X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door keesfrees »

De appeltaart valt af, die introduceerde ik om een helper mee te lokken.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 dec 2021 13:14 En waar komt die aanname vandaan:
[] Permeke klinkt behoorlijk Belgisch.
[] Appeltaart, want belgen zijn kampioen appeltaart serveren. (ik had dan eigenlijk bier verwacht)
[] anders.
Nou.. om eerlijk te zijn, de naam Permeke, doet mij persoonlijk meteen denken aan Constant Permeke, een vlaams kunstschilder en beeldhouwer., dus die associatie met België is zo gek nog niet..
uitgaande van die naam, vermoed ik derhalve dat de locatie dan ergens in de buurt van Jabbeke of Oostende zal zijn..

Maar goed..
de hoofdmoot van het probl.. de uitdaging is het juiste gebruik van de Functionaliteit van een "Secundaire spindel" en de offset daarvan, in combinatie met een Z-hoogtecompensatie meting.

Laten we het in hapklare brokken opdelen: het uitvoeren van die meting.. da's niet zo spannend, daar is een macrootje voor.. daar hoef je dan verder niets meer aan te doen, behalve de parameters voor de meting invoeren.. dat kan nooit spannend zijn.
het instellen van de Sensor/spindel positie, dat is niet meer of minder dan meten waar de Secundaire spindel/Sensor staat tenopzichte van de hoofdspindel.. da's ook niet meer of minder dan wat basaal meetwerk.. hoe nauwkeurig moet dat?.. nou.. zo nauwkeurig mogelijk.. hoe doe je dat?.. gezien het gegeven dat de sensor een rond gevalletje is.. zou ik zeggen. schuif er een ring omheen, en klem deze aan de tafel van de frees, loop omhoog.. zet de coordinaten op X0Y0, en centreer de hoofdspindel op het gat.. klaar.. coordinaten aflezen, en 't teken omdraaien, omdat we natuurlijk uitgaan van de primaire spindel voor de offset van de secundaire.. Ook niet heel spannend..

Wat blijft er dan over?.. niets meer of minder dan op de juiste momenten de juiste spindel activeren.. ben je bezig met de sensor, dan moet M95 actief zijn, ben je bezig met de spindel, dan moet M90 actief zijn..

Meer dan dat is het niet, was het niet, zal het nooit worden..
DaBit schreef: 11 dec 2021 09:10 Die willen gewoon op de groene knop kunnen heien
Dat willen we allemaal!.. Ik ben daar, al zeg ik't zelf behoorlijk bedreven in, niet zelden draaien er bij mij in de werkplaats meerdere machines, en loop ik ondertussen met een pot koffie in mijn tengels.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door keesfrees »

Arie Kabaalstra schreef: 11 dec 2021 14:28. . . niet zelden draaien er bij mij in de werkplaats meerdere machines, en loop ik ondertussen met een pot koffie in mijn tengels.
Ja hier ook zoiets, ik zit er naar te kijken door een raam van uit m'n kantoortje, dat hadden we/ik toch niet kunnen denken zoveel jaar geleden.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

keesfrees schreef: 11 dec 2021 14:42 dat hadden we/ik toch niet kunnen denken zoveel jaar geleden.
Om eerlijk te zijn.. vanaf het moment dat ik een beetje vertrouwd was met CNC machines, was het "Groene knop, en wegwezen"
Sterker nog.. toen ik mezelf leerde om met de CNC Draaibank te werken, deed ik dat, omdat geen van mijn collega's die met die machine konden werken, op het idee kwam om er eerst eens een stuk staal en een Programma in te rossen, en dan wat anders te gaan doen, waardoor ik moest overwerken.. een betere motivatie is er niet..

Ik blijf er wat dat betreft bij.. wil je met een CNC machine werken, leer de programmeertaal, G-Code, of als je een Heidenhain gestuurde machine hebt, Klartekst.

Dan heb je een idee van wat de machine doet en kan..
permeke
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 okt 2015 00:11

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door permeke »

Ja hoor een rasechte belg. Jaren geleden nog de oversteek gewaagd om een cnczone dag bij te wonen.
Appeltaart ? eerder iets met mayonaise.
Wel blij dat er hier zoveel beweging is aan het draadje.
Ik ga me straks met kerst eens verdiepen in alle commentaren en post terug.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Goed dat je even aangeeft dat resultaten even kunnen duren, anders worden we weer ongeduldig. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
permeke
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 okt 2015 00:11

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door permeke »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 dec 2021 17:22 Goed dat je even aangeeft dat resultaten even kunnen duren, anders worden we weer ongeduldig. ;-)
ik heb nog een leven naast CNC :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

permeke schreef: 11 dec 2021 20:29
hugo stoutjesdijk schreef: 11 dec 2021 17:22 Goed dat je even aangeeft dat resultaten even kunnen duren, anders worden we weer ongeduldig. ;-)
ik heb nog een leven naast CNC :mrgreen:
Kan me er weinig bij voorstellen. :lol: :lol: :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
permeke
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 okt 2015 00:11

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door permeke »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 dec 2021 21:17
permeke schreef: 11 dec 2021 20:29
hugo stoutjesdijk schreef: 11 dec 2021 17:22 Goed dat je even aangeeft dat resultaten even kunnen duren, anders worden we weer ongeduldig. ;-)
ik heb nog een leven naast CNC :mrgreen:
Kan me er weinig bij voorstellen. :lol: :lol: :lol:
Denk dat dit meer jou probleem is dan het mijne :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb er geen probleem mee. :mrgreen:

Iedereen gelukkig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door Kars-cnc »

Ik was vanavond iets aan het opzoeken in de EdingCNC handleiding en zie toevallig op bladzijde 57 het volgende staan:
M95: Using a probe which is fixed on the machine. In this case the probe-tip
will have an offset. For this you can use the M90-M97 function.
With this it is possible to select an offset for Spindle 1 (M90), Spindle
2 (M91), spindle 3 (M92), probe (M95) or camera (M97).

The offset can be calibrated as follows:

1. Take care that M90 is active (1st spindle), if not execute m90 in MDI.
2. Mark a point on your machine bed and accurately move the tool-tip to this point.
3. Zero the axes X,Y,Z at this position.
4. Now move the probe tip exactly to this position.
5. Execute in MDI “M95 Q1”.
Dit lijkt precies te doen wat Pemeke zoekt. Die M95 moet je dan denk ik uitvoeren voor je met de probe gaat meten? Dit zal dan wel in de probing macro staan die Eding mee levert verwacht ik. De offset waardes worden in de .ini file opgeslagen bij [Spindel_4] zie ik (blz. 169).
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door keesfrees »

Goed gevonden, mooi om dan ook hier even aan te denken.
Ik had ook wat gezocht met de zoekfunctie op trefwoorden maar niet iets kunnen vinden.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
permeke
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 okt 2015 00:11

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door permeke »

Kars-cnc schreef: 20 dec 2021 22:48 Ik was vanavond iets aan het opzoeken in de EdingCNC handleiding en zie toevallig op bladzijde 57 het volgende staan:
M95: Using a probe which is fixed on the machine. In this case the probe-tip
will have an offset. For this you can use the M90-M97 function.
With this it is possible to select an offset for Spindle 1 (M90), Spindle
2 (M91), spindle 3 (M92), probe (M95) or camera (M97).

The offset can be calibrated as follows:

1. Take care that M90 is active (1st spindle), if not execute m90 in MDI.
2. Mark a point on your machine bed and accurately move the tool-tip to this point.
3. Zero the axes X,Y,Z at this position.
4. Now move the probe tip exactly to this position.
5. Execute in MDI “M95 Q1”.
Dit lijkt precies te doen wat Pemeke zoekt. Die M95 moet je dan denk ik uitvoeren voor je met de probe gaat meten? Dit zal dan wel in de probing macro staan die Eding mee levert verwacht ik. De offset waardes worden in de .ini file opgeslagen bij [Spindel_4] zie ik (blz. 169).
Dit had ik ook al gelezen hoor. maar mijn punt is hoe dit in de ini file te implementeren.
Maar ja, sommige authorities hier willen dat ik G code onder de knie krijg, dus ja tijdens kerst en nieuw ben ik verplicht om te studeren.
Tenzij er hier wat leden mij laten spieken natuurlijk. ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

in de INI moet alleen de Offset van de Taster tenopzichte van de spindel gezet worden.

de activatie van de sensorpositie middels M95, dient alleen te geschieden als je de taster gaat gebruiken.
Ik ga er niet vanuit dat dat in de macro staat, omdat het niet standaard is dat de taster een vaste positie heeft aan de machine.
in veel gevallen wordt de taster gewoon in de spindel gezet namelijk.
Plaats reactie