Wie kan helpen met Lichuan servo driver parameters

Moderator: Moderators

Plaats reactie
spindel
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2021 21:00

Wie kan helpen met Lichuan servo driver parameters

Bericht door spindel »

Hoi, heb wat hulp nodig met de parameters van Lichuan B2 servo drives,
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Wie kan helpen met Lichuan servo driver parameters

Bericht door benkr »

Je bent in je mail al net zo wazig als hier in dit topic, als je hulp nodig hebt dan is het wel zaak om duidelijk te maken wat je probleem is, anders lukt het nooit om een goed antwoord te geven. Het enige wat ik tot nu toe weet is dat je een Lichuan B2 drive hebt, meer niet.
Ik denk wel te weten waar de schoen wringt, maar dan moet je toch echt zelf eerst aangeven hoe je de servo drive en motor wil gaan gebruiken.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Wie kan helpen met Lichuan servo driver parameters

Bericht door benkr »

De TS stuurt mij de volgende mail waar ik op dit moment zeker niet de juiste antwoorden op kan geven:
"De volgende servo’s en drives heb ik gemonteerd op mijn cnc machine;
1.8KW 110ST-M06030 + B2 3000Rpm 6N.M. 1800W 220V 3-Fase/Eenfase Synchrone Cnc Plasma Ac Servo Motor & Servo Driver Kit
Alles is bekabeld en conform schema aangesloten, bij aanzetten geven de drivers Er011, de manual geeft aan dat er een aantal parameters ingesteld moeten worden.
Daar heb ik wat hulp bij nodig omdat ik daar geen kennis van heb.
Het betreft een Jonsdorf cnc machine die dus een volledig nieuwe besturing ( Eding ) en de bovengenoemde kit heeft ( alle 3 Assen ) Natuurlijk wil ik betalen voor de hulp"
Kennelijk gaat het om een redelijk grote houtbewerkingsmachine die bovenstaande nieuwe motoren heeft gekregen, samen met een Eding besturingskaart.
Dit betekent dat de servodrives met Step / Dir moeten worden aangestuurd.
Volgens de info die ik ooit van Lichuan heb gekregen is Step / Dir de default instelling, dat is al vast fijn.
Ik heb deze drives nog nooit in Step / Dir aangestuurd, maar dat zou dus meteen moeten werken, alleen moet je denk nog ik wel in gaan stellen hoeveel encoder steps de motor moet draaien per Step puls input.
Ik denk dat er inmiddels wel andere forumleden zijn die dit al hebben uitgeprobeerd, graag hulp hierbij dus.

Laten we discussie of dit de juist configuratie keuze is maar achterwege want anders komt deze machine nooit aan het draaien denk ik.

Ik wil de TS vragen om zijn elektrische schema hier te posten omdat ik verwacht dat er nog een paar dingen op het gebied van veiligheid en controle (hoe starten en stoppen, nood / uit etc.) Ook denk ik dat het van belang is te weten welk model Eding controller er gebruikt is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5407
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wie kan helpen met Lichuan servo driver parameters

Bericht door serum »

Mooie start;

https://m.europages.com/filestore/galle ... 2c7856.pdf

En laat even weten waar de machine staat.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Wie kan helpen met Lichuan servo driver parameters

Bericht door benkr »

Error 011 geeft aan dat de Encoder verkeerd of niet is aangesloten.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Wie kan helpen met Lichuan servo driver parameters

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 14 nov 2021 17:23 Ik heb deze drives nog nooit in Step / Dir aangestuurd, maar dat zou dus meteen moeten werken, alleen moet je denk nog ik wel in gaan stellen hoeveel encoder steps de motor moet draaien per Step puls input.
Ik denk dat er inmiddels wel andere forumleden zijn die dit al hebben uitgeprobeerd, graag hulp hierbij dus.
Mijn A4 draait in stepdir mode en die schakel ik met een schakelaar om naar speed mode. Grootste probleem was dat de enable line altijd actief moet blijven anders gaat de positie aan de wandel Dit heb ik opgelost door, indien nodig, de torque heel laag te zetten zodat de motor (spindel) toch nog met de hand gedraaid kan worden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Wie kan helpen met Lichuan servo driver parameters

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 14 nov 2021 19:24
benkr schreef: 14 nov 2021 17:23 Ik heb deze drives nog nooit in Step / Dir aangestuurd, maar dat zou dus meteen moeten werken, alleen moet je denk nog ik wel in gaan stellen hoeveel encoder steps de motor moet draaien per Step puls input.
Ik denk dat er inmiddels wel andere forumleden zijn die dit al hebben uitgeprobeerd, graag hulp hierbij dus.
Mijn A4 draait in stepdir mode en die schakel ik met een schakelaar om naar speed mode. Grootste probleem was dat de enable line altijd actief moet blijven anders gaat de positie aan de wandel Dit heb ik opgelost door, indien nodig, de torque heel laag te zetten zodat de motor (spindel) toch nog met de hand gedraaid kan worden.
Kun je dat verduidelijken, wat schakel je dan precies om? Moet je dan geen parameters aanpassen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Wie kan helpen met Lichuan servo driver parameters

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 14 nov 2021 19:29 Kun je dat verduidelijken, wat schakel je dan precies om? Moet je dan geen parameters aanpassen?
Met een digital input schakel je dan tussen position en speed mode. Daarvoor moet je de servo configureren in hybrid mode (parameter PA002=3 voor A4 servo driver). Een input moet je configureren om te schakelen tussen de gewenste mode. Deze moet voor de A4 op command 4 gezet worden. Ik gebruik daar DI2 voor (PA082=4)

In principe zet je deze B2 driver eerst terug naar fabrieksinstellingen en zet dan parameter Pr8.00 op 1 zodat de motor enabled is. Vervolgens hoef je alleen nog maar wat pulsen te sturen om dat ding te laten draaien.
De B2 driver step/dir signalen kunnen 24V met extra weerstand, 5V, of differential zijn. Ik heb zelf geen Eding bord, maar als ik het mij goed herinner, heeft eding passieve uitgangen op zijn bord. Daarmee kan eding de B2 met 5V (wel zo veilig) of 24V met extra weerstand aangestuurd worden. In de handleiding van de B2 staat hoe dit moet.

Zelf gebruik ik op de A4 de 24V aansturing omdat ik die ook voor de andere servo driver inputs gebruik. Ik schakel alle inputs naar GND met een 2N7002 fet, maar dat kan ook met een optocoupler. Ik gebruik een fet omdat die kleiner is.

Ik verwacht de er voor de step/dir signalen geen voeding gebruikt is!!!!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie