Deckel fp2nc Dialog2

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Paul Koning
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 sep 2021 22:54

Deckel fp2nc Dialog2

Bericht door Paul Koning »

Goede dag heren,
Ik heb een Deckel fp2nc Dialog2 aangekocht.

Waar ik hem gekocht heb heb ik deze machine zien draaien, we hebben instellingen veranderd ect.
Echter nu ik hem thuis heb staan komt de foutmelding "00" erin te staan "CNC schaltet wegen Unterspannung ab. Pufferspeicher in Ordnung".

Als ik de aanknop indruk schakelen K7 en K17, maar na 3 sec. valt K18 af waardoor K7 en K17 uitgeschakeld worden.
Ook gaat dan het lampje van de oliekan op het bedieningspaneel branden voor 10 seconden.
De Foutcode "01" verschijnt "CNC schaltet wegen Unterspannung ab. Pufferspeicher defect".

De Foutcode "FP01" komt ook op "Fehler im antriebs-Verstärker".

In Bosch Transistorverstärker zie ik geen lampjes branden.
Ook heb ik daar geen spanning als K7 en K17 niet ingeschakeld zijn.
Ik kan in mijn 1tje niet de 3fases meten en tegelijk de aanknop op het bedieningspaneel indrukken, moet even met iemand erbij gebeuren, wordt aan gewerkt.

Ik ben de voltages aan het meten geweest.
ik krijg rond de 407V van het net.
de 24Volt is ongeveer 30V
Zal de foutcode hiermee te maken kunnen hebben dat er een overvoltage is, maar ik de foutcode Unterspanning krijg, omdat er geen foutcode Overspanning is??

De ledjes op A3 blijven ook branden op Unterspannung 5V, 24V, 50V ook als ik de aanknop indruk.
Ledje "Holt aus" valt wel af. op de andere platen branden voor 3 sec een geel ledje van de 24V.
Batterij 7,2V in het bedieningspanneel heb ik al vervangen. Deze was zo goed als dood.
De andere batterij (op printplaat) gaf 4.07V

Wie zal mij tips kunnen geven om deze Deckel weer draaiend te kunnen krijgen.
Als er meer informatie nodig is hoor ik het ook graag.
Ik kan zelf alles na-meten (elektrisch) alleen deze printplaten(kaarten) zijn voor mij een uitdaging.
Met een beetje gezond verstand moet daar ook weer uit te komen zijn dunkt mij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Deckel fp2nc Dialog2

Bericht door tuonov4 »

ik zou beginnen met de baterijen te controleren. 1 zit er op de printplaat NSP, 1 zit er onderin het bedieningspaneel en 1 zit er op de NSV in de besturingskast achter het plastic paneel.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Deckel fp2nc Dialog2

Bericht door boutje »

Even twee fases omdraaien in de voeding.
Volgens mij is de draairichting belangrijk.
Paul Koning
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 sep 2021 22:54

Re: Deckel fp2nc Dialog2

Bericht door Paul Koning »

tuonov4 schreef: 19 sep 2021 11:00 ik zou beginnen met de baterijen te controleren. 1 zit er op de printplaat NSP, 1 zit er onderin het bedieningspaneel en 1 zit er op de NSV in de besturingskast achter het plastic paneel.
Onder het bedieningspaneel heb ik vervangen deze was zo goed als dood. 1V nu weer 7,2 en als de machine aan is 7,56V
Op de printplaat zaten 3 platte batterijen aan elkaar die gaven 4,2V als ik het me goed herinner heb ik uit A3 ook een printplaat gepakt de 1ste printplaat volgens mij x45 daar staat ook rond de 4.2 V op.

Vandaag even met 2 personen gemeten, ik krijg op de Bosch Transistorverstärker wel netjes 150V tussen de Fases gemeten. Als de start/aanknop op bediensingspaneel wordt ingedrukt. Deze valt echter zoals eerder vermeld binnen 3 sec weer af.
Misschien zit ik op een dwaalspoor maar waarvoor dient S67, een kennis van me zegt dat die als een spanningsmeetpunt zou kunnen werken. indien de spanning te hoog is of te laag dat die dan K18 laat afvallen waardoor K7 en 17 ook afvalt en de Bosch Transistorverstärker geen spanning meer krijgt.
echter kan ik alleen vinden dat S67 op kabel x14:b8 staat tussen x93:A en x93:B en dan door gaat naar x14:b9
een andere gedachte is dat in A3(PC) ook een schakelaar zit.Na x46:1 bis :4 en voor x46:5 bis:8
dan x46:5 bis :8 los te halen en deze door te meten.

@Boutje
Ik heb al 2 fases omgekeerd gehad helaas met hetzelfde resultaat.
Maar kan het nogmaals proberen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Deckel fp2nc Dialog2

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heb je het schema van de machine erbij?
Waarschijnlijk heb je het over het noodstopcircuit, en wordt dat niet overgenomen omdat niet aan alle voorwaarden is voldaan. Waaronder ook het correct in regeling komen van de servos valt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Deckel fp2nc Dialog2

Bericht door rien1959 »

Hugo kan wel eens gelijk hebben. Een tijdje geleden ook zo iets mee gemaakt. Er bleek een eindschakelaar te haperen en aangezien die in het noodstopcircuit zat wilde de boel ook niet opstarten.
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Deckel fp2nc Dialog2

Bericht door tuonov4 »

op de eerste print links van het beeldscherm(van vooraf gezien) zitten allemaal led-jes, branden die allemaal?(zijn de bedrijfsspanningen).
Een fout in het noodstop circuit geeft meestal FP00, de antriebsversterker komt pas in als de rest van de voorwaarden ok zijn
Paul Koning
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 sep 2021 22:54

Re: Deckel fp2nc Dialog2

Bericht door Paul Koning »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 sep 2021 09:45 Heb je het schema van de machine erbij?
Waarschijnlijk heb je het over het noodstopcircuit, en wordt dat niet overgenomen omdat niet aan alle voorwaarden is voldaan. Waaronder ook het correct in regeling komen van de servos valt.

Ik heb het inderdaad over het noodstopcircuit en gelukkig heb ik ook het schema (oranje map) erbij.
Deze avond kom ik er niet aan toe om alle tips langs te lopen.

Ik heb wel de eindschakelaars met de hand ingedrukt en dan kwam er als ik me goed herinner "FP01" te voorschijn in het beeldscherm.
Dit met de machine uit, alleen hoofdschakelaar op grote elektrakast op "1"
Ik ga van de week vastleggen welke stappen ik genomen heb en welke code's ik erbij krijg.

"tuonov4"
Ik zal ook kijken welke lampjes op de print branden. Alleen heb ik ze van vooraf gezien rechts van mijn beeldscherm. (bedieningspaneel)

Dank aan allen om mee te denken.
Groet, Paul
Paul Koning
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 sep 2021 22:54

Re: Deckel fp2nc Dialog2

Bericht door Paul Koning »

tuonov4 schreef: 20 sep 2021 11:20 op de eerste print links van het beeldscherm(van vooraf gezien) zitten allemaal led-jes, branden die allemaal?(zijn de bedrijfsspanningen).
Een fout in het noodstop circuit geeft meestal FP00, de antriebsversterker komt pas in als de rest van de voorwaarden ok zijn
Inderdaad tuonov4 alles wat met het noodstop circuit te maken heeft geeft een FP00 code aan.
Ik ben alles nog een keer en sommige metingen wel 6 keer langs gegaan in andere situaties ofwel bruggetjes maken om/over schakelaars, relais en schakel automaten om dit te overbruggen.

@boutje,
Ik heb de voeding weer omgekeerd (de fases) maar nog niets...

Elke keer weer die vervloekte FP01 storing krijgen... :evil: :evil: :evil:
Op een gegeven moment begon ik echter echt te twijfelen aan de verkopende partij, na 5 minuten dat weer uit mijn hoofd gezet, want ik heb zelf instellingen erin gezet bij de verkopende partij en de machine draaide goed zonder problemen...

Ik heb toen alle kaarten eruit gehaald.... een soort van als het fout is dan maar goed fout. (Wel 1 voor 1) bekeken op verbrande printen of pootjes die los zouden kunnen zitten.
De kaarten van de CNC (bedieningspaneel)
De kaarten van de PC (die de bedrijfssituatie aangeeft in de grote elektra kast)
De kaarten van de Transistorverstärker (andere kant grote elektra kast)

Wat schetst nou mijn verbazing... achteraf had ik het al 30 keer bekeken moeten hebben. :oops: :oops: :oops:
van de transistorverstärker zaten er van de 6 of 7 kaarten 4 kaarten los. Ik denk dat deze kaarten los getrild zijn door/tijdens het transport...
Deze weer netjes terug gedrukt.
Ik met goede hoop de machine inschakelen en inderdaad de machine doet het :roll: :roll:

Achteraf is de code "FP01" ,Fehler in Antriebs-Verstärker, inderdaad goed te verklaren.

Nu, lekker op mijn gemak de boeken doorlezen... nee, niet meer het elektrisch schema, die staat in mijn hoofd gebrand. :lol: :lol:
Alles wat benodigd is van uit het Duits naar het Nederlands vertalen. en dan hobbymatig lekker ermee werken.

Mag ik u allen bedanken voor alle adviezen en tips, want hierdoor werd ik positief gesteund en ga je toch door waar je anders zal stoppen.
Nogmaals dank 8)
Paul Koning
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 sep 2021 22:54

Re: Deckel fp2nc Dialog2

Bericht door Paul Koning »

De afgelopen periode heb ik een aantal onderdelen gefreesd.
Gaat leuk, gaat goed.
Met ingewikkeldere onderdelen beging ik eerst in een stuk hout te frezen, voordat ik in een stuk staal of aluminium de frezen afbreek.
Zo nu en dan nog wel eens een gedachtegang foutje. Maar het is allemaal te leren.
G-codes gaan leuk maar soms met wat gefrustreerd omdat de coördinaten (berekening niet klopt). Machine geeft dan gelukkig zelf een error code aan.

Afgelopen week weer bezig geweest kleine 2 uurtjes programmeren (als ik het zo mag noemen) en daarna de Deckel zijn werk laten doen.
1 werkstuk gemaakt klant blij, en vroeg of ik voor hem er nog 2 op reserve wil maken.
Ik een week later het programma opgezocht.
Klinkt misschien gek maar als ik een onderdeel gemaakt heb noteer/schrijf ik het programma gewoon over in mijn pc excel met een tekening erbij.
Een betere manier heb ik nog niet gevonden.

Ik de Deckel weer aanzetten. (Als de Deckel meer dan 2 dagen niet gebruikt wordt zet ik de hoofdschakelaar uit). Ja de grote rode knop.
Maar nu kreeg ik een knipperende code 39 in mijn beeldscherm.
Ik de code achterhaald. "NPP 90 in PC 2 oder NPP 80 in pc 1 defect".
NPP 90 heb ik niet kunnen vinden. Maar NPP 80 in PC 1 wel (de grote kast).
Ik heb deze kaart bekeken en zag bij de weerstanden 32a, 32, 31, 30 wel wat verbrand of oxidatie.
Weerstanden doorgemeten (op de print) deze gaven de weerstand aan die de kleur-ringen aangaven.
Alle kaarten eruit gehad en terug gedrukt maakte geen verschil. Kaart NPP 90 Heb ik niet kunnen vinden. Dat vond ik wel wat gek.
Deze zou in de PC van bedieningsconsole moeten zitten.

Nu is mijn vraag, wordt deze code ook aangegeven als er bekabeling los zou kunnen liggen?
Anders zou het een nieuwe print moeten worden, dat is behoorlijk prijzig.
De 2 diodes branden wel op de print NPP80 maar de kaarten "NEA 80, kaart nr. 6006 04 100642" doen het alle bij niet. Hiermee bedoel ik dat er geen enkele led brand tijdens het aanzetten van de hoofdschakelaar.

Wie zou mij verder kunnen helpen (ondanks dat ik denk dat er echt een print overleden is).


Bij voorbaat dank.
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Deckel fp2nc Dialog2

Bericht door tuonov4 »

Ik heb deze melding ook voor de NPP 80 in mijn lijst staan. Meldung :39 Hardwarefehler PC, NPP 80/90 defekt. Ziet er inderdaad naar uit dat de plaat defect is.Groet: Fred
Paul Koning
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 sep 2021 22:54

Re: Deckel fp2nc Dialog2

Bericht door Paul Koning »

Goede dag Fred,

Ik kan de Deckel nu niet draaiende krijgen.
Ik weet niet wat jij al geprobeerd heb om de Deckel weer aan de praat te krijgen?
Een nieuwe print is ook nog wat prijzig vind ik.

Vandaag contact opgenomen met een printplatenreparatiebedrijf.
Ik heb deze man uitgelegd met de foutcode van de printplaat maar dat de 2 ledjes erop het nog wel doen.

Deze man heeft mij uitgelegd hoe ik zelf even kan meten of het inderdaad aan de print ligt of dat er toch wel een connector los ligt of dat er pinnen gecorrodeerd zijn en dat bijvoorbeeld 5 V op de print zijn waarde niet haalt waardoor de foutmelding gegeven wordt.

Hij had vorige week een vergelijkbare storing met een print van een encoder waarvan de machine een encoderstoring gaf.
De klant had gevraagd voor een nieuwe encoder.
Deze man vond een nieuwe encoder nog wel wat prijzig en is naar de klant gegaan heeft de machine doorgemeten totdat hij erachter kwam dat er een relay geen goed contact maakte. Deze is daags erna vervangen en de machine gaf geen foutcode aan.

Ik ga weer even meten. en kijken of de warde overeen komen.

Wordt vervolgd.
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Deckel fp2nc Dialog2

Bericht door tuonov4 »

volgens mij moet ik nog een npp 80 hebben. Ik zal morgen even zoeken. Groet: Fred
Paul Koning
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 sep 2021 22:54

Re: Deckel fp2nc Dialog2

Bericht door Paul Koning »

Fred,

Dat zal mooi zijn, maar ik las dat de Deckel van jouw ook dezelfde foutcode geeft.
Bedoel je dan dat je de NPP80 kaart in jouw Deckel gaat plaatsen om te kijken of de storing er dan uit is?

Zo ja, dan wil ik graag weten of de storing eruit is. zo nee dan wil ik het ook graag weten.
Als jij de print voor mij op zoek en hij is heel. Dan wil ik kijken of het haalbaar is dat ik de print over kan nemen.

Alvast bedankt.
Plaats reactie