BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

Oke ik heb iets verzonnen. Werkstuk op stelten, tri-square plat op de tafel en tegen de reference edge aan de onderkant, freesje tussen meetklokblok voor lijncontact tussen reference edge bovenkant en meetklokblok.

Afbeelding
Afbeelding

Ik meet van de ene kant naar de andere 1 µm. Ik heb het meerdere keren gemeten en ik heb de opstelling zelfs opnieuw opgebouwd en rond geshuffled met de blokken want ik geloofde het niet maar tenzij er iets is met de opstelling meet ik toch echt herhaaldelijk 1 µm. Tri-square is een DIN 875/00, tolerantie over de lengte is 4,5 µm. Ik heb ook een meshoekhaak, ook DIN 875/00, en ik zie geen licht als ik de tri-square controleer. Dus ik zit zeker onder de 5 µm/150 mm. Mag ik wel tevreden mee zijn denk ik :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door Kars-cnc »

ikbendusan schreef: 24 okt 2022 19:37 Je bedoelt zo'n ding?
Wat moet die kosten??? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door Kars-cnc »

ikbendusan schreef: 25 okt 2022 01:53 Ik meet van de ene kant naar de andere 1 µm. Ik heb het meerdere keren gemeten en ik heb de opstelling zelfs opnieuw opgebouwd en rond geshuffled met de blokken want ik geloofde het niet maar tenzij er iets is met de opstelling meet ik toch echt herhaaldelijk 1 µm.
Dat is zeker een resultaat waar je tevreden mee mag zijn!

Nog een kleine opmerking over het meten in het µm bereik met een meetstatief; door de flex in het statief in combinatie met de slipstick van je klokje kan er gemakkelijk een hysteresis ontstaan (sterker nog, die ontstaat gewoon) waardoor er zomaar een gebied van een aantal µm's is waarin je meetklokje niet van uitslag veranderd. Waarschijnlijk wist je dit al (net als dat je al een granieten winkelhaak had :mrgreen:) maar ik wilde het toch nog even benoemen.
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

Kars-cnc schreef: 25 okt 2022 07:39 Wat moet die kosten??? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik heb er €350 voor betaald als ik het me goed herinner; is nog te overzien :P
Kars-cnc schreef: 25 okt 2022 07:51 .. door de flex in het statief in combinatie met de slipstick van je klokje kan er gemakkelijk een hysteresis ontstaan (sterker nog, die ontstaat gewoon) waardoor er zomaar een gebied van een aantal µm's is waarin je meetklokje niet van uitslag veranderd.
De flex in het statief was wel een ding ja. Ik moest heel zorgvuldig omgaan met de meetopstelling en heel bewust alleen het blokje onder de meetklok aanraken. Het statief aanraken laat de naald al met 20 µm verspringen. Ik heb ook metingen gedaan waarbij ik de klok wegdraai en dan weer voorzichtig contact laat maken om 't probleem met hysterese/backlash te omzijlen. Ik heb 4 keer op dezelfde plek gemeten om te bevestigen dat het repeatable was, en dat leek het wel te zijn ±0.5 µm
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Een oude (ervaren) gereedschapmaker heeft me ooit geleerd om niet 'glijdend' te meten met een puppy taster.
Maar op je meetpositie een eindmaat onder de taster door te schuiven, vervolgens meetpositie veranderen en opnieuw die eindmaat er tussen door schuiven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 okt 2022 07:28 Een oude (ervaren) gereedschapmaker heeft me ooit geleerd om niet 'glijdend' te meten met een puppy taster.
Maar op je meetpositie een eindmaat onder de taster door te schuiven, vervolgens meetpositie veranderen en opnieuw die eindmaat er tussen door schuiven.
Dan middel je toch de meting over de lengte van de eindmaat?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 okt 2022 07:28 Maar op je meetpositie een eindmaat onder de taster door te schuiven, vervolgens meetpositie veranderen en opnieuw die eindmaat er tussen door schuiven.
Dat is wel een goede tip, tenminste als je dat goed doet (zoals deze vakman ongetwijfeld deed). Je moet dan zorgen dat de kracht op de taster steeds van dezelfde kant komt. Ben je een beetje beverig bij het inschuiven van de eindmaat en gaat de taster naald heen dan werkt het niet...

Als het niet lukt de hysteresis verwaarloosbaar klein te krijgen tik ik nog wel eens met een balpen o.i.d. tegen het statief waardoor de waarde wat meer naar het midden van de hysteresis gaat. Een beetje het uit middel effect waar Kjelt het over had.
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

Ik heb de y-axis na laten slijpen, maar ik meet toch een beetje een twist in het gietstuk. Ik weet niet hoe ze het bij de slijperij op de tafel hebben gemonteerd, maar ik vermoed dat dit het gevolg is van springback. De twist zorgt voor een 0.1-0.15 mm/m verschil end to end; dat bekent dat er kromme onderdelen van de machine af gaan komen als ik er niks aan doe, en dat is natuurlijk onwenselijk. Ik heb de meting op verschillende ondergronden gedaan met een 0.02 mm/div waterpas in verschillende oriëntaties; resultaat is altijd hetzelfde en in dezelfde richting.

Ik kan het denk ik wel oplossen door tussen het stalen frame waar de machine op staat en de montagegaten verstelbare bussen te maken, maar het gevolg daarvan is dat de hele machine rust op 4 punten in plaats van een vlak. Anders kan ik misschien stukjes latoenkoper tussen een onderplaat en het gietstuk plaatsen. Iemand een beter idee?

Ook nog een vraag; ik vond wel dat het vrij moeilijk was om de kogelomloopspindel te draaien wanneer ik ook maar een beetje voorspanning had op de hoekcontactlagers. Ik was wel vergeten de spacer aan tussen de kogelomloopspindel en het lager te plaatsen, dus misschien kwam dat daardoor, maar k stel toch de vraag in het geval dat 't normaal is ofzo

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, dat is natuurlijk zonde van het werk.
Ik had dat frame eerst op z'n kop op de machine gelegd, op 3 punten uitgevuld en geklemd, spanningsvrij dus.
Vervolgens de onderkant even vlak geslepen.
Dan heb je hem daarna zonder spanning op tafel liggen, en kun je de montage vlakken netjes vlak slijpen.

En anders even dat filmpje bekijken wat ik vanmorgen in het grote youtube topic zette.

https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=268564#p268564
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door hainjedaf »

kan je dat niet combineren met epoxyhars?

Dus de machine stellen met onderlegringen/latoenkoper.
En dan loshalen, epoxyhars gieten en de machine in de natte hars zetten.
Na opdrogen heb je dan een epoxyvlak dat de hele machine draagt.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

heeft iemand misschien een suggestie voor hoe ik de ruimte tussen de z-saddle en de spindel op kan vullen? ik moet 150 mm overbruggen

Afbeelding

https://youtu.be/SrKJ5ksbH20?t=1590

deze vent heeft het zo opgelost (ik heb dezelfde spindel) en dat kan ik best repliceren (danwel met locating features/alignment pins) maar ik dacht misschien is er een betere manier

stalen koker ofzo gaat niet werken denk ik, dan zit je aan 150x150x10 te denken, zit er een beetje funky uit: Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door hfjbuis »

Misschien met 2 H profiel boven elkaar of 1 H profiel waarvan je nog 2 platen op last, 2 u profielen met daartussen een H profiel of gewoon één blok aluminium? Dat laatste lijkt mij wel het eenvoudigste en zal ook wel stevig genoeg zijn.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door pgroot »

een opvulling uit 1 blok bied het meeste stijfheid. de getekende oplossing is qua opbouw te dun en zal bij beweging wel gaan vervormen. op zicht het idee is prima alleen veel te licht uitgevoerd. als je zoiets wilt zou ik minimaal voor 20 mm dik aluminium kiezen en dit met bouten en paspennen aan het zadel zetten. dit houd waarschijnlijk wel in dat het 3 platen gaan worden die je met paspennen en bouten vastzet.
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

> een opvulling uit 1 blok bied het meeste stijfheid

hmmm...

Afbeelding

blok aluminium van 150x150 kost 100 euro, relatief weinig bewerkingen... misschien zo'n gek idee nog niet? lol

weegt 9 kg, valt nog te overzien, kan er ook wat speed holes in maken :lol:
Plaats reactie