Draaibank teach-in macro's

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Draaibank teach-in macro's

Bericht door xander janssen »

Beste,

Nu mijn Orac mechanisch en elektrisch bijna klaar is, wil ik macro's gaan schrijven voor teach-in functie zoals Arie die bedacht heeft.

Is er interesse dat ik die hier ook post?

Denk aan:

- vlakdraaien
- langsdraaien
- kegeldraaien
- afschuiningen, zowel recht als ook radius
- uitkameren
- insteken
- ...

Let wel, mijn wiskunde kennis is ruim voldoende om dit uit te reken, maar mijn kennis van G-code is nog beperkt. Het zullen dus geen juweeltjes worden i.e. ze moeten werken zdd ik de meeste bewerkingen eenvoudig kan doen en hoeven voor mij niet alle fancy cnc mogelijkheden te bevatten.

Zie het als basis die verder uitgebreid kan worden.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door benkr »

Natuurlijk is daar interesse in, en dit forum kennende zijn we dan wel weer even bezig met allerlei commentaar, maar uiteindelijk heb je dan wel perfecte macro's.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door xander janssen »

benkr schreef: 04 dec 2021 10:57 Natuurlijk is daar interesse in, en dit forum kennende zijn we dan wel weer even bezig met allerlei commentaar, maar uiteindelijk heb je dan wel perfecte macr7o's.
Gezien de beperkte tijd die ik aan hobby kan besteden kan ik niet alle commentaar gaan verwerken in de code. Alleeen de aanpassingen die ik voor mezelf maak zal ik dan opnieuw posten. Voor de machine rest is het ieder voor zich en god voor ons allen :P
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door hfjbuis »

Ik moest even googelen op Orac CNC en zag dat het een draaibank is.

Ik gebruik zelf grbl en maar een heel beperkte commando set voor al mijn draaiwerk. Daarnaast alleen absolute moves m.u.v. joggen, dat zijn relatieve moves. Zo uit mijn hoofd, hoofdzakelijk G0, G1 voor (vlak) draaien, G33 voor schroefdraad, en G02/G03 om een radius te draaien. Daarnaast M7,M8,M9 voor de koeling, G5 voor dwell en Txx voor tool wissels.

Mocht ik ooit voor een andere controller gaan, dan zal die vrijwel zeker deze commando set ondersteunen en dan heb ik minder werk aan het omzetten.

Het verbaasd mij eigenlijk dat er geen algemene macro's zijn. Wij zijn toch niet de enigste die dit gebruiken?

Edit: Tappen doe ik met een stepper op de spindel en G90/G91 moet G0/G1 zijn!
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 06 dec 2021 12:17, 2 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door kawarider »

Pfoe, er staat me nog wat te wachten als ik deze codes zie.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door benkr »

kawarider schreef: 06 dec 2021 09:19 Pfoe, er staat me nog wat te wachten als ik deze codes zie.
Wacht maar jij, het is nog veel...............
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door xander janssen »

Mooi dat er interesse is.

Voor elke bewerking ga ik onderstaand blad maken en aan de hand daarvan programmeren.

Ik weet dat ik hier al commentaar op ga krijgen :P, want de neusradius van de beitel dien je uit de tooltabel te halen. Echter, dit zijn nu de zaken die ik (voorlopig) niet ga implementeren. Enerzijds omdat ik daarvoor nog te weinig van EdingCNC ken, anderzijds heb ik voorlopig maar 4 schuitjes op het snelwisselsysteem en zal dus vaak beitels (messing, aluminium, staal, gietijzer) gaan moeten wisselen. Dan zou ik telkens weer de lengte moeten gaan kalibreren in de tooltabel. Voorlopig kies ik ervoor om een proefsnede te maken, dan de exacte diameter te meten en dan te corrigeren.

Groet,

Xander

24063
kgerrits
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2014 16:33
Locatie: Waalre

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door kgerrits »

Ik ben voor mijn Emco ook bezig met het schrijven van macro's voor verschillende bewerkingen. Al een tijdje geleden mee begonnen, dus ik heb al een start. Af en toe in wat verloren uurtjes, of als ik een bewerking mis die ik wil doen dan schrijf ik er weer eentje bij.

De macro's heb ik onder de extended user buttons (F12) gezet:

24069

Om daar vervolgens weer een dialoog onder te hangen, bijvoorbeeld:

24070

Gezien er wel behoefte is aan dit soort macro's heb ik deze op Github gezet, ik zal daar mijn toevoegingen, updates en wijzigingen ook uploaden.
https://github.com/kgerrits/EdingCNC_turning_macros

Een paar kanttekeningen:

- Deze macro's heb ik voor mijn bank geschreven, deze gebruikt linkse beitels. Dit betekend dat mogelijk voor iemand anders de spindel verkeerd om draait bij draai bewerkingen. Let hier op!
- De versprongen teksten in het user button menu is een bug in EdingCNC, zij zijn hiervan op de hoogte
- Er zullen vast de nodige bugs inzitten, dat hoor ik uiteraard graag.
- Ik gebruik nergens G95 en G96 gelijktijdig. De manier hoe dit nu in EdingCNC is geïmplementeerd betekend dat de feedoverride niet werkt wanneer deze G codes gelijktijdig gebruikt worden. Je zult in de macro regels tegenkomen waarbij ik een nieuwe feed bereken voor een volgende pass. Dit zodat je een pseudo G95 krijgt maar dan met behoud van functionaliteit van je feedoverride knop.

De release notes van V4.03.11:

Code: Selecteer alles

01-11-2017 V4.03.11
=====================
...
+ G95/G96 with FeedOverride behaviour changed.
  Manual FeedOverride is now possible if G95 is on or G96 is on. If both on FeedOverride is controlled by
  the constant cutting speed algorithm. In this case the User FeedOverride does not work, but the
  speed override will allow to change the SpeedOverride, which in turn controls the FeedOveride Automatically.
Hierover heb ik ook contact gehad met EdingCNC, ik hoop dat ze in de toekomst iets mee doen. Voor een CNC draaibank is het vrij elementair dat je G95 en G96 gelijktijdig moet kunnen gebruiken met behoud van feedoverride en speedoverride. Dit was voor mij wel een tegenvaller van deze besturing. Ik denk dat het in de basis voor de frees is ontwikkeld en dat functionaliteit voor draaien er later wat bijgestopt is.

Mocht hier iemand mee geholpen zijn met deze macro's dan is dat mooi mee genomen. Alle op en aanmerkingen hoor ik uiteraard ook graag! En voor de mensen zonder Github heb ik ook nog even een zipje bijgevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door benkr »

Voor de liefhebbers en om ze makkelijk terug te vinden heb ik ze in de knowledge base geplaatst.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door xander janssen »

Ik zie dat een hoop mensen al veel verder zijn dan ik en al veel complexere macro's hebben. Mooi dat jullie deze willen delen voor anderen.

Vrees dat mijn bijdrages niet zoveel meer zullen bijdragen, maar ik zal ze toch plaatsen omdat de gebruikte wiskunde misschien nog ooit voor iemand handig is. Ik probeer alles zo compact mogelijk te schrijven, met zoveel mogelijk gereduceerd rekenwerk.

Wat betreft G95 en G96, ook die zal ik in den beginne niet gebruiken omdat ik aan/uit en de spindelsnelheid vooralsnog handmatig met potmeter doe ivm nare ervaring van een plots startende spindel terwijl ik geen commando had gegeven. Je zult maar net bezig zijn met je handen aan de klauwplaat. Op mijn conventionele bank met riemaandrijving zitten nu ook maar 3 x 2 toerentallen (3 pullies x 2 motorsnelheden) en voor hobby voldoet dat en 80% van de tijd ligt de pully op dezelfde plaats en gebruik ik alleen de motor snelheden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door hfjbuis »

xander janssen schreef: 06 dec 2021 22:05 Wat betreft G95 en G96, ook die zal ik in den beginne niet gebruiken omdat ik aan/uit en de spindelsnelheid vooralsnog handmatig met potmeter doe ivm nare ervaring van een plots startende spindel terwijl ik geen commando had gegeven.
Dat is ook heel lang voor mij de reden geweest dat ik de spindel handmatig bestuur. Later realiseerde ik mij dat de spindel niet kan draaien als de hoofdschakelaar uit staat of als de kap over de spindel open staat. Daarom ga ik alsnog de spindel vanuit de controller sturen. Er komt ook een schakelaar op zodat het nog steeds handmatig kan.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door hfjbuis »

xander janssen schreef: 06 dec 2021 22:05 Op mijn conventionele bank met riemaandrijving zitten nu ook maar 3 x 2 toerentallen (3 pullies x 2 motorsnelheden) en voor hobby voldoet dat en 80% van de tijd ligt de pully op dezelfde plaats en gebruik ik alleen de motor snelheden.
Ik heb een vario met daarnaast 2 pulley's. Omdat het omleggen van een pulley zo onhandig is, doe ik dat vrijwel nooit. Ik ga daar voor in de plaats een vertraging maken (1:5 of 1:10) voor het maken van de grotere schroefdraden. Deze vertraging (planetair) moet met een handel ingeschakeld kunnen worden. Dan pas ik meteen ook de overbrenging aan zodat de spindel 2500 i.p.v. 1850 RPM kan maken.
Ik snap niet dat ze zoiets af fabriek niet doen, zal wel met kosten te maken hebben.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 06 dec 2021 22:32Dan pas ik meteen ook de overbrenging aan zodat de spindel 2500 i.p.v. 1850 RPM kan maken.
Ik snap niet dat ze zoiets af fabriek niet doen, zal wel met kosten te maken hebben.
Deze begrijp ik niet zo goed, waarom zou je hem dan niet gelijk 3000 RPM maken?

(oftewel, je loopt altijd ergens tegen een grens aan)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank teach-in macro's

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 dec 2021 10:07 Deze begrijp ik niet zo goed, waarom zou je hem dan niet gelijk 3000 RPM maken?
Omdat de klauwplaten maar geschikt zijn voor 2500 RPM
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie