Biomeiler versus hoge gasprijs

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 11 okt 2021 17:02als je er teveel uit put is het zo uitgeput
klink bijna als poëzie :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

Zie persoonlijk meer heil in een houtvergasser met een warmtebuffer die je eens per dag/2 dagen warm stookt
Zo doen wij het, gasprijs zal me worst wezen.

Verder een heerlijk onderwerp, eikels rapen en dan groeit er zon raar groen mannetje uit. Ja, die kan natuurlijk ook gewoon de hakselaar in.

Goed bezig Swake, nog eens van gedachten wisselen over die wilgen. Die ben ik van plan aardig wat weg te zetten.

Maar iedereen is veel te veel gefocused op die warmte. Dat is het probleem totaal niet. Vraag je liever af waar de stroom vandaan moet komen in de winter.

En electriciteitsprijs trouwens ook. Na de werkplaats , woonhuis en de ev voorzien te hebben, houden we nog een paar 1000 kWh over. Die levert nu een leuke cent op 15ct ipv 5 ct. Er ontstaan gewoon nieuwe verdienmodellen zo.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door serum »

Tegen de tijd dat iedereen met een elektrisch buffertje van 80 a 100kwh rondtuft die allemaal om 17u30 opgeladen worden, zo rond de tijd dat ook iedereen een half uurtje 6kw uit het net gaat trekken voor de warme piepers, en de kachel nog even aanzet, vermoed ik dat je qua elektriciteitsvoorziening in Nederland nog een flinke inhaalslag te maken hebt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 11 okt 2021 17:42 Maar iedereen is veel te veel gefocused op die warmte. Dat is het probleem totaal niet.
Hoezo niet? Warmte heb je het al gauw over vele kilowatten over langere tijd. Dat zijn sloten energie.
We besluiten met z'n allen om minder CO2 de lucht in te pompen dus we gaan vervolgens lekker van dat mooie spul met 1 koolstofatoompje en 4 waterstofatoompjes af en hout met veel koolstof erin laten rotten of affakkelen. Om nog maar niet te spreken van de bijprodukten; buurman stookt ook hout en zeker tijdens de periode kachel-word-aangestoken tot kachel-is-op-temperatuur is de ramen dichtdoen echt wel nodig.

Als je dat nou doet met afval dat je verder amper bewerkt, dan word het tenminste nog nuttig gebruikt. Maar als je eerst bomen moet gaan planten, tig liters viezel moet verstoken om ze te snoeien, nog meer viezel verstoken om ze te hakselen en dan nog 1 keer de olieboer bellen voor de viezel die nodig is om al het spul op de plek te krijgen, meh. Gooi die dooie dino dan maar direct in de kachel.

Elektriciteitsnet maak ik me al jaren 'zorgen' om.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door serum »

Mijn ervaring is dat je voor een huishouden een factor 3 a 4 aan energie nodig hebt voor verwarming tav het reguliere elektriciteitsverbruik.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Sven »

Bij jouw huis misschien...

De vraag is, hoe krijg je alle huizen zover dat er geen warmte meer toegevoerd hoeft te worden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door serum »

Bij jou is die factor hoger?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 11 okt 2021 18:29 We besluiten met z'n allen om minder CO2 de lucht in te pompen.
Niet dat ik er op tegen ben maar als je nou op europees niveau kijkt dan slaat het nergens op.
Honderden miljarden budget en er wordt alleen gekeken naar een bezuiniging vanaf een bepaalde datum ipv gCO2 uitstoot per inwoner dat veel eerlijker zou zijn.
Zo wordt er vandaag de dag in Polen en Belgie flinke EU subsidies gegeven aan burgers om van steenkool, bruinkool en stookolie naar aardgas over te stappen, ja aardgas, terwijl we dat hier al sinds de jaren 60 doen. Nee nu moeten wij nog een stap verder. Een stap die niet echt rendabel is.

Wat betreft energie, kennis van me werkt bij een energiemaatschappij, op dit moment is het elektriciteitsnet voorzien voor slechts 20% van de totale nederlandse energie behoefte. Werk aan de winkel.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

De vraag is, hoe krijg je alle huizen zover dat er geen warmte meer toegevoerd hoeft te worden.
Huis in een Kas



Of earthships, bestaat al jaren staat een mooie documentaires op youtube



Vraag is meer hoe krijgen we onze overheid zover dat we mogen bouwen zoals we willen, tenminste als het om dit soort dingen gaat

Greezt,

Markus
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door TestCase »

Swake schreef: 10 okt 2021 17:36
Ah, vandaar die conservatieve 1m³ hout per volwassen boom.
Eetbaar spul heb ik ook staan, ook meer dan ik op krijg. Daar zit je toch redelijk rap aan, altijd tot mijn verbazing en dan geef je dat maar weg.
Wat vind je trouwens van die Australische eucalyptus waar Portugal en Spanje zo langzaam mee vol komen te staan?
Goed brandhout, denk ik. Maar hoe snel groeien die? En hoe goed doen die het in ons natte klimaat?

Ik stook trouwens hout in mijn werkplaats in de kelder. Als het buiten lang genoeg vriest, koelt het daar af tot zo'n 2°C. Die werkplaats is gescheiden van de rest van de kelder waar de CV brander staat, daar wordt het niet kouder dan 10°C. Zelf een kachel voor in elkaar gestoken en gelast met overschot staal dat ik had liggen. Als een echte professional aangepakt, maar vergeten dat ik er nog 6 meter schoorsteen boven heb. Dat overkomt me de laatste jaren meer en meer, dus niet echt professioneel. Toen ik dat ding voor het eerst in gang stak, was het net of er een straaljager vertrok. Met wat aanpassingen kan ik de luchttoevoer nu nauwkeurig regelen. Als ik die vol open zet, stookt de verbrandingskamer roodgloeiend en is de werkplaats op een half uur aangenaam. Dan is het langzaam stoken om de boel op temperatuur te houden. De werkt redelijk en het verbruik is ook redelijk, maar niet in de buurt van de efficiëntie waar ik vanuit ging.
Hout voor de werkplaats doe ik met de hand af. Ten eerste, zoals al opgemerkt, als je dino's moet gebruiken om aan dat hout te geraken kan je net zo goed de dino's verbranden voor warmte. Ten tweede, ben ik bang geworden van kettingzagen. Zelf altijd heel veel geluk gehad, toch wat betreft kettingzagen, maar ik heb er heel wat ongevallen mee weten gebeuren. Met een goede en goed onderhouden handzaag kan je ook flink wat werk verzetten, toch zeker als je je werk wat spreidt over de tijd. Klieven op de oude manier, gewoon met bijl of spie en voorhamer. Voor die paar meter hout is een kliever niet te verantwoorden.


DaBit schreef: 11 okt 2021 17:02
Ik zei niet voor niets dat ik zo'n zaken altijd te simpel zie. :mrgreen:
Maar op sommige plaatsen werkt het wel. Ijslanders hebben geo-thermisch warm water in hun huizen. Misschien niet allemaal, maar ik dacht dat het toch eerder de regels is. In Nieuw-Zeeland staan meerdere geo-thermische elektriciteitscentrales. En ik ben ooit in een museum geweest dat geo-thermisch verwarmd werd. Ik ben bijna zeker dat ze daar 180m diep voor hadden moeten boren, maar welk museum en waar ben ik nu weer even kwijt.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door bartL »

De vraag is sowieso hoe serieus we de selectieve verontwaardiging van onze overheid moeten nemen zolang:
- ze subsidie geven op biomassa centrales waarvan de "afval" die ze verstoken aangevoerd wordt per boot uit een land waar wel mooie vrouwen op straat lopen tijdens carnaval.
-ze Nederland van het gas afhalen terwijl onze buren subsidie geven om juist aan te sluiten op het gas.
- De veehouderij de schuld krijgt van de stikstofcrisis terwijl ze voor het gemak even vergeten dat deze sector meer stikstof bindt dan ze uitstoot.
- ze steeds meer mensen toelaten in dit land en die ook allemaal een dak boven het hoofd willen hebben. Het land wat dit in beslag neemt bindt geen stikstof meer en de "natuurgrond" die ze ervoor ter compensatie geven stoot in bepaalde juist heel veel uit door de veendaling.

Zo dat moest ik even kwijt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door serum »

Ben ik trouwens de enige die het meer dan toevallig vindt dat nu net het 'van het gas af' verhaal zo samenvalt met de gasprijsverdubbelaar?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

serum schreef: 11 okt 2021 18:54 Mijn ervaring is dat je voor een huishouden een factor 3 a 4 aan energie nodig hebt voor verwarming tav het reguliere elektriciteitsverbruik.
Erg leuke reacties, en hier kan ik nog wel drie dagen mee vol-lullen. Daarom pak ik alleen deze eruit. Laat die factor 3-4 (klopt inderdaad trouwens) nou net het warmteverlies zijn bij de opwekking van die electriciteit. Hoe mooi zou het zijn als je dat kunt combineren? Dan maakt het ineens helemaal niet meer uit of varkens scheiten ja of nee en waar ze dat doen, laat staan of die kleuterklas in Den Haag ooit nog eens gaat regeren en wat ze dan besluiten. Trek je eigen plan en koppel die warmte en stroom aan elkaar! Focus op het ene , geeft als bonus het andere. Mooier kan ik het niet maken...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

serum schreef: 11 okt 2021 20:58 Ben ik trouwens de enige die het meer dan toevallig vindt dat nu net het 'van het gas af' verhaal zo samenvalt met de gasprijsverdubbelaar?
Haha, sorry Serum. Mijn theorie is Corona en de ongelofelijke hoeveelheid geld die bijgedrukt wordt om dit te bestrijden. Tel daar de onverwachte economische groei bij op , en voila, 10 jaar na dato is er dan eindelijk inflatie. Dit spook is lang weggeweest maar haalt de schade snel in.

Niet meer dan een mening/gedachte trouwens.
Plaats reactie