Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door boutje »

Is dat zoeen wisselaar als je tegen komt op de kleine sieg draaibankjes?
Heb daar hetzelfde probleem mee gehad.
Storing tijdens het schakelen.

Heb dat als volgt opgelost:

- motor ontstoren met een condensator (na de relais dus in de bedrading naar de motor)

- en ongeveer 2 seconden tijd gehouden tussen het schakelen van de relais.
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Piet Versleijen »

Mogelijk zit er ergens een (kort)sluiting in de motoren?
Probeer eens om de motoren te vervangen door een andere belasting (een lamp of zo) en bekijk wat er dan gebeurt.


Groeten,

Piet
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door xander janssen »

Wat als je schakelt met een handbediende schakelaar. Ik heb ooit eens enorm last gehad van relais met contactdender. Schakelde in paar milliseconde aantal keren in/uit/in/uit voordat ze eindstand bereikten. Handmatige schakelaar van een zwaar type = sterke veer deed het wel goed. Toen veel zwaardere (voor veel hogere stroom en spanning geschikt) industriële relais gebruikt ipv goedkope printplaat relais en alles was opgelost.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Piet Versleijen schreef: 17 nov 2021 10:10 Mogelijk zit er ergens een (kort)sluiting in de motoren?
Probeer eens om de motoren te vervangen door een andere belasting (een lamp of zo) en bekijk wat er dan gebeurt.


Groeten,

Piet
Het vervangen van de motor door een Ohmse belasting zal het probleem doen verdwijnen, het is de zelfinductie van de motor die hier de schuldige is.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

xander janssen schreef: 17 nov 2021 10:14 Wat als je schakelt met een handbediende schakelaar. Ik heb ooit eens enorm last gehad van relais met contactdender. Schakelde in paar milliseconde aantal keren in/uit/in/uit voordat ze eindstand bereikten. Handmatige schakelaar van een zwaar type = sterke veer deed het wel goed. Toen veel zwaardere (voor veel hogere stroom en spanning geschikt) industriële relais gebruikt ipv goedkope printplaat relais en alles was opgelost.
Zou kunnen, maar ik ga eerst de suggestie van Boutje proberen, geen idee waarom dit opeens problemen is gaan geven, maar ik had die richting ook nog open staan, ik heb alleen nog even geen idee wat de juiste configuratie van de condensatoren is, van alle 3 de fasen van de motor naar aarde, of tussen de fasen onderling? Jammer genoeg heb ik geen klein 3 fasen netfilter want dat zou het ook doen denk ik.

Het inschakelen van de motor gaat probleemloos, het uitschakelen is het probleem. En dat het niet altijd fout gaat heeft denk ik te maken met de momentele waarde van de sinusvoedingsspanning, die kan ongeveer 0 zijn of maximaal.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik heb 3 gelijke netfilters gevonden, die ga ik eens in de motorleidingen opnemen. Ik ben benieuwd wat dat brengt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 17 nov 2021 11:06 Het inschakelen van de motor gaat probleemloos, het uitschakelen is het probleem.
Ben,
Ik heb zo'n zelfde probleem met het inschakelen van mijn (BF290) draaibank. Ik heb het niet kunnen vinden en heb uiteindelijk maar de software debounce van de limit switches geactiveerd. Dat werkt nu probleemloos.
Nu bedenk ik mij dat als jij de draaibank met een SSR (solid state relais schakelt), je mogelijk van de storing af bent. En dat is dan ook een oplossing voor mijn draaibank.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 17 nov 2021 23:15
benkr schreef: 17 nov 2021 11:06 Het inschakelen van de motor gaat probleemloos, het uitschakelen is het probleem.
Ben,
Ik heb zo'n zelfde probleem met het inschakelen van mijn (BF290) draaibank. Ik heb het niet kunnen vinden en heb uiteindelijk maar de software debounce van de limit switches geactiveerd. Dat werkt nu probleemloos.
Nu bedenk ik mij dat als jij de draaibank met een SSR (solid state relais schakelt), je mogelijk van de storing af bent. En dat is dan ook een oplossing voor mijn draaibank.
Huub,

Het gaat hier om een 3 fase motortje wat met behulp van een condensator de 3e fase maakt.
In het ene geval moet de motor linksom draaien, in het andere geval rechtsom.
Als ik dat met SSR's wil doen heb ik er 6 nodig, dat ga ik dus niet doen, nu werkt het met 2 relais.
Ik ga nu proberen om 2 netfilters tussen de motoraansluitingen te zetten, eentje tussen U en V, en eentje tussen V en W, eventueel zou een 3e netfilter nog tussen W en U kunnen, maar ik denk dat dat niets toevoegt.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Kars-cnc »

Ben, ik begrijp dat het probleem ontstaat bij het afschakelen van de motor en dan intermitterend wat er op duidt dat het afhangt van het moment in de netspanning sinus. SSRs zouden dat inderdaad wel oplossen denk ik maar ik begrijp je prijs en complexiteitsbezwaar.

Wat je zou kunnen proberen is om varistors te plaatsen direct bij de motor wikkelingen. Die dempen de inductiepiek zoals een blusdiode dat doet bij een DC relay. Helaas minder effectief, maar goed die varistors kosten geen drol dus het is het proberen waard lijkt mij. Kijk b.v. eens naar de TDK B722 serie: https://docs.rs-online.com/94be/0900766b813c2415.pdf.

Als je nog zo'n 230V stekkerdoos met overspanningsbeveiliging hebt liggen zou je ze daar misschien uit kunnen slopen...
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag de hele toolchanger van het bankje gehaald, er bleek ergens 1 draadje los te zitten denk ik, ik meet geen 3 keer dezelfde weerstand tussen de 3 fase draden van de motor. Ik meet 2 keer ca. 115 Ohm en 1 keer 230 Ohm, conclusie één van de spoelen is aan een kant niet aangesloten op de volgende fase draad.
Nu maar eens aan het denken over een alternatief, ik neig naar een stappenmotor.

@DaBit --> Jij had van die Leadshine drivers liggen met ingebouwde pulsgenerator, wil je daar misschien afstand van doen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En kun je dat losse draadje niet vinden?

Maar motor met condensator, kunnen die hulpwikkelingen toch wel een andere weerstand hebben. Als ie ontworpen is als condensator motor ipv 3 fase motor.
motor-condensator.jpg
Eigenlijk meet jij dit volgens mij, 2x 115 = 230
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 20 nov 2021 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 19 nov 2021 20:01 @DaBit --> Jij had van die Leadshine drivers liggen met ingebouwde pulsgenerator, wil je daar misschien afstand van doen?
Voor jou altijd Ben
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Caesar »

op de draaibank die ik omgebouwd heb zit een simpel DC motortje van 24V meen ik. Die stuur ik aan met 2 relays in H-brug configuratie. Anders zou ik inderdaad een stappenmotortje doen!

Overigens moest ik wel wat zwaardere relays gebruiken dan de bekende Finders omdat die doorbranden bij aantrekken (en slippen van magneetveld) van de toolpost.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 19 nov 2021 23:09
benkr schreef: 19 nov 2021 20:01 @DaBit --> Jij had van die Leadshine drivers liggen met ingebouwde pulsgenerator, wil je daar misschien afstand van doen?
Voor jou altijd Ben
Het is niet voor mij maar voor Kawarider, ik weet niet of dat verschil maakt.
Plaats reactie