X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3117
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door keesfrees »

Een cnc machine is een dom ding, je moet 'm precies vertellen wa-tie moet doen en dat gaat met gcode (bijna altijd tegenwoordig).
Nu weet ik mensen die al jaren een cnc machine bedienen en nog nooit van gcode hebben gehoord maar die zijn dan ook niet bezig om extra dingen op een machine te maken.

In mijn eerdere bericht bedoelde ik te zeggen dat het handig zou zijn als er iemand met je mee kijkt om een beginnetje te krijgen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

permeke schreef: 10 dec 2021 13:33 Heren, ik kan jullie grensoverschrijdende humor wel smaken hoor maar ik ben er van overtuigd dat er hier nog leden zijn die mooie werkstukjes maken zonder ooit van een M91 gehoord te hebben.
De manual blijft voor velen cryptisch, ook na vele malen doorgenomen te hebben.
ok, even terug naar de basis, niet gehinderd door enige ervaring met Eding.
Stel je hebt een freesbank, en daar heb je naast elkaar 2 freesspillen zitten, waarom is eigenlijk helemaal niet belangrijk maar je hebt gewoon geen zin om gereedschap te wisselen en aan 2 gereedschappen heb je voldoende.

Dan ga je frezen met spil 1 (de default), wel handig als je besturing dat ook weet, en moet je hem dat dus vertellen, of eigenlijk hoeft het niet, want het is de default. Maar omdat duidelijkheid soms niet verkeerd is doe je dat deze keer toch maar.

Code: Selecteer alles

M90
T1
frezen...frezen..frezen
Dus je bent lekker aan het frezen en wilt met T2 verder maar die zit in spil 2

Code: Selecteer alles

M91
T2
en freest verder alsof de offset van spil 2 met spil 1 niet lijkt te bestaan 
En dan verplaatst de besturing dus eigenlijk het nulpunt met de waarden die jij in die ini parameters hebt gezet zodat gereedschap T2 zonder aanpassen van de freesbanen op precies dezelfde locatie freest als T1 dat gedaan heeft.
[SPINDLE_1]
;2nd spindle M91
xOffset = 0.0000
yOffset = 0.0000
zOffset = 0.0000
onOffOutputPortID = 0 ;0: Standard tool output, 1-10: AUX1-AUX10
directionOutputPortID = 0 ;0: Standard tool dir output, 1-10: AUX1-AUX10, -2: MIST COOLANT
Gewoon even een experimentje doen met de X en Y waarde in dit bestand, de eerste keer zal het voorteken wel verkeerd zijn, dan zit je T2 2x fout in plaats van op de juiste positie.
keesfrees schreef: 10 dec 2021 14:07 Een cnc machine is een dom ding, je moet 'm precies vertellen wa-tie moet doen en dat gaat met gcode (bijna altijd tegenwoordig).
En af en toe ook een M, F, S en nog wat letters van het alfabet. ;-) en in de volksmond noemen we die verzameling dus G-code. :shock:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
permeke
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 okt 2015 00:11

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door permeke »

blijft nog de vraag: hoe kan ik die M90-91 aanspreken, waar voer ik die in ? een macro ? ( pardon me als het antwoord al hierboven verschenen is )
Of nog beter : kan ik die in de Z height compensation code plaatsen ?
Je ziet heren, wat voor jullie peanuts lijkt is voor anderen aartsmoeilijk.
Ik blijf erbij, zonder basiskennis Gcode leest de Eding manual als chinees.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Waar plaats je een bepaalde G-Code?.. daar waar je em nodig hebt..

je stelt je Programmeerbare thermostaat tenslotte ook niet in op Standje Sauna in de week dat je met een Tequila in de hand op de Malediven zit.. :lol:

G-Code lijkt chinees, tot je het woordenboek er een keer bij pakt..
Zoals ik al eerder gezegd heb.. een CNC Machine is geen speelgoed.. als je met iets om wilt kunnen gaan, dat een andere taal verstaat.. dan zul je je die taal eigen moeten maken..

Veel CNC Hobbyisten doen dat niet.. die vertrouwen op hun CAM Software, en ze beginnen te mauwen als dat niet de code geeft die ze moeten hebben..
Als alles goed gaat.. zal het ze verder aan hun aars oxideren wat er in die programma's staat.. maar Ik persoonlijk vind het van het grootste belang dat je in een programma kan kijken om te zien wat er fout gaat, als er wat fout gaat..

(ik heb ervaring van omgaan met iets wat een andere taal spreekt.. ik heb een Duitse vriendin gehad.. ging helemaal prima, ik spreek zelf ook Duits, en , zij sprak ook engels, en frans, nou beheers ik het frans maar mondjesmaat.. maar goed)

M90 of M91 zet je in het programma daar waar je het nodig hebt, zoals Hugo, (en die kan't weten.. hij weet veel, en hij heeft een bel aan zijn fiets :lol: ) ook schrijft.. stel.. je hebt 2 spindels aan je machine.. Prima, ga je frezen met spindel 1.. M90, M3 (M8 als je ook nog koeling wilt), G00 X, Y, Z, (naar je werk bewegen), en dan je programma, klaar met spindel 1.. wat doe je dan?.. G00 Z (Flink hoog), M91 M3 (M8), G00 X, Y, Z tot vlak bij je werk, en de rest van het programma aflopen..

de machine weet dat zodra ie M90 tegenkomt, ie verder NIETS hoeft te doen met de coordinaten, zeg dat Spindel 2 60 mm rechts van Spindel 1 staat, dan weet ie dat ie alles 60 mm in X moet opschuiven zodra je M91 programmeert..

in jouw geval:
(ik heb met Z-Height Compensation nog niet gewerkt.. mijn werk is altijd vlak, of ik maak het vlak)
Je gaat eerst je Meting doen.. en dan maakt het eigenlijk niet uit hoe of wanneer je die M91 gebruikt, zolang het maar voor het meten is, ervanuitgaande dat je "Spindel 2" je hoogtemeetsensor is, maar dat waren we meen ik allemaal wel met elkaar eens.. )

Doe je het af en toe?..moet je gewoon even onthouden dat je 't in MDI even ingeeft.. gewoon MDI openen, M91 intikken, Enter heien.. klaar.. F12, MDI dicht, Z hoogte meting uitvoeren, en daarna , voordat je gaat frezen, spindel 1 weer actief maken.. middels M90, en dat kan in MDI, maar ook in je programma..

Die Z-hoogtemeting zit in een Macro meen ik ergens gezien te hebben, dan kun je, omdat je die ALTIJD met je vast gemonteerde sensor die meting doet, die M91 ook in die Macro zetten..

Om eerlijk te zijn.. Bert Eding heeft die macro er als "Kadootje" ingezet.. ik mis een Toolcall in die Macro, dus ook dat moet je vantevoren doen..

Beter om 'm er gewoon in te zetten.. dan pakt ie dat mee...
Ook begint de meetmacro op coordinaten X0 Y0, vind ik persoonlijk niet handig, maar goed.. je moet ergens beginnen..
Dat betekent wel dat je je werk ook op die coordinaten moet programmeren..

In de Manual staat overigens een compleet overzicht van alle G- en M- codes, alsmede een aantal andere codes.. print ze uit, hang ze op 't toilet, schrijf eens zelf een stukje G-code en simuleer het op je PC.. kijk wat het doet..

'k heb onlangs zelf een CNC Draaibank gekocht, een EMCOturn 120 met een EMCOtronic TM02 besturing uit "NegentienNebukhadnezar", nog nooit eerder mee gewerkt.. een paar weken nadat ik em aan de praat had (ik moest de hele besturing opnieuw instellen met de parameters) stond ie volop seriewerk te doen, programma's gewoon geschreven in Notepad++

Overigens!.. 't is even zoeken, maar ik heb hier op het forum een keer een bestandje neergezet waarbij je als je dat in Notepad installeert meteen Syntaxmarkering hebt, bepaalde commando's krijgen bepaalde kleurtjes.. zo is het veel overzichtelijker.


Kortom,

Codes zet je daar waar je ze nodig hebt, dus wil je alles automagisch laten verlopen, dan moet je vantevoren ook zorgen dat de juiste commando's (G-en M-Codes) op de juiste plekken staan.
keesfrees
Berichten: 3117
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door keesfrees »

Arie Kabaalstra schreef: 10 dec 2021 19:29 Overigens!.. 't is even zoeken, maar ik heb hier op het forum een keer een bestandje neergezet waarbij je als je dat in Notepad installeert meteen Syntaxmarkering hebt, bepaalde commando's krijgen bepaalde kleurtjes.. zo is het veel overzichtelijker.
Dat haald ik al aan in dit draadje.
keesfrees schreef: 09 dec 2021 22:28 Handig :
plugin voor notepad++
viewtopic.php?p=61015#p61015
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3117
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door keesfrees »

permeke schreef: 10 dec 2021 18:50 blijft nog de vraag: hoe kan ik die M90-91 aanspreken, waar voer ik die in ?
Het is voor een ander moeilijk te begrijpen wat er nu zo moeilijk te begrijpen is, zeker als er een enorm verschil in ervaring is, dat zal een ieder ook wel eens ervaren hebben, op welk onderwerp dan ook.
Bij een voor mij onbekend CAM of CAD programma of tekenprogramma eva kost mij in den beginne altijd veel moeite, ook al ben ik al wel thuis in wat het programma zou moeten kunnen doen. Maar als ik dan eenmaal een beginnetje heb dan lukt het meestal wel.

Nu ja, de gcode is wat een CAM programma maakt en de besturing leest, maar, het zou best eens kunnen zijn dat je het interne CAM gedeelte in E-CNC gebruikt en dan zie je die gcode helemaal niet ( of toch wel ?)
Even gekeken, wel dus, met (de tab) program maak je de gcode en die lees je weer in met "Operate".

Wie maakt er even een klein gcode bestandje met M90 en M91 voor de test ?
De M90 wordt bij de CAM in E-CNC niet toegevoegd zie ik nu, anders zou je die kunnen wijzigen, nu moet je 'm toevoegen, aan het begin van het bestand.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

keesfrees schreef: 10 dec 2021 22:20 Dat haald ik al aan in dit draadje.
keesfrees schreef: ↑09 dec 2021 22:28
Handig :
plugin voor notepad++
viewtopic.php?p=61015#p61015
Ohja.. nou.. daar dus.. 😅
keesfrees schreef: 10 dec 2021 22:36 Het is voor een ander moeilijk te begrijpen wat er nu zo moeilijk te begrijpen is, zeker als er een enorm verschil in ervaring is, dat zal een ieder ook wel eens ervaren hebben, op welk onderwerp dan ook.
Da's een waar woord.. zeker voor de ervaren "G-code kloppers" onder ons.. die niet al te ingewikkelde programma's zo even uit de losse pols in Notepad inkloppen, 't hele zwikkie dan op een USB zetpil mikken, en de machine dan 't ding in zijn achterste proppen, en op de grote groene knop heien.. Koffie!!..

maar.. er is hier door verschillende mensen al aangegeven, waaronder mijzelf.. Je mietert bepaalde code's in je programma, daar waar je ze nodig hebt.. als je bij het terugtrekken van je frees pas een M3 neerzet.. da's te laat.. die moet er staan voor je met je frees een duik in je werkstuk neemt..
datzelfde geldt voor M90/M91, afhankelijk van welke spindel je gebruikt..

Daar komt in dit geval ook nog bij.. "spindel 2" is een sensor.. daarmee kun je zelfs je gereedschapslengtes meten, door het bovenvlak van je werk te meten tenopzichte van machinecoordinaten, en aan de hand daarvan dan de gereedschapslengtes te bepalen.. Ik vind em leuk!

Daarbij.. en misschien heb ik er overheen gelezen.. moet de sensor als zodanig wel als tool opgegeven worden, dus ook aangeroepen worden..

de Hoofdmoot is en blijft echter.. als je met je machine wat meer wilt dan gewoon door CAM Gegenereerde programmaatjes aflopen, dan zul je toch echt wat G-code moeten leren..

En.. jee.. ben ik dan een CNC Polyglot?.. dat ik G-Code in EdingCNC, Fadal, Fagor, Brother, Philips en Mitsubishi dialect kan schrijven, alsmede Heidenhain Klartekst, en FK, Fagor FK, en mijn eigen ontwikkelde programmeertaal G++?..
Ben ik daar ooit voor naar school geweest?.. Neen!.. op school alleen een beginnetje gemaakt met Fanuc (Generieke) G-Code, en.. Ohja.. EMCO, we hadden daar een Compact 5 CNC Staan, en Nu schrijf ik mijn programma's ook op de EMCOturn 120.. EMCOtronic TM02 dialect..

Om wat te kunnen, zul je wat moeten leren, en leren is leuk.. anders was ik wel dom gebleven..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 10 dec 2021 23:14 dat ik G-Code in EdingCNC, Fadal, Fagor, Brother, Philips en Mitsubishi dialect kan schrijven, alsmede Heidenhain Klartekst, en FK, Fagor FK, en mijn eigen ontwikkelde programmeertaal G++?..
Ben ik daar ooit voor naar school geweest?.. Neen!
Maar het heeft je waarschijnlijk wel de nodige jaren gekost voor het zover was... Dat is waar Pemeke nu tegenaan kijkt ;-)

Hij heeft een probe gemonteerd en wil die nu graag zo snel mogelijk gaan gebruiken voor de "probe scanning routine for uneven surface milling" als ik het zo begrijp. Dan wil je niet wachten tot je zelf de ervaring hebt opgedaan maar zou je graag iemand willen die je even kan helpen, plat gezegd, het even voorkauwt.

Zelf voel ik mij niet zeker genoeg met G-code om het te doen, maar het moet toch niet zo moeilijk zijn om die G90/91 constructie aan de hier eerder ge-poste routine/macro "probe scanning routine for uneven surface milling" toe te voegen zodat Pemeke het eens kan proberen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan moeten we het eerst eens zonder die offsets proberen voor elkaar te krijgen.
Ik bedoel, zet die probe in de freesspindel en maak een scanning programma wat het beoogde doel uit voert.
Als dat lukt, en die G-code wordt hier gepost, wil ik die M91 wel ergens aan het begin tussen de regels zetten. :mrgreen:
Ik denk dat het probleem van het werken met die scanning probe veel lastiger is dan die 2e spil, maar dat lijkt nu ondergeschikt te worden aan die M91.

Leren doe je stap voor stap, en het is handig als je de stappen in een logische volgorde uitvoert.

En, het is al eerder geroepen, als je je locatie opgeeft, kan er misschien iemand even mee kijken, of kun je bij iemand gaan kijken die het met je even bekijkt.
Kars-cnc schreef: 11 dec 2021 07:44Maar het heeft je waarschijnlijk wel de nodige jaren gekost voor het zover was... Dat is waar Pemeke nu tegenaan kijkt ;-)
Dat klopt, maar wij hebben elke code die we tegenkwamen gewoon ingetikt en gekeken wat we daarmee konden doen in een freesprogramma. Als je de grenzen van je besturing niet op wilt zoeken blijf je op het oefencircuit rijden. (speciaal voor MAX :lol: )
Een paar G-codes kennen is niet zo moeilijk, weten wat je er mee kunt is pas echt handig.
En er zijn ook momenten geweest dat die paar jaar teruggebracht werden tot enkele dagen, 'meneer ... komt vrijdag naar die nieuwe machine kijken, kun je die even demonstreren' En die betreffende machine was net binnengebracht, had ik wel een cursusje voor gehad, maar verder nog nooit gezien. Dan ga je gewoon wat proberen, alle gereedschappen er uit, %knop voorzichtig opvoeren en een dagje oefenen. Als je dan op vrijdag middag even een asje met een bolletje en een stukje schroefdraad draait is iedereen weer tevreden.
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 11 dec 2021 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door DaBit »

Tsjonge zeg... Niet iedereen is een computernerd verkleed als CNC-machinebouwer, alle begin is moeilijk, en iemand die even achter je rug meekijkt en ingrijpt als je grote fouten dreigt te maken is dan wel een heel prettig gevoel.

Kan nou echt niemand van de EdingCNC deskundologen hier een Whatsapp videoverbinding en een Teamviewer sessie openen, en die beste meneer even uit de brand helpen of 'm tenminste even over de eerste hobbeltjes heen helpen? Of zijn het alleen de LinuxCNC deskundologen die elkaar op die manier helpen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 11 dec 2021 08:55Of zijn het alleen de LinuxCNC deskundologen die elkaar op die manier helpen?
Dat remote verbinden is natuurlijk wel iets wat bij die Linux gebruiker in het DNA zit. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door DaBit »

Bij omhooggevallen computernerds zoals ik wel, bij de materiaalbewerkers die toevallig een machine gekocht hebben die op LinuxCNC draait eeeeecht niet. Die willen gewoon op de groene knop kunnen heien :mrgreen:

Maar Whatsapp hebben de meesten, en Teamviewer installeren lukt eigenlijk ook altijd wel.

De appeltaart van permeke wegspoelen met de koffie van permeke is natuurlijk nog idealer, alleen de Belgen zijn hier wat minder vertegenwoordigd dus de kans dat er eentje in de buurt zit met kennis van zaken is wat kleiner.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

// edit, ik zag later dat M95 spindle_4 eigenlijk default voor touchprobe is, dus even aangepast.

Ik heb even de moeite genomen om versie edingcnc 4.04 te downloaden en installeren.

vervolgens in de map C:\CNC4.04 het bestandje server.ini het regeltje [SPINDLE_4] opgezocht (Ctrl-F in Notepad++) en de waardes in X en Y aangepast.
(ouder eding versie moet je in cnc.ini zoeken)

Code: Selecteer alles

[SPINDLE_4]
;Mounted Probe M95
xOffset = -47.0000
yOffset = -28.0000
zOffset = 0.0000
onOffOutputPortID = 0 ;0: Standard tool output, 1-10: AUX1-AUX10
Touchprobe links achter de freesspil.
Vervolgens EdingCNC opgestart, in MDI achtereenvolgens ingetikt:
G0 X10 Y10, machine loopt naar de coordinaten X10 Y10 (duuh)
M95, DRO (digital readout) springt op X57 Y38 wat er op duid dat er iets verrekend wordt in het coördinatensysteem.
Wanneer ik hierna weer X10 Y10 in zal typen zal de machine bewegen met de nieuw gekozen spil (taster) op dezelfde posite als de vorige spil.
eding-touchprobe M95.jpg


Maar eigenlijk denk ik dat hier het probleem niet zit.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: X-Y offset mogelijk voor Z compensation height meting ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 11 dec 2021 09:10 De appeltaart van permeke wegspoelen met de koffie van permeke is natuurlijk nog idealer, alleen de Belgen zijn hier wat minder vertegenwoordigd dus de kans dat er eentje in de buurt zit met kennis van zaken is wat kleiner.
Nogal een vooroordeel om er van uit te gaan dat permeke een Belg is, of heb jij meer info dan wij. :lol: ;-)
En waar komt die aanname vandaan:
[] Permeke klinkt behoorlijk Belgisch.
[] Appeltaart, want belgen zijn kampioen appeltaart serveren. (ik had dan eigenlijk bier verwacht)
[] anders.

aankruisen wat van toepassing is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie