Tandriem selectie voor portaalfrees: HTD, GT2, anders?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mattia
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:41

Tandriem selectie voor portaalfrees: HTD, GT2, anders?

Bericht door mattia »

Dag allen,

Had deze vraag in mijn bouw draadje gezet, maar gezien het vrij algemeen is maak ik er even een los topic van. Ik ga mijn assen 2:1 aandrijven, maar de vraag is…hoe? En waar de juiste onderdelen te vinden? Motoren (servo, 400w) hebben een 14mm as. De KO spindels 10 en 12mm.

HTD-5M lijkt veel gebruikt te worden, is makkelijk verkrijgbaar, niet al te duur, goed genoeg? 15mm breed.

GT2-3M zou in alle opzichten beter zijn. Maar ik vind alleen klein spul, gemaakt voor 3D printers, of heel duur (meer dan ik voor m’n servos betaald heb duur) bij industriële jongens in de VS. wil namelijk 2:1 overbrenging, en de Assen zijn 14mm (motoren), 12mm en 10mm (KO). Iemand een suggestie? Of een betrouwbare AliExpress verkoper?

Als buitenbeentje heeft BeltingOnline SC8M, wat equivalent zou zijn aan de (verouderde?) GT maar dan van Continental. Nadeel: joekels van poelies (127mm voor de grote in de meest compacte 2:1 opstelling).

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Suggesties welkom.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Tandriem selectie voor portaalfrees: HTD, GT2, anders?

Bericht door ruudpg »

Nadeel van GT2 riemen en schijven is dat ze in Europa moeilijker te krijgen zijn HTD daar in tegen in op iedere "straakhoek" te koop en voldoet naar mijn idee prima voor deze toepassing, ik heb er zelf op mijn draaibank in aanbouw ook voor gekozen. De wachttijd uit China is vaak geen probleem als je aan het bouwen bent, je hebt altijd nog wel iets anders te doen, maar als een riempje onverhoopt breekt is het toch fijn als je ergens lokaal een vervangend riempje kunt halen.
Gebruikersavatar
Lager-Techniek
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2015 20:36
Contacteer:

Re: Tandriem selectie voor portaalfrees: HTD, GT2, anders?

Bericht door Lager-Techniek »

Je hebt in GT 2 opties:
Powergrip, echter dit is momenteel GT3 voor de steek 3M en 5M en in de steek 8M en 14M al Powergrip GT4
PolyChain, Deze zit nog in de GT2 range of Carbon. Deze lopen echter op speciale Polychain schijven. Verkrijgbaarheid redelijk echter de toekomst zal deze steeds moelijker te verkrijgen zijn. Dit omdat deze schijven bijna allemaal in China gemaakt worden welke van een levertijd van 8 weken ( en 7 weken zeevracht) naar 14 weken (en 7 weken zeevracht) zijn gegaan. Deze levertijden lopen momenteel helaas allemaal op.

Powergrip loopt in gewone GTD pulleys en is ook sneller verkrijgbaar, Puur omdat vraag en aanbod verhaal vele malen hoger is.
Plaats reactie