Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Goudgele »

Ik denk dat het voor jou het makkelijkste is om bij "mode" "fixed size stock" te kiezen. Dan kan je gewoon de afmetingen van je plaat invoeren (lengte, breedte en dikte).
Met de offsets kan je vervolgens de plek van je werkstukje binnen de plaat instellen.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Goudgele, ik denk dat dat me wel gaat lukken, bedankt maar weer.
Screen Shot 08-07-21 at 08.54 AM.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wimfreest op 07 aug 2021 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Toch weer een andere vraag.

Als ik bv op de linkerhoek van de plaat op de frees, het nulpunt heb vastgelegd. Kan ik dat bij de instellingen dan ergens vastleggen. Als ik nu de computer uit zet dan is hij dat nulpunt weer kwijt. Nu kan ik elke keer de machine wel weer naar de hoek sturen en het opnieuw als nulpunt vastleggen.

Maar makkelijker zou het zijn als ik het programma opstart dat hij weet waar mijn nulpunt is.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Goudgele »

Ik denk helaas dat dat niet gaat met jouw machine, aangezien er geen eindschakelaars op zitten. Normaal gesproken kan je ten opzichte van de eindschakelaars een positie instellen die je als nulpunt gebruikt.

Wat je wel zou kunnen doen is een hoekstukje op het freesbed schroeven, waar je jouw plaat altijd mooi tegenaan legt. Dan ligt de plaat altijd op dezelfde plaats op het freesbed. Dan ligt dus ook je X en Y nulpunt altijd daar. Als je klaar bent met frezen beweeg je de machine weer naar die X0 en Y0 (aflezen op het scherm). De volgende keer dat je opstart hoe je dus alleen nog even X0 en Y0 aan te klikken om het nulpunt weer in te stellen.
Hoop dat dit een beetje duidelijk is....
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Ja ik denk wel dat dat duidelijk is, zal eens kijken wat ik doen.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Goudgele schreef: 07 aug 2021 10:00 Ik denk helaas dat dat niet gaat met jouw machine, aangezien er geen eindschakelaars op zitten. Normaal gesproken kan je ten opzichte van de eindschakelaars een positie instellen die je als nulpunt gebruikt.
[/qoute]

Oh?.. dan vertel je mij iets nieuws. Mijn Freesbankje en mijn draaibankje hebben ook geen eindschakelaars, maar als je de machine "homed" , softwarematig dus, door em op een positie te zetten, en die als "home" op te roepen, dan kun je nulpunten instellen.
Het enige wat je dan moet doen, is aan het eind van de sessie de machine terugzetten (parkeren) op die positie.
ik doe dat met G30, dus aan 't eind van de dag, G30, Machine uit.. volgende dag.. machine aan, Homen, en door..
Wat je wel zou kunnen doen is een hoekstukje op het freesbed schroeven, waar je jouw plaat altijd mooi tegenaan legt. Dan ligt de plaat altijd op dezelfde plaats op het freesbed. Dan ligt dus ook je X en Y nulpunt altijd daar. Als je klaar bent met frezen beweeg je de machine weer naar die X0 en Y0 (aflezen op het scherm). De volgende keer dat je opstart hoe je dus alleen nog even X0 en Y0 aan te klikken om het nulpunt weer in te stellen.
Hoop dat dit een beetje duidelijk is....
'k weet niet welke besturing er aan deze machine bungelt, maar "homen" moet je ze eigenlijk allemaal..
Naar X0 Y0 bewegen, dat doe je simpelweg in MD!, gewoon zorgen dat de frees boven alles uit staat, en dan G00 X0 Y0 intikken.. of, X0, Y0 instellen als G30 positie.. dan volstaat G30 intikken
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Goudgele »

Er hangt een Arduino aan met GRBL software. Als je de machine uit zet, vergeet hij zijn positie. Je moet de machine in dit geval dus 'parkeren' op het werkstuknulpunt als je klaar bent, wat je altijd op dezelfde plek van het freesbed legt. Als je niet iedere keer naar het nulpunt wil joggen.
Er bestaat hier geen machine nulpunt omdat dus de positie vergeten wordt, er geen schakelaars zijn en er ook geen encoders zijn. Vrij beperkt, maar voor de gemiddelde hobbyist volstaat het prima hoor.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Op dit moment vind ik het het makkelijkste als ik handmatig naar het punt ga waar ik wil frezen

Ben nu bezig om te kijken of ik meerdere onderdelen met tabs in 1 keer kan frezen.

De test met 2 strookjes is goed gelukt.

Nu beginnen aan het in 1 keer frezen van alle onderdelen van 1 object .

De 2 zijdig snijdende frees, geeft een mooi resultaat.
Ik heb maar heel licht hoeven schuren aan de zijkant en er zijn geen spaanders te zien.[
IMG_9427.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Nog even bezig geweest me de PLA printer.
IMG_9430.JPG
IMG_9429.JPG
IMG_9428.JPG
Is toch wel leuk ontwerpen in Fusion 360. Openen in Cura en dan naar de 3d printer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 316
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Rocnc »

wat is het verhaal achter die zeskantjesondergrond? Is dat iets uit de treinenmodelbouwwereld?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door serum »

wimfreest schreef: 08 aug 2021 19:00 Nog even bezig geweest me de PLA printer.

IMG_9430.JPGIMG_9429.JPGIMG_9428.JPG

Is toch wel leuk ontwerpen in Fusion 360. Openen in Cura en dan naar de 3d printer.
Ziet er keurig uit. Gebruik voor de aardigheid eens PLA+, mocht je dat nog niet kennen. ik was er aangenaam door verrast.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Rocnc schreef: 08 aug 2021 20:39 wat is het verhaal achter die zeskantjesondergrond? Is dat iets uit de treinenmodelbouwwereld?
Dat is van de Gravitrax kogelbaan. Kijk maar eens op Tou-Tube daar is heel veel te vinden.

Bijvoorbeeld https://youtu.be/inrIifYIcP8
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

serum schreef: 08 aug 2021 20:43
wimfreest schreef: 08 aug 2021 19:00 Nog even bezig geweest me de PLA printer.

IMG_9430.JPGIMG_9429.JPGIMG_9428.JPG

Is toch wel leuk ontwerpen in Fusion 360. Openen in Cura en dan naar de 3d printer.
Ziet er keurig uit. Gebruik voor de aardigheid eens PLA+, mocht je dat nog niet kennen. ik was er aangenaam door verrast.
Wat is het verschil tussen PLA en PLA+
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Mijn eerste opdracht uit Fusion 360 is klaar.

https://youtu.be/DZGbD_AoC1o
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Plaats reactie