Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

Ik ben het er helemaal mee eens dat geneuzel op de micrometer helemaal niet nuttig is. Maar ik vindt het altijd wel leuk foutoorzaken te analyseren, te verklaren en eventueel te verhelpen. Daarbij moet je dan wel een beetje precies kijken (vooral qua gezichtsuitdrukking :lol:).

Wat ik met flex bedoel is de buiging vanaf de taster kogel voordat er een contact opent. Dit wordt naast de constructie in het algemeen vooral bepaald door de lengte van de stylus (20mm in mijn geval), de diameter van de cirkel waar de contacten op liggen (26mm) en de veerdruk (ca. 400 gram). Die buiging kalibreer je weg door een offset op de taster kogel radius toe te passen.
Arie Kabaalstra schreef: 09 apr 2022 12:35 Flex? Bedenk je wel.. zodra je Taster schakelt,krijgt je besturing een signaal.. op dat moment beweegt ie nog.. en gaat ie remmen..
Eding, en ik denk elke besturing, captured de positie op het moment dat het probe signaal binnenkomt, het afremmen daarna is geen onderdeel van de meting meer. Toch werkt dit niet zo ideaal als je zou denken ben ik inmiddels achter. Ik wilde weten hoever een as zou doorschieten na een trigger, dit om te bepalen bij welke snelheid ik maximaal kan meten zonder de probe te beschadigen. In deze opstelling heb ik meteen de ge-capturede positie steeds genoteerd. Die van F5 heb ik nul genoemd:

Overtravel+capture-error.png

Je ziet dan dat de overtravel snel groter wordt en F400 toch echt de maximum aanloop snelheid is in mijn geval. Daarnaast zie je ook dat de ge-capture positie wel degelijk gaat afwijken bij hogere snelheden. Dit is gemeten voor de Y-as (mijn meest logge as) en de Z-as (mijn lichtste as).

Ik heb daarom een routine gemaakt die met F250 naar het te tasten punt toe loopt, daarna terug gaat naar de ge-capturede positie +0.2mm en dan nog een keer meet met F10.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 09 apr 2022 14:04 Zo'n Taster ga je in elk geval een hoop lol van hebben..
Dat is het einddoel, en of de nauwkeurigheid dan 0.01mm of 0.02mm is maakt niet zoveel uit.

Ik heb inderdaad ook een toolsetter en ben bezig met wat routines om werkstuk en tool lengte metingen te automatiseren. Het werkt nog maar vrij beperkt maar ik heb er nu al gemak van :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Kars-cnc schreef: 09 apr 2022 14:28 Daarnaast zie je ook dat de ge-capture positie wel degelijk gaat afwijken bij hogere snelheden. Dit is gemeten voor de Y-as (mijn meest logge as) en de Z-as (mijn lichtste as).
Even rekenen, 0.16 mm verschil op 500 mm/min is een reactie tijd van 320 us.
Dat is best lang voor een event dat op interrupt basis afgehandeld kan/moet worden. Op een grbl controller (Atmega 328P) met de scoop gemeten, is dit echt maar een paar us. Ik zie dan ook geen verschil bij 50 of 500 mm/min. Ook op een (Arm) SAMD21 processor is dit in de orde grootte van 2 us.

Ik zou gaan denken dat eding voor de probe input geen dedicated interrupt gebruikt. :!:
Onder de streep maakt het niet uit, zolang je maar altijd met dezelfde snelheid doet proben.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 09 apr 2022 14:28 Ik heb daarom een routine gemaakt die met F250 naar het te tasten punt toe loopt, daarna terug gaat naar de ge-capturede positie +0.2mm en dan nog een keer meet met F10.
Da's ook de beste manier.. zo kun je snel een punt ongeveer opzoeken.. klein stukje terug.. en dan meten met een lage voeding.. de meeste professionele systemen waar ik mee gewerkt heb doen het niet anders.
Kars-cnc schreef: 09 apr 2022 14:35 Dat is het einddoel, en of de nauwkeurigheid dan 0.01mm of 0.02mm is maakt niet zoveel uit.

Ik heb inderdaad ook een toolsetter en ben bezig met wat routines om werkstuk en tool lengte metingen te automatiseren. Het werkt nog maar vrij beperkt maar ik heb er nu al gemak van
Momenteel heb ik geen Taster, en geen Toolsetter.. die moeten er wel een keer komen, en ik ben ook bezig met een ontwerpje voor de taster waarbij de Stylus met magneetjes aan de taster zit, verder wil ik mijn Toolsetter op de zelfde manier maken, en dan de schijf van Hardmetaal maken, zodat ik ook gereedschapsradii kan meten of de Run-out kan controleren, en die eventueel kan compenseren (zeker met mijn zelf geschreven cycli is dat een fluitje van een cent.. want de meetroutine zet dan gewoon de gemeten diameter in de tabel.. dan heb je in elk geval nooit het probleem dat je onderdelen te klein worden, of de gaten te groot..
Ik heb wel gemerkt dat als ik een gat frees, en ik meet ze na, dat de freesdiameter die op het doosje staat niet altijd klopt.. maar dat kan ook komen door runout, of de stabiliteit van de machine.. ik heb maar een klein machientje, en onlangs heb ik het toch voor elkaar gekregen om gaten ø8H7 te frezen... in Gehard staal!..
gewoon voorfrezen met een oude frees.. tot een tiende ondermaats.. en dan met een verse frees de gaten "napoetsen" tot 5 honderdste ondermaats.. meten, corrigeren.. en nog een keer nalopen..

Met de combinatie Taster en Toolsetter kun je gewoon met de taster je werkstuknulpunten opzoeken, en vastleggen, dan gooi je een frees in de spindel, meet em op.. en dan kun je gewoon zonder er verder bij na te denken G00 X20 Y20 Z0.1 programmeren.. en dan zul je zien dat je frees keurig 0.1 mm boven je werk staat..
'k heb dat jaren geleden al eens laten zien op de CNC Meeting, toen ik mijn Beagle nog achterin de kofferbak van mijn toenmalige auto (Matra Murena) mee kon nemen.. in de huidige vorm past ie waarschijnlijk niet eens achterin mijn huidige auto (Volvo V40)

Hier komt ook de Tooltabel in het verhaal overigens.. ik roep het al jaren "beschouw je tooltabel als een tempel Gods. hou em rein en heilig en doe verdikke het licht uit als je weggaat".. maar al is de lengte iedere keer anders.. je diameters staan er wel in.. dus als je zoals ik vaste toolnummers gebruikt voor bepaalde diameters.. dan hoef je daar niet meer naar te kijken..
en met mijn zelfgeschreven cycli bepaalt EdingCNC ook of een tool past in een geprogrammeerde pocket of gat aan de hand van de opgegeven diameter in de tooltabel..

Als je ook de diameter gaat meten met de toolsetter, dan moet je de dialoog ook aanpassen zodat ie de globale (nominale) diameter ook opvraagt, en in het geval van een bolkopje ook een meetlengte offset van de Radius toepassen..

Eigenlijk moet EdingCNC ook eens spindelorientering krijgen.. zodat je per tand kan meten.. met de Bridgeport-van-de-zaak en de Renishaw toolsetter werd dat ook gedaan.. je gaf het aantal snijkanten op, en de toolsetter meette elke tand afzonderlijk..

't eerste wat ik ga doen als ik mijn tastertje af heb is een aantal Macro's schrijven voor het meten van werkstukken op basis van ruwe maten, 't meten van cirkelvormige delen met willekeurige punten (want je hebt niet altijd een volledig rond gat of ronde vorm, en met 3 punten op een cirkelboog heb je al genoeg info om het center te berekenen..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 09 apr 2022 14:28 Die buiging kalibreer je weg door een offset op de taster kogel radius toe te passen.
Ja, alleen is die buiging niet gelijk over de hele circel. Als de aanlooprichting precies in het verlengde van een staafje ligt is-ie groter dan precies tussen twee staafjes in.

Ik heb destijds voor mijn taster in LinuxCNC een compensatie gemaakt die het per graad doet en de effectieve tastkogelradius bepaald door een calibratiering af te tasten. Vanuit (0,0) onder een hoek van 0 graden bewegen tot je de ring met diameter 12,000mm aantikt, effectieve kogelradius is dan 12,000 minus het aanraakpunt, meetwaarde naar een CSV schrijven. Vanuit (0,0) onder een hoek van 1 graden bewegen tot je de ring aantikt, enzovoorts.
Bij het proben dan andersom: na aantikken berekenen wat de aanloopvector was, dichtstbijzijnde calibratiewaarde opzoeken, vector verlengen met de effectieve radius, en dat is het coordinaat dat je hebben wil.

Klinkt allemaal overkill en dat is het ook, maar als ik toch code moet kloppen dan liever generiek voor N punten in plaats van enkel een paar speciale gevalletjes. Dan maakt het dan ook niet meer uit of je het enkel in +X/-X/+Y/-Y doet of voor desnoods een miljoen punten.

Overigens gaat dat hele geintje de mist in zo gauw je een oppervlak niet haaks raakt, want dan word de kogel alsnog 'opzij' geduwd. Wat dat betreft kun je de veerdruk maar beter zo klein mogelijk houden, maar er zijn grenzen; bij een te lage veerdruk triggert de taster al bij acceleratie van de machine. Eigenlijk zou wat demping ook wel leuk zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DirkSchipper »

Vrouwlief wist niks voor haar verjaardag. Tot ze een keer op onze placemat liep te schelden. Als je dan ook nog weet dat ze gek is van uilen ....

Afbeelding

3 mm dik, met een achterwand van 0,4 mm triplex.
Ze is er blij mee.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Is dat ingelegd????
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door TomAndKobus »

Mooi gemaakt :!:
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DirkSchipper »

hfjbuis schreef: 22 apr 2022 23:16 Is dat ingelegd????
Positief en negatief gefreesd (2mm diep/hoog). De een iets (0,05mm) te klein, de ander juist 0,05 mm te groot.
Vervolgens beide kanten met licht ingedikte epoxy ingesmeerd, en onder vacuüm verlijmd.
Daarna een kant vlak gefreest tot de inlay goed zichtbaar was, en toen de andere kant tot er 2,5 mm overbleef.
Daarop 0,4 mm (vliegtuig) triplex met de vezel vnl. dwars erop gelijmd. Ook weer met epoxy.

En dat lakken/schuren/polijsten ... wat een berg werk.

Maar het is idd. mooi geworden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heel mooi.

(Zonde om zo te gebruiken, misschien een placemat er over tijdens gebruik. :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

Heel erg mooi!

Inderdaad jammer om te gaan gebruiken, maar wel een juweel om weg te geven.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door xander janssen »

Nieuwe zuiger/cilinder paar voor mijn nieuwe 1-cilinder verbrandingsmotor.

https://youtube.com/shorts/5Im71ufBUMY?feature=share

Zonder olie al een mooie compressie en bijbehorende plop. :lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door TomAndKobus »

Samen met mijn zoon heb ik een Macro keyboard gemaakt. Dit is een keyboard om sneltoetsen te kunnen programmeren. Bijvoorbeeld Control-alt-C is dan 1 druk op de knop. Maar ook voor Eding, kan je sneltoetsen maken op het keyboard.
Mijn zoon heeft de electronica en de software gemaakt. Het hele print-board is zijn ontwerp.
De behuizing heb ik uiteraard gemaakt. En alles is door mijzelf geanodiseerd.
IMG_20220501_091402147-COLLAGE.jpg
IMG_20220501_091557116-COLLAGE.jpg
VID_20220501_122855200 (1).mp4
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Mooi gemaakt!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie