Welk filament

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welk filament

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 23 nov 2021 00:16 Die Prusaslicer zit zo in elkaar dat als je zegt dat je een i3 hebt dan krijg je de i3 presets, heb je een mini dan de mini-presets, en heb je een DaBit-plasticpoeper, tsja, dan krijg je daar de bij hun bekende presets voor te zien.....
Idd, als ik die aanklik hoor ik alleen een echo... :lol:

Ik heb nu een proef printje in PLA gemaakt van een handvat. Dit heb ik gedaan in de Draft setting op 0.3mm, hij is dus sowieso wat grof.
Het is een symmetrisch onderdeel maar ik vind de radius welke hij onderaan heeft gemaakt -dus op support materiaal- niet mooi. Eigenlijk geldt hetzelfde voor het vlakke stukje om het zeskantje welke ook op support materiaal is geprint. Ik kan in de instellingen eigenlijk niet zo snel iets vinden wat dit zou kunnen verbeteren. Iemand een goeie tip om dit te verbeteren?
De bedoeling is dit onderdeel in PETG of ASA te gaan printen als hij naar mijn zin is (en ik dat materiaal binnen heb :mrgreen: ).

Onderkant:
WhatsApp Image 2021-11-23 at 10.33.27.jpeg
Bovenkant
WhatsApp Image 2021-11-23 at 10.33.45.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Welk filament

Bericht door Goudgele »

Als je het onderdeel nu eens 90 graden draait (de grote vlakke kant op het printbed dus), dan heb je volgens mij geen support meer nodig. Of had je een andere rede om het zo te printen? Richting van de krachten of de vorm van die zeshoek misschien (komt dat echt zo nauw)?
Kleinere laagdikte zal ook net wat mooier worden, maar voor zo'n prototype snap ik dat je het sneller wil maken ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk filament

Bericht door DaBit »

Je moet het wel een beetje tekenen op 3D-printen. Als je tekent voor frezen vermijd je scherpe binnenhoeken immers ook.

Radiussen worden meestal niet geweldig, afschuiningen werken beter. Je kunt zonder support vrij probleemloos tot een graad of 50 schuin printen (en meer ook wel als het moet) als je de laagjes dun neemt zodat ze veel overlap hebben. Radiussen op de bouwplaat beginnen veel steiler dan dat. Radiussen aan de bovenkant gaan beter; die hoeven niet in de lucht gemaakt te worden.

Verder had je wegens symmetrie 2x de helft kunnen printen en die met een drupje secondenlijm op elkaar kunnen plakken. Dan heb je de zichtdelen aan de bovenkant, kun je fatsoenlijk radiussen maken, eventueel het oppervlak verbeteren met 'ironing', en was er geen support nodig geweest.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welk filament

Bericht door bartL »

Goudgele schreef: 23 nov 2021 11:05 Als je het onderdeel nu eens 90 graden draait (de grote vlakke kant op het printbed dus), dan heb je volgens mij geen support meer nodig. Of had je een andere rede om het zo te printen?
Dat had ik beter moeten toelichten inderdaad. Op die vlakke kant zit (buiten beeld) nog een uitstulping van 10mm hoog. Als ik hem op die kant zou draaien heeft bijna dat gehele vlak die 10mm support nodig. Daarnaast zit je dan met hetzelfde probleem bij die grote radius aan het einde van het onderdeel.
DaBit schreef: 23 nov 2021 11:57 Je moet het wel een beetje tekenen op 3D-printen. Als je tekent voor frezen vermijd je scherpe binnenhoeken immers ook.
Tsja, als je de toepassing zou weten zou je het beter begrijpen waarom het zo getekend is. Bovendien zijn die scherpe binnenhoeken niet het "probleem" in dit geval.
DaBit schreef: 23 nov 2021 11:57 Radiussen worden meestal niet geweldig, afschuiningen werken beter.
Dat weet ik, maar aangezien dit een handvat is vind ik die radius wel wat ergonomischer.
DaBit schreef: 23 nov 2021 11:57 Verder had je wegens symmetrie 2x de helft kunnen printen en die met een drupje secondenlijm op elkaar kunnen plakken. Dan heb je de zichtdelen aan de bovenkant, kun je fatsoenlijk radiussen maken, eventueel het oppervlak verbeteren met 'ironing', en was er geen support nodig geweest.
Dat is inderdaad een optie, alleen heeft het niet mijn voorkeur. Maar als het niet anders kan zal het wel zoiets worden denk ik.
Of een kleinere laagdikte proberen maar ik vind het zo zonder dat dan het gehele ding gelijk in die dunnere laagdikte wordt geprint terwijl dat helemaal niet overal nodig is.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Welk filament

Bericht door Goudgele »

bartL schreef: 23 nov 2021 12:11 Dat had ik beter moeten toelichten inderdaad. Op die vlakke kant zit (buiten beeld) nog een uitstulping van 10mm hoog. Als ik hem op die kant zou draaien heeft bijna dat gehele vlak die 10mm support nodig. Daarnaast zit je dan met hetzelfde probleem bij die grote radius aan het einde van het onderdeel.
Dan vervalt inderdaad mijn opmerking. Ik zou er gewoon eens eentje maken op 0.15-0.2mm laagdikte en misschien een testje met adaptive layer height. Dan kan je mooi het verschil zien.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welk filament

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jij begint met 3D printen en loopt gelijk tegen de beperkingen op. :lol:

In mijn beleving is 3D printen heel leuk, maar vooral functioneel, als het ook nog cosmetisch verantwoord moet zijn wordt het lastig. (product afhankelijk)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welk filament

Bericht door serum »

Zoals Dabit ook al zegt; je moet ontwerpen op de 3d printers limieten. Overweging is om je body te splitten en deze later aan elkaar te maken oid.

Of ik haal prusa/slic3r en cura door elkaar, maar bij mijn weten heb je prusa/slic3r de mogelijkheid om de resolutie (z hoogte) te laten varieren (verkleinen) op bepaalde hoogte. Dit zou dat effect ook al kunnen verkleinen. Ik werk met simplfy3d, onder meer omdat deze de support destijds veel beter voor elkaar had dan slic3r.
hugo stoutjesdijk schreef: 23 nov 2021 13:14
In mijn beleving is 3D printen heel leuk, maar vooral functioneel, als het ook nog cosmetisch verantwoord moet zijn wordt het lastig. (product afhankelijk)
Hoewel mijn printer ondertussen aardig knap print, volledig mee eens.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welk filament

Bericht door bartL »

Goudgele schreef: 23 nov 2021 12:16 Dan vervalt inderdaad mijn opmerking. Ik zou er gewoon eens eentje maken op 0.15-0.2mm laagdikte en misschien een testje met adaptive layer height. Dan kan je mooi het verschil zien.
Aha dat zocht ik inderdaad. Hiermee kan je dus layers laten afwijken van de rest. Ik heb nu een testje gestart, eens kijken of het ook brengt wat ik hoop.
hugo stoutjesdijk schreef: 23 nov 2021 13:14 Jij begint met 3D printen en loopt gelijk tegen de beperkingen op. :lol:

In mijn beleving is 3D printen heel leuk, maar vooral functioneel, als het ook nog cosmetisch verantwoord moet zijn wordt het lastig. (product afhankelijk)
Dat is een gave... die heb je of die heb je niet. :lol:
Verder ben ik het er helemaal mee eens dat het vooral functioneel is. Dat is ook precies waar ik hem voor gekocht heb, niet om leuke naambordjes voor de kinders te printen. Maar als ik dingen zie waarvan ik zeker weet dat het beter moet kunnen dan wil ik toch graag weten hoe je dat dan doet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk filament

Bericht door DaBit »

Ik zit op de zaak dus effe uit het hoofd: in PrusaSlicer heb je bovenin de knoppenbalk ook eentje voor 'adaptive layers'. Meerdere horizontale streepjes boven elkaar. Daar kun je de laagdikte adaptief aan laten passen naar behoefte, dus dik waar het kan, dun waar nodig.

Kwa functioneel vs mooi: als je nou een meubel maakt, gebruik je dan alleen een hamer? Nee toch? Waarom zou je je met plasticdelen wel beperken tot slechts 1 stuks gereedschap om je doel te bereiken? Je hebt een heel hok vol...

Niet zelden spuugt mijn plasticpoeper maar een halffabrikaat uit. Bijna goed, maar de kritische gaten worden nog even geruimd of nageboord, een ronding met kritische diameter word nog even nagedraaid, een kritische vlak gaat nog even gauw een frees overheen, en als het als demomodelletje spik en span moet zijn dan is dat met even schuren met een stukje waterproof korrel 240 en fijner en een paar laagjes grondlak/aflak uit een spuitbusje ook zo voor elkaar. Plastic is zacht, meer dan een paar halen heb je niet nodig, met nat schuren voel je heel goed wanneer je er bent. Meestal kosten al die nabewerkingen in totaal amper een kwartier. Word het teveel dan stuur ik dat ene dingetje weg naar de professionele 3d-print-boer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welk filament

Bericht door bartL »

Ik heb even wat testjes gedaan en met die aangepaste laagdiktes in de radius is het stukken beter. Ook dat ironing werkt mooi bij de PLA.

