Welke zelfbouw cnc machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door kawarider »

Arcss, wat voor bereik zoek je?
Ik heb hier nog een half project staan. Bereik iets van een m bij een m. Vierkante geleidingen, kogelomloopspindels, Kress frees en ik denk een Mach3 bordje. Ik heb er destijds 1000 euro voor betaald, ietwat aan gewerkt maar het ontbreekt me gewoon aan tijd. Zo erg zelfs dat Ben aan mijn draaibankje bezig is.
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door Arcss »

Bereik van 600x400 zou wel plezant zijn.
Volgens mij kan ik wel e.e.a. verstevigen doordat ik geen plannen heb om dikkere dingen dan 30mm te frezen. Wordt vooral plaatmateriaal van 18mm en minder. Op die manier kan ik die brug een stuk meer naar beneden laten komen veronderstel ik?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door kawarider »

Dat dingetje dat hier staat heeft een bereik van 1000-1000. Edingbordje of Mach3 heb ik ook nog wel. Prijs, geen idee. Geef maar seintje als je inteesse hebt.
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door Arcss »

kawarider schreef: 20 dec 2021 08:28 Dat dingetje dat hier staat heeft een bereik van 1000-1000. Edingbordje of Mach3 heb ik ook nog wel. Prijs, geen idee. Geef maar seintje als je inteesse hebt.
Half geïnteresseerd, maar 200+km enkel... :-/
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door FreesKever »

Voor degenen die dit later nog eens doorlezen...
Ik dacht aan deze draad toen ik onderstaand filmpje zag.

Het gaat over zo een goedkoop Chinees ding, Paar hoonderd Euro, met een wat betere motor er op ongeveer EUR 400.

Eerst legt hij uit waarom het kleine machientje wat hij presenteert beter is dan een aantal andere (Kortere assen en dikkere assen leveren allebij meer stijfheid) en daar heeft hij helemaal gelijk in. Kleine verschuivingen hier leveren veel verschil in stijfheid.

Tegen het einde gaat hij wat aluminium frezen.
In hele dunne laagjes kun je wat aluminium spanen maken (zie zijn plastic bak waar de machine in staat) maar de machine is niet goed genoeg om iets fatsoenlijks te doen in Aluminium, en aan het einde raad hij daarom ook af om hem hiervoor te kopen.
Hout en plastic kun je er vermoedelijk wel goed mee graveren.


Design Prototype Test 61.7K subscribers
How To CNC Cut Metal For Under $400
https://www.youtube.com/watch?v=EaGFQ7M04Wo
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door FreesKever »

Vandaag kwam ik weer een andere CNC machine tegen.

Het ontwerp is van een duitser, of eigenlijk, het is een kopie van een Sorotec (Zijn ook duitsers) maar met verdunde geleidingen (MGN, i.p.v. HGR) en kleinere motoren Nema17 i.p.v. Nema 23 en versimpelde lagering ( 1204 kogel spindel star aan motor as).
instructables.com_LOW-COST-DIY-500-CNC-MILL.jpg
Meer info:

https://www.instructables.com/LOW-COST- ... -CNC-MILL/

https://www.vulcaman.de/?product=fraest ... cnc-fraese

Dit is de machine die ik zou bouwen als mijn budget echt niet meer ruimte heeft.

Als ik deze machine zou bouwen, en wil verbeteren, dan zou ik het in deze volgorde doen:

1). Een paar stalen kokers er tegenaan schroeven. B.v. achterkant van de portaal, de vertikale poten, en overdwars aan de onderkant van de MDF opspanplaat. Dit is echt te simpel om achterwege te laten.

2). 1204 kogelomloop spindels met "standaard" end machining en de bijbehorende lagerblokken BK10, BF10. (Upgrade met hoekkontact lagers) Als je de motoren in lijn houd met de kogelomloop spindel dan zou ik de geintegreerde blokken nemen, waar spindel lagers en motor monteer flens op zit. De BK10 is goed geschikt voor tandriem aandrijving en de motoren 180 graden draaien waardoor de machine smaller wordt omdat de motoren niet uitsteken.

3). Nema 23 motoren. Open loop.
4). Nema 23 motoren, closed loop. Maar deze kosten ong. EUR120 per set. Da's dus EUR450 voor de machine.

5). De machine zelf gebruiken om onderdelen uit aluminium te frezen. De vertikale portaal poten geven vermoedelijk het meeste flexibiliteit, en/of de Z-as, maar mogenlijk zijn de portaal poten al stijf genoeg in combinatie door er wat simpele stalen kokers er tegenaan te schroeven zoals in stap 1 gesuggereerd. Vooral b.v. koker 40x40 aan de buitenkant, en een strip 6x40 aan de binnenkant en die aan elkaar schroeven verstevigd de boel enorm. Het hout staat dan onder druk, en werkt alleen als "veer" om de bouten onder druk te houden. Eind resultaat is dan een konstruktie die bijna even gemakkelijk te maken is als hout, maar met de stijfheid van staal.

Als laatste...
6). Zo'n HGR20 railzen set van b.v. RATTM, of die Ali winkel vanuit Spanje.
Voor EUR 350 heb je een set van 400x700x1000 met zowel alle HGR20 railzen en 12 lagerblokken, en 1605 spindels met moeren en lagerblokken.

Maar daarmee kruipt het benodigde budget weer omhoog naar EUR 1000 tot EUR 1500, afhankelijk van de spindelmotor die je er op wilt zetten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door Goudgele »

Eh ja leuk. Maar dan kan je net zo goed meteen een machine nemen waar dit al op zit, of er zelf een bouwen vanaf de start.
Overigens zijn MGN rails echt ruim voldoende voor een hobby frees machine van dit formaat. Ook zal je met Nema 17 prima uit de voeten kunnen. De overbrenging van de spindels zorgt er voor dat je wel genoeg kracht beschikbaar hebt om zelf die alu upgrade onderdelen te kunnen maken.
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Welke zelfbouw cnc machine

Bericht door FreesKever »

Nog een instructables:
instructables.com_Make-a-mini-milling-machine.jpg
Bron:
https://www.instructables.com/Make-a-mi ... g-machine/

Een machientje zoals dit vind ik gewoon leuk om te zien.
Het budget is waarschijnlijk een paar tientjes en wat bij elkaar geschraapte onderdelen.

en ik vermoed dat je er nog leuke dingen mee kunt maken ook.

Iets zoals dit maken kost echter ook best veel tijd.
Met een beetje meer budget voor onderdelen en ongeveer dezelfde hoeveelheid tijd kun je een veel betere machine bouwen.

B.v. i.p.v. de aluminium geleidingen, neem Chinese MGN12, die ong. EUR 20 per set kosten, en een stalen strip erbij, (b.v. 30x6) en klem het hout dan tussen die twee.

Een fout die ik in heel veel ontwerpen zie, is dat de kolom veel zwaarder is uitgevoerd dan de basis plaat.
Hier heb je een vrij stevig massief stuk hout als kolom, en dat staat dan op een dunne houten plaat, die natuurlijk scharniert tussen de kolom en de X-Y tafel. Een dikkere houten plaat, of weer wat kokers er onder tegenaan schroeven brengt de stijfheid van het frame weer in evenwicht.

Als je intresse hebt in dit soort ontwerpen, kijk dan ook eens naar "homofaciens".
https://www.homofaciens.de/index_en.htm

Tegenwoordig maakt hij spul wat er netter uit ziet, maar vooral in het begin maakte hij er een sport van om met minimale middelen iets te maken wat nog steeds werkte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie