cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Andre_designer schreef: 14 okt 2021 15:23 Maar beste mensen het is toch eigen raar als je een switch verbind aan het cnc shield die open staan en dat je een alarm/error krijgt!!
Ja, dat is raar.
Dus als je een stukje draad van 50 cm aansluit op die shield krijg je alarm? (want dat is hetzelfde als die schakelaar die open staat)
En anders moet je je afvragen wat er niet klopt.
Heb je een multimeter?

Ik heb het gevoel dat zolang je dit kleine dingetje niet opgelost krijgt, je de rest ook niet op lost.

En Benkr bedoelt een foto van de bedrading aan het shield.

Misschien, als je ons deelgenoot maakt van je handicap, we ons iets beter in kunnen leven in jouw beleving, want ergens zitten we niet op hetzelfde spoor. Vooral de vele dubbels en herhalingen /stopwoordjes maakt het erg lastig lezen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Goudgele »

Niet elke Arduino Uno clone is hetzelfde. Er zijn verschillende chips die toegepast worden. Een originele Uno kost ongeveer 20 euro. Zelf gebruik ik altijd deze clone:

https://www.tinytronics.nl/shop/nl/deve ... ible-usb-b

Die heeft de juiste chip en heeft bij mij altijd betrouwbaar gewerkt.

Probeer inderdaad wat minder lange verhalen te typen en wat minder (Engelse) stopwoordjes te gebruiken. We willen je allemaal helpen, maar het wordt er daardoor niet makkelijker op.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Andre_designer »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 okt 2021 20:30 Misschien, als je ons deelgenoot maakt van je handicap, we ons iets beter in kunnen leven in jouw beleving, want ergens zitten we niet op hetzelfde spoor. Vooral de vele dubbels en herhalingen /stopwoordjes maakt het erg lastig lezen.
Begint met A. Waarom ik het er niet over wil hebben. omdat alles ik alles in mn eentje heb bereikt en ik me anders erg in de hoek geplaatst voel en me anders onheus bejegend voel .Ik doe mn best om in de maatschappij goed sociaal te functioneren maar het is best lastig om anderen te begrijpen en andermans emotie's te lezen. het is best lastig om het probleem juist te beschrijven. ben niet gek ben niet debiel ben niet van verstandelijk laag niveau. zit te springen om sociaal technisch contact. En wat is beperkt. kijk je door de bril der beperkingen of door de bril der mogelijkheden. kijk je naar je sterke kanten of kijk je naar zwakke kanten. er zijn al zulke lelijke dingen op mn werk over mij gezegd. net alsof zijnde je de grootste rand-debiel ben en dat is zeer onterecht. Ik kan bestwel het één en het ander wat. alleen het is best lastig om het probleem juist te duiden.alles wat ik op de computer kan heb ik me zelf aangeleerd.Ik doe me best om sociaal normaal te functioneren maar wat ik zeg het best lastig om het probleem op de computer te beschrijven. wat ik heb daar heb ik het op het internet in principe niet over. waar ik naar zoek is iemand om mee te sparren. ik wil me leven depressief op de bank doorbrengen(dat heeft niks me deze discussie te maken maar dat is een life-attitude)
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Bjornski1976 »

Even terug naar nul en alle frustraties daar gelaten.

Om te kunnen helpen op afstand is het noodzakelijk om TOTAAL inzicht te hebben in de huidige situatie. Reden dat ik nog niet veel van me heb laten horen is dat ik geen practische ervaring heb met grbl. Wel met arduinos en ramps 1.4 voor de 3d printer. Hier heb ik dan ook wel wat problemen gehad maar niet wat er hier wordt besproken.

Back to business.
Arduino kloon, wat gebruik je?
Sketch voor de Arduino, wat gebruik je?
Wat zit er tussen de Arduino en DM drivers (shield en waarom)?
Deel een schema hoe alles is aangesloten.

Het is voor mij geen moeite om originele UNO met een sketch te laden, die trek ik desnoods uit een project.

Niemand verslijt iemand hier voor wat dan ook echter is het voor een aantal bereid willende een onmogelijk opgaaf om te kunnen helpen als de info niet beschikbaar is. Een goede probleem omschrijving is dan ook de helft van de oplossing.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door benkr »

We zitten in de periode van dit soort onthullingen lijkt wel, je bent de eerste niet die zich zo bloot geeft, dat is niet erg, het helpt ons om jou te begrijpen dus laat je niet afschrikken als wij wat hard overkomen. Maar aan de andere kant, als we je niet begrijpen of jou informatie verkeerd oppakken komen we niet verder. Laten we daarom proberen los van jou handicap op een gewone manier, zonder vooroordelen en vrees om voor schut te gaan, te communiceren. Dat vragen om een foto en een adres is alleen om je beter te kunnen helpen. Stel dat blijkt dat je bij mij in de straat woont dan kom ik je toch meteen helpen, niet om jou af te kraken, nee, juist om je verder te helpen en je daardoor meer zelfvertrouwen te geven.

Ik heb enkele jaren gelden via dit forum iemand geholpen die mij vroeg om zijn machine af te maken. De persoon was hoogbegaafd maar daardoor in zijn jeugd flink gepest wat heel zijn zelfbeeld heeft verpest.
Ik heb hem zo ver gebracht dat hij zelf is begonnen de machine te bedraden, dat ging niet zo maar, ik heb hem diverse schoppen onder zijn achterwerk gegeven (niet letterlijk, maar in de correspondentie die wij hadden) dat uiteindelijk zijn machine door hemzelf is afgemaakt. Nadien heeft hij me bedankt voor de schoppen onder zijn achterwerk, het heeft hem weer een stuk van zijn zelfvertrouwen teruggegeven, laat je door ons niet afschrikken of in de hoek zetten. Deze persoon bleek niet bij mij en de straat te wonen, maar aan de andere kant van Nederland en toch hebben we samen de koe bij de horens gepakt en het probleem opgelost, dat is wat ik bedoel.

Ook dit is wat dit forum voorstaat, elkaar helpen, samen dingen tot een goed einde brengen. Dat gaan we ook bij jou doen als je daar voor open staat.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Bjornski1976 »

Andre, je hebt net een pm berichtje ontvangen. Als het schikt kijk ik zaterdag met je mee
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door hfjbuis »

Andre_designer schreef: 14 okt 2021 20:18 zie niet waar je dit in je profiel in kan vullen. zie geen veld waar dat je dat in kan vullen.
En het adres waar de cnc frees staat is in gorinchem!!
Woonplaats.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door benkr »

Het was inmiddels al duidelijk, er woont iemand bijna bij jou in de straat, en die komt je ook nog eens helpen ook, dat bedoel ik nu, hier helpen we elkaar.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door hfjbuis »

Als ik niet weet waar aan het ligt, dan ga ik uitsluiten. Ik vervang dan één voor één alles wat een mogelijke oorzaak kan zijn of laat het weg indien dat kan.

Ik gebruik ook veel Chinese Arduino clonen en shields. Die werken niet altijd probleemloos, kwaliteit heeft zijn prijs. Daar ik regelmatig een exemplaar sloop, blijf ik ze wel gebruiken.

Ik denk dat je een probleem hebt met de usb communicatie en de controller, shield of bedrading. Mogelijk zelfs een combinatie hier van. Het er (tijdelijk) er tussenuit laten van het shield elimineert weer een bron van problemen en kan een stap zijn in de oplossing van het (een) probleem.

Denk je dat het te lang duurt om het probleem op te lossen, ik doe dit 40+ jaar en heb me afgelopen 4 weken suf gezocht naar een software probleem in een controller. Uiteindelijk heb ik het gevonden en er weer wat van opgestoken. Op naar het volgende probleem of uitdaging!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door benkr »

Ik had een collega (ik ben inmiddels ruim 2 jaar met pensioen) die echt goed was in embedded programmeren, hij maakt zelden een back-up van dingen waar hij mee bezig is, op een gegeven moment had hij wat dingen gewijzigd en toen liep het programma niet meer, terwijl het daarvoor wel werkte. Hij is toen ruim 2 weken bezig geweest om het weer werkend te krijgen, en dan ook nog met een collega er naast om gericht naar het probleem toe te werken. Het lag echt niet aan de man zijn skills, hij heeft TU in zijn zak en ook nog eens ruim 30 jaar ervaring als embedded programmeur, maar soms is een punt of komma op de verkeerde plek funest en dan moet je maar uit zien te vinden waar dat is.

Ik heb ooit eens iets zelf geprogrammeerd in C, dat was zo ongeveer 4 kantjes A4 vol code, toen ik het hem liet zien kreeg ik na enkele uren zijn versie, die was veel sneller en nog geen half A4-tje lang.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Andre_designer »

Gaat er morgen verder op reageren.ben nu moe. zal proberen een 'normaal' (voor wat in deze maatschappij normaal heet)antwoord te geven. @bjornski1976 zal morgen je bericht lezen om aan een oplossing te werken. als ik het duidelijk en juist formuleer. ga nu slapen ben nu moe het is eigenlijk al veel te laat.
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Laat het in ieder geval duidelijk zijn dat ik op geen enkele manier de bedoeling had je in een hoek te drukken of te kleineren.
(als je dat wel zo ervaren hebt, dan vind ik dat vervelend)
Maar als wij niet aangeven waar je onduidelijk bent (of waarom) en ook niet begrijpen / weten waar door dat zou komen, zou het kunnen gaan irriteren, als er een klein beetje achtergrond kennis is, is er ook al snel meer begrip.

Voorbeeld: Als Nederlands je moedertaal niet is, en je moet alles via translate vertalen kan ik me ook voorstellen dat het wel eens wat krom voor ons lijkt. Maar er kunnen veel meer dingen spelen. (veel rugzakjes zijn hier al aan de orde geweest, wie heeft er geen)
Bij die uitdagingen is mijn grootste tekortkoming dat ik met spelling en de d's en t's nog wel eens hussel maar kinderwerk.

En houd in het achterhoofd, een bos zaag je niet in 1 keer om, dat doe je boom voor boom. Zo moet je dat ook met die machine doen. En niet aan de volgende boom beginnen als de vorige nog niet opgeruimd is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 okt 2021 07:01 En houd in het achterhoofd, een bos zaag je niet in 1 keer om, dat doe je boom voor boom.
Asterix en Obelix,de romeinse lusthof gelezen ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: cnc controller board advies gevraagd (arduino/cnc shield alternatief) en bijbehorende software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 15 okt 2021 09:15
hugo stoutjesdijk schreef: 15 okt 2021 07:01 En houd in het achterhoofd, een bos zaag je niet in 1 keer om, dat doe je boom voor boom.
Asterix en Obelix,de romeinse lusthof gelezen ? :mrgreen:
Vast ooit wel, maar wordt nu wel weer nieuwsgierig. :lol:

(alleen missen wij die toverdrank)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie