Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 866
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door zeeschuim »

Deze dingen misschien? https://www.ventilatieshop.com/awenta-h ... _term=1913 twee van die dingen op de beneden verdieping. Boven op de slaapkamers staat bij ons s 'nachts altijd een raam open.
Of deze:https://www.ventilatieshop.com/blauberg ... en-50m3-h/
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 02 nov 2021 11:29 Edit: Volgens milieucentraal is tripple glas in passende kozijnen ongeveer 15% duurder dan hr++, daar zou ik het niet voor laten.
Uitrekenen wat je ermee wint, dan beslissen.

Zo uit het blote bolletje is de warmtetransmissie van dat tripleglas zo'n 1W/m2/K in plaats van de 1,5W/m2/K van een knap stukje dubbelglas.
Afgezet tegen het hele oppervlak aan spouwmuur/dak/vloer dat ook ergens rond die 1,5W/m2/K zit is dat verschil eigenlijk niet erg significant. Dat word het pas als de muren ook vreselijk goed geisoleerd zijn.

En het mag dan 'slechts' 15% extra kosten, maar zolang de hoeveelheid euro's beperkt is kun je die euros elders waarschijnlijk effectiever besteden. Rolluiken doen ook wat, je koopt ze waarschijnlijk voor 'die slechts 15%' en zijn in meer opzichten comfortabel.

@Zeeschuim: interessante dingetjes :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 866
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door zeeschuim »

DaBit schreef: 02 nov 2021 12:47
@Zeeschuim: interessante dingetjes :P
Vond ik ook, op onze afzuigkap zit inmiddels een plasma filter. Daarna heb ik bij ali een luchtmetertje gekocht en tot de conclusie gekomen dat de luchtkwaliteit best wel te wensen overliet. Stomweg de duur verwarmde lucht door ventilatie openingen in het glas aan de vogeltjes voeren dat doe ik dus niet. Dus deze ventilatoren gaan er dus komen.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door assink »

Dat zijn geen gekke dingen nee, en ook veel minder risico op vervuiling, geen lange slecht bereikbare buizen.
Lijkt mij een makkelijke optie voor oudere woningen.
mjeuring
Berichten: 970
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door mjeuring »

serum schreef: 02 nov 2021 11:55 Lijkt mij juist een mooi argument om de binnenkomende lucht ook te filteren. Houd je de buizen ook redelijk schoon. Dan kan je meteen het fijnstof van je buren die hout stoken bij windkracht 0 buiten de deur houden.
Op oudejaarsdag en met Pasen zet ik de WTW uit, omdat anders mijn inblaasfilter (F7) in een dag "vol" zit. Moet er niet aan denken om de rookgassen van de buren te filteren. Kan ik geen filters tegen kopen.
mjeuring
Berichten: 970
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door mjeuring »

DaBit schreef: 02 nov 2021 12:47
Sven schreef: 02 nov 2021 11:29 Edit: Volgens milieucentraal is tripple glas in passende kozijnen ongeveer 15% duurder dan hr++, daar zou ik het niet voor laten.
Uitrekenen wat je ermee wint, dan beslissen.

Zo uit het blote bolletje is de warmtetransmissie van dat tripleglas zo'n 1W/m2/K in plaats van de 1,5W/m2/K van een knap stukje dubbelglas.
Bijkomend voordeel van triple glas is dat het flink wat geluid tegenhoudt. Dat van bladblazers op dit moment bijvoorbeeld :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

mjeuring schreef: 02 nov 2021 14:26 Op oudejaarsdag en met Pasen zet ik de WTW uit, omdat anders mijn inblaasfilter (F7) in een dag "vol" zit. Moet er niet aan denken om de rookgassen van de buren te filteren. Kan ik geen filters tegen kopen.
Hoe bepaal je dat het filter in een dag vol zit?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door kawarider »

Wat Assink zegt, isoleren isoleren isoleren, daarna andere ingewikkelde oplossingen zoeken. Wij hebben een huis van 2007, epc van 0,8, balansventilatie is kapot gegaan en staat nu uit. Missen we die? Denkt t niet, maar zou de luchtkwaliteit wel eens willen weten. Geen idee hoe dat te bepalen valt. En met een oudere woning, wat Swake zegt, pas op. Mijn mening over triple glas sluit aan bij Dabit, beter rolluiken kopen, die werken beter. Kozijnen voor triple glas zijn lomp. Dat is nog niet zo erg, maar als je ook deuren/ramen zo uit gaat voeren is de kans groot dat de zaak niet recht blijft door dat grotere gewicht.

Douche wtw? Voor mij voorwaarde in de onderhandelingen met de directie, geen wtw, geen renovatie. Wel de vertikale, die werkt goed. Voor mij is dat een nobrainer. KISS.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Sven »

Als de isolatie in de muur idd niet voldoende is ten opzichte van de isolatie van het tripple glas dan no go.
We hebben nu 7 cm spouwmuurisolatie.

Voor een rijtjeshuis zou (vlgs milieucentraal) ongeveer eu 10000,-- voor tripple glas inclusief kozijnen nodig zijn.
Voor ons alleen beneden, inclusief 1 achterdeur zeg 6500,--.
Als tripple daarbij 15% duurder en beter is dan boeit dat me niet.

Ik metsel geloof ik nog liever alle ramen en deuren dicht dan dat ik rolluiken plaats.

Ik heb nog even gebeld met een instalateur. die zegt, echte wtw in oude woning knutselen is weggegooid geld, isoleren, klaar.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door kawarider »

Ik metsel geloof ik nog liever alle ramen en deuren dicht dan dat ik rolluiken plaats.
Zorg dan gelijk voor voldoende isolatie? :roll: :evil: :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

Iemand eigenlijk enig idee hoeveel kuub gas een raampje op een kier of een open rooster nou eigenlijk kost in een jaar tijd?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door hfjbuis »

Mijn ouders hadden in hun nieuwe flat een lucht WTW systeem. Dat zat er in om aan de norm te voldoen voor energie zuinigheid van een woning. Die installatie was best wel groot en maakte ook veel kabaal (vond ik). Ik heb er indertijd eens aan gerekend wat het kost en wat het opbracht. De kosten van alleen al het onderhoud waren veel hoger dan wat het systeem kon terugwinnen aan energie. Ik denk dat als je daar de kosten van de stroom bij op telt, je er onmiddellijk de stekker eruit trekt.

Om een oud huis te isoleren, moet je de oude tocht vervangen door afzuiging. Doe je dit niet, dan krijg je vocht. Is er geen ruimte voor al die pijpen, dan blijft ventileren over (dauerluftung). Ga je lucht afzuigen dan moet je zorgen dat ook lucht naar binnen kan op strategisch gekozen plaatsen.

Mijn zwager die in de bouw werkt, zegt dat bijna alle achteraf geïsoleerde huizen van de woningverenigingen vocht problemen hebben. Deels heeft dit te maken met het isoleren en deels met het gebrek aan ventileren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door hfjbuis »

DaBit schreef: 02 nov 2021 23:29 Iemand eigenlijk enig idee hoeveel kuub gas een raampje op een kier of een open rooster nou eigenlijk kost in een jaar tijd?
Ik heb een redelijk goed geïsoleerd huis met centraal afzuiging en "inblaas" (dauerluftung). Die roosters staan in de zomer helemaal open en in de winter half. Ik stook (18°). De verwarming staat altijd in dezelfde stand en mijn oude tarief was €52,-- per maand. Dat is alleen maar gas en vastrecht (stroom en gas) want ik gebruik door mijn zonnepanelen op het dak 0 kWh. Daarmee denk ik dat matig ventileren niet eens zoveel kost.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

Dat beantwoord nog niet echt de vraag hoeveel gewoon raampje/rooster open je nou eigenlijk kost.

Milieucentraal heeft het over 'zo'n 100 euro per jaar besparen op je gasverbruik' als je overstapt op een vraaggestuurde lokale ventilatieunit met warmteterugwinning.
Maar zoals het een echte organisatie met 'milieu' of 'groen' in de naam betaamt zijn ze daar niet zo van de wetenschap en komt dat getal van 100 euro weer eens zonder enige fundering compleet uit de lucht gevallen. :roll:

Maar als dat getal klopt dan is investeren in WTW financieel maar lastig kloppend te krijgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie