MACH3 Home op z-as werkt niet

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

MACH3 Home op z-as werkt niet

Bericht door Pouln »

Ik ben al een tijd aan het stoeien met de home en limts instellingen van mijn portaalfreesje.

Ik heb MACH3 op een NUC draaien met Windows 10. Als Controller gebruik ik een 6-assige uitvoering van de Leafboy 77 kaart (via USB aangesloten).
Ik heb op zowel de x als y as limit switches aan beide kanten. De x-- en y-- fungeren ook als home switch
Op de z-as heb ik alleen een z++ switch die ook als limit switch werkt.
Dit zijn mijn instellingen:

Afbeelding
Afbeelding

In de General Configuration heb ik zowel met als zonder vinkje bij Home Switch Safety getest.

Afbeelding

Probleem dat ik heb is dat Ref All niet werkt, omdat de z-as wel naar de plus draait, maar zodra de home switch wordt geactiveerd, krijg ik een limit switch melding, ipv van een nulstelling van het z-as (machine) coördinaat en dat hij terug van de switch afloopt.

Afbeelding

In het Diagnose scherm kan je de assen afzonderlijk behandelen. X en Y lopen wel goed, maar z-as loopt stuk op de limit switch.

Afbeelding

Als ik de switch handmatig activeer, zie je in het diagnose scherm dat de home en de z++ limit geactiveerd worden, dus dat ziet er goed uit.

Afbeelding

Edit****
Nog wat meer getest en naar nu blijkt is de ref x en ref y vanuit het diagnosis scherm niet echt consistent. Soms werkt het vaak niet. En HEEL soms werkt de ref z ook nadat ik de ref x en ref y met succes heb uitgevoerd.

Wie o wie kan mij helpen dit op te lossen?
Later, Poul
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: MACH3 Home op z-as werkt niet

Bericht door Pouln »

Ik ben nog steeds dingen aan het proberen en heb nu de x—, y— en z— limit switches uitgevinkt in de input signals configuratie.
Ref All werkt nu prima, maar ja geen limit switches meer.

Is het gebruik van de soft limits, zoals ik deze heb geconfigureerd (zie plaatje boven) voldoende veilig?
Houdt dit ook tegen dat ik naar (of over) de limieten jog?
Later, Poul
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MACH3 Home op z-as werkt niet

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Pouln schreef: 20 jul 2021 15:26 Ik ben nog steeds dingen aan het proberen en heb nu de x—, y— en z— limit switches uitgevinkt in de input signals configuratie.
Ref All werkt nu prima, maar ja geen limit switches meer.

Is het gebruik van de soft limits, zoals ik deze heb geconfigureerd (zie plaatje boven) voldoende veilig?
zo doen heel veel gebruikers dat, scheelt je een aantal schakelaars bedraden
Houdt dit ook tegen dat ik naar (of over) de limieten jog?
Ja, nadat je gehomed hebt wel. (kun je natuurlijk zelf even proberen)

Ik heb geen verstand van mach3, maar ik gok dat als je [] [Home Sw. safety] aanvinkt, hij weet dat je die schakelaar gecombineerd gebruikt, en het wel werkt zoals je het eerst deed.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: MACH3 Home op z-as werkt niet

Bericht door Pouln »

Dankjewel Hugo.

Die softlimits doen het inderdaad prima.

De Home Switch Safety aanvinken geeft geen beter resultaat.
Bovendien is het manual duidelijk en zou bij het homen een switch niet als limit switch, maar als home switch moeten worden gezien. De as zou er tegenaan moeten lopen en dan ietsje terug moeten gaan.
Daarna zou de switch weer als limit switch moeten werken.

Ik kwam in een oud draadje iets tegen over een debounce setting. Aangezien ik mechanische switches heb zou dat wel eens resultaat kunnen hebben.
Heb ik nog even geprobeerd, maar dat verbetert niets. Ik heb diverse settings geprobeerd tot aan 100 toe (100 x 40us).

Voorlopig hou ik het op het uitschakelen in de input signal config van de X- -, de Y- - en de Z++ limi switches.
Na het homen moeten de softlimits het maar regelen, maar ja, het is niet de bedoeling.

Ik hoop dat er nog iemand suggesties heeft
Later, Poul
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: MACH3 Home op z-as werkt niet

Bericht door John Sellis »

Pouln schreef: 20 jul 2021 21:56 Dankjewel Hugo.

Die softlimits doen het inderdaad prima.

De Home Switch Safety aanvinken geeft geen beter resultaat.
Bovendien is het manual duidelijk en zou bij het homen een switch niet als limit switch, maar als home switch moeten worden gezien. De as zou er tegenaan moeten lopen en dan ietsje terug moeten gaan.
Daarna zou de switch weer als limit switch moeten werken.

Ik kwam in een oud draadje iets tegen over een debounce setting. Aangezien ik mechanische switches heb zou dat wel eens resultaat kunnen hebben.
Heb ik nog even geprobeerd, maar dat verbetert niets. Ik heb diverse settings geprobeerd tot aan 100 toe (100 x 40us).

Voorlopig hou ik het op het uitschakelen in de input signal config van de X- -, de Y- - en de Z++ limi switches.
Na het homen moeten de softlimits het maar regelen, maar ja, het is niet de bedoeling.

Ik hoop dat er nog iemand suggesties heeft
zelfde switch op nog een ingang aansluiten. en die ingang instellen als limit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MACH3 Home op z-as werkt niet

Bericht door hugo stoutjesdijk »

John Sellis schreef: 21 jul 2021 12:10 zelfde switch op nog een ingang aansluiten. en die ingang instellen als limit.
ok, je kunt dus wel dezelfde switch gebruiken, maar wel op 2 ingangen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: MACH3 Home op z-as werkt niet

Bericht door Pouln »

John Sellis schreef: 21 jul 2021 12:10
zelfde switch op nog een ingang aansluiten. en die ingang instellen als limit.
Dankjewel, John.
Heb ik geprobeerd, maar helaas loopt hij dan nog steeds vast op een “limit encountered”
Later, Poul
Plaats reactie