PCB laten maken

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: PCB laten maken

Bericht door bartL »

FreesKever schreef: 25 okt 2021 09:11 Als je een print wilt ontwerpen, dan kan ik KiCad van harte aanbevelen:
Mijn idee is om wat printjes te laten maken. Gezien de eenvoud ervan hoop ik dat iemand hier er een ontwerpje van wil maken. Ook al zou het me lukken een ontwerp te maken dan heb ik nog steeds niet de kennis om het technisch goed op te bouwen. Weerstandje hier, diodetje daar, op de juiste manier afzekeren etc.
FreesKever schreef: 25 okt 2021 09:11 Maar van wat ik van jouw schema heb gezien wil je ehelmaal geen print hiervoor ontwerpen.
Het ziet er veel meer uit als iets voor een installatie kast met DIN-rails en kabelgoten.
Dan heb je mijn verzoek niet helemaal goed gelezen. ;-) Dit schema is van de huidige opbouw op een din rail maar wil ik juist vereenvoudigen / verkleinen door het op een printje te maken.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: PCB laten maken

Bericht door Leeuwinga »

In mijn ogen onzinnig om hiervoor een pcb te gaan maken.
Tip... koop een (stukje) universeel gaatjes bord en soldeer daar de verbindingen op.
Anders doe het via https://fritzing.org/download/
Succes
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: PCB laten maken

Bericht door bartL »

Leeuwinga schreef: 25 okt 2021 15:19 Tip... koop een (stukje) universeel gaatjes bord en soldeer daar de verbindingen op.
Ook voor 10 - 20 stuks?
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: PCB laten maken

Bericht door Leeuwinga »

Graag hoor ik waar je ooit 20 stuks nodig zou zijn?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: PCB laten maken

Bericht door serum »

Ik gok in producten voor klanten. Denk niet dat ie er 20 voor de sier laat maken. (kan natuurlijk, ieder zijn meug) Lijkt mij een onderdeel van iets met een mechanische bediening als ik het schema zo zie. Gebruik je fantasie Leeuwinga. Misschien is ie wel producent van de sybian horse of gelijksoortig speelgoed. We weten niet veel van 'm alleen dat ie soms wat te scherp uit de hoek komt. (maar daar hebben we er hier meer van) :mrgreen:
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: PCB laten maken

Bericht door bartL »

Leeuwinga schreef: 25 okt 2021 19:32 Graag hoor ik waar je ooit 20 stuks nodig zou zijn?
Maakt dat iets uit dan??
serum schreef: 25 okt 2021 19:48 Ik gok in producten voor klanten. Denk niet dat ie er 20 voor de sier laat maken.
Hangt van het ontwerp af, wellicht doen ze het goed in de kerstboom :lol:

Serum komt wel enigszins in de buurt. Zoals ik in mijn openingspost al aangaf wil ik een deel vooral gebruiken om eea eenvoudiger aan te kunnen sluiten en bij een probleem ook eenvoudig kunnen vervangen, die zijn voor eigen (bedrijfsmatig) gebruik. Als ik dan eerst met een gaatjesprint en een soldeerbout aan de gang moet is het eenvoudiger om weer terug naar de DIN rail te gaan. En dat was nou net de vraag om daar vanaf te geraken.
Daarnaast kan ik ditzelfde printje wellicht gaan gebruiken bij een klant waarvoor ik bezig ben. En om het een beetje professioneel te houden kan ik daar niet aankomen met een bak-en-braad-printje :mrgreen:
serum schreef: 25 okt 2021 19:48 We weten niet veel van 'm alleen dat ie soms wat te scherp uit de hoek komt.
Mijn welgemeende excuses daarvoor. Soms bedoel ik het niet zo rot als dat het overkomt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: PCB laten maken

Bericht door DaBit »

.. Soms ...
:lol: :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: PCB laten maken

Bericht door serum »

Je gaat er altijd wel mee om als een kampioen. De zelfkennis en zelfspot is in ieder geval prima vertegenwoordigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: PCB laten maken

Bericht door Kjelt »

Maar goed met een print en 230V aansluiting ben je er niet.
Er zal dan een plastick kastje omheen moeten met 230V IEC inlet , schakelaar.
Daar komt dan de plaats voor de pcb uitrollen.
Genoeg werk nog te doen voor je met de print begint.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: PCB laten maken

Bericht door bartL »

serum schreef: 25 okt 2021 20:50 Je gaat er altijd wel mee om als een kampioen. De zelfkennis en zelfspot is in ieder geval prima vertegenwoordigd.
Het deed even zeer maar die veer zit. :P
Kjelt schreef: 25 okt 2021 20:54 Maar goed met een print en 230V aansluiting ben je er niet.
Er zal dan een plastick kastje omheen moeten met 230V IEC inlet , schakelaar.
Daar komt dan de plaats voor de pcb uitrollen.
Genoeg werk nog te doen voor je met de print begint.
De kast ervoor heb ik al. En aan ruimte geen gebrek. Gelukkig nu eens iets wat niet in een broodtrommeltje hoeft te passen.

Maar goed, het is wel weer gezellig zo maar ondertussen heb ik nog steeds niks concreets. :mrgreen:
Dus nogmaals de vraag, iemand die me kan helpen met een ontwerpje waarmee iets aan te vragen valt?
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: PCB laten maken

Bericht door Leeuwinga »

Misschien niet onbelangrijk als je ze inderdaad wil verkopen, en let op, wie wil er niet een ??
Is er een CE keur nodig die erop moet.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: PCB laten maken

Bericht door Kjelt »

bartL schreef: 25 okt 2021 21:56 De kast ervoor heb ik al. En aan ruimte geen gebrek. Gelukkig nu eens iets wat niet in een broodtrommeltje hoeft te passen.
Mooi dan zijn de volgende stappen en die kan alleen jij maken want jij hebt het kastje en het product in je hoofd:

- waar wil je de 230V IEC inlet hebben,
- waar komt de print te zitten in het kastje en welke afmetingen moet het worden
- waar komen de schakelaars en dus de connectoren op de pcb ongeveer.

Je zegt ik heb niets concreets maar je komt zelf ook niet met veel informatie.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: PCB laten maken

Bericht door Kjelt »

Leeuwinga schreef: 26 okt 2021 10:05 Misschien niet onbelangrijk als je ze inderdaad wil verkopen, en let op, wie wil er niet een ??
Is er een CE keur nodig die erop moet.
Die mag je als "producent" er zelf op plakken als je voor jezelf er van overtuigd bent dat het voldoet aan de CE eisen.
In dit geval is het denk ik het belangrijkste dat de 230V kant bekabeling, afzekering en inlet voldoen en goed geisoleerd zijn,
de AC-> 24VDC converter van een degelijk merk is, de rest zal niet zo spannend zijn.
En ik zie nogal wat spullen uit China met CE sticker die echt niet voldoen :mrgreen:
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: PCB laten maken

Bericht door Leeuwinga »

als "producent" er zelf op plakken als je voor jezelf er van overtuigd bent dat het voldoet aan de CE eisen.
Dan ben je dus dan ook volledig juridisch verantwoordelijk :mrgreen:
Plaats reactie