Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik krijg zojuist bericht dat o.a. de encoder vandaag geleverd is, morgen even ophalen bij het bedrijf voor mij want daar liggen de spulletjes.
Dat moet ruim lukken om dan de hele draaibank af te krijgen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door kawarider »

Mooi man. Zal de printer eens voor de dag halen.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

De encoder zit er inmiddels ook op en werkt goed.
Na flink wat schoonmaken heb ik ook de beschermkap er weer op liggen, ben nu bezig alles weer vast te schroeven en de bekabeling weer op zijn plek te leggen en vast te binden.
Ik zag dat ook de netkabel stevig beschadigd was, daarom heb ik er maar een 230V caravan inlet op gezet, morgen nog even een passende stekker halen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 28 okt 2021 19:14 daarom heb ik er maar een 230V caravan inlet op gezet, morgen nog even een passende stekker halen.
Je bedoelt CEE of iec 60309 ?
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ja, inderdaad zo'n 3 polige blauwe jongen.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag alleen de tijd gevonden om de voedingskabel te maken, die zit er op, maar de rest zal moeten wachten tot maandag.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Vandaag de kap er helemaal op vastgezet, was een uurtje of 2 werk, toen de final test, 2 problemen die er voorheen niet waren.
1. de positie melding van de toolchanger werkt niet meer, om de een of andere reden komen de signalen niet op de Masso binnen terwijl ze wel aangeboden worden, vreemd maar wel waar, ik weet 200% zeker dat het wel gewerkt heeft.
2. als de relais van de toolchanger schakelen stoort dat de Masso, soms de muis en ook het keybord, ook dat heb ik voorheen nooit gezien.

Geen idee wat er aan de hand is, maar het lijkt op een voedingsprobleem samen met een EMC probleem. Een relais wat schakelt, zeker het uitschakelen geeft altijd een flinke inductie stoorpiek, voordeel is dat die met een simpele diode om zeep te helpen is. Alleen. waarom heb ik dit probleem voorheen geen enkele keer gezien, dat vind ik vreemd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Kjelt »

Relais spoel inderdaad met vrijloopdiode.
Je kunt ook EMC storing krijgen door het verbreken van de contacten, daar kun je dan nog een RC snubber overheen plaatsen. Maar die kennis heb jij ook wel Ben. Wat voor signalen/stromen schakel je ?

Wel vervelend en dat zo vlak voor de open dag :cry:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 01 nov 2021 23:11 Wel vervelend en dat zo vlak voor de open dag
Logisch, demo effect, en murfy. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door kawarider »

Kan toch nooit veel zijn? Alleen encoder en voedingskabel zijn nog veranderd.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

kawarider schreef: 02 nov 2021 20:51 Kan toch nooit veel zijn? Alleen encoder en voedingskabel zijn nog veranderd.
Dat is wel heel kort door de bocht.
Maar het moet wel iets simpels zijn, alleen als Murfy in het spel is zijn alle simpele dingen een uitdaging.
Ik vermoed zelf dat er ergens een draadje los hangt.

Alleen schrijft Masso dat er in dat soort gevallen (groundloops) dingen kapot kunnen gaan op de Masso print.......
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Vandaag de hele middag met de draaibank en de Masso bezig geweest, eerst blusdiodes over de relaisspoelen, totaal geen verschil, zou ook vreemd geweest zijn omdat het wel goed heeft gewerkt.
Toen grote en kleine condensator op de voedingsaansluitingen van de Masso geplaatst --> geen enkel verschil.
Toen alle I/O van de Masso losgemaakt, geen enkele verbetering --> conclusie het ligt niet aan de bedrading, geen overspraak of aardlus of zoiets.
Toen de Masso op een losse eigen voeding gezet --> probleem weg.

Conclusie: het ligt niet aan de Masso maar bijna zeker aan de voeding.

Daarom ga ik er 2 nieuwe degelijke voedingen (Omron S8VM) in zetten, een 24V en een 5V voeding.
Heb een soort van montageplaat gemaakt waar de 2 voedingen op zitten, op die montage plaat zit een DIN rail adapter.
Morgen de DIN rail in de kast maken en de nieuwe voeding aansluiten, en dan maar hopen dat het probleem opgelost is.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door kawarider »

Mooi Ben. Ik wist wel dat je t op zou lossen.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

kawarider schreef: 03 nov 2021 22:26 Mooi Ben. Ik wist wel dat je t op zou lossen.
Nou, mooi niet dus, ik heb de voedingen vervangen en het probleem is er nog steeds, er is totaal niets veranderd.
Ik heb nog wel verschillende slechte verbindingen gevonden, maar ook die maakten geen verschil.
Ik heb daarom besloten om te stoppen met paniekvoetbal en volgende week weer met frisse tegenzin een systematisch plan op te zetten en desnoods de halve elektriek opnieuw op te bouwen, maar dan wel op mijn manier.
Ik heb echt geen idee waar ik het probleem moet zoeken dus ga ik alles wat ik niet heel duidelijk vertrouw, en bewezen goed werkt, afbreken en opnieuw bedraden.
Omdat de winter toch echt wel in aantocht is zal dat wellicht betekenen dat het hele project doorschuift naar volgend voorjaar, na de winterperiode.
Het grote voordeel is dat ik inmiddels wel weet waar alle kabeltjes de hele machine door voor zijn, het moet alleen allemaal gewoon goed bedraad worden zodat b.v. overspraak de wereld uit is, als het daar al aan ligt.

Sorry Joep, ik wil je niet opzadelen met een machine met kuren, zoiets moet gewoon probleemloos werken vind ik.
Plaats reactie