Advies aankoop draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door assink »

Nee, vet trekt vuil aan wat voor extra slijtage zorgt.
Vooral op de geleidingen wil je dat niet hebben, dus gewoon een paar liter leibaanolie kopen.
Op de wisselwielen zou je wel open tandwielvet kunnen gebruiken, daar komen geen spanen etc.
Hoe vaak, geen idee. Dat zou je misschien in de handleiding weer kunnen vinden als je die hebt natuurlijk.
Bij mijn draaibank staat dagelijks in de handleiding, maar daar gaan ze van 8 uur per dag uit waarschijnlijk.
Ik moet bekennen dat het bij mij niet gebeurt, maar ik heb ook weken dat ie helemaal niet gebruikt wordt.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door bartL »

Cornedraai schreef: 08 dec 2021 22:03 Bart, geen reactie 😉.
Verstandig! :lol:

Verder ben ik het eens met assink, op de open delen liever geen vet maar olie ivm het aankleven van stof en troep.
Op de tandwielen gebruik ik zelf molykote br2 plus vet. Dit is een soort vet welke zich niet makkelijk aan de kant laat duwen en erg lang blijft zitten. Maar mijn draaibank is een oudje waarbij de tandwielen goed op elkaar zijn ingelopen, daarom doe ik ze maar weinig smeren. Bij een nieuwe bank zou ik het vaker doen en zeker ook het oude vet verwijderen!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door hfjbuis »

Cornedraai schreef: 07 dec 2021 19:27 Wat voor centerboor heb ik er voor nodig om in de as een putje te maken?
Zoveel tekst en nog geen antwoord:
Ik gebruik een center boor (60°) om het putje te maken. Reden hiervoor is dat dit de kortste boren zijn met een "dikke schacht" en daar door de minste elastiek.
Anderen gebruiken een korte boor (stub dril)
Koop ze met cobalt (5%), die hebben een veel langere stand tijd en zijn daar door goedkoper in gebruik dan HSS boren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Cornedraai
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:47

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door Cornedraai »

Top. Boren en centerboren zijn binnen vanuit onze zuiderburen. Tevens hun boek gekocht.

Andere vraag, hoeveel mag de dwarsslede bewegen als je aan de snelwisselblok heen en weer trekt (controle via DRO)?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoeveel? Bij voorkeur zo min mogelijk lijkt me..

Als het te veel is, dan is een nieuwe moer draaien je eerste klusje
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door hfjbuis »

Cornedraai schreef: 11 dec 2021 19:15 Andere vraag, hoeveel mag de dwarsslede bewegen als je aan de snelwisselblok heen en weer trekt (controle via DRO)?
De beweging radiaal wordt beïnvloed door de afstelling van de geleidingen. Die moeten zo strak staan dat e.e.a. nog (gemakkelijk) beweegt, met zo min mogelijk voelbare/meetbare speling.

De beweging axiaal wordt beïnvloed door de speling tussen de moer en de spindel. Soms is deze speling via de moer instelbaar. Als je er tijdens het draaien rekening mee houd, dan maakt het bij conventioneel draaien (al dan niet CNC gestuurd) niet uit.
Wil je CNC draaien met afname (beitel bewegingen) in 2 richtingen, dan moet die liefst 0 zijn. Het monteren van kogel omloop spindels is dan gebruikelijk.

Je hebt daarnaast nog speling in de Z-richting (zadel) en de Z-richting top slede (conus support). Wil je de genoemde speling op het dwars support (X-richting) meten/stellen, dan moet je het zadel en de top slede vast zetten (daar is meestal een schroef voor) zodat je alleen de speling op het dwars support meet/voelt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Cornedraai
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:47

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door Cornedraai »

Precieze getallen weet ik even niet. Volgens mij tot 2 mm.
Eerder van de week de lagers van de spindel al gesteld.

In m'n album staan een aantal foto's. Ik weet niet hoe ik ze moet koppelen.
Je hebt 3 normale inbusbouten en 1 inbusmuisje. Als ik de 3 bouten vast zette en het muis licht vastgezet heb, had nog tot 0,025 mm uitslag bij stevig heen en weer trekken aan de dwarsslede op de digitale uitlezing van de dwarsslede (en daar zit een factor 2 op).

Inbusmuisje loopt wel makkelijk los. Idee om daar een drup blauwe loctite aan te doen? En hoevast mogen deze inbussen / wat doen ze?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door hfjbuis »

Cornedraai schreef: 12 dec 2021 17:34 In m'n album staan een aantal foto's. Ik weet niet hoe ik ze moet koppelen
Foto's plaatsen is (was) niet voor beginners. Samenvatten kun je foto's nu gewoon in het bericht slepen of in je account een album voor de foto's maken en dan een link er naar toe gebruiken https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=41&t=1068.
Cornedraai schreef: 12 dec 2021 17:34 Je hebt 3 normale inbusbouten en 1 inbusmuisje. Als ik de 3 bouten vast zette en het muis licht vastgezet heb, had nog tot 0,025 mm uitslag bij stevig heen en weer trekken aan de dwarsslede op de digitale uitlezing van de dwarsslede (en daar zit een factor 2 op).
Ik weet niet wat je bedoel met muisje, maar dat is waarschijnlijk een schroef zonder borg moer die je kunt gebruiken om de slede vast te zetten. Ik gebruik de borg moeren niet, elke klus zet ik de stelschroeven van de top en dwars slede op een heel lichte spanning. In 10 seconde is de afstelling klaar en kan ik draaien. Nadeel is dat als je veel draait, de schroeven soms ook lossen. Ik maak alleen prototypes en heb daar meestal geen last van.
Cornedraai schreef: 12 dec 2021 17:34 En hoevast mogen deze inbussen / wat doen ze?
Deze inbussen duwen de geleider/spie tegen het bed aan waardoor de slede zich vast trekt op het bed en de speling eruit danwel marginaal is.
Als je alle inbussen lost, de slede op en neer draait en ondertussen één inbusje (middelste) met de inbussleutel tussen de vingers (als een pen) dan voel je op een gegeven moment dat de imbus weerstand ondervind en de slede wat "stroever" loopt. Dan zit je ongeveer goed en waarschijnlijk staat hij dan net te vast. Als je dit voor alle (3) inbussen doet heb je in de basis een goede afstelling. Zet ze weer allemaal los en voel het verschil. Dat geeft een indicatie van hoe vast ze staan. Je kunt ook na het stellen de spindel eruit halen en dan voelen hoe "stroef" het loopt. Dan voel je wel aan of het niet te strak staat. (De spindel is een behoorlijk kracht overbrenging).
Hoe vaster, hoe stijver, hoe beter het draaiwerk en hoe hoger de slijtage, het is een compromis. Bij CNC draaien, zet ik de topslede wel vast. Die beweegt dan niet en dan maakt het voor de slijtage niet uit.
Je moet de slede niet te ver uitdraaien bij het stellen. De geleider moet nog tegen het bed drukken, niet tegen de lucht.
had nog tot 0,025 mm uitslag bij stevig heen en weer trekken aan de dwarsslede
Er is altijd speling bij dit soort geleiders, anders beweegt het niet. E.e.a. is ook afhankelijk van hoe hard je er aan trekt, maar dit is wat aan de hoge kant. Let goed op of je ook wel speling meet. De montage van de DRO kan ook gevoelig zijn voor buiging

Normaal gesproken voel je speling niet allen maar hoor je het ook als je flink aan de slede trekt. Bij mijn freesmachine controleer ik zo of de geleiding goed is afgesteld, die heeft een conische spie.

Als de geleding wat versleten is, kan het zijn dat de slede(s) op sommigen punten zwaar loopt. Dat is niet zo eenvoudig op te lossen
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Cornedraai
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:47

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door Cornedraai »

Bedankt voor u reactie.

Met muisje bedoel ik een inbusje zonder kop (die in een gat gaat).

Die 3 normale inbussen zijn die niet om de moer aan de slede te koppelen?

0,025 mm veel speling? Ik vond het juist wel meevallen.

De spindel wordt opgesloten in 2 taatslagers (lagers die de in de lengte richting van de spindel kracht kunnen verdragen). Zit er eentje aan de krukkant en 1 aan de andere kant? Of zitten ze beide aan de bedieningskant? Als je de houder aan de bedieningskant loshaalt, kun je dan de spindel eruit draaien? Of krijg je dan de moer niet meer in elkaar (hulpsupport was een stuk simpeler, daar kon ik niets aan afstellen betreft de spindelmoer).
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door hfjbuis »

Laat u maar weg, doen we allemaal hier.
De spindel wordt opgesloten in 2 taatslagers
Bij alle draaibanken en freesmachines die ik bekeken heb (tekeningen) zitten deze 2 lagers vlak bij elkaar. Ook bij mijn BF16 freesmachine en BF290 draaibank is dit zo.
In dat geval kun je de "houder aan de bedienings kant" loshalen en de spindel uit de moer draaien. Gewoon proberen want als je onderhoud wilt plegen moet het zaakje ook uitelkaar. Let er op dat je die taatslagers weer goed om terug plaatst. De boring van één van de lager schalen is wat groter en die moet aan de goede kant komen zodat de as ook vrij kan draaien.

De afstelbare moeren op mijn freesmachine hebben op het einde een sleufje dat je met 2 schroefjes axiaal kunt "spannen". Daarmee kun je de speling reduceren. Ik ben echter bang dat het dunne stukje moer niet instaat is om de krachten tegen te gaan en dat daardoor buiging (elastiek) optreed. Daarom gebruik ik die stelmogelijkheid zelf niet. Voor speling kan ik compenseren, voor buiging (elastiek) niet.
Lager = 47 spindelmoer = 32
Met de 2 schroefjes 33 kun je de speling reduceren
Lager en Spindelmoer.JPG
Voor mijn freesmachine ga ik een moer printen (PLA) die ik met 2 of 3 schroefjes radiaal kan dichtknijpen. Als dit lukt (ik zou niet weten waarom niet) is de volgende stap een moer maken van POM of Messing (ik heb geen brons in die maat). Daarmee kan ik het probleem van speling goed oplossen. Omdat de machine maar hobby matig wordt gebruikt, denk ik dat het met de slijtage wel mee zal vallen. Ik maak mij wel zorgen om de stijfheid van de montage van de schroef als die gemaakt is uit PLA of POM, bij messing zie ik geen problemen.
Een alternatief is monteren van KO spindels maar dat wordt bij de spindel met linkse draad een kostbare zaak. Bovendien is het plaatsen van de KO moer vaak een probleem.

Voor de draaibank (CNC gestuurd en handbediening) kan ik goed leven met de speling op de moeren. Daar heb ik de behoefte (nog) niet. Op de freesmachine beperkt de speling soms het meelopend frezen en is een spelingvrije moer voor mij een voorwaarde voor CNC ombouw.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Cornedraai
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:47

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door Cornedraai »

Vandaag met iemand contact gehad wat er op lijkt dat hij de goede manual heeft met onderdelentekeningen.
Echter wilde hij het boek niet kwijt, maar wilde het wel tegen een vergoeding inscannen.
Dus ik wacht nog even af, maar ben er wel blij (even onder voorbehoud van leesbaarheid en of het echt het goede boek is).
Cornedraai
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:47

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door Cornedraai »

Bouten vastgezet met gemiddelde draadborging. Krijg je nog makkelijk los, maar voorkomt loslopen.

Spindel draaide ligt. Slede moet je aardig tegen duwen zonder spindel.

1 spindel lager zit vast, nieuwe besteld. Morgen als goed is binnen. Ik zal kijken of die gemakkelijk om de as draait. As zit dwars met glijlagers in het blok.

Mag ik de spindel invetten? Er zit immers maar een klein gat wat 9 van de 10 keer dicht zit, waar eventueel spaanders bij zouden kunnen komen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door hfjbuis »

Cornedraai schreef: 16 dec 2021 22:04 Mag ik de spindel invetten? Er zit immers maar een klein gat wat 9 van de 10 keer dicht zit, waar eventueel spaanders bij zouden kunnen komen.
Geen probleem
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Cornedraai
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:47

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door Cornedraai »

Zo de dwarsspindel staat weer in elkaar. Spindel kan ik tussen duim en wijsvinger met gemak draaien in de afgestelde moer zonder kruk aan de spindel.

Met de nieuwe lagers draait hij lekker. Een speling van 0,12 mm als ik hem heen en weer schudt op de uitlezing.

Overigens in een theorieboek hebben ze het over het vastzetten van de wagen bij bijvoorbeeld het afsteken. Kan dit bij alle draaibanken? En hoe werkt dat?

Qua koeling, hebben jullie ook ervaring om deze snijolie met water aan te maken ipv die 'witte' melksubstantie?
https://www.verspanen.be/hoogwaardige-s ... liter.html
Plaats reactie