Fusion360 Adaptive clearance

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door serum »

Aan de andere kant knoopt F360 zich weer glashard aan je vast en kunnen ze de prijs opdrijven tot een onrealistische hoogte (dik vet nadeel van Fusion).. Aan de andere kant; prijzen van Solidworks en Mastercam zijn in contrast hoog. En voor sommige dingen (complexere loften, fillets) is Solidworks weer een stuk beter.

Dat gezegd hebbende;
revisiemanagement zit ook in Fusion, met een plugin kan je een bom exporteren, 2d tekenen zijn weer 1:1 verbonden aan je model.


Als jij dit fijn vind werken, is het goed toch. Ik vind het persoonlijk warrig; als je nu een revisie doet aan het model kan je de hele cam opnieuw opbouwen. Nou zijn dit simpele modellen, maar vroeg of laat komt er toch iets complexers om de hoek kijken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door bartL »

Tsja, de discussie over welk pakket gaan we hier maar niet voeren. Mijn 'probleem' is dat ik CAD tekenen professioneel doe en er zo'n 15jaar data in zit. Overstappen op een ander pakket is daarom niet zo eenvoudig en in mijn geval ook helemaal niet wenselijk.

Maar ik ben het met je eens dat het niet optimaal is om met step bestanden te werken in fusion. Eerder werkte ik met de cam module in mijn eigen cad pakket en daar kon je gewoon aanpassingen doen aan je model waarbij de toolpaths gewoon live mee veranderde. Echter had ik die module toen gekregen van de importeur, helaas is dat nu niet meer mogelijk en mag ik voor de functionaliteit nog eens een mooie middenklasser op tafel gooien. En voor af en toe is een prototype bewerken en voor de rest wat hobbyen vind ik het dat niet waard. Complexe of heel hoogwaardige componenten besteed ik doorgaans toch al uit.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door bartL »

Net nu ik dacht dat Fusion aardig mee wilde denken loop ik toch weer ergens tegenaan. :mrgreen:

In onderstaand onderdeeltje wil ik die boogvormige kamer frezen. Ideaal voor een 3d Adaptive dacht ik, maar ik krijg enkel empty toolpaths.
Met 2D is het geen probleem maar daarmee krijg ik het contour in de Z richting er niet in.
Iemand een idee hoe ik dit aanvlieg?
Fusion.JPG
Het step bestandje bijvoegen wil helaas niet lukken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door Goudgele »

Post een screenshot met je bewerking er in. Met name de geometry die je hebt geselecteerd. Meestal gaat het daar fout bij het selecteren van de juiste vlakken/lijnen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door bartL »

Goudgele schreef: 21 jan 2022 07:42 Post een screenshot met je bewerking er in. Met name de geometry die je hebt geselecteerd. Meestal gaat het daar fout bij het selecteren van de juiste vlakken/lijnen.
Zie hieronder.
Ik ben inmiddels wel een stapje verder, nu krijg ik geen empty toolpath meer maar nu machined hij om het buitencontour heen in plaats van dat hij de sleuf eruit freest.
Fusion.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door serum »

Waar is je rest machining op gebaseerd en waarop staat je stock to leave?

Als je het bestand deelt kan ik er wel naar kijken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door bartL »

serum schreef: 21 jan 2022 10:38 Waar is je rest machining op gebaseerd en waarop staat je stock to leave?

Als je het bestand deelt kan ik er wel naar kijken.
Dat was nergens op gebaseerd, ik ben met alle opties aan het spelen geweest om te kijken of iets helpt.
Op één of andere manier wil hij alleen het buitencontour frezen. Ik heb nu de stock als een vierkant stuk weergegeven waarin dit goed te zien is.
Ik wil juist de sleuf eruit frezen, het buitencontour heb ik al.
Fusion.JPG
Ik heb het bestand hieronder toegevoegd, blijkbaar lukt het met een zip wel.
8-1204-0883.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door serum »

Geen idee.

Als ik de step importeer, 3d adaptive selecteer en op OK klik doet ie dit; (ik selecteer geen stock contour oid, gewoon 3d apaptive, frees selecteren en OK).

'rest machining' moet gewoon op 'from setup' staan als het de eerste opp is. (waar ik vanuit ga).
Ik vermoed dat je de machining boundaries niet correct gebruikt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door bartL »

Hetzelfde als wat jij deed had ik al geprobeerd maar werkte niet bij mij. Maar het feit dat het bij jou wel werkt heeft me verder doen zoeken en ik ben er nu achter dat het de stock-body was die zat te klieren. Die heb ik er nu uitgegooid en nu werkt het wel.
Het nadeel is nu wel dat hij die buitenradius ook mee gaat bewerken terwijl ik dat eigenlijk niet wil. Nog ff puzzelen...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door serum »

Kan het zijn dat je de stock-body ook als body had geselecteerd bij 'model'? Dat moet je nl. juist niet doen, dan ziet hij die stock body namelijk ook als model en laat hij keurig je hele stock, zoals in die body, staan.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door bartL »

serum schreef: 21 jan 2022 13:37 Kan het zijn dat je de stock-body ook als body had geselecteerd bij 'model'? Dat moet je nl. juist niet doen, dan ziet hij die stock body namelijk ook als model en laat hij keurig je hele stock, zoals in die body, staan.
Dat was ook mijn eerste gedachte dus daar had ik nog expliciet naar gekeken maar in de setup stond alleen mijn "eind model" geselecteerd. Net nog eens geprobeerd, een cylinder Ø110 x 43dik getekend en die erbij gezet als stock model maar dan gaat het wederom fout. Ik zal ergens iets fout doen maar ben er nog niet achter wat.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door serum »

Hier hetzelfde gedaan; cilinder als stock ingesteld,

je step als model en verder niets ingesteld;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door bartL »

serum schreef: 21 jan 2022 14:19 Hier hetzelfde gedaan; cilinder als stock ingesteld,
Dan is nu wel bevestigd dat het aan mij ligt :x

Ik heb het nogmaals geprobeerd en het gaat direkt weer op dezelfde manier fout.
Zie hieronder de selectie van de de beide bodies.

Selectie van het MFG model.
Fusion.JPG
Selectie van het stock model.
Fusion2.JPG
En het resultaat. :evil:
Fusion3.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door serum »

Als je bij model geen body selecteert, dan krijg je CAM co... als model. Dan gaat het bij mij ook mis. Klik maar eens op het kruisje achter MODEL en klik dan ook echt op body3, dan gaat het 100% goed.


en als ik onder model wel body1 kies, gaat het wel goed. Denk echt dat je bij de setup de stap overslaat van het kiezen van de juiste body. (in jouw geval body3) of er is iets corrupt in je bestand. Dat kan natuurlijk ook.

Als ik CAM co... heb, gaat het ook mis. (en dat gebeurt alleen als ik geen model heb gekozen onder de setup.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie