Verloopstekker

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Verloopstekker

Bericht door twentetwente »

Hoi allemaal,

De computer van de frees heeft het pas begeven, andere op marktplaats opgescharreld, maar zonder parallelle poort. Kan ik nu een verloopstekker van parallel naar usb gebruiken? Kan mach daarmee overweg?
FreesKever
Berichten: 634
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Verloopstekker

Bericht door FreesKever »

Paralelle poorten, bestaan die nog?

Een paralelle poort aan een USB stekker hangen gaat niet werken.
USB is een "gedeelde bus" die data in pakketjes (b.v. elke milli seconde) overstuurt.
Stappenmotoren aan een LPT poort hebben bitjes nodig met een tijd resolutie in de micro seconden.

Zelf gebruik ik GRBL. Zelf in een microctontroller gestopt (STM32F103C8T6 a.k.a. "Blue Pill" (maar die is helaas over z'n datum heen))
Op M'n PC gebruik ik bCNC.

Ook zijn er kleine microcontroller bordjes die met MACH3 werken. Prijzen beginnen ongeveer bij EUR 30 voor een goedkoop Chinees bordje, maar kan oplopen tot EUR600 of zelfs meer.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Verloopstekker

Bericht door Rocnc »

ik heb zelf een vergelijkbaar probleem gehad en heb dit kaartje (link hieronder) gekocht om over te stappen van printerpoort naar USB.
Zonder bijzonder veel kennis van elektronica kreeg ik dit aan de praat en het werkt al weer een paar jaar probleemloos.
Qua draadjes in de besturingskast tussen een printerpoort kaartje en dit kaartje is er eigenlijk geen verschil.
Mijn machine is wel heel erg basic. 3 assen, eindschakelaars, noodstop. Dat was het wel.

Ik herinner me dat de zaak configureren een beetje gepuzzel was door de matige handleiding. Maar het is me zelfstandig gelukt. Bij vragen wil ik best proberen te helpen.

De kosten zijn niet schokkend. En er zijn meerdere aanbieders op Internet van het zelfde ding (als je de foto's vergelijkt).

https://www.banggood.com/TWO-TREES-Supe ... &rmmds=buy
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Verloopstekker

Bericht door twentetwente »

Bedankt voor de reacties. Ik zal dan denk ik zo'n kaartje kopen.
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Verloopstekker

Bericht door twentetwente »

FreesKever schreef: 27 nov 2021 09:11 Paralelle poorten, bestaan die nog?
Ik gebruik al jaren m'n frees op de lpt poort. Heeft altijd prima gewerkt :P
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Verloopstekker

Bericht door Rocnc »

Doen! Je zal er vast niet failliet door gaan. En als je hulp nodig hebt, dan is er dit forum :mrgreen:
Overigens kan ik nu gewoon mijn laptop gebruiken. Die heeft een USB poort (dûh) en kost heel wat minder ruimte.
Heeft je machine veel "snufjes" of is 'ie ook zo eenvoudig als die van mij?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Verloopstekker

Bericht door motormuis »

ik heb nog een kabel liggen die niet meer gebruikt wordt kan je overnemen
https://www.allekabels.nl/usb-printer-k ... d-sub.html
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Verloopstekker

Bericht door twentetwente »

Rocnc schreef: 27 nov 2021 09:34 Doen! Je zal er vast niet failliet door gaan. En als je hulp nodig hebt, dan is er dit forum :mrgreen:
Overigens kan ik nu gewoon mijn laptop gebruiken. Die heeft een USB poort (dûh) en kost heel wat minder ruimte.
Heeft je machine veel "snufjes" of is 'ie ook zo eenvoudig als die van mij?
Haha idd, zo duur zijn die kaartjes niet. Kan ik mijn drivers daar dan gewoon op aansluiten? Nee ik heb totaal geen uitgebreide machine. Gewoon een 3-assige, meet niet.

Ik zat te denken, wat ook nog een mogelijkheid is, is een lpt poort kopen voor pci slot. Dat is misschien nog wel het makkelijkst.

Bedankt voor de hulp iig.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Verloopstekker

Bericht door Rob52 »

FreesKever schreef: 27 nov 2021 09:11 Een paralelle poort aan een USB stekker hangen gaat niet werken.
Dat kan op zich wel, er bestaan legio parallel naar usb en usb naar parallel converter kabels. De vraag is alleen of het voor deze configuratie ook werkelijk in de praktijk werkt. Maar technisch gezien is het geen probleem om bitjes die eerst naast elkaar worden verzonden er achter elkaar uit te laten komen of bitjes die achter elkaar worden verzonden er naarst elkaar uit te laten komen.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Verloopstekker

Bericht door Rob52 »

Kijk eens hier voor Parallel naar USB.

Of hier hier voor USB naar Parallel.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Verloopstekker

Bericht door Rocnc »

Kan ik mijn drivers daar dan gewoon op aansluiten?
Ja. Dat kan. Ik heb het ook gedaan. Het zijn gewoon de draadjes voor step en dir enzovoort. Zoom maar in op de foto's en je herkent vanzelf de teksten op het printplaatje.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Verloopstekker

Bericht door benkr »

twentetwente schreef: 27 nov 2021 09:27 Bedankt voor de reacties. Ik zal dan denk ik zo'n kaartje kopen.
Neem eens contact op met Mosoft, op de laatste CNC Zone dag had hij verschillende bordjes bij zich die hij wilde verkopen, o.a. het hier genoemde bordje. Voordeel is dat je het binnen enkele dagen in huis hebt.
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Verloopstekker

Bericht door twentetwente »

Rob52 schreef: 27 nov 2021 10:13
FreesKever schreef: 27 nov 2021 09:11 Een paralelle poort aan een USB stekker hangen gaat niet werken.
Dat kan op zich wel, er bestaan legio parallel naar usb en usb naar parallel converter kabels. De vraag is alleen of het voor deze configuratie ook werkelijk in de praktijk werkt. Maar technisch gezien is het geen probleem om bitjes die eerst naast elkaar worden verzonden er achter elkaar uit te laten komen of bitjes die achter elkaar worden verzonden er naarst elkaar uit te laten komen.
Ik heb inmiddels zo'n kabel kunnen regelen, ik ga gewoon proberen of ik het aan de praat kan krijgen. Ik laat het nog wel weten.
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Verloopstekker

Bericht door twentetwente »

Rob52 schreef: 27 nov 2021 10:41 Kijk eens hier voor Parallel naar USB.

Of hier hier voor USB naar Parallel.
Dankjewel. interessant dit.
Plaats reactie