Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Moderator: Moderators
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Mijn BF25 is wat gammel, vandaar de niet spectaculaire surface finish aan de zijkant.
High spots even verwijderen
uiteindelijk krijg je dan dit:
Met als einddoel dit:
High spots even verwijderen
uiteindelijk krijg je dan dit:
Met als einddoel dit:
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Waarom de zijkanten uit staal en niet uit (dikker) aluminium zoals de rest?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
tsja... dat is een goeie. In het huidig ontwerp zou de Z-as het zwakste punt zijn niet deze braces.
Limiet zou (simulatie) zn 28N/um moeten zijn. Deflectie zou voornamelijk zitten in spindle montage plaat (20 dik alu).
Als dit eenmaal draait dan maak ik waarschijnlijk een nieuwe uit nanodur UHPC als een solide blok.
Limiet zou (simulatie) zn 28N/um moeten zijn. Deflectie zou voornamelijk zitten in spindle montage plaat (20 dik alu).
Als dit eenmaal draait dan maak ik waarschijnlijk een nieuwe uit nanodur UHPC als een solide blok.
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Door de "geringe" hoogte, is het al een stuk stijver.
Door de spindel zo laag mogelijk aan de beugel te bevestigen (kortste arm), kun je ook nog stijfheid winnen.
Met 28N/um zou ik meer dan tevreden zijn. Zo hard ga ik niet aan de freesjes trekken/duwen.
Door de spindel zo laag mogelijk aan de beugel te bevestigen (kortste arm), kun je ook nog stijfheid winnen.
Met 28N/um zou ik meer dan tevreden zijn. Zo hard ga ik niet aan de freesjes trekken/duwen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Dit is 120x120 alu extrusie gevuld net durfill dus best wat oppervlakte inderdaad. De karretjes monteren op een 25mm dikke alu plaat.
Met wat optimalisatie moet 50N/um wel mogelijk zijn lijkt me zo. De gantry koker alleen doet ~90N/um
Met wat optimalisatie moet 50N/um wel mogelijk zijn lijkt me zo. De gantry koker alleen doet ~90N/um
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Ook een VHM insert wordt uiteindelijk bot door kunststof.
Vandaag een insert gechipt met aluminium, dat is al heel lang niet meer voorgekomen.
Vandaag een insert gechipt met aluminium, dat is al heel lang niet meer voorgekomen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- spinningwheels
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Bezig met en intercooler voor onder een supercharger.
Geen zin om bijna $ 3000 voor zo,n ding af te tikken.
Met twee radiatoren ( 1 in de behuizing en een met 4 keer het oppervlak achter de bumper) Electr waterpomp en wat alu bij Kelders vandaan. zit ik nu op een € 450
[/attachment]
Geen zin om bijna $ 3000 voor zo,n ding af te tikken.
Met twee radiatoren ( 1 in de behuizing en een met 4 keer het oppervlak achter de bumper) Electr waterpomp en wat alu bij Kelders vandaan. zit ik nu op een € 450
[/attachment]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In theorie kan ik praktisch alles
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Kijk hier word ik nou blij van, niks geen duizenden uitgeven als je met de nodige moeite het zelf zou kunnen maken.
Ik vind het vakwerk.
Ik vind het vakwerk.
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Krijg je dat dunne aluminium nog een beetje mooi aan elkaar gelast?
Vakwerk remco
Vakwerk remco
- spinningwheels
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Dat dunne ( 4mm) wil prima.
Het dikke spul gaat met bouten in elkaar. dat is 40 en 20 mm.
Heb maar 300A op de laspost. dat houd bij 10 mm dus echt op, en dat is al martelen.
Maar bouten gaat prima. er komt maar goed 1 bar druk op te staan, dus met wat vloeibare pakking er tussen blijft dat echt wel dicht.
Laatst gewijzigd door spinningwheels op 15 nov 2022 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
In theorie kan ik praktisch alles
- janplastiek
- Donateur
- Berichten: 1985
- Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
- Locatie: Rijkevorsel België
- Contacteer:
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Mag ik je dan een tip geven, ik las met een Rehm tiger 210 AC/DC de voorloper van deze http://www.rehm.nl/Tiger180_230.pdfspinningwheels schreef: ↑15 nov 2022 14:16
Heb maar 300A op de laspost. dat houd bij 10 mm dus echt op, en dat is al martelen.
aan een aluminium buis Ø 160 x 130 dus wand dikte 15mm een voetplaat van Ø200 20 mm dikte, dus deze heeft maar 210A op wisselstroom.
Ik gebruik een gasbrander om de stukken op te warmen maar dan echt heet stoken, dan heb je veel minder A nodig om de warmte in je aluminium stuk te steken en houd je meer A over om te lassen.
Breek de dag, frees een lijntje.
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Sinds ik ben verhuisd van de T.D. naar de R&D afdeling krijg ik weer hele leuke projecten. Laatst kwam er de vraag of ik een RVS 3 blads schroef kon maken van 140 mm doorsnede. Dit als test ter vervanging van een dispergeerkop. De fabrikant levert dit niet en het prul dat ze wel leveren kost 5000 euro Dus een blok 316L besteld, en na vlakken en boren op de draaibank, opgespannen op de freesbank. In twee opspanningen heb ik het geheel gefreesd. Het is voor onze normen nog te ruw, maar het gaat gebruikt worden voor een test, en daarom niet belangrijk. Eerste foto is net voor het omkeren. Je ziet pasgaten in de aluminium mal zitten voor het positioneren.
Tweede foto met de oude waaier rechts :
Tweede foto met de oude waaier rechts :
Al mijn wandelingen : https://www.youtube.com/@dutch_roads3801/videos
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Dat ziet er indrukwekkend uit. Ik begrijp alleen niet goed waarom je het originele component een prul noemt? Het kan natuurlijk voor jullie toepassing niet de juiste bouwvorm hebben. Maar is het dan meteen een prul? En als je jouw (op het eerste zicht) eenvoudigere ontwerp op de markt zou brengen, zou het dan veel goedkoper zijn dan Euro 5.000,--?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein