X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1766
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door Kars-cnc »

permeke schreef: 21 dec 2021 00:19 Dit had ik ook al gelezen hoor.
Ohhhh... dus je had de handleiding wel gelezen :P

De offset waardes opslaan in de .ini file gaat met het commando “M95 Q1” als ik het goed begrijp, dus dat vergt verder geen studie van de .ini file.
Arie Kabaalstra schreef: 21 dec 2021 00:38 de activatie van de sensorpositie middels M95, dient alleen te geschieden als je de taster gaat gebruiken.
Ik ga er niet vanuit dat dat in de macro staat
De macro zal inderdaad wel universeel zijn en geen taster offset bevatten. Maar volgens mij moet het toch voldoende zijn om aan het begin van de macro M95 op te nemen en aan het einde M90 om weer naar de gewone spindel terug te schakelen?

Als ik tijd heb zal ik ook die macro ook eens bestuderen, ik vind het zelf ook wel een interessante optie, al heb ik voorlopig nog even geen taster :mrgreen:

Het leren van G-code en ook hoe dit toe te passen in Eding (macro's) is zeker nuttig is mijn ervaring. Maar het is ook mijn ervaring dat dat nog niet zo snel gaat....
permeke
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 okt 2015 00:11

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door permeke »

wacht eens even !
in de manual staat dat deze de machine coordinaten zijn. Dus als ik het goed heb en ik nul mijn werkstuk ( die X en Y plus ligt van mijn compensation meting ) achteraf, dan neemt eding die compensatie gewoon mee of heb ik het verkeerd ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat zijn machine coordinaten?..

de offset van de spindel naar de taster dat zijn incrementele maten, dat kunnen geen machinecoordinaten zijn..
permeke
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 okt 2015 00:11

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door permeke »

Arie Kabaalstra schreef: 24 dec 2021 00:08 Wat zijn machine coordinaten?..

vraag dat aan Bert :)

dit komt uit de manual :
The measurement starts at WORK X0 Y0. Max Z and Min Z are also WORK coordinates.
The measurement data itself is in machine coordinates, so after the measurement you
can freely zero anywhere else on the work piece.


zoals ik het lees klopt mijn redenering. zoniet "back to school ! "
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

permeke schreef: 23 dec 2021 23:43 wacht eens even !
in de manual staat dat deze de machine coordinaten zijn. Dus als ik het goed heb en ik nul mijn werkstuk ( die X en Y plus ligt van mijn compensation meting ) achteraf, dan neemt eding die compensatie gewoon mee of heb ik het verkeerd ?
Waarschijnlijk zie je het goed, er is maar 1 manier om daar achter te komen: probeer het uit.

En het is helaas zo dat softwareontwikkelaars geen handleiding schrijvers zijn. De handleiding is natuurlijk met de beste intensie geschreven, maar niet vanuit het oog van een (onervaren) gebruiker. Dus soms moet je een beetje tussen de regels door lezen en zelf nadenken wat logisch zou zijn. (en dat dus ook even controleren in de praktijk)

En met uitproberen bedoel ik: eerst redeneren wat je voor uitkomst verwacht, vervolgens controleren of dat ook gebeurt. En wanneer dat niet klopt proberen te beredeneren waar het fout gaat. (en dat geld voor bijna alles wat je wilt leren)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 dec 2021 09:28 En het is helaas zo dat softwareontwikkelaars geen handleiding schrijvers zijn.
Hoho dat is erg generaliserend van je Hugo.
Het ligt volgens mij aan de persoon of deze zich kan verplaatsen in een beginner, niet zijn vakgebied.
En als je de handleiding schrijft voor een beginner dan gaat de ervaren lezer zich vervelen en slaat de tekst over. Je wilt dus eigenlijk twee niveaus van gebruikers aanspreken.
Als bv een ervaren frezer de handleiding zou schrijven dan neemt ie misschien wel aan dat iedereen G code kan lezen en snapt een beginner er ook niets meer van.

Maar de Eding manual is voor verbetering vatbaar en daar wordt aan gewerkt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

permeke schreef: 24 dec 2021 01:30
Arie Kabaalstra schreef: 24 dec 2021 00:08 Wat zijn machine coordinaten?..

vraag dat aan Bert :)

dit komt uit de manual :
The measurement starts at WORK X0 Y0. Max Z and Min Z are also WORK coordinates.
The measurement data itself is in machine coordinates, so after the measurement you
can freely zero anywhere else on the work piece.


zoals ik het lees klopt mijn redenering. zoniet "back to school ! "

't is niet dat ik niet weet wat machinecoordinaten zijn, maar 't was een reactie op je voorgaande post..:
permeke schreef: 23 dec 2021 23:43 in de manual staat dat deze de machine coordinaten zijn.
Welke coordinaten hebben we het hier over dan?.. dat was dus mijn vraag.

Maargoed.. het begint mij nu ook een stuk duidelijker te worden, de "Tabel" die wordt aangemaakt met een XY-Grid en Zhoogtes is dus in Machinecoordinaten.

Eigenlijk.. "nogal wiedes"

Dat betekent dus dat na een Meting de machine de Z-afwijking op elk punt van dat bereik weet.. ongeacht nulpuntsverschuivingen in X-Y, omdat die met de machincoordinaten verrekend worden.. , en dat betekent dus dat je als je ,laten we zeggen een printplaatje op je machine plakt, en dat hele ding "inscant" , dat je daar dan vervolgens 10-20 kleine printjes uit kan frezen, door gewoon linksonder te beginnen, en na de eerste de X een eindje op te schuiven, en de volgende te doen, tot je klaar bent..

't werkt dus beter dan ik in eerste instantie dacht.. ik heb er ook nog niet veel over nagedacht, omdat ik het nog niet gebruikt heb.. dit ook wegens het gebrek aan een 3D Taster.. 'k moet er nog eens een maken.. heb een heel mooi ontwerpje in gedachten.. maar ik heb het momenteel te druk met andere dingen..
Kjelt schreef: 24 dec 2021 10:18 Het ligt volgens mij aan de persoon of deze zich kan verplaatsen in een beginner, niet zijn vakgebied.
En als je de handleiding schrijft voor een beginner dan gaat de ervaren lezer zich vervelen en slaat de tekst over. Je wilt dus eigenlijk twee niveaus van gebruikers aanspreken.
Als bv een ervaren frezer de handleiding zou schrijven dan neemt ie misschien wel aan dat iedereen G code kan lezen en snapt een beginner er ook niets meer van.
Ik heb in mijn tijd bij DamenCNC ook wel manuals moeten schrijven.. dan zet je een mooi "Stappenplan" op papier.. en dan denk je.. da's duidelijk..
Dan komt Kevin met de vraag.. "ja.. maar stel nou dat ik dat of dat doe?.. ", - Waarom zou je dat willen?.. "Nou om dat in te stellen", - Je weet toch dat dat zo niet werkt? ."Ja.. IK wel.. maar een klant niet.. die weten niets, kunnen niets, daarom komen ze hierheen.. je moet je verplaatsen in de denkwereld van iemand die echt helemaal niets weet van hetgeen ie koopt..

Dat was wel even een eye-opener, maar zo werkt het wel..
permeke
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 okt 2015 00:11

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door permeke »

Zijn we nu allemaal akkoord dat er helemaal niks moet toegevoegd worden van code voor hetgeen ik wil bereiken ( zie mijn eerste post ) ? :shock:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee... ik ben daar in elk geval niet mee accoord :lol:

de offset van je sensor ten opzichte van de spindel moet je volgens mij nog altijd vastleggen, de machinecoordinaten gaan uit van de spindel, en je sensor zit ergens anders.. het gebied wat je inscant zou dan verschoven liggen ten opzichte van de spindel.. dus die moet je volgens mij sowieso vastleggen.

Tevens is dat zeker nuttig voor andere toepassingen van de sensor, zoals werkstukmetingen, waarbij je de sensor zou gebruiken om de hoogte van het werkstuk te meten..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 24 dec 2021 12:01 maar een klant niet.. die weten niets, kunnen niets, daarom komen ze hierheen.. je moet je verplaatsen in de denkwereld van iemand die echt helemaal niets weet van hetgeen ie koopt..
Dat was wel even een eye-opener, maar zo werkt het wel..
Dat is mission impossible want dan moet je niet alleen de cnc software uitleggen maar echt ALLES!
Dus wat is een cnc machine, wat is g-code, hoe werkt een stappenmotor/servomotor, hoe stuur je dit aan, hoe begin je met cad en daarna cam, wat is een post processor etc. etc.

Dat is misschien ook wel het grote probleem van de cnc hobbie, het kost je gewoon minstens een jaar om alle stappen te doorgronden en goed weten waar je mee bezig bent. Als je niets weet dan kun je het misschien beter zo houden voor je aan deze hobbie begint.
Als je iets weet , leergierig bent en snel dingen oppakt dan is het liefst met behulp van een clubje zoals dit forum heel goed mogelijk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 24 dec 2021 10:18
hugo stoutjesdijk schreef: 24 dec 2021 09:28 En het is helaas zo dat softwareontwikkelaars geen handleiding schrijvers zijn.
Hoho dat is erg generaliserend van je Hugo.
Sorry, ik had er natuurlijk 'meestal' tussen moeten zetten. :lol: ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

permeke schreef: 24 dec 2021 14:18 Zijn we nu allemaal akkoord dat er helemaal niks moet toegevoegd worden van code voor hetgeen ik wil bereiken ( zie mijn eerste post ) ? :shock:
Ik wel, als je m'n andere opmerkingen ook even mee pakt. En doet wat je in de manual gevonden hebt.

Jij bent waarschijnlijk de eerste die het echt gaat ervaren, dus waarschijnlijk lukt het gewoon.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
permeke
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 okt 2015 00:11

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door permeke »

Arie Kabaalstra schreef: 24 dec 2021 15:03
Tevens is dat zeker nuttig voor andere toepassingen van de sensor, zoals werkstukmetingen, waarbij je de sensor zou gebruiken om de hoogte van het werkstuk te meten..
Maar het is zo dat ik nu toepas.

om even terug te komen op waar jij niet mee akkoord gaat: de sensor zit links van mijn spindel. bij het inmeten passeert hij dus het nulpunt van de spindel en verder. dus bij het bewerken neemt hij de compensatie mee.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee, als de sensor niet in de spindel zit, komen de gemeten machinecoordinaten niet overeen met de machinecoordinaten tenopzichte van de spindel..
Plaats reactie