Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door zeeschuim »

De isolatie van die keukenboilers laat nogal te wensen over, dus het is raadzaam om hem een jas aan te doen.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 03 nov 2021 18:36
assink schreef: 03 nov 2021 16:35 Heb toen niet goed nagedacht, maar dat is net met het heet water in de keuken.
Had beter voor een losse plintboiler kunnen gaan, voor ik heet water hebt duurt ook gewoon minuten, en daarvoor moet de cv dan eerst aan slaan die op zolder staat. Daar zit zo 15 meter leiding tussen of meer.
Ja alleen die dingen met boiler zuipen ook 24/7 stroom, wordt je niet vrolijk van.
Nou was ik op vakantie in Duitsland iets moois tegengekomen, dat was een instant douche verwarmer. Die kon koud water gewoon elektrisch zonder boiler op 55 graden krijgen. Heerlijk gedouched, was wel 17kW :shock:
Maar zo’n ding in het klein, max 2500W dat lijkt mij ideaal voor in de keuken, iemand een idee of dat bestaat ?

Ja, dat is precies wat ik al aanhaalde; dat heet een doorstroomapparaat.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De isolatie van de cooker is nu juist heel goed.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

Ja, ding verbruikt juist relatief gezien weinig. Om alleen het water per jaar op temperatuur te houden 87,5Kw (10Wh gemiddeld) Dat is de combi, dus de versie met kokend en normale boiler
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

Die Tado had ik ook al gezien; ik heb dat thermostaat-hangt-in-de-kamer probleem ook. Samen met sinds-de-vloerverwarming-blijft-het-CVwater-te-koel-voor-de-radiatoren-boven. Nadeel vind ik dat die Tado weer zo nodig met zijn eigen cloudje moet kleppen en er weer een bridge bij moet. Tegenwoordig spaar je geen zegels meer, maar doosjes met een ethernetstekkertje en cloud-accounts. Maar stel dat ik me daar overheen zet...

Situatie:
- Nefit Ecomline HR ketel uit 2005. Die blijft nog effe als het aan mij ligt, maar even de kat uit de boom kijken.
- Nefit Moduline 30 modulerende thermostaat in de woonkamer. Ding is lerend, doet ook al langere tijd op lager vermogen stoken en dat soort truukjes.
- Woonkamer inmiddels voorzien van vloerverwarming, op de verdeler zit een simpele thermostatische watertemperatuur-regeling met voeler in het verdeelblok die voorkomt dat de watertemperatuur in de slangen te hoog oploopt.
- Bovenverdieping nog gewone radiatoren uit het jaar kruik. Die niet zoveel meer doen sinds we vloerverwarming en verbeterde isolatie hebben. Kan een probleem worden sinds we een brugwup hier thuis hebben; die moet toch ergens z'n huiswerk maken en dat gebeurt niet liggend op de bank met de TV tetterend op de achtergrond.... Ventilatortje zal al wel wat doen, maar niet genoeg vrees ik.

Vragen:
- Die Ecomline zal nog wel iRT-protocol zijn, geen EMS of OpenTherm. Kan met een extra doosje wel opentherm gemaakt worden geloof ik. Maar de Tado v3+ schijnt met iRT wel wat te kunnen. Maar werkt dat ook nog enigzins fatsoenlijk, een oude ketel op zo'n modern ding?
- Levert Moduline uitwisselen voor zo'n Tado, Nest, andersoortige moderne thermostaat nog winst op kwa gasverbruik?
- Woonkamertemperatuur regelen met zo'n Tadogeval: volgens mij heb ik geen extra klep in de aanvoer, alleen die temperatuurbegrenzer. Die zou er dan wel bij moeten?
- Is die Tado slim genoeg om de CV-watertemperatuur omhoog te jagen en de vloerverwarming te knijpen als er warmtevraag is op de kamer van onze middelbare scholier?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 nov 2021 20:42 De isolatie van de cooker is nu juist heel goed.
Voor kokend water heb ik een waterkoker, tijd genoeg ;-)
He gaat mij om continu water van +/-50 C voor spoelen.

Maar ik zie helaas dat 3,5kW doorstromer slechts 1,5 liter per minuut aan kan.
Tja om nou 11kW te gaan aansluiten........
Het is wel de toekomst als we gasloos worden maar dan zal de hoofdaansluiting toch wel wat zwaarder moeten worden zonder veel extra kosten.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

DaBit schreef: 03 nov 2021 21:05
Vragen:
- Die Ecomline zal nog wel iRT-protocol zijn, geen EMS of OpenTherm. Kan met een extra doosje wel opentherm gemaakt worden geloof ik. Maar de Tado v3+ schijnt met iRT wel wat te kunnen. Maar werkt dat ook nog enigzins fatsoenlijk, een oude ketel op zo'n modern ding?

Pfoeh! mijn ervaring met een oudere openthem ketel is dat ze niet helemaal top werken; op de laagste warmtevraag van de Tado negeert mijn ketel de warmtevraag volledig. Heb de ondergrens al aangepast op de ketel, maar dat mag niet baten. Gaat altijd goed, poosje later heeft die tado toch door dat er weinig verandert en verhoogt hij die vraag. Tado helpdesk beweert in volle arrogantie dat het allemaal prima werkt zo. Van de helpdesk moet je niet teveel verwachten. Beetje als Buienradar die je in de stromende regen vertelt dat het ECHT niet regent waar je staat. Je vergist je. Dat is geen regen. Kijk maar eens goed, je hebt het niet goed en weet niet wat regen is. Wij zien hier namelijk in ons systeem dat het niet regent. In mijn geval is er domweg geen ketelactiviteit bij de laagste aanvraag. (maar de ketel reageert wel zien we in onze omgeving). (liefst zou je die gast via zijn plasbuis binnestebuiten keren). Ben gestopt met mij erover op te winden, de blinde volharding was bijna chinees. Temperatuur wordt stabiel gehouden in de woonkamer. Na een paar maanden inleren weet hij de temperatuur in de kamer binnen de 0,2 graad te houden. en vanaf 18,5 naar 21 levert geen overshoot meer. Spul is ondertussen 3 jaar operationeel.

- Levert Moduline uitwisselen voor zo'n Tado, Nest, andersoortige moderne thermostaat nog winst op kwa gasverbruik?

Ik zie met die tado wel wat gunstiger gasverbruik dan met de vorige modulerende thermostaat. maar daar zat weinig zelflerendheid in. Overshoot, was de vloer in de ochtend lekker warm, duurde het een uur of 4 dat ie afkoelde, was ie afgekoeld dan moest de temperatuur in de kamer eerst 0,5 graad onder de ingestelde temperatuur staan en pas dan begon ie weer te werken.. Rinse repeat. Daar ben je gauw flauw van. klinkt alsof jouw thermostaat wat meer slimheid aan boord heeft. Ik heb ook een paar maand een nieuwere Nest gehad, maar dat was niet mijn vriend. Waardeloos stookgedrag, flinke overshoot, pas stoken als de temperatuur weer veel te laag was. Echt niet geschikt voor onze langzaamaan vloerverwarming. Ondanks het specifieke profiel voor de vloerverwarming was ie na een maand inleren niet veel verder gekomen met zijn studie. Die hebben we uitgezwaaid.

- Woonkamertemperatuur regelen met zo'n Tadogeval: volgens mij heb ik geen extra klep in de aanvoer, alleen die temperatuurbegrenzer. Die zou er dan wel bij moeten?

Ja, moet een thermostaatklep tussen. Daarop komt die thermostaatregelaar. Zitten allemaal verschillende hulpstukken bij waarmee je 'm op verschillende kleppen kan knopen

- Is die Tado slim genoeg om de CV-watertemperatuur omhoog te jagen en de vloerverwarming te knijpen als er warmtevraag is op de kamer van onze middelbare scholier?

Hij levert modulerende warmtevraag; hij doet volgens mij een verzoek op watertemperatuur; maar de bovengrens van die temperatuur stel je doorgaans in op de CV ketel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

@Serum: mooi uitgebreid antwoord :P

Overshoot heeft die Moduline ook nog wel wat last van, undershoot eigenlijk niet. Het ding stamt wel uit een tijd dat vloerverwarming nog niet zo gangbaar was (ik heb dat ding al sinds ik het huis heb, zal ook wel sinds 2005 aanwezig zijn neem ik aan)

Die thermostaatklep zal ik de verwarmingsmonteur eens voor polsen wat ik nodig heb. Ik heb laatst een tandwieltje voor 'm gemaakt en daar niks voor gevraagd, die is eerder blij dat-ie wat terug kan doen dan ongelukkig.

Bovengrens watertemperatuur en brandervermogen had ik al een eindje omlaag gehaald op de ketel inderdaad. Langer stoken op lager vermogen met lagere temperatuur is efficienter en als het echt en keer -20 word dan is dat ook zo weer omhoog gedraaid.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die CV jongens lopens constant jaren achter, dat er meerdere locatie verschillende belangen hebben is sinds de komst van radiatoren per kamer toch niet zo heel verwonderlijk.

Maar heel veel is er nog niet veranderd sinds 1990 toen ik ons werkplaatsje (garage) apart wilde regelen tov het huis. De loodgieter kon er nog net 2 zoneventielen in plaatsen, maar ik moest dat zelf maar aansluiten, want meer dan 1 thermostaat met 2 draadjes was echt teveel gevraagd. :lol:

Volgens mij moet er een klein buffervaatje tussen en dan zet je de cv op constante temperatuur van het buffervat. En alle gebruikers putten uit het buffervat. Heb je misschien wel een extra pomp nodig. Wat die vloerverwarming waarschijnlijk al heeft.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

De traditionele oplossing is weersafhankelijk stoken. Bij buitentemperatuur 10 graden of meer CV-water 50 graden, bij buitentemperatuur -20C of minder CV-water 80 graden, en daar tussenin interpoleren. Of wat je er voor instelt. En dan verder de ruimtes regelen met thermostaatkranen. Dat truukje heb ik al overwogen toen ik hier kwam wonen, maar mijn ketel schijnt daar bijzonder slecht in te zijn met hoog gasverbruik tot gevolg.

Enige wat dat moderne spul daaraan verandert is dat ze waarschijnlijk de CV-watertemperatuur wat slimmer sturen. Als ze al niet gewoon via hun cloudje het lokale weer opvragen en het setpoint voor de CV-watertemperatuur daarop baseren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 nov 2021 07:24 Volgens mij moet er een klein buffervaatje tussen en dan zet je de cv op constante temperatuur van het buffervat. En alle gebruikers putten uit het buffervat. Heb je misschien wel een extra pomp nodig. Wat die vloerverwarming waarschijnlijk al heeft.
Hoe is dat anders dan al in de jaren 80 werd gedaan door iedere radiator een thermostatische kraan te geven en de cv de hele dag het circuit op temperatuur te laten houden. Dat was trouwens echt niet zuinig :lol:
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door assink »

Zoals ik het begrijp ben je er alleen met een thermostaat niet?
Vloerverwarming heb ik 24/7 op dezelfde temperatuur terwijl ik vaak maar enkele uren per dag in huis wakker ben op 19 graden.
Maar ik weet niet wat daar wijsheid in is, denk dat het verbruik nog wel wat beter kan.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 04 nov 2021 09:37 Hoe is dat anders dan al in de jaren 80 werd gedaan door iedere radiator een thermostatische kraan te geven en de cv de hele dag het circuit op temperatuur te laten houden. Dat was trouwens echt niet zuinig :lol:
Ja, als je alle kamers op temperatuur wilt, gebruik je nu ook gewoon meer. ;-)
Toen regelde de mensen de temperatuur met het raam. :lol:
Er is helemaal niets anders aan, behalve dat er een dikkere condensator in je voeding zit en daardoor de pieken afvlakt, en dat is nu juist wat die CV lekker rustig laat moduleren.
Met het verschil dat je waarschijnlijk nu beter geïsoleerde woningen hebt.
Over gedimensioneerde radiatoren en je CV temperatuur zo laag mogelijk helpt ook.
Die watertemperatuur moet net genoeg zijn om de ketel de hele dag op een modulerend te laten branden, dus een te grote CV is ook helemaal niet handig. Nieuwe CV's hebben ook een groter bereik om te moduleren. (ik geloof dat er type's zijn die tot 1:18 terug kunnen moduleren)

Mijn werkplaats CV staat op een watertemperatuur van 50 graden (geen warm kraan water), als ze onderhoud komen doen, maakt ie de sifon leeg, kijkt er in en mompelt iets van 'daar hoef ik ook niks aan schoon te maken' en gaat 3 van de 4 keer weer gewoon weg, zonder verder iets te doen.
(en dan is het niet eens een modulerende regeling volgens mij)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door assink »

Heb een schoonzus uit rusland, daar regelen ze de temperatuur nog steeds met het raam.
Temperatuur in huis is daar standaard ergens tussen 25 en 28 graden, en een thermostaat is er niet.
En wij hier maar zuinig aan doen :roll:
Plaats reactie