Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door JanSr »

Dat zou zomaar kunnen. Helaas nog niet gevonden in Moduul 6
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Kun je zelf de tandwielen in POM maken met een T14 Module 6 frees, verdeeltafel en freesmachine?

Zoja, dan maak ik je de frees tegen verzendkosten want ik wil dat wel eens zien. Dat kan natuurlijk ook met het volgende tandwiel dat je moet repareren want je doet dit vaker!.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door JanSr »

Dit is een voorbeeld van zo'n tuiglier.
De kleine tandwielen op de as van het handwiel lopen de meeste schade op, door bedieningsfouten.

Afbeelding
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door JanSr »

hfjbuis schreef: 08 sep 2022 13:04 Kun je zelf de tandwielen in POM maken met een T14 Module 6 frees, verdeeltafel en freesmachine?

Zoja, dan maak ik je de frees tegen verzendkosten want ik wil dat wel eens zien. Dat kan natuurlijk ook met het volgende tandwiel dat je moet repareren want je doet dit vaker!.
Op zich een leuk idee. 13 tanden komt meer voor. Voor de frees zal dat niet veel uitmaken.

Voor deze case zou het geen optie zijn geweest. Een POM tandwiel op een bestaand stuk gietijzer persen levert waarschijnlijk te weinig houdkracht.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door JanSr »

Swake schreef: 08 sep 2022 12:34 Heel mooi werk inderdaad. Kruipt ook altijd veel meer kunnen en tijd in dan het lijkt.

De zijkanten van de tanden van dat nieuwe tandwiel lijken zeer ruw, mes was beetje bot precies.
Foto's zijn bedrieglijk.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

JanSr schreef: 08 sep 2022 13:59 13 tanden komt meer voor. Voor de frees zal dat niet veel uitmaken.
Module 6 kan ik tot T14 op de handbediende freesmachine maken in de machineklem of de (vice model) verdeeltafel. Dan wordt het een 3 snijder frees met een 20 mm schacht. Groter dan T14 moet op de CNC draaibank en dan wordt het een flycutter met een 20 mm schacht. Voor die laatste moet je een houder (as met gat van 20 mm) maken.
JanSr schreef: 08 sep 2022 13:59 Voor deze case zou het geen optie zijn geweest. Een POM tandwiel op een bestaand stuk gietijzer persen levert waarschijnlijk te weinig houdkracht.
Er zit een spiebaan in die moet de rotatiekrachten opnemen. De krachten op die handel zullen waarschijnlijk wel meevallen. Eventueel een borging toevoegen zal ook niet zo'n probleem zijn als je het tandwiel zelf maakt. Gezien de maat (top van een M6T13=6.54 mm) , past een M6 stift boutje wel in de bodem van de tand.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

24521

Weer een leuke klus.. Wijzernaafjes voor horloges.. ø2.7 mm, 0.9 mm dik, met een gaatje van 0.7 mm, 0.7 mm diep..schuin kantje aan de bovenkant, radii op de hoeken 0.1 mm...
in één opspanning gedraaid, en afgestoken.. de EMCOturn 120 had er geen moeite mee..

ben je even lekker bezig.. maar aan het eind heb je nog niet eens een vingerhoedje vol onderdelen.. :shock: Het leven van de Fijnmechanicus 🤣
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Is dat afgestoken op het "puntje" waar ook het gaatje ingeboord is?
Heb je dan geen last van bramen of wordt het naafje op de as voor de wijzer "geperst"?
Met 0.7 mm diameter en 0.7 mm om vast te houden moet het wel een perspassing zijn om speling te voorkomen :?:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb deze onderdeeltjes in één opspanning gedraaid, eerst voordraaien, ruwweg de vorm erin, met een overmaat van 0.1 mm, dus 0.05 mm op de omtrek.. de maten zijn binnen ±5µm

op de lengte van het randje aan de voorkant (onderkant) een half millimetertje overmaat genomen, zodat het boortje de tijd heeft om te "zoeken" omdat ik geen geschikte centerboor heb voor dit werk.. (moet ik nog eens bestellen)

Na het boren, de boel nadraaien, dus het randje op lengte maken, de diameter nadraaien, en dan met het afsteekgereedschapje eerst even insteken, en dan de schuine kant aan de achterkant (bovenkant) erin fietsen, en afsteken....

Cyclustijd? pak em beet 50 seconden..
alleen jammer dat ik nog geen automagische spantang heb, en geen barfeeder.. :lol: maarja.. een mens kan niet (meteen) alles hebben..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 21 aug 2022 14:04 24483

Leuk opdrachtje.. 13 van deze "stangkopjes" Draaien en frezen.. onderin het "Steeltje" zit M6 getapt, zodat ik em op de 4de as kon zetten
Naderhand de rand van het potgat met de hand nog even afgerond op de Boley
Gewoon een busje gedraaid met M6 Binnendraad en een kegelvormig gat aan de voorkant.. Boutje erin.. en dat hele spul in de draaibank, Sticheltje er tegenaan houden.. klaarrrr
Ik heb lang moeten nadenken of je dit in één opspanning kan frezen zonder te draaien, vandaar mijn late vraag. Ik denk dat als je in de tekening het onderdeel in de juiste hoek tekent, de toolpaden zo gegenereerd worden dat het nog steeds een rond bolletje wordt met het potgat onder de juiste hoek :?:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ging het nou om dat bolletje, of die wijzernaafjes?..

't bolletje is in 2 opspanningen gedraaid, en daarna gefreesd.. eerst het cilindrische deel gedraaid, gaatje geboord en getapt, daarna in een spantangetje opgespannen in de draaibank op het cilindrische deel, om het bolletje te maken..

en daarna dus onder een hoek op een as met een potgat gefreesd.. moeilijk kan zo simpel zijn.. :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Ging het nou om dat bolletje, of die wijzernaafjes?..
De laatste vraag ging om de bolletjes die je gedraaid hebt en waarin je vervolgens het potgat gefreesd hebt.
Ik had mijzelf de vraag gesteld, of dat afgezien van de schroefdraad, het bolletje en het potgat in één opspanning met alleen frezen te maken is.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Rocnc »

Weer een leuke klus.. Wijzernaafjes voor horloges..
Bij mij de melding dat ik geen rechten heb om de video of afbeelding te bekijken...
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 11 sep 2022 23:18
Ging het nou om dat bolletje, of die wijzernaafjes?..
De laatste vraag ging om de bolletjes die je gedraaid hebt en waarin je vervolgens het potgat gefreesd hebt.
Ik had mijzelf de vraag gesteld, of dat afgezien van de schroefdraad, het bolletje en het potgat in één opspanning met alleen frezen te maken is.
Ja.. met een 5de as was dat een makkie geweest.. Bolletje frezen is niet zo heel spannend.. bolkopfreesje erin.. Coordinaten berekenen met Sinus en Cosinus en dan het bolletje laten draaien.. als laatste het bolletje in de juiste hoek zetten en die kamer erin fietsen.. da's niet heel spannend eigenlijk.. Alleen.. de kinematica is dan nog een uitdaging.. maar omdat het maar om 1 rare hoek gaat.. kun je dat ook nog wel met een extra nulpuntje doen.. waarin dus ook een A-As rotatie zit..
Plaats reactie