CO2 laser gezocht...

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

CO2 laser gezocht...

Bericht door aw »

Afgelopen jaar heb ik mijn tweede portaalfrees gebouwd, bedoeld voor de RC modelbouw (triplex, balsa, ribbetjes & spanten). Een leuk proces en ik frees ook regelmatig (vooral voor anderen :lol: ).

Wat tegenvalt is de nabewerking, het stof en het lawaai. En als je dan die prachtige gelaserde ribbetjes ziet uit een modelbouwkit die zuigend in elkaar passen, dan is een laser (ernaast!) toch ook wel heel aantrekkelijk.

Dus recent een Two-Trees 40W (=5.5W) diode laser gekocht. Werkt prima voor graveren, balsa snijden tot 2-3 mm gaat nog net, vliegtuigtriplex totaal niet al doe ik 8 passes. Dat zijn nu eenmaal de beperkingen van een diodelaser. Ook het open karakter en het gebrek aan afzuiging zijn niet ideaal. Een CO2 laser in een gesloten kast lijkt me een stuk fijner.

Kortom na een week op Youtube en fora weet ik nu van alles over afstellen, verstelbaar bed, verschillende kwaliteiten spiegels, air assist, laser buizen, Ruida controllers etc. En ook over de K40 die wat aan de kleine kant is, verbeterd moet worden, beperkingen heeft maar wel heel voordelig is.

Mijn voorkeur gaat uit naar een wat groter bereik. Kan natuurlijk met een verbouwde K40 of een grotere/duurdere 50W/60W laser of met zelfbouw. De stap van 400-500 euro voor een K40 naar wat groters is echter meteen 1,000 euro erbij. Maar wellicht is het met CNC laser hetzelfde als met CNC frezen... je moet eerst een machine hebben om erachter te komen wat je nodig hebt / belangrijk vindt.

Vandaar dat ik hier eens een balletje opgooi... misschien heeft iemand iets staan waar je op uitgekeken bent, niet meer aan toe komt of simpelweg zelf uitgegroeid bent of een project wat niet af komt. In dat geval - stuur me eens een PB?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CO2 laser gezocht...

Bericht door audiomanics »

Ook 100W CO2 heeft problemen met het echte vliegtuig triplex(wat overigens uit veel meer lagen bestaat) gewoon triplex en zelfs multiplex is geen probleem..
Dus voor je de aanschaf overweegt, neem even een stukje van jouw vliegtuig triplex mee....

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: CO2 laser gezocht...

Bericht door aw »

Hi Kees,

Ja, dat merkte ik al met de diode laser: waar 2 mm balsa in 1 pass ging en 3 mm ook zonder problemen in 2 passes kwam ik met geen mogelijkheid door 0.8 mm vliegtuigtriplex. Zal wel door de lijm tussen de lagen komen.

Maar ja, de frees moet ook aan het werk blijven :-)

Als ik balsa en 'gewoon' triplex kan snijden dan is dat al mooi, zeg maar voor dingen als dit

Afbeelding

en dit
Afbeelding

Het 'echte' vliegtuigtriplex zou bij mij vooral als indekking gebruikt worden en is dan makkelijk met een schaar op maat te knippen/sowieso puzzelwerk.

In de tussentijd blijf ik rustig op zoek naar een eerste CO2 laser en open voor een aanbod van iemand die zelf een stapje groter wil / ergens op uitgekeken is / een project niet afkrijgt.

En de diodelaser kan tzt bij aan de frees, toch leuk om uit te frezen onderdelen eerst te markeren. :lol:
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: CO2 laser gezocht...

Bericht door arjancnc »

Ik heb nog een 20*30cm 25w laser staan waar nog wat liefde in moet worden gestopt (vooral sturing, hangt provisorisch aan GRBL maar kreeg PWM niet aangestuurd). Ik kan me voorstellen dat dit nog iets te klein is, maar anders kun je me een bericht sturen
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: CO2 laser gezocht...

Bericht door aw »

Arjan, ik heb je een PB gestuurd.

Langzamerhand gaan de gedachten uit naar zelfbouw (heb al heel wat build logs bekeken) maar het loopt snel in de papieren en wellicht is wat ervaring opdoen vooraf geen slecht idee!
Plaats reactie