Fusion360 cam naar MACH3 gaat fout

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Fusion360 cam naar MACH3 gaat fout

Bericht door Papaatje »

ik heb via fusion360 een kikker geconstueerd die ik wil frezen op mijn freesbank.

Echter zodra ik de tap file van fusion laad in mijn mach3 dan verschalen de coordinaten.
Uitleg:
ik start mach3 op, home de assen en laat de frees dan naar x100,y100,z-20 gaan.
Hier ga ik gewoon een proef in de ruimte frezen,en maak de nulpunten voor het freeswerkstukje. Dus nu nul ik de assen op x0,y0,z0.

Nu laad ik de tap file die ik met de postprocessor van fusion360 gemaakt heb.
Maar dan veranderen de coordinaten naar x2425,8937,y2425,8937,z-485,2931. :shock:

Ik kan niet ontdekken waarom dit gebeurd. In fusion staat alles in mm, en in mach3 ook.

Na het proef frezen blijven deze waardes ook gewoon staan en moet ik de mach opnieuw opstarten. Welke denkfout maak ik? :cry:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fusion360 cam naar MACH3 gaat fout

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan moet je de 1e 10 regels van je .tap file even posten (met de juiste codeweergave quotes </> er omheen is wel beter leesbaar) Daar staan meestal de zaken die er wat toe doen. (als het aan het freesprogramma ligt)
Staat er misschien een aanroep naar een nulpunt welke je nog niet goed hebt ingesteld.
G54 of zo?

G20 G21 (100*25.4 komt al aardig in de buurt van 2425 )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Fusion360 cam naar MACH3 gaat fout

Bericht door Papaatje »

het zal wel aan de instelling van mijn pokeys liggen, of de mach3 versie die ik op de computer bij die pokey heb, want nu ik het op de versie draai op deze laptop, dan in simulatie, gaat het goed. :shock:

Ik heb een eerdere versie mach3, die ik bij een mach3 usb-kaartje kreeg van aliexpress, op deze laptop zitten. Version R3.043.062. Deze is voor windows xp of 2000, zegt het bij het opstarten.

Op de pc bij de pokey heb ik windows 10, en heb daar een nieuwere versie mach3 voor gedownload van het internet.

Ik zal de oude pc, die ik eerst gebruikte bij de pokey, waar windows vista op staat even aansluiten en proberen. ;-)
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Fusion360 cam naar MACH3 gaat fout

Bericht door Papaatje »

ik heb de mach3 software opnieuw geinstalleerd.
Nu pakt hij de code goed op, moet wel de soft limits opnieuw instellen enz. ;-)
Plaats reactie