3D printer kopen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: 3D printer kopen

Bericht door hobbycnc23 »

benkr schreef: 10 nov 2021 22:48 Ik heb vandaag een Creality Ender 3 Pro gekocht, voorlopig even als speelding, ook de Ultimaker ga ik upgraden met een Heatbed.
Verder ga ik denk ik nog een keer helemaal zelf een nieuwe printer bouwen, het hoe en wat daar moet ik nog heel goed over nadenken en ervaring opdoen met de beide printers die ik nu ga krijgen.

Ik hoor graag van de experts hier wat de do's en dont's zijn van een zelfbouw 3D printer.
Welk besturingskaartje, welke extruder, welk soort van aandrijfprincipe en meer van dat soort dingen.
Ik wil dan over een verloop van tijd de benodigde spulletjes verzamelen zodat ik op een bepaald moment het ding kan gaan bouwen.
Op dit moment ben ik een absolute leek op dit gebied dus alle advies en info is welkom.
Ben, ik zit in hetzelfde schuitje dus lees graag mee.
Ook ik heb er één op MP voor enkele tientjes de Wanhao duplicator i3 gekocht.
Heeft het ff gedaan maar de electronica is nu in handen van hainjedaf, ik hoop dat hij het mainboard kan flashen.
Ondertussen ben ik al vast begonnen met het upgraden van de wanhao, ik ga de gammele constructie vervangen door de profielen en hoekjes van jou! Nog bedankt daarvoor. Onderstaand twee foto’s
24016 en 24017
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer kopen

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 10 nov 2021 22:48 Ik hoor graag van de experts hier wat de do's en dont's zijn van een zelfbouw 3D printer.
Welk besturingskaartje, welke extruder, welk soort van aandrijfprincipe en meer van dat soort dingen.
Speel eerst maar eens even met wat je nu hebt, kijk wat je niet bevalt, en dat is dan een actiepunt voor de zelfbouw. Dan word je ook wat wijzer betreffende de gangbare praktijken in printerland.

Het is verder een leuke speeltuin, zo'n kitspuit. Mijn eerste brouwsel had niet eens zozeer 'werkende plasticpoeper' als doel, maar meer 'CoreXY is wel een leuk principe, effe spelen' en 'Iedereen roept dat LinuxCNC niet op een Pi kan, ik geloof er niks van, effe spelen'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3D printer kopen

Bericht door hfjbuis »

Na aanleiding van de post van P1-Engineering heb ik gezocht op Youtube naar wat informatie en twee filmpjes bekeken. Beiden waren positief en de laatste heeft mij over de streep getrokken. Als je deze (een) printer overweegt, kijk dan eens hier naar https://www.youtube.com/watch?v=CCPuGzHHnCU.
Inmiddels heb ik zo'n ding besteld als vervroegd sinterklaas cadeau. Ik ben benieuwd hoeveel tijd het gaat kosten om eigen ontwerpen te maken en printen en of de kwaliteit ook echt voldoende is.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3D printer kopen

Bericht door benkr »

hobbycnc23 schreef: 11 nov 2021 11:59 ik ga de gammele constructie vervangen door de profielen en hoekjes van jou! Nog bedankt daarvoor. Onderstaand twee foto’s
24017
Ik heb toch een vraag over jouw nieuwbouw, jij hebt bij mij zo ongeveer 1 meter 30 x 30 profiel meegenomen, als ik nu naar de foto kijk dan zit daar toch echt wel meer dan 1 meter profiel aan, dat vermenigvuldigen hoe doe jij dat?
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: 3D printer kopen

Bericht door hobbycnc23 »

Nee, nee, Ben, het zijn 20 x 20 profielen, dit ik op de cnc Brabantdag bij jou heb gekocht deze zomer.
De hoekjes heb ik op 6 nov op de cncdag van je gekocht :roll:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D printer kopen

Bericht door serum »

Ben, mocht je nog eens aan het knutselen gaan; klipper is erg goede firmware. gebruiksvriendelijk, werkt met vele soorten controllerbordjes en zorgt voor betere printresultaten dan ik tot nu toe heb gezien in welke andere firmware. Met name de anti resonantie dmv een ADXL345 is geniaal bedacht. Hierdoor kan je printer sneller bewegen/accelereren en behoud je kwaliteit die voorheen voorbehouden was aan een lagere snelheid.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3D printer kopen

Bericht door benkr »

hobbycnc23 schreef: 11 nov 2021 18:14 Nee, nee, Ben, het zijn 20 x 20 profielen, dit ik op de cnc Brabantdag bij jou heb gekocht deze zomer.
De hoekjes heb ik op 6 nov op de cncdag van je gekocht :roll:
Okee, nu snap ik het, die zijn in ieder geval goed terecht gekomen dan.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3D printer kopen

Bericht door benkr »

Ik heb vanavond mijn nieuwe Creality Ender 3 Pro opgehaald. Wat mij meteen opviel was dat het best een degelijke constructie is, het voelt echt niet gammel. Ook het gebruik, voor zo ver ik dit bij de vorige eigenaar heb gezien, lijkt me heel intuïtief, maar dat ga ik de komende dagen wel verder ontdekken.
Ik heb ook de Ultimaker vanmiddag van spanning voorzien, er zaten nog zo hier en daar wat draadjes los waardoor ik wat foutmeldingen kreeg, maar na dat hersteld te hebben lijkt ook die printer te werken, ook dat ga ik nog verder uitproberen. Of ik die printer nog ga upgraden met een heatbed weet ik nog niet, het lijkt er op dat een upgrade kit best wel duur is (bij Ultimaker 299 Euro), dat ga ik zeker niet doen, maar wellicht kan het ook anders en goedkoper.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: 3D printer kopen

Bericht door P1-Engineering »

TomAndKobus schreef: 11 nov 2021 08:29 Heb je de onderdelen voor de Voron 2.4 zelf samengesteld aan de hand van de stuklijst, of heb je een kit gekocht?
Als je de Voron vergelijkt met de prusa (die heb je geloof ik ook) is dan Voron dan echt beter? Ik denk dat de Voron 2.4 ongeveer 1500 euro kost, klopt dat?

Ik zit al een tijdje te kijken naar een Voron 2.4. Nu heb ik een Hypercube zelf gebouwd, ook alle onderdelen zelf verworven. Maar ik vind dat er at nadelen zijn, die in de Voron keurig zijn opgelost onder andere de relatief slappe geleiding . Maar aan de andere kant, een Prusa is goedkoper en blijkt zeer betrouwbaar en is veel informatie en hulp op internet te vinden. Hoewel ik nu eigenlijk niet het hobby geld heb om een printer aan te schaffen :| , zit ik toch het een en ander aftewegen.

Groeten, Tom.
Ik heb via Ali een kit van Blurolls kit gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/10050022 ... 5754%22%7D

Totaal was iets van €1400-€1600 inderdaad. Hot end vervangen voor een Dragon en extruder voor een LGX. Wat ik nog wil doen is alle framedelen vervangen voor 30x30 profielen en met de CNC deze voorzien van aanslagen voor de lineaire geleidingen. De alu profielen zijn absoluut niet recht. Heb de machine zou recht mogelijk gemaakt mbv de vlaktafel en de granieten geodriehoek. :mrgreen:

De Voron is voornamelijk sneller, bijna dubbele snelheid tov de Prusa. Andere optie is dus om met een veel kleinere laaghoogte te printen en alsnog redelijk snel klaar te zijn. Daarnaast icm de Klipper firmware en Input shaper is de kwaliteit ook echt uitzonderlijk, goed genoeg voor eindproducten en verkoop.
Prusa is dan weer de meest eenvoudige printer, beetje de Apple van de printers. Alles werkt, geen fine-tuning nodig.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: 3D printer kopen

Bericht door P1-Engineering »

hfjbuis schreef: 11 nov 2021 16:36 Na aanleiding van de post van P1-Engineering heb ik gezocht op Youtube naar wat informatie en twee filmpjes bekeken. Beiden waren positief en de laatste heeft mij over de streep getrokken. Als je deze (een) printer overweegt, kijk dan eens hier naar https://www.youtube.com/watch?v=CCPuGzHHnCU.
Inmiddels heb ik zo'n ding besteld als vervroegd sinterklaas cadeau. Ik ben benieuwd hoeveel tijd het gaat kosten om eigen ontwerpen te maken en printen en of de kwaliteit ook echt voldoende is.
Gaat zeker bevallen!

Als je de printer eenmaal hebt staan ga je ook steeds meer toepassingen ervoor vinden, malletje voor wat boorwerk, mooi passend haakje voor op de oven, telefoonhouder voor de fiets etc etc. Vriendin had laatst de kettingkast van haar fiets stuk, nieuwe was niet te krijgen. Uurtje tekenen, 2 keer een avond printen en de nieuwe was klaar. 8)
1mix
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 aug 2007 13:01
Locatie: Best
Contacteer:

Re: 3D printer kopen

Bericht door 1mix »

Het is verslavend zo'n ding :lol:
Heb jaaaaren terug zo'n ding gebouwd en weer verkocht.
Was meer sleutelen dan printen destijds, maar de techniek is volwassen geworden.
Heb een tijdje geleden een Ender 3 Pro aangeschaft, en daarna wat modificaties aangebracht.
Auto leveling met de BLTouch, is ideaal scheelt een hoop gedoe met aan wielen draaien.
Een stil moederboard, dan kan ik altijd printen zonder gebruikstijdenrestrictie hier in huis :lol:
Voor de prijs mooi spul, en inderdaad,... even een beugeltje of een afdekkapje maken, stelt niets meer voor.
Zelf ben ik voornamelijk bezig met elektronica dus de eisen zijn voor mij ook niet zo hoog.
3D tekenen kan ik helemaal niet maar met Tinkercad kan ik zelfs uit de voeten.

Groeten Eric.
Laatst gewijzigd door 1mix op 12 nov 2021 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D printer kopen

Bericht door serum »

Ik heb de sapphire plus gekocht, (nog in de tijd dat hij nog onder de 300e was) standaard moederboard, beetje aangepast; voor x/y 2209 drivers, motoren op x/y vervangen door uitvoeringen met een lage inductie. sensorless homing, klipper, dragon V2 en een Sherpa Mini extruder, bltouch en een filament bewegingssensor. (goede combi hotend/extruder, maar koop wel de dragon V2 van Phaetus die is net wat netter dan die van dforce/trianglelabs)

En dus klipper als firmware. Ook voor de ender 3 is deze firmware in hapklare brok te gebruiken, incl ondersteuning voor het scherm. Doe jezelf die lol en gebruik die firmware. icm octopi vond ik het buggy werken, maar nu met fluidd is het een stabiele basis

Voor de sapphire plus heb ik het binnenwerk opnieuw ontworpen zodat de snaren goed gespannen kunnen worden en de bewegende massa wat lichter te maken. (de bovenkant is kneiterstijf, 5mm plaatstaal met 2mm opstaande ribben).

Die voron 2.4. Chinezen vragen ineens Europese prijzen; alles wat op een voron terug te vinden is is in de webshops een factor x5 tot x10 overheen gegaan. Hype-dingetje in mijn optiek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3D printer kopen

Bericht door benkr »

Voor een toekomstige zelfbouw printer ben ik aan het nadenken over het hoe en wat.
Ik win het bed echt stabiel in hoogte kunnen verstellen, dat kan op verschillende manieren, met 4 KO spindeltjes, met 4 trapezium spindeltjes en ook met 2 KO of trapezium spindeltjes, maar ook met tandriemen.
Als ik nu bij trapezium spindeltjes ga zoeken op Ali dan kom ik dit tegen:
[attachment=0]Trapezium spindels.JPG

Ze hebben het daar b.v. over Pitch 2mm, Lead 4 mm nu is een van beiden de spoed, helder, maar wat is de andere kreet?
En welke spoed zou ik hier het beste kunnen kiezen?

En als die spindeltjes aangedreven gaan worden is dan 1 motor de juiste keuze, of 4 motoren, 1 voor elk spindeltje?

En wat is de beste keuze, KO spindeltjes, trapezium spindeltjes of tandriemen?

Ik ben geneigd om voor 4 trapezium spindeltjes te gaan met anti-backlash moeren en deze te koppelen met een tandriem die wordt aangedreven door 1 motor.

Wie heeft er ervaring mee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D printer kopen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij is 3 meer dan genoeg om de boel vlak te houden.
Moet je ze een beetje creatief plaatsen, maar dat lijk me niet zo moeilijk.
Ik denk dat lead de spoed is en pitch de maat van 1 gang, dus dan is het meergangige draad.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie