FSSF schreef: ↑21 mei 2022 22:50
Aantal van deze plaatjes worden in een frame tegen/in een kast geschroeft. Verdere doel weet ik ook niet, is niet voor mijzelf.
Op de foto is de mal enkel nog ruw gefreesd, de nodige uurtjes daarna nog voor het fijnfrezen.
Doet me een beetje denken aan de Blikken Campbell's Soup van Andy Warhol, en als toch wel kunstliefhebber kan ik zoiets wel waarderen..
Gebruike PU tooling block was in dit geval de 1000, een middel/hoge dichtheid. Plaatmateriaal voor dit soort dingetjes normaliter gewoon polystyreen maar werd in dit geval ASA.
Hier nog een filmpje van een ander freubeltje voor mijzelf. Ook een plaatje PS, later nog wat PetG opaal om een verlicht exemplaat te maken voor aan de muur.
FSSF schreef: ↑04 jun 2022 03:26
Gebruike PU tooling block was in dit geval de 1000, een middel/hoge dichtheid. Plaatmateriaal voor dit soort dingetjes normaliter gewoon polystyreen maar werd in dit geval ASA.
Knap werkstuk! Wat is in feite het voordeel van zo'n blok PS tegenover pakweg een stapeltje gelijmde MDF platen? Ik vermoed dat die PS ook wat kost voor zo'n blokje.
PS is niet PU.. PS is voor het product, PU voor de mal.. voordeel van PU blokken is dat het een stuk steviger is dan dat Karton wat men ook wel MDF noemt.., MDF is net een spons.. PU schuim niet.. dat neemt geen vocht op.. als je het gladschuurt, en aflakt, dan glimt het als een Kerstbal.. en dat gaat met MDF niet lukken.. niet in één keer in elk geval
Dat PU modelschuim is vreselijk mooi spul. Freest uitermate prettig en het resultaat is mooi en degelijk. Maar er hangt inderdaad een best prijskaartje aan (als je niet uitkomt met reststukken die zo her en der wel te vinden zijn), en zorg voor een groooooooooote afvalemmer.
Wat ik nog wel eens gedaan heb bij de grotere dingen is platen MDF op elkaar lijmen tot blok (beter meer dunne dan een paar dikke), frezen met 0,25mm overmaat, laag epoxy er overheen en die met een fohn goed in het MDF laten trekken, epoxy uit laten harden, en dan nafrezen.
De epoxy trekt een goede millimeter in het MDF en het MDF zwelt er ook nog wat van op. Je nafrees-actie krijgt dus zo'n 0,5mm materiaaldikte voor de kiezen en je eindigt met een 0,5-1mm dik 'hard' laagje op je MDF kern. Genoeg om het met wat schuurpapier korrel 240 en eventueel verder tot 2000 nat helemaal glad te poetsen. Laagje spuitlak erover, en niemand heeft in de gaten dat het 'maar' MDF is. Zolang je er geen extra gaten in gaat boren houd het zelfs buiten in dat weer van vandaag en gisteren knap goed vol.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MDF is ook prima bruikbaar voor enkele trekjes, maar wanneer het meerdere keren een kunststof plaat van een paar honderd graden op z`n donder krijgt wordt het er niet beter van.
Lichte soorten PU blok zelfde verhaal, prima voor een protootje maar na een x aantal trekkingen kan het de warmte en het vacuum niet meer aan en wordt het krom, wordt het flexibel, krimpt de boel of breken de stukken er uit.
Afhankelijk van de dikte van te vormen plaat maakt de ruwheid van het oppervlak niet zoveel uit. Bij een 7mm dikke plaat zie je niks terug van een grof oppervlak, bij een 1mm plaat zie je elk dingetje terug.