BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

serum schreef: 14 feb 2022 13:10 Interessant weetje; dubbele voorgespannen moeren kunnen geen zwaardere axiale last aan dan de enkele variant.
Dat heb ik gelezen inderdaad; 't heeft alleen invloed op de backlash. De maximale belasting van de moeren zit toch ver boven wat ze hier mee gaan maken, de enige reden voor de gekozen diameter is de kritieke snelheid (zoals je misschien al hebt gelezen in m'n draad in het kogelomloopspindel subforum)
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door FreesKever »

Ik sluit me aan bij de eerste reacties.
Een nieuwe machine kopen en er dan zoveel aan ombouwen vind ik een beetje vreemde combinatie, ook omdat zulke machine's eigenlijk al niet goed genoeg zijn. Je kunt er best leuke dingen op maken zolang je voorzichtig bent, maar erg veel stijfheid zit er niet in. Je wou zelf al de kolom aan de acherkant verzwaren...

Maar het is jou project natuurlijk.

Heb je al opgemeten of het bed en de zwaluwstaarten recht zijn?
Het is niet verstandig om daar blind op te vertrouwen bij goedkope chinese machine's

Voorgespannen spindels zijn niet alleen speling vrij. Ze zijn ook een stuk stijver.
De kogels in een kogelomlopspindel (of liniaire geleiding) zijn nooit allemaal precies even groot.
Als hij niet is voorgespannen, dan wordt een kleine belasting ook maar door een paar kogels gedragen. Als de belasting toe neemt dan vervormen alleen die paar kogels (en de kogel loopbanen op die plaatsen) en gaan steeds meer kogels belasting dragen.

Bij een voorgespannen spindel staan de kogels van te voeren al onder belasting, en werken ze dus (bijna) allemaal samen om jouw extra last te dragen.

Maar er is nog iets:
Stel, er staat 100N (10kg) voorspanning op een kogel. Die kracht gaat van links naar rechts, en van rechts naar links (Eigenlijk diagonaal, maar een kleine vereenvoudiging kan hier).

Bijde belastingen geven wat (elastische) vervorming aan de kogel en loopbaan.
Als je nu er een belasting bij doet (b.v. 4N naar rechts) dan verandert de totale spanning in de kogels.
De kracht in de spindel van rechts naar links wordt groter, omdat jouw 4N een reaktie opwekt, maar de voorspan kracht van links naar rechts wordt juist kleiner, en ook de vervorming die bij die kracht hoort. Bij stijgende (externe) belasting, verplaatst de kracht zich van de voorspanning naar spanning door de externe belasting. Als de externe belasting groter is dan 10N (per kogel) dan is er op dat moment geen voorspanning meer.

Resultaat is dat de vervorming (verplaatsing) in de kogels en loopbanen gehalveerd is (bij gelijkblijvende belasting).
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

Oke laat ik wat duidelijkheid scheppen waarom ik deze weg gekozen heb.

Deze machine komt op de zolder van een rijtjeshuis te staan in de randstad. De werkruimte op zolder is ongeveer 2,5 x 4 m. Ik deel deze ruimte met m'n vader en er staan 3 machines in. Je kunt er je reet bijna niet keren. Dus je kunt wel roepen "ja maar stijfheid!!", maar los van het feit dat ik geen 1000 kg blok metaal de trap op kan tillen en dat de vloer 't waarschijnlijk ook niet zo leuk zou vinden heb ik gewoon geen ruimte voor een grotere machine of een zwaarder frame. "Niet goed genoeg" bestaat niet als "beter" geen optie is.

Één van de machines is een BF20L die m'n pa ooit eens omgetoverd had in een cnc machine voor z'n vliegtuighobby. Een paar jaar geleden raakte ik erin geïnteresseerd, en sindsdien maak ik dingetjes voor m'n pa en z'n zaak (hij is wapenbouwer). Ik wil regelmatig iets doen waar ik nét iets meer dwars- of langsverplaasting nodig heb, en soms zorgt dat ervoor dat ik het gewoon helemaal niet doe omdat ik geen zin heb in 20 extra tool changes en 4 setups. Daarnaast wil i.p.v. met ER spantangen kloten herhaalbare tool changes doen in een knipoog. Ik heb deze machine initiëel gekocht met het idee tormach's TTS systeem te gebruiken. Ik wilde er een nieuwe spindelmotor op zetten en de lagers vervangen zodat ik er wat meer toeren uit kon halen. Voor de tool changes wilde ik een power drawbar maken. Toen dacht ik, fuck dat, ik bespaar mezelf de moeite ik koop gewoon een ATC spindelmotor. Nog meer toeren, nog meer power, en eigenlijk niet zo veel duurder dan wat ik origineel gepland had. Ik wil snelle rapids (voor o.a. adaptive toolpaths) maar ik zie 't eigenlijk niet zitten om gereedschap te kopen om alle spiebanen te schrapen noch heb ik daar de nodige skills voor, dus de geleiding compleet vervangen klonk als een goed plan.
FreesKever schreef: 15 feb 2022 02:26 Heb je al opgemeten of het bed en de zwaluwstaarten recht zijn?
Nou de zwaluwstaarten zijn weg. Ik heb ze wel ingeklokt op +/- 0.01 mm over de hele lengte, dus ik denk dat ze wel recht waren. Het belangrijkte is dat de montageoppervlakten van de geleidingingen coplanair en vlak zijn; dat moet ik nog meten.
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door FreesKever »

ikbendusan schreef: 15 feb 2022 09:15 Het belangrijkte is dat de montageoppervlakten van de geleidingingen coplanair en vlak zijn; dat moet ik nog meten.
Ja precies, dat bedoelde ik. Het stuk wat nog over blijft van de zwaluwstaart en waar je de geleidingen op gaat schroeven.

Afmetingen, lengte vd. assen, gewicht & stijfheid kun je helemaal zelf bepalen bij een zelfbouw machine.

Ik ben zelf dol op UNP profielen voor het bouwen van een Freesmachine, omdat daar het gewicht op de goede plek zit.
Gietijzer is helemaal niet geweldig wat dat betreft.
Met een combinatie van UNP profielen (vanaf 40mm t/m veel te groot) heb je heel veel keuze in het gewicht, afmetingen en stijfheid voor je machine.
En een basis frame is echt niet veel moeilijker dan wat UNP profielen op de goede manier op elkaar stapelen, wat platen er op om er dichte dozen van te maken.

Bij ruimte gebrek is een portaal machine ook veel compacter voor hetzelfde werk berijk van de machine.

Maar het is allemaal achteraf geouwehoer. Je hebt je keuzes gemaakt en je hebt straks een machine die heel goed bruikbaar is voor licht werk.
Uit je verhaal begrijp ik ook dat je plannen veranderen. Toen je de machine kocht was je van plan om er veel minder aan om te bouwen, en dat is ook een hele begrijpelijke reden voor waarom dingen gaan zoals ze gaan.

Voor (hobby) CNC is het ook niet zo kritisch. Machine paden wat aanpassen zodat er elke keer wat minder materiaal verspaand wordt maakt de machine (kofie?) tijd wat langer. Voor kleine dingetjes waar je met kleine frezen werkt maakt het nog minder uit.
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

FreesKever schreef: 15 feb 2022 14:17 Uit je verhaal begrijp ik ook dat je plannen veranderen.
Echt constant hahaha. Het is de eerste machine die ik zelf bouw. Is onderdeel van het leerproces hè?
FreesKever schreef: 15 feb 2022 14:17 Bij ruimte gebrek is een portaal machine ook veel compacter voor hetzelfde werk berijk van de machine.
Heb ik ook over nagedacht, maar in mijn geval dus niet. Met deze opstelling is het mogelijk om de tafel in de hoek te parkeren; dan kan je nog een beetje gebruik maken het piepkleine stukje werkbank naast de machine.

In principe was ik ook niet van plan om er een behuizing omheen te maken, maar misschien dat ik iets verzin dat uit de weg geschoven kan worden ofzo. Met 12000-18000 rpm vliegen de spaantjes wel om je oren natuurlijk
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door DaBit »

ikbendusan schreef: 15 feb 2022 16:01 Met 12000-18000 rpm vliegen de spaantjes wel om je oren natuurlijk
In aluminium, kunststoffen en hardschuim is het dan net alsof je een brandweerspuit gevuld met spanen open hebt gezet. Een ruimte van 2,5x4 meter word dan van muur tot muur gevuld met spanen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door FreesKever »

Een tijdje terug heb ik een vrij klein CNC machientje gebouwd, ook voor metaal en met een 24000rpm spindel.
Bij mij staat hij in de woonkamer, met tapijt op de grond.

Ik doe niet veel met deze machine omdat hij te klein is voor het meeste wat ik er mee wil doen, maar rondvliegende spanen ken ik wel :)

Voor mij is een stukje van de oplossing, een spanenbak er omheen. Deze is echter lager dan de tafel, anders zit hij in de weg.

Ik heb wat geexperimenteerd door er gewoon een stuk karton omheen te zetten, een rechthoek van ong. 250 x400 mm (Die je gemakkelijk plat kunt vouwen, en op kunt bergen) Dat werkte al redelijk goed. Het karton is hoog genoeg om de meeste spanen tegen te houden.

Maar ik ben niet echt tevreden met "meeste"...
Ik heb een paar zakken waarin ik m'n brood koop open geknipt, en die er met een paar magneten omheen gedrapeerd.
De onderkant van deze stukken plastic folie hangen dan in de spanenbak, zodat een "preciese afsluiting" aan de onderkant niet nodig is.
En dit werkt eigenlijk veel beter dan ik verwacht heb. De "deurtjes" open doen is een handeling van 2 magneten verplaatsen, en ik kan bij het werkstuk in de machineklem. En het plastic is transparant, dus je kunt zien waar de machine mee bezig is.

Op het moment is het allemaal nog erg geknutseld omdat ik nog aan het experimenteren ben, maar ik ben er best tevreden over.
Als een meer permanente oplossing denk ik aan iets wat op een douchegordijn lijkt maar dan om de spanen tegen te houden, zodat ze in de opvangbak vallen.

Tegen stof werkt het nog niet zoals ik zou willen.
Een van de problemen is dat het plastic wat ik nu heb erg soepel en licht gewicht is, en daardoor wordt het gemakkelijk de stof afzuiging ingezogen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door hugo stoutjesdijk »

FreesKever schreef: 16 feb 2022 01:48 Een tijdje terug heb ik een vrij klein CNC machientje gebouwd, ook voor metaal en met een 24000rpm spindel.
Bij mij staat hij in de woonkamer, met tapijt op de grond.
Van UNP ? en waarom hebben we daar nog geen foto's van gezien (of heb ik niet opgelet?)

Als de tafel waar die op staat niet veel groter is dan de machine, zou je een koker om de tafel kunnen verzinnen, die je omhoog trekt als je gaat frezen. Hoeft er uiteindelijk alleen nog een deksel op als je de bovenkant ook dicht wilt, maar die zou er ook permanent kunnen zitten als je de koker er tegenaan kunt trekken.
Maar een dichte kast en alleen een voorklep is ook een goede oplossing.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

Lekker zooitje of niet? Ik heb al dingen buiten de kamer moeten zetten omdat ik *letterlijk* m'n reet niet kon keren hahaha. Ik ben de stalen kokers voor het frame aan het voorbereiden.

Afbeelding
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

ikbendusan schreef: 15 feb 2022 09:15 Het belangrijkte is dat de montageoppervlakten van de geleidingingen coplanair en vlak zijn; dat moet ik nog meten.
Ik heb de Y-as (en Z-as een beetje) intussen gemeten, en de conclusie is min or meer hetzelfde voor beide assen.

Er lijkt vrijwel geen twist in te zitten, dus dat is mooi.

Over de lengte van de geleidingen (op zowel Y als Z) zie ik een beetje licht onder m'n haarliniaal vandaan komen, maar een voelermaatje van 0.02 mm krijg ik er niet onderdoor. Als ik bovenop een stel parallele blokken pak en deze 50 mm vanaf het einde parkeer, en dan dáároverheen meet dan lijkt het wel vlak. Om een of andere reden is dus bij het slijpen meer materiaal verwijderd in het midden dan aan het begin en einde van de geleidingen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De geleidingen zijn niet coplanair; ze lopen aan beide kanten af.:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Twee stukjes latoenkoper van 0.025 mm aan de buitenranden zorgt ervoor dat de liniaal op de buitenste randen van de blokken rust, dus het is in ieder geval minder dan 0.025 mm aan beide kanten, waarschijnlijk ergens tussen 0.015 en 0.020:

Afbeelding
Afbeelding

Dit speelt over de hele lengte van de geleidingen.

Ze zijn niet coplanair, maar ze zijn wel horizontaal. Ik heb met een zwenktaster eerst de ene kant gemeten over de hele lengte, en dan de taster aan de andere kant gezet en dus vergeleken met de andere geleiding. Ik meette nagenoeg geen verschil (< 4 µm als ik het me goed herinner).

De Z-as heb ik nog niet uitgebreid gemeten, alleen ff kort de liniaal erop gezet. Daar zag ik min of meer hetzelfde.

De blokken heb ik gecheckt op een DIN874/00 vlaktafel met een 2 µm zwenktaster, ze zijn parallel < 1 µm. Eventuele bramen op de blokken en geleidingen heb ik verwijderd met "precision ground benchstones". Het voelermaatje en het latoenkoper heb ik ook gecheckt met een 1 µm micrometer. Haarliniaal is ook DIN874/00 en 500 mm lang.

Ik denk dat ik de coplanariteit laat voor wat het is en eventueel latoenkoper onder de rails plaats of desnoods tussen de blokken en de X/Y saddle (maar dat gaat dan weer ten koste van de stijfheid).
Laatst gewijzigd door ikbendusan op 14 mar 2022 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door xander janssen »

ikbendusan schreef: 14 mar 2022 00:04 Om een of andere reden is dus bij het slijpen meer materiaal verwijderd in het midden dan aan het begin en einde van de geleidingen:
Het kan zijn dat de slede van je vlakslijpbank naar de uiteindes toe naar beneden toe gaat afhangen (afhankelijk van gewicht wat erop staat). Dan slijp je inderdaad aan de uiteindes minder materiaal weg en worden de oppervlakken niet recht maar bol.
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

xander janssen schreef: 14 mar 2022 07:41 Het kan zijn dat de slede van je vlakslijpbank naar de uiteindes toe naar beneden toe gaat afhangen (afhankelijk van gewicht wat erop staat). Dan slijp je inderdaad aan de uiteindes minder materiaal weg en worden de oppervlakken niet recht maar bol.
Dan zou je toch het inverse verwachten van wat hier gaande is (in ieder geval over de lengte van de geleiding)?. Ik denk eerder dat hun vlakslijpbank een beetje versleten is
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door xander janssen »

ikbendusan schreef: 14 mar 2022 16:44
xander janssen schreef: 14 mar 2022 07:41 Het kan zijn dat de slede van je vlakslijpbank naar de uiteindes toe naar beneden toe gaat afhangen (afhankelijk van gewicht wat erop staat). Dan slijp je inderdaad aan de uiteindes minder materiaal weg en worden de oppervlakken niet recht maar bol.
Dan zou je toch het inverse verwachten van wat hier gaande is (in ieder geval over de lengte van de geleiding)?. Ik denk eerder dat hun vlakslijpbank een beetje versleten is
Ligt een beetje aan hoe je eea opgespannen hebt. Of inderdaad een zak in het midden van hun geleiding door slijtage. Als die slijpbank vrijwel altijd voor kort werk gebruikt is, krijg je lokaal slijtage. Net als bij oude draaibanken: het bed is veel meer gesleten vlak bij de klauwplaat dan verderop richting de losse kop.
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door Giel »

even nog een dingetje ik was opzoek naar een mooie degelijke schroefspil met dubbele moer zodat ik deze nagenoeg spelingsloos kon maken met een sterke veer ertussen een 16mm leek mij een minimale maat..

gevonden inclusief een wormwiel aandrijving in de vorm van 2mercedes krikken op de autosloperij lengte 750mm 2 stuks voor €6
voorzien van bronzen moer en met een paar ringetjes stonden de tandwielen mooi strak op elkaar, foto volgt
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Plaats reactie