Verloopstekker

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Verloopstekker

Bericht door twentetwente »

benkr schreef: 27 nov 2021 10:48
twentetwente schreef: 27 nov 2021 09:27 Bedankt voor de reacties. Ik zal dan denk ik zo'n kaartje kopen.
Neem eens contact op met Mosoft, op de laatste CNC Zone dag had hij verschillende bordjes bij zich die hij wilde verkopen, o.a. het hier genoemde bordje. Voordeel is dat je het binnen enkele dagen in huis hebt.
bedankt voor de tip
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Verloopstekker

Bericht door Swets »

je kan ook nog gewoon losse (pci) ltp poorten kopen...
ik heb er niet zo heel lang geleden een 2de bij gezet....
twentetwente schreef: 27 nov 2021 09:32
FreesKever schreef: 27 nov 2021 09:11 Paralelle poorten, bestaan die nog?
Ik gebruik al jaren m'n frees op de lpt poort. Heeft altijd prima gewerkt :P
sterker nog, ik ben weer terug gegaan naar de printer-poort.... ik had zo'n UC100.... maar bepaalde dingen in mach 3, werken niet via usb..

normaal, als ik een frees breek, druk ik op pauze.... zet me frees motor stil,.... wissel de frees.... jog hem uit me werk , en nul me z-as opnieuw, als ik dan op start druk, komt mach3 met een window, dat zegt dat je machine niet in de goede positie staan, en vraagt of hij er naar toe moet gaan....

en dat hele verhaal kwam niet meer bij de UC100.... dus iedere keer stond ik k#tten om me machine weer op de goede plek te krijgen....


trouwens , mach3 schijnt niet te werken met zomaar alle usb_to_ltp converters...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Verloopstekker

Bericht door javanree »

USB-parallel werkt vrijwel nooit... Die dingen zijn gemaakt voor printers, maar Mach3 en LinuxCNC doen hele andere dingen met die poort, die timing-kritisch zijn.

Zoek gewoon een goede gebruikte PC of koop voor de aanwezige PC een nieuw insteekkaartje (PCI of PCIe) met printerpoort. Die zijn er ook genoeg.
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Verloopstekker

Bericht door twentetwente »

Even een update van mijn kant: Verloopstekker parallel naar usb werkt niet. Nu heb ik een pci express kaart met printerpoort gekocht en ook dat werkt niet. Nu las ik op de site van mach3 dat de parallelle poort niet werkt met 64 bits windows. Ik ga dus nu een 32 bits windows 7 versie installeren en kijken of het dan werkt. En anders is mijn laatste optie met deze computer, een kaartje dat van parallel naar usb gaat.

Ik laat het weten.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Verloopstekker

Bericht door assink »

UC100 controller kopen, die steek je rechstreeks aan je huidige controllerboard.
En zo'n ding werkt wel.
http://cncdrive.com/UC100.html

Dit dingetje, zit blijkbaar wat meer intelligentie in dan zo'n standaard converter.
En zijn blijkbaar ook vervalsingen in omloop op de bekende chinese sites.
Dus via deze link kopen of een erkende handelaar:
http://www.shop.cncdrive.com/index.php?productID=310
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Verloopstekker

Bericht door twentetwente »

Het is nog steeds niet gelukt. Nu blijkt mijn pci-e kaart te weinig volt te hebben. 3.3 ipv 5.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Verloopstekker

Bericht door xander janssen »

Had hier hetzelfde, echter mmet TurboCNC ipv Mach.

Kon ook geen werkende constructie meer krijgen.

Ben daarom over gegaan op Eding.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Verloopstekker

Bericht door rien1959 »

Waarom blijven zoveel mensen toch met die ellendige oude printerpoort prutsen. Een USB kaartje kost geen drol en werkt perfect.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Verloopstekker

Bericht door Kjelt »

rien1959 schreef: 02 dec 2021 09:40 Waarom blijven zoveel mensen toch met die ellendige oude printerpoort prutsen. Een USB kaartje kost geen drol en werkt perfect.
Zelfde kan ik van USB zeggen, persoonlijk vind ik de printerpoort betrouwbaarder dan USB.
USB kan goed werken maar er zijn zat mensen waarbij het ook problemen geeft in combinatie met zware stromen/velden van hun machines.

Neem aub Ethernet mensen als je toch iets nieuws aanschaft ;-)
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Verloopstekker

Bericht door twentetwente »

rien1959 schreef: 02 dec 2021 09:40 Waarom blijven zoveel mensen toch met die ellendige oude printerpoort prutsen. Een USB kaartje kost geen drol en werkt perfect.
Om de simpele reden dat het altijd goed gewerkt heeft. Zou ik overstappen op usb, moet ik allemaal weer uitzoeken hoe dat moet worden aangesloten etc. Daar heb ik eerlijk gezegd niet zoveel zin in. :P Daar komt bij dat usb ook bij lang niet iedereen perfect werkt.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verloopstekker

Bericht door Tolp2 »

Qua verloopstekker: ik weet niet of dit gaat werken op Mach3. Voor je machine is namelijk de timing van de pulsen van belang, en USB is nu niet echt een real-time protocol. Als er iets op je PC gaat lopen, kan je problemen krijgen met een vloeiend verloop van je machine. Ik zou willen adviseren om een PCI-kaartje in je PC te steken. Voor Linux gebruik ik deze kaart: https://www.onlinekabelshop.nl/delock-p ... interpoort.

Er zijn goedkopere kaarten beschikbaar, maar die werken niet op Linux (ben ooit overgestapt vaan Mach3 naar LinucCNC). Ik heb hier nog twee van liggen, waar wel Windows-drivers voor beschikbaar zijn. Als uiteindelijk de USB->LPT kabel niet blijkt te werken, mag je van mij wel zo'n PCI kaartje hebben.

Ik weet niet waar je woont, anders kan ik het kaartje ook wel voor je er in steken!
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Verloopstekker

Bericht door twentetwente »

Tolp2 schreef: 02 dec 2021 10:13 Qua verloopstekker: ik weet niet of dit gaat werken op Mach3. Voor je machine is namelijk de timing van de pulsen van belang, en USB is nu niet echt een real-time protocol. Als er iets op je PC gaat lopen, kan je problemen krijgen met een vloeiend verloop van je machine. Ik zou willen adviseren om een PCI-kaartje in je PC te steken. Voor Linux gebruik ik deze kaart: https://www.onlinekabelshop.nl/delock-p ... interpoort.

Er zijn goedkopere kaarten beschikbaar, maar die werken niet op Linux (ben ooit overgestapt vaan Mach3 naar LinucCNC). Ik heb hier nog twee van liggen, waar wel Windows-drivers voor beschikbaar zijn. Als uiteindelijk de USB->LPT kabel niet blijkt te werken, mag je van mij wel zo'n PCI kaartje hebben.

Ik weet niet waar je woont, anders kan ik het kaartje ook wel voor je er in steken!
Hoi, dankjewel voor de info. Die kabel werkt dus niet. Een pci express kaart met parallelle poort ook niet, te laag voltage. Ik krijg vandaag een pci kaart binnen. Als dat niet werkt ga ik een uc100 stekker kopen.

Ik woon in bergentheim (bij Hardenberg)
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Verloopstekker

Bericht door keesfrees »

Je forum naam deed me al vermoeden dat je niet dicht bij Rotterdam zit :-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Verloopstekker

Bericht door twentetwente »

Het probleem is opgelost. Achteraf was er nog een instelling verkeerd. En uiteindelijk doen beide kaarten het wel(pci en pci express) Bedankt iedereen voor het meedenken.
Plaats reactie