Daarnaast ook nog een test gedaan met PETG (zwart) en ASA (blauw). De PETG vond ik het mooiste resultaat geven alleen het ironing vond ik bij dit materiaal minder succes.

Bij het printen met ASA zag ik tijdens het printen zelf af en toe wat "bonkjes" op het geprinte vlak liggen. Geen idee hoe ik dit kan voorkomen, maar in het uiteindelijke printwerk zie je het niet terug. Ironing vond ik hierbij ook niet echt een succes, het lijkt wat te vloeibaar te worden en ik kreeg zelfs een klein uistulpinkje naar de zijkant op het boven vlak.

Hier 2 foto's, de eerste is van de onderkant en de tweede vanaf de bovenkant. Te zien is ook dat de ASA variant behoorlijk aan de bodemplaat zat vast geplakt.
20211123_203629.jpg
20211123_203606.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk filament

Bericht door DaBit »

Dan denk ik dat je te ongeduldig bent geweest. Als ik ASA gewoon af laat koelen hoor ik op een gegeven moment een luide krak die door merg en been gaat. Dan denk ik 'owsjips, dat is de glasplaat', maar dan blijkt het plastic losgekomen te zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welk filament

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 23 nov 2021 21:50 Dan denk ik dat je te ongeduldig bent geweest..
Dat weet ik wel zeker, daar maak ik me ook niet zo druk om. Iedereen kan bedenken dat de stalen onderplaat en het kunststof los gaat komen zodra hij afkoelt. Maar ik ben weleens wat te ongeduldig inderdaad 8)

Die korrels vind ik belangrijker om eruit te krijgen. Stellen jullie de nozzle hoogte nog anders af bij ASA tov bijvoorbeeld PLA? Ik kreeg het idee dat hij tijdens het printen een beetje opstroopte oid.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk filament

Bericht door DaBit »

Nee, ik geef alleen bij PETG en dikke lagen de eerste laag 0,05mm extra, maar vooral omdat het dan minder snel loskomt van de bouwplaat (die bij mij nog glas is, zoooo 2015...)

Voor die blobjes: als het opstroopt wil spelen met de extrusie-multiplier nog wel eens helpen. Gewoon een keer extreem doen en 10% eraf halen (dus multiplier 0.9), kijken wat dat doet. Kan ook op de printer als je bezig bent volgens mij. Temperatuur een keer wat omlaag en omhoog kan ook tot inzicht leiden. ABS/ASA gaat verder nooit zo strak printen als PLA, zit 'm gewoon in de eigenschappen van het plastic zelf.
Verder doet een beetje vocht in het filament al gauw veel kwa 'stringing' en die blobjes. Kan best zijn dat je daar al licht last van hebt.

Wil je ASA glad hebben: google eens op 'vapor smoothing'. Dit is ABS met vapor smoothing:

Afbeelding

Zoals je ziet ronden scherpe details ook af, het is niet selectief.

En voor de volledigheid: dit is met grondlak en aflak uit (Motip) spuitbusjes:

Afbeelding

Loskomen van ABS/ASA van de bouwplaat duurt trouwens langer dan je denkt. Je zou zeggen dat het loskrakt zo gauw het spul afgekoeld is tot kamertemperatuur of iets erboven, maar het gebeurt pas een halfuurtje later. Bij mij op m'n glasplaat dan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welk filament

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 24 nov 2021 00:23 Voor die blobjes: als het opstroopt wil spelen met de extrusie-multiplier nog wel eens helpen. Gewoon een keer extreem doen en 10% eraf halen (dus multiplier 0.9), kijken wat dat doet. Kan ook op de printer als je bezig bent volgens mij.
Ik kan in de settings op de printer niks vinden wat op extrusie-multiplier lijkt. Maar wel een setting "flow", ik weet niet of dat is wat je bedoelde maar deze stond op 95 (geen idee wat voor eenheid) deze heb ik tijdens de eerste laag terug gedraaid naar zo'n 87 en zag toen duidelijk verbetering. Dus of het is wat je bedoelde weet ik niet, maar desondanks bedankt voor de tip! :mrgreen:

Vapor smoothing heb ik weleens naar zitten kijken. Wel chique inderdaad maar of ik het ooit ga toepassen betwijfel ik. Da's vooral leuk voor een showmodel van het één of ander.
Plaats reactie