Biomeiler versus hoge gasprijs

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

Als het toch al in een database staat: kijk eens naar Grafana.
bedankt Dabit, ik ga er naar kijken, voorlopig even met matplotlib gedaan niet super mooi maar is maar weinig code regels

Hier eerste resultaat en alweer ben ik verbaasd ?? Sinds gistermiddag is de temperatuur opgelopen van 42 naar 52 graad

24007

Het enige wat ik kan bedenken is dat in eerste instansie de digitale temp voeler er wat losjes in lag en daarom geventileerd werd door het gat en weinig contact maakte met het compost. Nu na bijvullen van de hoop gister en regen van gisteravond en wat tijd drukt het wat meer samen en maakt de sensor beter contact met de compost.

Of zou de regen het process hebben opgewarmd ?

Ook raar is de piek in de buitentemperatuur, lijkt erop dat de zon op het kastje geschenen heeft.

Greezt,

Markus
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Swake »

Tenzij je er zelf regelmatig water had opgekieperd zal die regen heel waarschijnlijk geholpen helpen. Zo'n hoopje compost in wording kan best wat water gebruiken. Mag zeker niet druipnat worden, maar behoorlijk vochtig is geen probleem. Overtollig water loopt ook zo weg via de grond.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

Nou eerste week meten is voorbij hier de grafiek

24011

Eerste deuk is toen ik alles weer eraf heb gehaald voor een firmware update. Bij mist bleek de connectie met de accesspoint soms te mislukken, bleef dan in een loop hangen, heel slecht want met de wifi aan trekt ie veel stroom. Als het nu niet lukt na 15 pogingen gaat ie slapen voor een minuut en probeert het dan weer en om zker te gaan nog een watchdog timer toegevoegd die alles reset als het maar ergens in de code te lang blijft hangen.

Daarnaast de sensoren opzet veranderd, nu gevoed via een output lijntje zo kan ik ze uitzetten voordat de 15 minuten slaap ingaat. Lijkt erop dat ie nu 5 tot 8 seconden per uur aan staat en voor de rest in deepsleep is en dan volgens internet iets van 10μA trekt. Met de 18650 batterij van 2900mAh moet het TT-ENERGY ESP32 bordje dan heel lang meegaan. Als die wakker is zou die 160mA tot 260 moeten trekken, dat is 8 sconden x 24 das max 14mAh per dag dus ik hoop op minimaal op iets van 200 dagen.

Ik snap trouwens weinig van de grafiek, 2de deuk is toen ik water en 160 liter (2 kruiwagen) bladeren heb toegevoegd. Had verwacht dat het warmer zou worden ipv kouder (52 graad). Ik heb totaal geen verklaring voor de kleine opleving van vanmiddag, mijn wedergeft denkt dat bladeren juist niet goed werken maar dat vanmiddag de houtkorrels van de kattenbakken aan de beurt waren. Niet veel materiaal maar wel lekker spul voor de bacterien.
Dagelijks gaat keukenaffal en kattenbaken houtkorels erop.

In conclusie, na een begin piek van 54.9 graad koelt het langzaam af, nu rond de 52 graad. Buiten temp (onderste lijn) lijkt weinig invloed te hebben. Pieken in buiten temp is waarschijnlijk de zon op het kastje.

Als ik het idee heb dat het iemand ook maar een klein beetje interesseert zal ik over een paar weken weer een grafiek posten.

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 07 nov 2021 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Puur gevoelsmatig, het materiaal wat je inbrengt moet zich allemaal nog een beetje in het systeem gaan voegen en daardoor helemaal nog niet stabiel. (jij meet ook maar op 1 punt)
Ik zou zeggen, geef het spul nog een paar weken rust en kijk hoe het zich ontwikkelt.

En ja, ik vind het wel leuk om het een beetje mee te beleven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door zeeschuim »

Ik vind het ook leuk.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door TestCase »

Markus schreef: 07 nov 2021 16:51 Ik snap trouwens weinig van de grafiek, 2de deuk is toen ik water en 160 liter (2 kruiwagen) bladeren heb toegevoegd. Had verwacht dat het warmer zou worden ipv kouder (52 graad). Ik heb totaal geen verklaring voor de kleine opleving van vanmiddag, mijn wedergeft denkt dat bladeren juist niet goed werken maar dat vanmiddag de houtkorrels van de kattenbakken aan de beurt waren. Niet veel materiaal maar wel lekker spul voor de bacterien.
Dagelijks gaat keukenaffal en kattenbaken houtkorels erop.


Als ik het idee heb dat het iemand ook maar een klein beetje interesseert zal ik over een paar weken weer een grafiek posten.
Je verhouding C:N moet goed zijn, 30:1 is zowat ideaal. Die korrels van de kattenbak zitten vol stikstof van wat de kat erin achterlaat. Keukenafval is ook overwegend 'groen' en dus stikstof, maar je moet opletten met keukenrol e.d., dat is bruin (koolstof). Stikstof moet je bijvullen, die wordt meer opgebruikt dan koolstof. Daarom zei men vroeger dat de enige plek waar een mens moet urineren de composthoop is. :mrgreen: Maar dat doet tegenwoordig bijna niemand meer, ik ook niet trouwens.

Je verhouding en vochtigheid, dus, omdat dan de bacteriën in een optimale omgeving zitten, zich hard vermenigvuldigen (of is het delen?) en hard werken met warmte tot gevolg. Die warmte zorgt voor een goede omgeving voor andere organismen (de thermofielen) zodat ook die hard aan het werk gaan met meer warmte tot gevolg. Tot zowat 70°C denk ik, waarna hun activiteit begint af te nemen. Ze zullen zelf wel voor dat evenwicht zorgen, als jij voor een goede C:N en vochtigheid zorgt. Als de zon erop gaat staan bij een systeem dat al rond de 70°C ligt, wordt het warmer en werk je die organismen tegen. Daarom goed isoleren en ergens weg van de elementen (wind en regen) zetten. Anderzijds kan de zon wel helpen meer thermofielen te kweken in het begin door de temperatuur wat op te drijven.

Blijven posten, dit is verschrikkelijk interessant. Wat compost betreft, steekt het allemaal zo nauw niet. Ik heb dan ook nooit naar de kleine details gekeken. Als je voor de warmte gaat, denk ik dat die kleine details een wereld van verschil gaan maken. Geen betere plek om daar wat van op te steken dan hier.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door assink »

Ik ben wel benieuwd naar het "vermogen" per kuub, mijn gevoel zegt dat het qua temperatuur wel goed zit, maar hoeveel warmte kun je er nou werkelijk aan onttrekken?
Weet dat er bij broei warmte zat kan ontstaan. Heb ik hier op de boerderij vaak genoeg mee gemaakt, gelukkig geen brand of zoiets.
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door henkzelf »

Ik volg het met interesse.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Swake »

Vereenvoudigd kan gesteld worden dat één kg droog hout (=7% vochtigheid dacht ik) bij verbranding 5kWh energie geeft.
Er is niet veel droog aan een biomeiler, het is niet allemaal hout ook niet. Ik ga me dus ook niet wagen aan een extrapolatie maar het zou wel eens een bruikbaar getal kunnen geven.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

Meten is weten. Leuk onderwerp waar eens duidelijker naar gekeken wordt. Ga door, ook al denk ik dat een biomeiler een kansloos geval is. Bewijs het tegendeel, graag zelfs. Interessant, ook die esp, niet normaal toch? Kost niks, kan alles.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

Meer belangstelling dan verwacht :P dus hier maar weer een update, nu 2 weken bezig met meten , composthoop is circa 25 dagen oud nu

24018

Heb even pijltjes gezet bij punt waar ik had ingegrepen, zoals eerder vermeld, eerste deuk is systeem offline ivm met nieuwe firmware, 2d e was flink water erop en 160 liter bladeren. Ondertussen is er elke dag wel keukenafval, houtkorrels uit de kattenbakken en een paar keer bladeren maar die grafiek blijft onverwachte dingen doen. Na een totaal onverwachte korte opleving op de 7de ging het een paar dagen gestaag naar benee. Ik dacht tis gebeurt dit is de afkoelings curve. Maar nee er kwam weer herstel met een max van 53.25 graad op de 12de.
Interessant, ook die esp, niet normaal toch? Kost niks, kan alles
Ja de ESP32 en zijn kleine broertje esp8266 zijn echt geweldig. Je hebt de keuze uit heel veel bordjes met displays, relais, Lora, camera enz, voor heel weinig geld. De meeste mensen programeren ze met de arduino omgeving in C maar ik heb liever micropython omdat het makkelijker en veel leesbarder is. Je hebt ook circuitpython een afgeleide van micropython, nog niet geprobeerd. Nadeel van micropython en waarschijnlijk ook circuitpython is dat er minder over te vinden is, maar tot nu toe kon ik alles vinden wat ik nodig had waardoor code schijven echt snel gaat.
Ik ben wel benieuwd naar het "vermogen" per kuub,
Volgens deze documentatie (onderaan blz) op de site geeft een kleine Biomeiler van 18 kuub tussen de 1,15 en 0,750 Kw af voor een periode van 3 tot 6 maand.

Dus gemiddeld 0,95 Kw voor gemidded 4,5 maand = 0,95x4,5x30x24 = 3078Kwh bij 18 kuub = 171kWh per kuub

Bij het beste geval met de reuze Biomeiler van 176 kuub gemideld 9,375 Kw over gemiddeld 18 maand

--> 9,375x18x30x24 = 121500kWh per 176 kuub --> 690 kWh per kuub

In mijn hoofd schuurt dit een beetje, beide waarden ( 171kwh en 690kWh per kuub ) , minimum en max lijken me namelijk veel

Dit omdat:

1 m3 gas geeft 9,769 kWh ----> Het gemiddelde gasverbruik per huishouden is 1239 m3 per jaar dus 12104kWh per jaar

per 18 maand is dat 18156kWh dat is veel minder engergie dan de reuze Biomeiler van 176 kuub afgeeft in dezelfde periode.

121500-18156 = 103344kWh das een enorm verschil, of misschien maak ik ergens een domme rekenfout

Maar goed in de zomer hoeft de CV niet aan, maar de Biomeiler geeft dan nog steeds vol vermogen, beetje appels met peren vergelijken.

Wat de grafiek zegt is dat al 2 weken lang de temperatuur van een deel van mijn composthoop rond de 40 graad boven buitentemperatuur blijft.
Best indrukwekkend. Als ik wist hoeveel materiaal in Kg welke temperatuur heeft dan is het aantal Kw wel uit rekenen lijkt me.

Onbekend is ook de efficiente van het ontrekken van warmte van de hoop, de spiraal slangen methode lijkt me niet optimaal.
Ik ga ervan uit dat de documentatie op die blz praat over meetwaarden en niet theoretische vermogen.

Bovendien zeggen ze:
Ook wordt vaak slechts een deel van de beschikbare warmte nuttig besteed omdat een biomeiler continu warmte levert en alleen met behulp van een buffersysteem optimaal wordt gebruikt.
Greetz,

Markus
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door spinningwheels »

Al zouden die getallen wel kloppen, dan kan zo,n ding van 176 kuub net geen 7 woningen van warmte voorzien.
Gezien de plek wat zo,n ding inneemt in een woonwijk niet heel erg handig.
Leuk op een boeren erf,
Was er voor de vee bedrijven , jaren geleden al eens niet iets waar ze gas uit mest wonnen? zie dat nergens meer)
Als je in staat zou zijn om op een betaalbare manier en als was het maar met een rendement van 50 % om die warmte om te zetten in stroom, dat zou het wel een heel erg leuk ding zijn .
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door assink »

Jup, monovergisting.
Wordt ook wel toegepast, maar biogas is nog lang geen aardgas. Dus aan dat gas moet er nog wel heel wat gebeuren voor het op het net kan en mag.
Maar daar zijn nu ook al technieken voor, en de eerste leveringen aan het net worden ook gedaan dacht ik.

Voorwaarde is dat de mest zo "vers" mogelijk in die vergister moet, en dan mest gescheiden van de urine.
Daar zijn de nederlandse stallen niet op ingericht.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

Drama drama ! composthoop is nu 32 dagen oud er is nu 3 weken gemeten

24027

De hoop is flink afgekoed van 52 graad vorige zondag naar 33.69 graad vandaag. Daarom dus de boel maar omgekeerd wat niet moeilijk is met die palletranden. Die kun je er eenvoudig 1 voor 1 aftillen.

Bij het omkeren bleek dat maar 1/3 onderste van de hoop daadwerkelijk aan het composteren was, en dat vooral gras, hout en keukenafval heel goed gaat. Bladeren lijken moeilijk te verteren.

Maar goed hoop is nu weer opgebouwd, zit wat meer lucht in, er is wat water toegevoegd en de inhoud is nu onderste boven.

Start temp na omkeren was nog een respectabele 15.75 graad bij 10.63 buiten temperatuur, inmiddels opgelopen naar 17,1 in 3 uur.

In de grafiek lijkt bij de restart de buiten temp hoog, maar dat kwam doordat de sensor even binnen gelegen had.

Iets zegt me dat wellicht kleinere hopen die gekeerd worden veel efficienter zullen zijn dan een hele grote hoop. Want het lijkt erop dat plekken gewoon uitgewerkt raken na een paar weken, en dan loopt je warmte collectie tuinslang daar voor niets doorheen.

Vraag is nu of de boel gaat herstellen

Greezt,

Markus
Plaats reactie