Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Hessel Oosten »

De remontoir handle van de vorige message.

H.
9.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door motormuis »

:mrgreen: wat voor de bakker en iets voor de meubelmaker
24499
24501
24500
24498
24497
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

Mooie werkstukjes, vooral die blauwe koppelingen vind ik. Kon zo uit het Gardena assortiment komen!

Maar wat moet een bakker daar nou mee???
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door motormuis »

Kars-cnc schreef: 03 sep 2022 21:07 Mooie werkstukjes, vooral die blauwe koppelingen vind ik. Kon zo uit het Gardena assortiment komen!

Maar wat moet een bakker daar nou mee???
het zijn spuitkoppen voor de slagroom machine
ziens een aantal jaren mag da geen slangkoppeling meer gebruikt worden
ik heb toen voor Backersland Sevenum die koppen bedacht
de dames kunnen ze bij begin van de dag op de slang zetten en bij beëindiging in de vaatwasser
en het blijft schoon
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

motormuis schreef: 03 sep 2022 23:19 het zijn spuitkoppen voor de slagroom machine
Aha... machinaal slagroom spuiten! Ik dacht altijd dat ik de enige was die zich daar mee bezig hield :lol:

Welke kunststof gebruik je daar nou voor?
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Rocnc »

ik snap de slangtule met wartel rechts wel, maar waarvoor is de conus met wartel links? Is dat voor vormpjes in de uitgespoten slagroom?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door motormuis »

Kars-cnc schreef: 04 sep 2022 10:40
motormuis schreef: 03 sep 2022 23:19 het zijn spuitkoppen voor de slagroom machine
Aha... machinaal slagroom spuiten! Ik dacht altijd dat ik de enige was die zich daar mee bezig hield :lol:

Welke kunststof gebruik je daar nou voor?
ik gebruik Pom
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door motormuis »

Rocnc schreef: 04 sep 2022 11:34 ik snap de slangtule met wartel rechts wel, maar waarvoor is de conus met wartel links? Is dat voor vormpjes in de uitgespoten slagroom?
ik probeer het uit te leggen

de ene kant komt op de slang dat is duielijk
de kant met de conus en de grote wachtel da komt de spuitzak met de formtule in die je thuis ook gebruik maar dan handmatig
de schroefdraad van die wachtel en de kop hebben zo veel speling dat de wachtel net niet eraf valt om ruimte te hebben voor
de spuitzak
de spuitzak loopt langzaam vol dan kunnen de dames de figuren op de vlaai spuiten en in de tijd dat ze wachten op de volgende
vlaai loop de spuitzak weer vol
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Rocnc »

Ik heb er een tijdje over nagedacht, maar ik snap het nog niet. En nu ben ik pas echt nieuwsgierig. Denk zeker niet dat ik twijfel aan het functioneren van deze nozzels. En ik weet dat er belangrijker dingen ziijn om over na te denken, maar toch...

De slang voert, neem ik aan , de slagroom aan. dat van die puntzak vermoedde ik wel, maar er moet iets aan de hand zijn met de slagroomkanalen in de blauwe nozzel. Als het kanaal recht door door de nozzel loopt, dan spuit het er toch gewoon aan de andere kant uit? Dan komt er niets in de puntzak? Wat mis ik?

Of zit deze nozzel aan de "bovenkant" van de puntzak en is het dus eigenlijk geen echte puntzak? Meer een soort rugbybal vorm?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door motormuis »

Rocnc schreef: 04 sep 2022 20:49 Ik heb er een tijdje over nagedacht, maar ik snap het nog niet. En nu ben ik pas echt nieuwsgierig. Denk zeker niet dat ik twijfel aan het functioneren van deze nozzels. En ik weet dat er belangrijker dingen ziijn om over na te denken, maar toch...

De slang voert, neem ik aan , de slagroom aan. dat van die puntzak vermoedde ik wel, maar er moet iets aan de hand zijn met de slagroomkanalen in de blauwe nozzel. Als het kanaal recht door door de nozzel loopt, dan spuit het er toch gewoon aan de andere kant uit? Dan komt er niets in de puntzak? Wat mis ik?

Of zit deze nozzel aan de "bovenkant" van de puntzak en is het dus eigenlijk geen echte puntzak? Meer een soort rugbybal vorm?
het is echt een puntzak net als je hem thuis gebruik echter is het een plastic wegwerp sak met in de punt het mondstuk waarmee de vorm gemaakt wordt
de slagroom uit de machine kan ingesteld worden dus hoeveel slagroom er per min eruit komt en hij is in de slang druk loos
als de dame wacht tot de volgende vlaai in positie is laat ze de zak los en kan er slagroom erin
als de dame begint met het spuiten gaat se druk uitoefenen op de zak daardoor stop de toevoer en spuit de slagroom door de nozzel op de vlaai
ik wil ze morgen leveren eens kijken of ik een puntzak kan krijgen dan maak ik een foto zal wel zonder nozzel zijn
JanSr
Berichten: 581
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door JanSr »

Tandwielen in klassieke platbodemlieren gaan nogal eens kapot door bedieningsfouten. Zo ook hier: bijna de helft van de tanden zijn eruit gebroken.

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn gietijzeren tandwielen met Moduul 6 als tandmaat. Dit tandwiel had 14 tanden. Dit soort tandwielen zijn nieuw uit voorraad te koop, maar dan van staal.

Afbeelding

Het asgat is te klein, er zit geen spiebaan in en doorgaans zijn ze te breed. Dus een hoop verspanen.
Aan het bestaande tandwiel zit een aangegoten asmof, met een ring voor de schakelhandel.
Na enig beraad besloten het oude tandwiel af te draaien, en het nieuwe op de asmof te persen.

De tanden er af gedraaid en daarna tot een aanvaardbare diameter:

Afbeelding

Eerst begonnen het nieuwe tandwiel op breedte te zagen:

Afbeelding

Het smalle deel uitgedraaid en gebruikt voor een proefpersing.

Afbeelding

Dat lukte goed:

Afbeelding

Nu kon ik het gat van dat proefstuk met de Intramess overnemen op het nieuwe tandwiel. Ingespannen in een drieklauw met zachte bekken. Elke tandtop paste precies onder een bek.

Afbeelding

Tenslotte het tandwiel op de asmof geperst, met locktite ertussen:

Afbeelding

De verhouding oude/nieuwe diameter is hier goed te zien:

Afbeelding

Binnen een week van incident tot weer varen.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Papaatje »

Mooi werk JanSr.

Ook altijd leuk om het hele proces te kunnen volgen. :P

Eric
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Swake »

Heel mooi werk inderdaad. Kruipt ook altijd veel meer kunnen en tijd in dan het lijkt.

De zijkanten van de tanden van dat nieuwe tandwiel lijken zeer ruw, mes was beetje bot precies.
When it fits stop using the hammer.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Zou een tandwiel van POM i.p.v. staal/gietijzer niet kunnen?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie