikea) met wat silicagel zakjes (Ali) erin. En dat scheelt al een heel stuk. Maar als ik na een paar maanden geen TPU of ABS te hebben geprint het wil gebruiken moet ik bijna altijd eerst drogen.
benkr schreef: 11 dec 2021 22:06 Ik denk als start aan een rol of 4 PetG en 1 rol ABS.
Ik zou zeker ook een rol of 2 PLA+ erbij doen. Het print gewoon probleemloos en is toch voor heel veel dingen bruikbaar.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door hfjbuis »

Rob52 schreef: 11 dec 2021 23:28 De maatvoering kan goed zijn en hun kleuren ook, maar het komt regelmatig voor dat die dus niet kloppen met afwijkingen in diameter die over de 2mm gaan en kleuren die door elkaar lopen in 1 rol.
Bij de productie van het filament de kleur wisselt, dan moeten ze "even" spoelen. Gedurende het spoelen kunnen ze ook de dikte weer correct instellen (andere kleur is andere batch materiaal). Als je dikte of kleur verschil in de rol ziet, dan verkopen ze spoel materiaal.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: zelfbouw 3D printer

Bericht door Rob52 »

Ik ben in mijn werkzame periode veel in fabrieken geweest en weet ook hoe dit geproduceerd wordt en ik heb daarvoor ook de meet- en regelapparatuur geleverd. Maar bij de rollen die ik heb met dikteverschil is sprake van onregelmatige toevoer waardoor er over de hele lengte geen consistente dikte is. Dit is geen overgangsrolletje maar gewoon een foute instelling en in de kwaliteits-/eindcontrole, die ze kennelijk niet hebben, wordt dit niet gecontroleerd.
Plaats reactie