Eding cnc user interface VS masterwood interface

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Eding cnc user interface VS masterwood interface

Bericht door Jacala »

Hoi!

Naast het runnen van mijn eigen CNC frezerij/interieurbouwbedrijf/productontwikkelaar/technische speeltuin help ik ook andere bedrijven met hun CNC ambities op het gebied van houtbewerking. Ik werk al jaren met de Vcarve-pro / Eding CNC combinatie en dit bevalt geweldig. Ruimte voor creativiteit en eigenlijk kan vrijwel alles maken wat ik wil binnen het nuchtere 3 assige freeswerk. Ik ga elke beurs af en tot nu toe heeft niemand mij kunnen overtuigen van een betere combinatie voor mijn werk (creartief freeswerk, freeswerk in opdracht, Horeca interieur, plaatbewerking)

Dit is een leuk verhaal dat ik even kwijt wil.

2 straten verder zit een bedrijf dat een oude CNC van mij heeft overgenomen een jaar of 5 terug. Een Chinese CNC met een werkbereik van 1300x2600 met 2 koppen en een pneumatische wisselaar, oftewel: 2 spindels die samen op 1 Z as zitten en met 2 zuigers omhoog of omlaag gedaan worden. Hierdoor heb je dus een ATC met 2 Tools.

De machine is door mij gekocht zonder controller en hier heb ik zelf Eding op gezet. De Macro is door Rob geschreven en die werkte perfect: Kop 1 was tool 1 tot 20 en kop 2 was tool 21 tot 40. Zolang de tool geometrie klopte en je de frees in de juiste kop deed kon je best veel maken.

Het bedrijf dat die machine 5 jaar geleden van mij gekocht heeft is jarenlang tevreden geweest met de machine, ding werkte en er werd geld mee verdient. De eerste jaren deed ik het onderhoud maar daarna is het verwaterd. Afgelopen maanden kreeg ik van het personeel van het bedrijf wel eens een mailtje met de vraag of ik aub naar de machine wilde komen kijken, liefst nu vandaag en per direct. Helaas ging dat niet omdat ik in portugal zat in een heerlijke wijngaard ;). Al met al, die machine hebben ze laten nakijken door de locale machinehandel, veel tijd en energie er in. De Tandem homing ging fout en ze konden het niet vinden. Volledige kabelboom vervangen, geschroefd en gedaan en uiteindelijk de machine verkocht voor oud ijzer.

Een oude kennis van mij belde mij enkele weken later. Die zag mijn oude CNC voor oudijzer te koop en of ik er meer van wist. We zijn samen even wezen kijken en hebben hem terug gekocht voor 1/4 van de prijs waarvoor ik hem 5 jaar daarvoor verkocht had. Ik heb hem verteld dat volgens mij alles prima is en in het ergste geval je een paar drivers moet vervangen. Reken op 1000 euro kosten?

Nadat de machine bij hem stond heb ik er 4 uur aan gewerkt. Wat bleek? De kabels Eding naar drivers van y1 en y2 waren omgedraaid en 1 van de homing sensoren zat scheef. Instellingen van mijn oude backup terug zetten en zowaar. Het ding draait weer zoals ik hem 5 jaar geleden weg heb gedaan.

Maaaaaaar..... Het wordt nog veel mooier.

Deze week kreeg ik weer een mail. Die nieuwe machine die ze gekocht hebben voor 40K om mijn machine te vervangen werkt niet naar behoren. Ze kunnen niet met V-carve werken en het CAM pakket dat er bij geleverd is is prehistorisch.

Ik ben wezen kijken en het is echt heel apart om te zien. Je kunt geen bewerkingen aan lagen toekennen, je kunt geen kamers frezen maar je moet een inside offset aangeven en dan dus meerdere inside offsets waarbij je rekening houd met de tool diameter. De leverancier van die machine heeft simpelweg gezegd: zo programmeren al onze klanten hun machines.

Waar het op neerkomt is dat Europese machines vaak enorm dichtgetimmerd zijn zodat een houtbewerker de machine kan bedienen. Het nadeel is dat er geen mogelijkheid is tot de "expert modus" waarbij je wel parameters kan instellen zoals bij Eding.

Hoe hun software werkt herhaal ik wel vanuit hun oogpunt. K*T in vergelijking met V-carve. Zelf heb ik er geen directe ervaring mee maar wat ik heb gezien was niet om over naar huis te schrijven.

Over een paar maanden ga ik voor een week naar Terschelling om een flinke CNC uit china in bedrijf te stellen met Eding en deze ervaring heeft mij alleen maar overtuigd dat de werkwijze die wij hanteren goed werkt. Open systemen met veel mogelijkheden. De leercurve is wat stijl in vergelijking met een dichtgespijkerd systeem maar de uiteindelijke winst is enorm.

Wat is het werken met CNC toch mooi!
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Eding cnc user interface VS masterwood interface

Bericht door keesfrees »

Goed verhaal, klinkt zeer bekend allemaal.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eding cnc user interface VS masterwood interface

Bericht door Kars-cnc »

Mooie reclame voor Eding ook 8)

Mijn eerste ervaringen met Eding zijn ook dat er best wel veel handigheidjes in zitten die ik niet direct verwacht had. Een beetje jammer is dat veel van deze "expert functies" niet best gedocumenteerd zijn en ook niet erg gepromoot. Je komt er vaak bij toeval achter dat iets kan (of je moet die 218 pagina's tellende handleiding uit je hoofd geleerd hebben :mrgreen: ).

Na deze lof, ik kom ook best wel de nodige puntjes tegen die m.i. wel eens verbeterd zouden mogen worden...
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Eding cnc user interface VS masterwood interface

Bericht door arjancnc »

Het grote probleem dat ik altijd tegenkom bij houtbewerkingsmachines is dat er wordt uitgegaan van het gebruik van het CAMpakket van de fabrikant. Je kunt een variant van G code gebruiken, maar dit is vaak maar matig beschreven waardoor het bouwen van een postprocessor uitdagend is. Daarnaast is het ook zo dat er in de eigen software "fouten" worden gecompenseerd van de sturing. Met externe software moet je daar rekening mee houden.

De meeste houtbewerkers zijn niet in staat veel aan de machine te tunen, dus ze hebben daarom liever dat de leverancier de instellingen doet en de gebruiker alleen maar aangeeft wat er gefreesd moet worden. Iets andere insteek dan mensen die zelf machines (om)bouwen en configureren.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding cnc user interface VS masterwood interface

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Alle argumenten zijn waar.
Hangt van de gebruiker af of die baat heeft bij opensource of fabrieks machine.

Een fabrieks machine die en niet zo goed is en waar geen ondersteuning voor is, mag je eigenlijk niet mee rekenen. (dat is het slechtste van beide)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding cnc user interface VS masterwood interface

Bericht door Kjelt »

Zoals ik het nu na een aantal jaren denk begrepen te hebben gebruiken alle machine en besturings fabrikanten een eigen variant van G-code , of een kopie van de variant van een van de andere fabrikanten, wat de grote hoeveelheid postprocessoren verklaard.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding cnc user interface VS masterwood interface

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 11 okt 2021 08:52 Zoals ik het nu na een aantal jaren denk begrepen te hebben gebruiken alle machine en besturings fabrikanten een eigen variant van G-code , of een kopie van de variant van een van de andere fabrikanten, wat de grote hoeveelheid postprocessoren verklaard.
Ja, klopt.
Al heb ik door de jaren ervaren dat de makers van CAM programma's niet zo goed zijn in het vinden van de overeenkomsten van de machine's en besturingen, en maken voor elke machine een nieuwe PP. Dat kunnen ze nl. verkopen. ;-)

Als je 2 machines hebt van verschillende fabrikanten kunnen er door machine configuratie verschillen toch andere PP's nodig zijn.
Maar dat is meer iets van moet m'n gereedschap magazijn eerst gereedschap zoeken voor ik ga wisselen, of de keuze van verschillende koelmiddel stralen. Of hoe zit de gereedschap meetcyclus in de machine geïntegreerd.
Maar vanaf het moment dat de frees er in zit en je wilt gaan frezen is dan het stuk G-code gewoon gelijk.

