Welk filament

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Welk filament

Bericht door Kars-cnc »

Dat is inderdaad zo'n situatie die ik in gedachten had. Ik had het niet aangedurfd zonder raft, maar goed het kan dus wel heb ik nu geleerd 8)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Welk filament

Bericht door Kars-cnc »

Oh ja... Wat ik ook nog wel interessant vind om te weten, klinkt dat nou nog een beetje zo'n 3D geprinte blokfluit?
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Welk filament

Bericht door Rob52 »

Ik kan er zelf niet op spelen, maar als iemand erop speelt die het wel kan klinkt hij best goed. Voor mij in ieder geval. Alleen voor degene waarvoor ik hem geprint had is hij te groot.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welk filament

Bericht door bartL »

Zo leren we weer eens wat hier! Jullie hebben het over een raft, dat is toch een soort windscherm om het object heen? Ik had dat al eens voorbij zien komen in de instellingen maar vroeg me eigenlijk af of dat nou zoveel zou helpen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk filament

Bericht door DaBit »

Raft is een soort van 2e bouwplaat waar je je print op plaatst, dus ook onder je print. Zeg een schoteltje waar je je kopje op zet.
Brim is een extra rand rondom je print. Handig als je anders weinig contactoppervlak met je bouwplaat zou hebben. Bijvoorbeeld als je de blokfluit verticaal print. Wat overigens verbazingwekkend goed gaat, lange dunne dingen verticaal printen.
Skirt is een lijn rondom je print die nergens aan vast zit. Handig om alvast het plastic goed aan het vloeien te krijgen.
Draft shield is een windscherm om je object heen om zoveel mogelijk warmte binnen te houden. Heeft ook met een gesloten bouwkamer nog nut, want omdat het dichter op de print staat voorkomt het convectie.

Elk gereedschapje in de gereedschapskist heeft verder z'n nut. Als je alleen aan oudere auto's sleutelt kun je over Torx schroevendraaiers roepen 'ik ben al 25 jaar monteur, maar die dingen heb ik nog nooit nodig gehad'. Met printen is het niet anders; het feit dat rafts in de gereedschapskist van elke slicer zit geeft toch wel aan dat het z'n nut heeft, anders was het allang weggeevolueerd.

Skirt of brim gebruik ik altijd wel.
Rafts zelden. Met PLA of PETG nooit, maar met plasticsoorten die alle kanten op trekken zoals ASA, ABS, polycarbonaat en nylon kun je er soms net de print mee doen die anders niet lukt vanwege het kromtrekken en loskomen. Die raft voorkomt kromtrekken niet, maar de holle structuur vervormt iets mee zodat het tenminste wel blijft liggen. Maar verwacht er geen wonderen van.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie