Biomeiler versus hoge gasprijs

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door serum »

Maar als je er warmte aan onttrekt, dan neemt de temperatuur af en zal het composteren automatisch langer duren?
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door TestCase »

Ja. Als je voldoende warmte onttrekt en bijgevolg voldoende afkoelt, worden andere bacteriën actief die trager afbreken. Waar het evenwicht ligt, weet ik niet. Het zal zoeken zijn naar een voldoende kleine warmtewisselaar om het proces toch nog op gang te houden. Maar het wordt wel gedaan, en het werkt, relatief gesproken dan. Ik heb het ooit eens in actie gezien, dik 20 jaar geleden. Dat werkte, maar ik was niet overtuigd van de efficiëntie. De bouwers waren, laten we zeggen een beetje te enthousiast om zomaar te geloven dat het warm water opnieuw en beter uitgevonden was. Maar het werkte wel en ze hadden er warm water van. De opzet was vele malen groter dan de proefopstelling van 1 kuub hier, maar die sensor kan toch voor heel bruikbare data gaan zorgen waardoor je misschien tot een bruikbaar systeem kan komen. Het is het proberen waard als je het organisch materiaal maar op te scheppen hebt, of er zelfs voor betaald wordt om het af te voeren.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

maar die sensor kan toch voor heel bruikbare data gaan zorgen waardoor je misschien tot een bruikbaar systeem kan komen
ben net de code aan het testen, om batterij lang te laten meegaan moet de ESP32 in deepsleep modus gaan en om de 15 minuten ontwaken, wifi connectie opbouwen, meten en doorsturen, lijkt allemaal te werken. Is maar 40 regels code in micropython.

Zodra ik leuke data heb (over 6 weken ?) zal ik die hier posten, grafiekje of zo

Dit is het eerste experiment, ik heb nog vragen:

wat gebeurt er als ik zo'n mini biomeiler isoleer aan de buitenkant, krijgt dan meer oppervlak deze core temp van 60 graad ?
Hoe maak je een groter systeem (30 kuub ?) dat snel ( 2uur uurtjes met 2 man ?) te vullen en leeg te halen is ?
Is het nodig om zuurstof in de massa te blazen ?
is het nodig om bij te wateren ?
Als het nou niet lukt om 30 /40 kuub biomassa te verzamelen, wat is de goedkoopste bron, berm maai gras ?, rommel uit de sloten ?

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij staan hier een aantal antwoorden op je vragen. https://biomeiler.nl/veelgestelde-vragen/

Ik vind het leuk.
Waar ik nog mee zit, volgens mij moet je ruimte hebben voor 2 stuks, want je weet niet wanneer die uitgeput is. Of kies je hem zo dat die precies de winder doorkomt? Dat is misschien de mooiste oplossing.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

Waar ik nog mee zit, volgens mij moet je ruimte hebben voor 2 stuks, want je weet niet wanneer die uitgeput is. Of kies je hem zo dat die precies de winder doorkomt? Dat is misschien de mooiste oplossing.
wij hebben de ruimte, we kunnen 2 of meer hebben. Misschien is 3 of 4 kleinere afhankelijk van de warmte/tijd curve wel handig. Zo zou je misschien door slangen om te steken steeds het meest optimale eruit kunnen halen. Is ook mischien handiger met het verzamelen van biomassa van eigen erf. Dat komt niet in grote brokken van 20 kuub, maar in een paar kuub per keer, dus zo kun je om de zoveel weken een nieuwe bult kunnen "starten".

Bedenk me net dat core temp niet alles gaat zeggen, je moet eigenlijk ook weten hoeveel materiaal warm is

Zou ik dan eindelijk een excuus hebben om een warmte beeld carmera te kopen ??

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door DaBit »

Markus schreef: 29 okt 2021 21:50 Zou ik dan eindelijk een excuus hebben om een warmte beeld carmera te kopen?
Ja, natuurlijk! :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door TestCase »

Markus schreef: 29 okt 2021 16:12 wat gebeurt er als ik zo'n mini biomeiler isoleer aan de buitenkant, krijgt dan meer oppervlak deze core temp van 60 graad ?
Dat denk ik wel. Misschien heb je hier wat aan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hot_container_composting


Markus schreef: 29 okt 2021 16:12 Hoe maak je een groter systeem (30 kuub ?) dat snel ( 2uur uurtjes met 2 man ?) te vullen en leeg te halen is ?
Bulldozer of bobcatje, en een systeem waarmee je warmtewisselaar op een veilige plek zit of aan de kant gelegd kan worden.


Markus schreef: 29 okt 2021 16:12 Is het nodig om zuurstof in de massa te blazen ?
Ja, want je maakt gebruik van aërobe bacteriën. Als je regelmatig omkeert, heb je meer dan voldoende zuurstof in je biomassa. Let wel, het was mij indertijd om de snelle compost te doen, de warmte is gewoon de atmosfeer in gegaan. Meer dan waarschijnlijk zal je dit moeten optimaliseren om efficiënt van de warmte gebruik te kunnen maken.

Je kan ook anaëroob gaan, dan krijg je dit:
https://en.wikipedia.org/wiki/Anaerobic_digester
Ook hier kan je blijkbaar thermofiel afbreken, misschien kan je dan de warmte voor een deel gebruiken en bij verwarmen met het biogas dat uit je systeem komt.
De geschiedenis is ook interessant, het is geen nieuw concept.


Markus schreef: 29 okt 2021 16:12 is het nodig om bij te wateren ?
Je biomassa moet vochtig zijn maar niet nat. Voor mijn compost hoop geldt: beter te nat dan te droog, want het overtollige water trekt gewoon de grond in. Maar ik wil er geen warmte aan onttrekken en als ik pas volgend jaar compost heb, is het ook goed. Ik denk dat dit er ook eentje is die je goed moet tweaken om het optimaal te krijgen.


Markus schreef: 29 okt 2021 16:12 Als het nou niet lukt om 30 /40 kuub biomassa te verzamelen, wat is de goedkoopste bron, berm maai gras ?, rommel uit de sloten ?
Alles waar mensen vanaf willen, wat ze liever kwijt dan rijk zijn. Als ze je dan ook nog eens betalen om het te komen ophalen, zit je helemaal gebeiteld. Als je de compost daarna nog kan verkopen, heb je een heel dikke rode kers op je taart. :mrgreen:

Als je een stal koeien hebt, kan je dat 'afval' gebruiken. Als je tuinman bent, gebruik je het snoei 'afval' van je klanten.


Ik denk dat meerdere factoren goed moeten zitten. Je verhouding koolstof:stikstof (C:N) moet optimaal zijn voor de warmte die je wil produceren. Wanneer je gewoon composteert, maakt het allemaal zoveel niet uit, min of meer in de buurt is goed genoeg, uiteindelijk krijg je wel compost. Als je de warmte wil kunnen gebruiken is het zo eenvoudig niet. Lucht en water zal je ook mee moeten spelen om het optimaal te krijgen, en niet te vergeten, hoeveel warmte kan je onttrekken zonder je systeem te doen stilvallen.

Ten slotte denk ik dat op het gebied van de micro-organismen in je systeem nog het meeste vooruitgang te boeken is.
Ik heb zo ooit met iemand gebabbeld op een universiteit in de buurt van Londen. Misschien was het Guildford, maar dat soort details ben ik gewoon kwijt, het begint irritant te worden. Anderzijds, ben ik wel klaar voor de politiek, ik heb bijna nergens nog actieve herinneringen aan...
Die man had een groep bacteriën genomen die kleine hoeveelheden van een bepaald industrieel afval konden verwerken, wat anders alleen gestockeerd kon worden. Uit die groep heeft hij een lijn gekweekt die efficiënt dat afval kan omzetten in iets schadeloos en in die omgeving ook optimaal kan functioneren en overleven. Hij heeft dus een kleine eigenschap van een hele resem bacteriën doorgekweekt tot een lijn waar die eigenschap op de voorgrond kwam.
Het zal ervan afhangen in hoeverre deze warmte-eigenschap te optimaliseren valt, zowel op het gebied van de micro-organismen als van al die andere die je kan bijsturen.
Er zijn bijvoorbeeld bacteriën die ijzer schijten, maar ik denk niet onze staalproductie daar voorlopig van gaat afhangen.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

Als je een stal koeien hebt, kan je dat 'afval' gebruiken. Als je tuinman bent, gebruik je het snoei 'afval' van je klanten.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier heb ik wel wat aan

Ik heb boeren en een manege in de straat, das een optie

Over de bacterien, ik zag ergens compost starters pakketen, neem aan dat daar de bacterien in zitten


Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door spinningwheels »

Paardenmest broeit op zich al lekker natuurlijk.
Maar hoe ga je de warmte er aan onttrekken, met een warmte wisselaar en dan?
Je moet het toch zonder al te veel warmte verlies in huis zien te krijgen en dan een buffervat opwarmen? denk dat het voor gewone radiatoren wat koud zal zijn, vloerverwarming zal zeker wel lukken , dan heb je aan een 30 graden wel voldoende.
Warmtewisselaar in de buffer om water voor douche / bad en evt wasmachine voor te verwarmen, zodat dat minder bij verwarmt hoeft te worden? Evt nog een warmte terugwin in de afvoer scheelt ook weer een paar graden.
Maar dan krijg je toch best al een installatie waar heel wat zakgeld in gaat zitten.
In theorie kan ik praktisch alles
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Swake »

- Die biomeiler speelt zelf al buffer, toch voor een groot stuk.
- Dat spul isoleren, ook al is het maar met strobalen is zeker iets dat moet gebeuren. Zoniet gaat er veel energie naar de vogeltjes.
- Al dat 'groen' in één keer verzameld krijgen is best lastig. Intermediair wachten op grondstoffen zorgt voor veel energieverlies. Voor kleinere biomeilers gaan is geen optie, aan de buitenkant zit verhoudingsgewijs te veel verlies.
- De cyclus en het temperatuurverloop is best al goed gedocumenteerd. Voorspellen wanneer de 2de moet opgebouwd zijn kan gewoon en zit niet super nauw. Het is dus eenvoudig haalbaar om dat in de zomermaanden te plannen.
- Er zit veel werk in dat ding op en afbouwen, zelfs met mechanische hulpmiddelen. En daar zit ook wat er voor zorgt dat ik het niet doe. Althans ik heb nog geen efficiënte manier te zien gekregen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Sven »

Zou dat opbouwen en afbreken met een "grintzuiger" kunnen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Swake »

Dat is gewoon een overbemeten stofzuiger. Kan zeker werken als die voldoende debiet lucht heeft en die snipper of de compost niet al te nat is. Het doet me ook denken aan een grote bladzuiger zoals die wel eens achteraan een tractor te zien is en dan direct met de gigantische aanhangwagen er bij waar die snippers in passen. Voor de opbouw in 'blazer' variant te gebruiken.

De warmtewisselaar is meestal gemaakt uit een paar honderd meter (HD)PE buis. Ook best fragiel spul als dat om het anderhalve jaar moet worden verwijderd en weer opgebouwd. Die weer oprollen wordt een leuk moment.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

Vandaag de eigen bouw wifi sensor geplaatst

24001

24000

Helaas bleek dat de analoge RVS temperatuur sensor er aardig naast te zitten, die gaf 55 graad aan, hopelijk is het puur een offset fout

24003

Dit zijn de waarden die binnenkomen op het servertje dat de data in een database propt

Links is de compost kern temperatuur en rechts temperatuur in het geprinte kastje.

Ik denk dat die 2de colom aardig overeenkomt met de buiten temperatuur, elektronica slaapt voor 15 minuten en gaat dan iets van 10 seconden aan, denk niet dat het heel erg opwarmt in het kastje.

Maar goed 42 graad is ook aardig na 12 dqagen en komt beter overeen dat de verwachting dat pas na 2 a 3 weken de boel echt op stoom is

Zal nog wat code schrijven om een grafiekje te poepen, ben benieuwd naar de komende weken

hopelijk gaat de accu lang genoeg mee voor de hele periode

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door DaBit »

Markus schreef: 31 okt 2021 18:48 Zal nog wat code schrijven om een grafiekje te poepen, ben benieuwd naar de komende weken
Als het toch al in een database staat: kijk eens naar Grafana.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie