Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

hobbycnc23 schreef: 03 nov 2021 14:06
serum schreef: 03 nov 2021 13:37 '1 m3 aargas verbruik komt circa overeen met 9,769 Kwh'

Dat is precies wat ik zeg. Of althans bedoel. Ik had alleen de tijdsindicatie achter de kw niet vermeld
Okay Serum, toppie!
Wat ik bedoelde was dat ons huidige verbruik 700m3 is en dat ik met die 10kwh=1m3 met een cop van 3 uitkom om ongeveer 2300kwh extra aan verbruik aan elektra als ik voor de warmtepomp ga.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

hfjbuis schreef: 03 nov 2021 15:18 Ik heb een berekening op MilieuCentraal uitgevoerd over de plaatsing van een warmtepomp. https://advies-op-maat.milieucentraal.nl/aom/Warmtepomp

Samenvattend ga ik daardoor € 330 meer voor mijn energie betalen en ook nog eens 750 kg meer CO2 uitstoten. Slecht voor de beurs en slecht voor het milieu. Dat laatste had ik niet verwacht!

Ik denk dat bijverwarmen met een elektrisch kacheltje per ruimte beter is voor het milieu en makkelijker te realiseren.

Energie berekening warmte pomp.pdf
Mijn ervaring is inderdaad dat die kleine airco/warmtepomp een ideale oplossing is voor onze bovenverdieping. Die is door de uitbouw ondergedimensioneerd voor de radiator, maar die staat daar nu met die kleinere unit volledig dicht.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door assink »

Ik zit ook met zoiets, heb 1 thermostaat op de begane grond met vloerverwarming.
Maar heb boven 1 slaapkamer omgebouwd tot "thuiskantoor" en deze ruimte heeft een radiator.
Alleen die radiator doet pas wat, als beneden de vloerverwarming ook aan slaat.
Hoe zou je dit kunnen uitsplitsen? Want zo moet ik ook altijd beneden verwarmen om het in m'n kantoortje wat warmer te krijgen.

Vond het toen vreemd dat m'n buur per ongeluk een elektrische radiator in z'n badkamer kreeg, achteraf gezien is het niet eens zo gek :lol:

Of is het veel eenvoudiger en goedkoper om deze kleine ruimte van 10m2 elektrisch te verwarmen?
Zo ja, waar mee?
Zit hier sporadisch een paar uur, gelukkig geen hele dagen. Maar dat kan ook zo veranderen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Kjelt »

Zit je er ook in de zomer en is het dan bloedheet ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

assink schreef: 03 nov 2021 16:06 Ik zit ook met zoiets, heb 1 thermostaat op de begane grond met vloerverwarming.
Maar heb boven 1 slaapkamer omgebouwd tot "thuiskantoor" en deze ruimte heeft een radiator.
Alleen die radiator doet pas wat, als beneden de vloerverwarming ook aan slaat.
Hoe zou je dit kunnen uitsplitsen? Want zo moet ik ook altijd beneden verwarmen om het in m'n kantoortje wat warmer te krijgen.

Vond het toen vreemd dat m'n buur per ongeluk een elektrische radiator in z'n badkamer kreeg, achteraf gezien is het niet eens zo gek :lol:

Of is het veel eenvoudiger en goedkoper om deze kleine ruimte van 10m2 elektrisch te verwarmen?
Zo ja, waar mee?
Zit hier sporadisch een paar uur, gelukkig geen hele dagen. Maar dat kan ook zo veranderen.

Als er thermostaatkranen opzitten kan je een tado thermostaat met radiatorkranen opzetten. Lees mijn eerdere verhaal daarover in dit topic
Kjelt schreef: 03 nov 2021 16:13 Zit je er ook in de zomer en is het dan bloedheet ?
Als dit speelt is zo'n warmtepomp een eersteklas oplossing.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door assink »

Nee, zit gelukkig aan de schaduwzijde van het huis.
Heb wel een losse kamerairco voor de hete dagen op de slaapkamer.
Tussen m'n kantoor en slaapkamer zit 1 muur, dus of zo'n warmtepomp met 2 units.
Maar als het onder de 20 is, heb ik altijd een raam open staan op m'n slaapkamer, slaapt gewoon prettiger voor mij.

Ik zal er eens in duiken qua systemen. Maar heb het liefst dat m'n cv zo min mogelijk aan slaat.
Heb toen niet goed nagedacht, maar dat is net met het heet water in de keuken.
Had beter voor een losse plintboiler kunnen gaan, voor ik heet water hebt duurt ook gewoon minuten, en daarvoor moet de cv dan eerst aan slaan die op zolder staat. Daar zit zo 15 meter leiding tussen of meer.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door zeeschuim »

assink schreef: 03 nov 2021 16:06 Ik zit ook met zoiets, heb 1 thermostaat op de begane grond met vloerverwarming.
Maar heb boven 1 slaapkamer omgebouwd tot "thuiskantoor" en deze ruimte heeft een radiator.
Alleen die radiator doet pas wat, als beneden de vloerverwarming ook aan slaat.
Hoe zou je dit kunnen uitsplitsen? Want zo moet ik ook altijd beneden verwarmen om het in m'n kantoortje wat warmer te krijgen.

Vond het toen vreemd dat m'n buur per ongeluk een elektrische radiator in z'n badkamer kreeg, achteraf gezien is het niet eens zo gek :lol:

Of is het veel eenvoudiger en goedkoper om deze kleine ruimte van 10m2 elektrisch te verwarmen?
Zo ja, waar mee?
Zit hier sporadisch een paar uur, gelukkig geen hele dagen. Maar dat kan ook zo veranderen.
Ik heb een 130 watt infraroodpaneel onder het buro met een dimmer, dus mijn benen worden best wel warm. Als ik daar lang zit word het zo warm dat ik in slaap val dus dim ik hem dan naar 60 watt. Een stoov https://nl.stoov.com/products/big-hug-grey op de burostoel en je bent in een halve dag zo gaar als boter.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 03 nov 2021 16:01 Mijn ervaring is inderdaad dat die kleine airco/warmtepomp een ideale oplossing is voor onze bovenverdieping.
Mag ik vragen welk type airco/warmtepomp je hiervoor gebruikt?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

Ik dacht dat het een Panasonic was, maar het is een LG, inverter V. Ondertussen ook alweer 7 jaar oud. Destijds geadviseerd door een bevriend stek monteur. Heeft een in toerental varierende pomp in de buitenunit. (maar dat zal ondertussen ook wel gemeengoed zijn) Je bent bij ons geweest, ik gebruik hem voor de werkkamer/slaapkamer en hij verwarmt/koelt automatisch de trappen en de gang boven/beneden. In de zomer zou ik niet meer zonder willen. En in de winter is het ook verrekte praktisch om de boel snel op temperatuur te krijgen

Ik wilde een zwaardere, maar dat werd mij afgeraden, omdat die kan gaan pendelen.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door hobbycnc23 »

assink schreef: 03 nov 2021 16:06 Ik zit ook met zoiets, heb 1 thermostaat op de begane grond met vloerverwarming.
Maar heb boven 1 slaapkamer omgebouwd tot "thuiskantoor" en deze ruimte heeft een radiator.
Alleen die radiator doet pas wat, als beneden de vloerverwarming ook aan slaat.
Hoe zou je dit kunnen uitsplitsen? Want zo moet ik ook altijd beneden verwarmen om het in m'n kantoortje wat warmer te krijgen.

Vond het toen vreemd dat m'n buur per ongeluk een elektrische radiator in z'n badkamer kreeg, achteraf gezien is het niet eens zo gek :lol:

Of is het veel eenvoudiger en goedkoper om deze kleine ruimte van 10m2 elektrisch te verwarmen?
Zo ja, waar mee?
Zit hier sporadisch een paar uur, gelukkig geen hele dagen. Maar dat kan ook zo veranderen.
Wij hebben hetzelfde probleem.
Onze hoofdverwarming is vloerverwarming beneden.
De kamerthermostaat stuurt de ventilatiewarmtepomp aan en de CV ketel sprint bij indien nodig.
Onze hobbykamer boven heeft een radiator. Het is daar vaak te koud.
Wij hebben dit opgelost door parallel over de kamerthermostaat aansluiting van de CV ketel een schakelaar te zetten.
Wij schakelen hiermee de CV ketel aan, onafhankelijk van de kamerthermostaat. We doen dit als we het boven warm willen hebben een half uurtje. Vanwege de zeer lage warmte capaciteit van het CV circuit naar boven ten opzichte van de vloerverwarming, wordt de radiator snel warm en heeft dit nauwelijks effect op de vloerverwarming. De thermostatische kraan op de vloerverwarmings verdeel unit helpt hier ook aan mee. Ons huis is goed geïsoleerd en het wordt boven snel warm.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

zeeschuim schreef: 03 nov 2021 16:39 Ik heb een 130 watt infraroodpaneel onder het buro met een dimmer, dus mijn benen worden best wel warm. Als ik daar lang zit word het zo warm dat ik in slaap val dus dim ik hem dan naar 60 watt. Een stoov https://nl.stoov.com/products/big-hug-grey op de burostoel en je bent in een halve dag zo gaar als boter.
Kijk! zo herken je een koukleum soortgenoot. Wel bereslecht voor je reproductiegetal. Maar goed, daar hoef je je ook niet meer druk om te maken.
assink schreef: 03 nov 2021 16:35 Nee, zit gelukkig aan de schaduwzijde van het huis.
Heb wel een losse kamerairco voor de hete dagen op de slaapkamer.
Tussen m'n kantoor en slaapkamer zit 1 muur, dus of zo'n warmtepomp met 2 units.
Maar als het onder de 20 is, heb ik altijd een raam open staan op m'n slaapkamer, slaapt gewoon prettiger voor mij.

Ik zal er eens in duiken qua systemen. Maar heb het liefst dat m'n cv zo min mogelijk aan slaat.
Heb toen niet goed nagedacht, maar dat is net met het heet water in de keuken.
Had beter voor een losse plintboiler kunnen gaan, voor ik heet water hebt duurt ook gewoon minuten, en daarvoor moet de cv dan eerst aan slaan die op zolder staat. Daar zit zo 15 meter leiding tussen of meer.
Dat probleem met lange leidingen heb ik ook. Kijk eens naar een doorstroomapparaat. Dingen vragen 3,2kw ofzo maar verwarmen het water meteen naar lekker handwarm. Ik overweeg voor de nieuwe keuken toch een quooker, maar zit een beetje met het elektriciteitsverbruik. Hoewel het op papier wel lijkt te besparen. In hoeverre dat klopt..

Je moet er niet mee zitten dat die ketel aanslaat. Ik gebruik de ketel modulerend, maar tado snapt het moduleren van de intergas niet helemaal of andersom. Het schijnt dat een goed getunede ketel qua instelling van vermogen en als de doorstroom van je individuele radiatoren goed ingesteld is efficienter kan werken in aan/uit dan in modulerend. Als je dan de temperatuur van de ketel redelijk laag hebt staan, is de CV meest rendabel. Ik heb nu geregeld dat de CV uitslaat, omdat de retour te warm wordt. Ik moet alle radiatoren in ons huis nog eens voorzien van zo'n doorstroomregeling en goed afstellen.
hobbycnc23 schreef: 03 nov 2021 17:50
Wij hebben hetzelfde probleem.
Onze hoofdverwarming is vloerverwarming beneden.
De kamerthermostaat stuurt de ventilatiewarmtepomp aan en de CV ketel sprint bij indien nodig.
Onze hobbykamer boven heeft een radiator. Het is daar vaak te koud.
Wij hebben dit opgelost door parallel over de kamerthermostaat aansluiting van de CV ketel een schakelaar te zetten.
Wij schakelen hiermee de CV ketel aan, onafhankelijk van de kamerthermostaat. We doen dit als we het boven warm willen hebben een half uurtje. Vanwege de zeer lage warmte capaciteit van het CV circuit naar boven ten opzichte van de vloerverwarming, wordt de radiator snel warm en heeft dit nauwelijks effect op de vloerverwarming. De thermostatische kraan op de vloerverwarmings verdeel unit helpt hier ook aan mee. Ons huis is goed geïsoleerd en het wordt boven snel warm.
die intelligentie van bijspringen zit niet in de thermostaat maar wordt daarachter geregeld? Dan kan je er toch een tado thermostaat ophangen met individuele thermostaatkranen per ruimte/vloervervarming. Is ook wat bij ons thuis nu operationeel is. (en het bevalt prima).
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door zeeschuim »

serum schreef: 03 nov 2021 17:53
zeeschuim schreef: 03 nov 2021 16:39 Ik heb een 130 watt infraroodpaneel onder het buro met een dimmer, dus mijn benen worden best wel warm. Als ik daar lang zit word het zo warm dat ik in slaap val dus dim ik hem dan naar 60 watt. Een stoov https://nl.stoov.com/products/big-hug-grey op de burostoel en je bent in een halve dag zo gaar als boter.
Kijk! zo herken je een koukleum soortgenoot.

Met het infraroodpaneel en de stoov kan ik dus zonder de c.v op die kamer.
Dus de ketel hoeft ook niet bij te springen.
En de zonnepanelen kunnen dus mijn heel selectieve warmtevraag prima aan.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Kjelt »

assink schreef: 03 nov 2021 16:35 Heb toen niet goed nagedacht, maar dat is net met het heet water in de keuken.
Had beter voor een losse plintboiler kunnen gaan, voor ik heet water hebt duurt ook gewoon minuten, en daarvoor moet de cv dan eerst aan slaan die op zolder staat. Daar zit zo 15 meter leiding tussen of meer.
Ja alleen die dingen met boiler zuipen ook 24/7 stroom, wordt je niet vrolijk van.
Nou was ik op vakantie in Duitsland iets moois tegengekomen, dat was een instant douche verwarmer. Die kon koud water gewoon elektrisch zonder boiler op 55 graden krijgen. Heerlijk gedouched, was wel 17kW :shock:
Maar zo’n ding in het klein, max 2500W dat lijkt mij ideaal voor in de keuken, iemand een idee of dat bestaat ?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Sven »

Zoiets?
https://www.groenehoedduurzaam.nl/boile ... t-heaters/

Wij hebben een keukenboiler onder de vloer, en de leiding van zolder afgesloten/verwijderd.
Meteen heet water, erg fijn.
Als je maar af en toe een beetje heet water nodig hebt is dat denk ik de beste optie.

Een quooker zal denk ik iets meer verlies hebben door minder water op hogere temperatuur.
Maar als je veel thee drinkt kan het wel eens zuiniger zijn. De meeste waterkokers ( de mensen in dit geval) nemen altijd flink meer water dan nodig, die energie gooi je allemaal weg, met een quooker gebruik je allen wat je nodig hebt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie