cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 04 nov 2021 09:30 Omdat stappen motoren enabled bij stilstaan max stroom gebruiken. Dan worden ze ook nog warm/heet.
Mijn C-as staat bijna altijd stil, daarom doe ik het!
Maar als je daarna weer de driver enabled sta je niet meer op dezelfde microstep, dus lijkt me dat tamelijk onwenselijk.
En de meeste drivers verlagen de stroom bij stilstand volgens mij.
Kjelt schreef: 04 nov 2021 08:11 Ik vind het geruststellend dat het "stil" is bij een foutsituatie ;-)
Dan heeft je noodstopcircuit de drivers toch spanningsloos gemaakt ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 nov 2021 09:48
Kjelt schreef: 04 nov 2021 08:11 Ik vind het geruststellend dat het "stil" is bij een foutsituatie ;-)
Dan heeft je noodstopcircuit de drivers toch spanningsloos gemaakt ?
Nee ik heb een tweetraps raket op de Eding CNC720 print.
Daar heb je een driver alarm die disabled alleen de drivers en spindle en je hebt een noodstop (e-stop) alarm en die gooit bij mij overal de spanning af.
Maar inderdaad om na een driver alarm weer te kunnen opstarten moet je de spanning van de drivers afhalen wat ik met de e-stop knop doe en daarna weer opnieuw homen. Dus ja echt heel nuttig, neuh....
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 nov 2021 09:48 hfjbuis wrote: ↑04 Nov 2021 08:30
Omdat stappen motoren enabled bij stilstaan max stroom gebruiken. Dan worden ze ook nog warm/heet.
Mijn C-as staat bijna altijd stil, daarom doe ik het!

Maar als je daarna weer de driver enabled sta je niet meer op dezelfde microstep, dus lijkt me dat tamelijk onwenselijk.
En de meeste drivers verlagen de stroom bij stilstand volgens mij.
Als de driver niet meer op dezelfde microstep staat, is dat absoluut een nogo. Mijn Lichuan A4 servo driver onthoud de microstep niet en staat daarom altijd op enabled, maar die wordt ook niet warm bij stilstand. Mijn TB6600, TB6560, TB67s109 en DRV8266 drivers onthouden de microstep, die worden enabled indien nodig. Blijkbaar is dit driver afhankelijk, wel iets om op te letten!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door hfjbuis »

Bjornski1976 schreef: 03 nov 2021 22:49 Ik neem het kastje dit weekend mee naar de CNC dag misschien dat er even naar gekeken kan worden. Heb alleen geen motoren (4 draads) die zitten vast aan de machine.
Ik zal zorgen voor een multimeter, getest Arduino Uno board en een Nema17 stappenmotor met 4 draden om aan te sluiten. Als je de max stroom van de driver op 2A zet, kan er niets kapot gaan.
Het lijkt mij sterk dat we met z'n allen de oorzaak niet kunnen vinden. Tot zaterdag!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Bjornski1976 »

@hfjbuis, dat is goed.

Ik ben inmiddels aan het graven geweest en heb nog klein motortjes gevonden met kabeltjes, 4 draads deze neem ik ook wel mee. Met een beetje mazzel heb ik vanaf vanavond ook een CNC shield waarvoor ik 4 stepstikjes heb en erop kan prikken. Dan kan ik dat ook nog even proberen en hopelijk werkend te krijgen.

In het kastje zitten zelf zitten 4 DM556 drivers aangesloten op de arduino, dit is het uiteindelijke doel om werkend te krijgen. Deze heb ik nu op 1.4A gezet om mijn motortjes heel te houden en wat beweging te zien.

Ik heb net wat spanningen gemeten en wat mij opvalt is bij output low de spanning tussen GND-Pin.8 +1,724Vdc is en bij een high output -3.263Vdc. Het verschil is wel 4,987 (5) Vdc maar snappen doe ik dit niet :lol:
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door hfjbuis »

Bjornski1976 schreef: 04 nov 2021 17:35 Ik heb net wat spanningen gemeten en wat mij opvalt is bij output low de spanning tussen GND-Pin.8 +1,724Vdc is en bij een high output -3.263Vdc. Het verschil is wel 4,987 (5) Vdc maar snappen doe ik dit niet
Dan is het referentie punt (GND) niet goed. Je moet meten tussen de GND van de arduino en de enable pin (8). Een negatieve spanning kan er niet zijn!

Ik heb even naar de datasheet gekeken. Deze driver heeft optocoupler ingangen, elke ingang een eigen + en - pin.
Je kunt step/dir/enable aansluiten met:
+5V op signaal + en de signaal - pin naar de arduino output pin.
of
GND op signaal - en de signaal + pin naar de arduino output pin.

Ik gebruik zelf de eerste variant, maar het maakt niet uit.

Let goed op de nummering van de pinnen. Het lijkt of er tussen pin7 en pin8 nog een pin zit zonder nummering, maar dat is niet zo, daar zit een opening tussen de 2 8 pins connectoren.
Grbl Connection.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Bjornski1976 »

Inmiddels is er een lichtpuntje bereikt.

De besturing functioneert weer en de motoren draaien zowel links als rechtsom.
Het euvel zat hem in een verkeerd pinnetje voor de GND aansluiting, hiervoor nog bedankt hfjbuis ;)

Het grootste probleem en waar je niet snel aan zou denken waren de DM556 Chinese kloon drivers. De
dip switches lijken niet allemaal te werken. Omdat ik alles naar full step had ingesteld en de bedrading
netjes had gemaakt draaide de motoren enkel nog een kant. De Arduino stuurde hoog laag signaal voor
DIR maar de drivers gaven daar geen gehoor aan.
Toen maar eens aan de opto-couplers van een driver gaan meten en daar gebeurde ook niet veel. Omdat
er spoortjes naar/van de dip switches liepen kreeg ik een vermoeden, maar snappen doe ik het nog niet.

Voorzichtig, spanningsloos de instellingen van de microstepping aangepast. Eerste keer geen verbetering,
full step. Nog een keer 1/2 step en ja, het werkt zowel links als recht om.

Nu kan er weer een stap voorwaarts gemaakt worden. Door met met motortjes vast zetten en limit switches
aansluiten.

Als iemand een clue heeft m.b.t. die dip switches en waarom een motor dan alleen maar een kant op wil
draaien, laat het me weten hoor het graag.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Andre_designer »

anders ikke wel bjornski1976. vond het soms best lastig je gedachtegang en je metingen te volgen. maar slashwel however anyway er kan weer voorwaarts gekeken worden. eerst een ander klusje tussendoor met cirkelzaag en gaan we is kijken naar de limitswitches hoe deze op de kast aangesloten moet gaan worden. heb al half een bedradingschema-tje voor de stekker.
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Andre_designer »

heb inmiddels de machine running . dank hiervoor aan bjorn alleen bij het ophogen van de max rate van de x,y en z geeft ugs een Hard limit has been triggered. Machine position is likely lost due to sudden halt. Re-homing is highly recommended Als je de machine laat joggen/travelen. Heeft een van de mensen hier een idee waar dit wordt veroorzaakt?? nu dr nou heeft bjornski1976 wel geadviseerd om geen limit switches te gebruiken. maar origineel gezien /gezegd wil ik limit switches gebruiken. vind het nogal een on-save idee dat tie door z'n eind heen loopt met name voor de z-as.

Als het echt maar echt dan niet anders kan ga ik geen limit switches gebruiken. moet ik nog uitproberen maar tot op heden geeft tie een hard limit als ik probeer te joggen wanneer ik de max rate van de x, en z-as opvoer.
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Bjornski1976 »

Andre, ik heb net een aangepast config.h toegestuurd waarin de software debounce is aangezet.

Ik heb het vermoeden dat het triggeren van de limit switches word veroorzaakt door interferentie, storing afkomstig van de drivers, kabels tussen driver en motoren.

Om verder te komen kan je (tijdelijk) de limit switches uitzetten en doorgaan met de bouw als het aangepaste config.h bestandje het probleem niet verhelpt, ik acht de kans klein.

Zodra de machine doet wat je wilt kan je de switches alsnog beetpakken en het probleem proberen te verhelpen. Denk hierbij aan bv:
- De limit switches kabels te vervangen door afgeschermde kabeltjes zoals die van een USB, UTP-kabel iets met afscherming wat je aan GND kan vast knopen.
- Ook het afschermen van de motor kabels kan geen kwaad omdat je hiermee de invloed van de bron probeert te beperken.
- Je kan ook de limit switches op iedere as terug brengen naar een per as, Hiermee kan de kans op storing ook iets afnemen. Laat dan de switches bij 0,0,0 zitten voor het homen.

We hebben nog geprobeerd of de 24Vdc voeding en 24/12Vdc omvormer van invloed zijn maar helaas. Door de Arduino los te voeden vanuit de PC is het probleem ook aanwezig.

Wat kan, maar waar ik niet de gelegenheid voor heb, is een scope aan te sluiten en het signaal te meten wat storing geeft. Als dit bekend is kan het RC filter iets aangepast worden.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Bjornski1976 »

Nog vergeten te melden maar wat kan bijdragen en kosten doet verminderen.
Motoren x as aan de andere kant zetten, dat scheelt per motor circa 2 meter draad. Ook wordt de "antenne" een heel stuk minder.
Hetzelfde voor de y-as scheelt ook zeker 2 meter.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Andre_designer »

ik zal is kijken bjorn. het lijkt me wijs om hier verder de discussie hier voeren niet om lullig of lelijk te doen. maar voor mijn kant ook meer meedenkende ogen te hebben en ook nog om is terug te lezen wat er geschreven is en is er kritisch over na te denken en het probleem van meerdere kanten te bekijken. Als ik echt ergens tegen aanloop dan app ik je wel. ik zal van de week wel eens kijken. maar eerst kerst :P ;-) en is kijken wat voor een temperatuur in mn zeekluscontainer is :lol: ;-)
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Andre_designer »

ik ga eerst kijken of ik de snelheid goed kan krijgen zonder errors
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Plaats reactie