Draaibank teach-in macro's

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door assink »

Dan toch maar op zoek naar een stalen klauwplaat. Die mogen wat meer toeren hebben :lol:
Of je kunt erop gokken, maar het kan volgens mij wel een leuke knal geven als zo'n ding uit elkaar klapt :oops:

Heb ooit eens een flexibele koppeling gezien waarvan het toerental te hoog opgelopen was door een defecte rem installatie, daar was weinig meer van over.

Ff inhoudelijk qua macros, misschien is een schroefdraad uitloop voor binnen en buitendraad ook nog een nuttige toevoeging? Groef steken voor circlips? Binnen en buiten.

Radius intern en extern?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door hfjbuis »

assink schreef: 07 dec 2021 16:26 Dan toch maar op zoek naar een stalen klauwplaat. Die mogen wat meer toeren hebben
Dat is gezien de kosten niet interessant en het koppel gaat ook een stuk achteruit.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 07 dec 2021 14:18
hugo stoutjesdijk schreef: 07 dec 2021 10:07 Deze begrijp ik niet zo goed, waarom zou je hem dan niet gelijk 3000 RPM maken?
Omdat de klauwplaten maar geschikt zijn voor 2500 RPM
Kunnen er geen spantangen in?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door hfjbuis »

Ik zet nu de ER32 houder van de kleine draaibank of de Er32 zeskant houder in de klauwplaat. Dat gaat sneller dan een klauwplaat wisselen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door xander janssen »

On topic ;-)

Middels de macro's lukt het nu om 1 bewerking per keer te doen via een file die Teach.cnc heet. Deze file wordt telkens opnieuw = leeg gestart.

Ook lukt het om er een aantal achter elkaar te doen door telkens in de product.cnc file aan te vullen met de laatste bewerking.

Tot zover volgens mij wat Arie Kabaalstra ook doet en die me trouwens op de juiste weg heeft geholpen en door zijn Teach-in heeft doen besluiten een cnc draaibank aan te schaffen en om te bouwen naar cnc. Dit omdat ik cad-cam voor draaibank veel te ver vind gaan voor mijn simpel werk.

"Nadeel" is wel dat het nu in de volgende volgorde gaat

- Bewerking 1, voor- en nabewerking
- Bewerking 2, voor- en nabewerking
- en zo verder

Soms geeft dit braamvorming op de overgangsgebieden dus eigenlijk wil je eerst alles voorbewerken en dan in een continue beweging (zeker bij gebruik van 1 beitel) alles napoetsen.

Daarmee mijn vraag:

Is het iemand al gelukt om eerst alle voorbewerkingen te doe en dan alle nabewerkingen?

Met idee wat ik nu heb kan het, maar dan moet ik toch 1x de cnc file handmatig aanpassen.

Idee is als volgt:

In de produc.cnc file een variabele op 0 zetten -> deze zorgt ervoor dat alle volgende subroutines alleen de voorbewerking uitvoeren.

Als alle bewerkingen 1 voor 1 weggeschreven zijn, handmatig de inhoud van de file er nog een keer achter zetten met de specifieke variabele voor nasnijden op 1 gezet.
kgerrits
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2014 16:33
Locatie: Waalre

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door kgerrits »

assink schreef: 07 dec 2021 16:26
Ff inhoudelijk qua macros, misschien is een schroefdraad uitloop voor binnen en buitendraad ook nog een nuttige toevoeging? Groef steken voor circlips? Binnen en buiten.

Radius intern en extern?
Op het extern groefsteken na (dat kan al met de parting off, de einddiepte is instelbaar) staan deze allemaal nog op mijn lijstje, dus worden binnen afzienbare tijd toegevoegd.
xander janssen schreef: 07 dec 2021 18:06 On topic ;-)

Middels de macro's lukt het nu om 1 bewerking per keer te doen via een file die Teach.cnc heet. Deze file wordt telkens opnieuw = leeg gestart.

Ook lukt het om er een aantal achter elkaar te doen door telkens in de product.cnc file aan te vullen met de laatste bewerking.

Tot zover volgens mij wat Arie Kabaalstra ook doet en die me trouwens op de juiste weg heeft geholpen en door zijn Teach-in heeft doen besluiten een cnc draaibank aan te schaffen en om te bouwen naar cnc. Dit omdat ik cad-cam voor draaibank veel te ver vind gaan voor mijn simpel werk.

"Nadeel" is wel dat het nu in de volgende volgorde gaat

- Bewerking 1, voor- en nabewerking
- Bewerking 2, voor- en nabewerking
- en zo verder

Soms geeft dit braamvorming op de overgangsgebieden dus eigenlijk wil je eerst alles voorbewerken en dan in een continue beweging (zeker bij gebruik van 1 beitel) alles napoetsen.

Daarmee mijn vraag:

Is het iemand al gelukt om eerst alle voorbewerkingen te doe en dan alle nabewerkingen?

Met idee wat ik nu heb kan het, maar dan moet ik toch 1x de cnc file handmatig aanpassen.

Idee is als volgt:

In de produc.cnc file een variabele op 0 zetten -> deze zorgt ervoor dat alle volgende subroutines alleen de voorbewerking uitvoeren.

Als alle bewerkingen 1 voor 1 weggeschreven zijn, handmatig de inhoud van de file er nog een keer achter zetten met de specifieke variabele voor nasnijden op 1 gezet.
Wat je zou kunnen doen, is bij de macro's de finish pass op 0 zetten, en bij het programmeren van je diameters zelf rekening houden het het toegift. Vervolgens kan je voor het nadraaien een nieuwe bewerking toevoegen. Ik weet overigens niet of de finish pass daadwerkelijk over wordt geslagen als deze op 0 gezet wordt. Dit zal ik eens checken, zou wel wenselijk zijn.

Het lastige is overigens wel, je zou het liefste het volledige profiel van je as nadraaien in 1 gang. Wanneer er een hoop features opzitten is dit wat lastiger in een macro te vangen. Je gaf aan kennis van wiskunde te hebben, dan is een mooie uitdaging om een macro te schrijven waar je punten van een contour kunt invullen en dat die vervolgens voor- en nagedraaid wordt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door hfjbuis »

xander janssen schreef: 07 dec 2021 18:06 Is het iemand al gelukt om eerst alle voorbewerkingen te doe en dan alle nabewerkingen?
Ik doe ook alle bewerkingen één voor één. Als er een chamfer bij zit, doe ik die als eerste of stel de laatste pass van de andere bewerkingen uit, doe de chamfer en dan de laatste pass van de hoofd bewerkingen. Dan is het werkstuk "vrij" van bramen. Kost alles bij elkaar een paar seconden extra. Omdat ik maar enkel stuks maak en er toch altijd naast sta, maakt het voor mij niet veel uit.
Als je dit in cam zou doen, dan kun je als laatste een finisch pass doen die het hele gedraaide profiel bestrijkt. Teach-in heeft ook zo zijn nadelen!
kgerrits schreef: 07 dec 2021 18:35 Het lastige is overigens wel, je zou het liefste het volledige profiel van je as nadraaien in 1 gang. Wanneer er een hoop features opzitten is dit wat lastiger in een macro te vangen.
Je moet dan ook een backlash vrij systeem hebben. Daar ik de originele spindels gebruik, kan dit bij mij vaak niet eens!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie