Vraag over stroomgebruik dimmer

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Sven »

Ik heb vanmorgen een dimmer vervangen. Behalve aan/uit door drukken laat die zich ook naar "licht-brand-niet-meer" draaien.

Kan je de boel daar gewoon aan laten of is het beter het licht wel uit te doen door te drukken? Gebruikt een dimmer dan nog energie?

Verlichting in kwestie is 4 halogeenspotjes, ik meen op een conventionele voeding.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door benkr »

Sven schreef: 28 nov 2021 13:41 Ik heb vanmorgen een dimmer vervangen. Behalve aan/uit door drukken laat die zich ook naar "licht-brand-niet-meer" draaien.

Kan je de boel daar gewoon aan laten of is het beter het licht wel uit te doen door te drukken? Gebruikt een dimmer dan nog energie?

Verlichting in kwestie is 4 halogeenspotjes, ik meen op een conventionele voeding.
Deze techniek werd veel gebruikt bij theater verlichting, de lamp was dan wel uit maar bleef een beetje op temperatuur wat de levensduur flink ten goede kwam. Denk dan aan een 1000Watt lamp die iets van 600 branduren had en enkele tientjes kostte.
Waar zo'n lamp het meest van lijdt is het veelvuldig aan- en uitschakelen, van steenkoude gloeidraad naar bloedje heet, en dat allemaal in 20 mSeconden.
Jij vraagt nu eigenlijk of dat warmhouden van die gloeidraad je geen geld kost, wat denk je zelf?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Kjelt »

Ik zet zelf liever een extra fase schakelaar voor zo'n dimmer.
Heb ik net gedaan met een universele leddimmer van €90.-
Reden, dat aan/uit drukknopje is het eerste dat kapot gaat en een losse schakelaar kost een tientje.
    Gebruikersavatar
    hugo stoutjesdijk
    Donateur
    Berichten: 11995
    Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
    Locatie: elst (u)
    Contacteer:

    Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

    Bericht door hugo stoutjesdijk »

    En waarom zou een dimmer op stand 0 niet gewoon uit kunnen zijn?
    Die triac niet opensturen is toch ook een mogelijkheid, maar of dat ook gebeurt moet je volgens mij meten. Maar hoe doe je dat het beste.

    (dat ze dat bewust niet deden in het theater is een ander verhaal volgens mij)
    Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
    benkr
    Donateur
    Berichten: 7731
    Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
    Locatie: Tilburg

    Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

    Bericht door benkr »

    Kjelt schreef: 28 nov 2021 14:47 Ik zet zelf liever een extra fase schakelaar voor zo'n dimmer.
    Heb ik net gedaan met een universele leddimmer van €90.-
    Reden, dat aan/uit drukknopje is het eerste dat kapot gaat en een losse schakelaar kost een tientje.
      Dat is nu weer typisch Kjelt.
      Ik heb eigenlijk nog nooit het schakelaartje van een dimmer kapot gehad dus ik denk dat echt overdreven is.
      En ja, een dimmer die je echt naar 0 draait zal best wel uit staan, maar als we het hebben over echt het allerlaatste beetje besparen dan zou ik toch die schakelaar gebruiken, als die schakelaar kapot is (wat ik eigenlijk nooit heb meegemaakt) kun je altijd nog liezen voor 'op nul draaien'.
      Gebruikersavatar
      hugo stoutjesdijk
      Donateur
      Berichten: 11995
      Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
      Locatie: elst (u)
      Contacteer:

      Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

      Bericht door hugo stoutjesdijk »

      benkr schreef: 28 nov 2021 17:53 Ik heb eigenlijk nog nooit het schakelaartje van een dimmer kapot gehad
      Ik ook niet, ik heb niet eens dimmers in huis. :lol:
      Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
      benkr
      Donateur
      Berichten: 7731
      Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
      Locatie: Tilburg

      Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

      Bericht door benkr »

      hugo stoutjesdijk schreef: 28 nov 2021 18:04
      benkr schreef: 28 nov 2021 17:53 Ik heb eigenlijk nog nooit het schakelaartje van een dimmer kapot gehad
      Ik ook niet, ik heb niet eens dimmers in huis. :lol:
      Wij wel, ik ben al diverse keren verhuisd, een van de dingen die ik meteen doe is een paar schakelaars vervangen door dimmers, nog nooit eentje kapot gehad.
      Wat ik wel meerdere keren heb gehad is knipperend licht van een LED lamp, ik heb al een keer (toevallig niet bij mij thuis) waar ik alle dimmers heb geprobeerd die Karwei in huis had, ze knipperde allemaal, toen maar gekozen voor de goedkoopste en bepaalde standen niet gebruikt.
      Het ging toen om een dimbare Calex LED lamp. De duurste dimmers waren ruim over de 100 Euro, de goedkoopste zo rond de 10 Euro.
      Dat was nog voor de HUE tijd, ik heb het idee dat HUE dimmers daar geen last van hebben.
      Gebruikersavatar
      Sven
      Berichten: 5985
      Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
      Locatie: Arnhem
      Contacteer:

      Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

      Bericht door Sven »

      Kjelt schreef: 28 nov 2021 14:47 Reden, dat aan/uit drukknopje is het eerste dat kapot gaat
      Helemaal niet! ;) Bij ons tenminste, daar ging de dimmerigheid als eerste kapot. En daarna vermoedelijk de draaiknop, bij terugplaatsen bleken er scheurtjes in te zitten.
      We zien wel.

      Maar hoewel dichtdraaien dus misschien wel uit is, ik denk dat we het ding gewoon blijven gebruiken zoals we gewend zijn, effe drukken.
      Behalve als dochterlief nu steeds eerst dichtdraait.

      We gaan het zien. Weer trefzeker, zonder geflikker kunnen dimmeren is in ieder geval fijn. Dank voor de reacties mannen!
      350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
      http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
      Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
      http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
      Kjelt
      Donateur
      Berichten: 6259
      Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
      Locatie: Eindhoven

      Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

      Bericht door Kjelt »

      Ik ga mijn dimmer binnenkort toch vervangen, ik kan die 50Hz brom niet langer aanhoren.
      Bij de oude dimmer types was het de smoorspoel in de dimmer zelf maar met deze electronische dimmers komt de brom uit de led driver. Waarom ze die ledlampen nog steeds met 230V moeten voeden en dimmen is me een groot raadsel. Zo 20ste eeuw.
      Een goede pro driver stuurt de stroom via een microcontroller en krijgt het dimniveau via Dali, 0-10V of ander protocol binnen.
      Die hoor je niet.
      Hue is best mooi heb ik ook veel hangen maar ook die gooi ik gewoon met een schakelaar uit want ze verbruiken 2W per stuk zelfs als ze uit zijn vanwege de Zigbee radio. Misschien dat de nieuwste met BT zuiniger zijn.
      Caesar
      Berichten: 382
      Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

      Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

      Bericht door Caesar »

      Ik heb zelf een slimme (zigbee) samotech dimmer van 50 euro. Die kun je inregelen omdat het een encoder is i.p.v. potmeter. M.a.w. fabrieksaf kun je 'te ver' dimmen zodat je eerst paar rondjes moet draaien voordat je licht krijgt. Je kunt dan de laagste stand d.m.v. een geheugen knopje indrukken inprogrammeren. Ik heb zodanig staan dat bij de laagste stand, nog net wat licht gegeven wordt door de LED spot, en indrukken is uit. Maar je kunt uiteraard ook 1 standje verder gaan zodat de laagste waarde van de encoder uit is i.p.v laagste stand.

      In 1 stand lager dan de ingestelde laagste stand brand er geen enkel led meer (philips GU10 Expert Color, bestaat uit meerdere led elementjes) en meer ledjes gaan aan als de dimmer hoger gezet wordt. Ik heb niet genoeg kennis waarom dat niet is (geen enkele led brand), maar ik ga ervanuit dat er dan ook geen stroom loopt en dus uit = uit.

      Werkt erg goed en in de toekomst kun je hem misschien wel gebruiken voor je slimme huis mocht je dat ooit willen. Energie verbruik is dan ook gekoppeld aan de dim-stand (of dat lineair is weet ik niet, altijd lastig met licht, vermogen en stroom, maar het bespaard wel als je gedimmed licht hebt).

      Beste is wel om ook met een neutraal draadje aan te sluiten voor zo min mogelijk knipperen en/of minimale belasting nodig.

      Overigens is deze specifieke dimmer in te stellen dat hij werkt met fase aansnijding en fase afsnijding, dus ook veelzijdig in te stellen.
      benkr
      Donateur
      Berichten: 7731
      Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
      Locatie: Tilburg

      Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

      Bericht door benkr »

      Even nog een nabrander, zowel bij mij thuis als bij mijn zoon heb ik het effect dat als de dimmer of afstand bediende schakelaar (met triac er in) bij de dimmer in de nulstand, of de lamp via die afstand bediende schakelaar uit staat er altijd nog een paar ledjes net licht geven.
      Mijn zoon heeft een spotje met 4 LED losse lampjes, daar brandt altijd 1 van de lampjes heel zwak in de uitstand.
      Dat geeft ook meteen aan dat de nulstand geen volledige uitstand is overigens.
      Ik vermoed dat dit komt door een ingebouwd ontstoor filtertje wat standaard in zo'n dimmer of schakelaar zit.
      Kjelt
      Donateur
      Berichten: 6259
      Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
      Locatie: Eindhoven

      Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

      Bericht door Kjelt »

      benkr schreef: 28 nov 2021 22:58 Even nog een nabrander, zowel bij mij thuis als bij mijn zoon heb ik het effect dat als de dimmer of afstand bediende schakelaar (met triac er in) bij de dimmer in de nulstand, of de lamp via die afstand bediende schakelaar uit staat er altijd nog een paar ledjes net licht geven.
      Mijn zoon heeft een spotje met 4 LED losse lampjes, daar brandt altijd 1 van de lampjes heel zwak in de uitstand.
      Dat geeft ook meteen aan dat de nulstand geen volledige uitstand is overigens.
      Ik vermoed dat dit komt door een ingebouwd ontstoor filtertje wat standaard in zo'n dimmer of schakelaar zit.
      Of door capacitaire inkoppeling van een fase draad in dezelfde buis of die er langs loopt.
      Ik kon dit bij een kennis verhelpen door een fasedraad die naar een wcd ging los te koppelen.
      Gebruikersavatar
      Sven
      Berichten: 5985
      Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
      Locatie: Arnhem
      Contacteer:

      Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

      Bericht door Sven »

      Ik heb hier ook een paar led peertjes die nooit helemaal uitgaan die met een schakelaar geschakeld zijn.
      350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
      http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
      Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
      http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
      Kjelt
      Donateur
      Berichten: 6259
      Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
      Locatie: Eindhoven

      Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

      Bericht door Kjelt »

      Sven schreef: 29 nov 2021 06:44 Ik heb hier ook een paar led peertjes die nooit helemaal uitgaan die met een schakelaar geschakeld zijn.
      Waarschijnlijk capacitaire inkoppeling want de fasedraad loopt ook naar de schakelaar dus over grote lengte langs elkaar. "Slimme" ledlampen met een microcontroller hebben hier geen last van en als je voor je ledlampen een klein conventionele gloeilamp van 25W ofzo zet ben je er ook vanaf.

      Maar ja daar wilden we nou net vanaf, vandaar dat ik zo "baal" van 230V ledlampen, die geven bij de omzetting alleen maar extra verliezen, altijd gedonder met dit soort neveneffecten, geknipper bij dimmen. En maar moeten uitleggen want zeker in het begin kreeg je niemand zover ze aan te schaffen, nee gek he? :mrgreen:

      Ledlampen zijn gewoon uitermate geschikt voor lage gelijkspanning te voeden.
      DcDc converters hebben een rendement van 98+%.
      Een van de redenen dat de verlichting van mijn uitbouw uit 2012 voor een groot deel op 12VDC draait. Helaas is het ombouwen van oudere woningen naar DC grid voor verlichting en laders net zo lastig als een warmtepomp als je geen LT wand of vloerverwarming hebt maar HT radistoren.
      Plaats reactie