Het lijkt veel ingewikkelder dan het echt is.
Maar zodra je speciale G-functies beschikbaar hebt in een besturing, kan het natuurlijk zijn dat een andere besturing dat niet heeft. Maar mijn ervaring is dat het toepassen op de juiste manier vaak vanuit een PP niet gedaan wordt omdat dat nu eenmaal niet generiek uit het CAM pakket komt, dus ook niet 'vertaald' kan worden.
Je zou eerst een lijstje van mogelijke code uit de PP moeten hebben om te zien waar het eventueel af kan wijken, want ik denk dat 80% van de G-codes niet door een PP gebruikt wordt. (en dan zijn er natuurlijk ook nog een handvol M-codes)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding cnc user interface VS masterwood interface

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 11 okt 2021 08:52 Zoals ik het nu na een aantal jaren denk begrepen te hebben gebruiken alle machine en besturings fabrikanten een eigen variant van G-code , of een kopie van de variant van een van de andere fabrikanten, wat de grote hoeveelheid postprocessoren verklaard.
Elke fabrikant heeft zijn eigen "Dialect".. kijk ik even naar mijn 2 draaibanken, de EMCO Compact 5 CNC draait op EdingCNC, da's een "kale" besturing.. er zitten maar een handvol "Canned Cycles"in, hoofdzakelijk voor boren.. niet zo gek eigenlijk, omdat Eding eigenlijk een universele besturing is, alles wat CNC is, kun je er zo'n beetje mee aansturen..

de EMCOturn 120 daarentegen, heeft dus ook een Canned Cycle voor draaien: G84, G84 Z.. X.. D3.. F.. is vlakdraaien, en G84 X.. Z.. D3.. F.. is langsdraaien.. waarbij D3 de snedediepte is.. EdingCNC kent deze code niet.. op een Fagor besturing kon je in een ISO programma middels het ingeven van parameters (beetje omslachtig, maar 't werkte prima) ook de Canned Cycles uit de Teach-in functie gebruiken.
Fadal Freesbesturingen hadden ook wat Canned Cycles.. en die kon je met absolute waarden, en Parameters programmeren.. dat werkte erg fijn vond ik.. (al Snapte Kevin Damen daar toen nog niets van.. die zag alleen maar heel korte programmaatjes met codes die hij (nog) niet kende, en daar kwam toch een compleet bewerkt onderdeel uit..
Voordeel van die programmeerwijze was dat ik alle onderprogramma's afzonderlijk kon testen, en naderhand in één programma aanroepen.. dat scheelde me zeeën van tijd..

de Brother HS-100 heeft ook zo zijn eigenaardigheidjes.. zoals de Radiuscompensatie.. de Offset stel je in in een Menu in de setup.. in het programma kun je dan de toe te passen offset kiezen..

Ik ben zelf (en dat moge inmiddels als algemeen bekend verondersteld worden) heel goed te spreken over EdingCNC.. 'k heb 3 machines draaien op Eding, en daar komt in de (hopelijk nabije) toekomst een vierde bij.. de EMCOturn 120..

De combinatie EdingCNC-CamBam is er een waar ik mee kan lezen en schrijven.. Voorfrezen, nafrezen, 3D werk.. allemaal makkelijk genoeg.. 4-assig geindexeerd?.. ook prima te doen, met wat handmatige aanpassingen in de programma's..
(ik maak de bewerkingen als losse programma's en voeg ze samen tot compleet programma.. 'k ben handig genoeg in het bewerken van G-code bestanden, omdat ik van oudsher gewend ben om aan de machine te programmeren.. iets wat ik momenteel op de EMCOturn ook nog doe..
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Eding cnc user interface VS masterwood interface

Bericht door Jacala »

Hoi!

De leverancier van de Mastercam machine heeft de houding "gebruik onze software maar" terwijl de klant nu dus enorm baalt. Voorheen werkte ze met V carve pro/eding combinatie wat enorm veel beter was volgens hun.

Ze hebben het nu voor een deel aan de praat. G code er in en "gespiegeld" onderdeel er uit. Ik heb er nog niet echt lang naar gekeken maar volgens mij zit er ergens een spiegeling in G2 en G3 ofzo.

23961

Dit moet te regelen zijn maar ik ben geen expert in het schrijven van post processors & Vectric zelf is er al mee bezig. Daarnaast heb ik ze verteld dat ze dit maar met hun leverancier moeten oppakken. Ik heb er immers niks mee te maken en sta aan de zijlijn.

Het leuke van deze machine is dat hij geen XYZ as in de klassieke indeling heeft maar werkt met UVW assen (iemand enig idee waarom?) Het nulpunt ligt ook ipv linksonder op een andere plek: rechtsboven. Voor zover ik heb kunnen ontdekken kan er niet met Coördinaten stelsels gewerkt worden.

Het lijkt verrekte veel op hoe Apple zijn producten verkoopt: Het werkt alleen met onze onderdelen, onder onze voorwaarden en het werkt niet met andere software of componenten.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding cnc user interface VS masterwood interface

Bericht door Kjelt »

Jacala schreef: 20 okt 2021 11:44 Het nulpunt ligt ook ipv linksonder op een andere plek: rechtsboven.
Het machine nulpunt zou je eigenlijk daar willen hebben waar het voor de operator logisch is.
Daar is wel discussie over mogelijk of dit nou de positie tijdens het laden van de machine is of tijdens het bedienen van de machine, mocht dat anders zijn. Ik begrijp dan ook niet dat operators rechts van de machine staan terwijl het nulpunt bv linksonder ligt. Alleen maar meer kans op bedieningsfouten, maar dat moeten ze zelf weten.
Vanaf het machine nulpunt positie kun je dan ook de X en Y as en de positieve en negatieve richting meteen benoemen, allemaal volgens het standaard cartesisch coordinatenstelsel dat iedereen met wiskunde heeft gehad.
Als je daar bewust om een of andere reden vanaf wijkt dan mag je dat wel goed documenteren en beargumenteren want iedere andere operator heeft dan een potentieel vet probleem als hij met die machine wil moet werken. Just my two cents.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Cartesisc ... tenstelsel
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding cnc user interface VS masterwood interface

Bericht door Arie Kabaalstra »

Waar het machinenulpunt ligt.. dat boeit eigenlijk totaal niet.. als de aswaarden maar naar de goede richting oplopen.. dus Naar Rechts, van je af en naar boven moeten + zijn..

Waar je werkstuknulpunt ligt.. da's veel belangrijker..
Bij Mijn EMCO Compact 5 draaibankje is machine Z0 achteraan het bed, bij de EMCOturn 120 is het de spindelneus.. maakt dat in de praktijk uit?.. Nee.. geen bal..

't enige is dat ik de werkstuk offset met de EMCOTurn 120 instel door in Coordinaten stelsel G53, met opgeroepen Gereedschapscorrectie naar mijn gewenste Z0 vlak jog, en dan de getoonde Z machinecoordinaat in de Offset tabel invul bij het door mij te gebruiken coordinatensysteem.. da's alles.. bij de EMCO 5 zet ik de offset gewoon op de door mij gewenste waarde.. werkt ook.. of het nu linksom of rechtsom is..
Plaats reactie