JMC closed loop

Moderator: Moderators

danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

JMC closed loop

Bericht door danny vroonen »

Hallo
Ik heb deze week een nieuwe JMC closed loop Nema 34 4.5Nm met ingebouwde driver verkeerd aangesloten +60V verwisselt met - als ik er nu de spanning opzet gaat de voeding in kortsluiting dus zal de driver wel stuk zijn
Zou dat nog te herstellen zijn of kan met wisselstukken krijgen (ik heb ze nog niet gevonden )kan ik deze motor nog gebruiken met een losse driver of gebruiken als gewoon open loop
Beste groeten Danny
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: JMC closed loop

Bericht door Tolp2 »

Je zou Benkr eens kunnen vragen. Met wat geluk is er niet te veel doorgebrand
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: JMC closed loop

Bericht door Bjornski1976 »

Of je de motor nog kan gebruiken zou mijns inziens geen probleem moeten zijn maar je zou eerst de driver eens open moeten schroeven en zien hoe de motor met de driver is aangesloten.

Als je de driver open hebt kan je ook de componenten nakijken en vervangen. Denk dat er een Elco (condensator) o.i.d. kapot is, deze zijn polariteit gevoelig.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: JMC closed loop

Bericht door Kjelt »

Hangt er een beetje vanaf hoe de driver beveiligd was.
Het is maar een klein printje dus vrees het ergste.
Even door Ben laten nakijken, best case is er een crowbar circuit oid die een zekering of weerstand heeft opgerookt, worst case zijn alle halfgeleiders en encoder opgeblazen en is het totallloss.
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: JMC closed loop

Bericht door danny vroonen »

Op de printplaten is er niets verbrand of verkleurd maar het zijn bijna allemaal kleine componenten smd
De encoder steekt met een 8polige stekker op de print en de motord draden zijn gesoldeerd op de print
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: JMC closed loop

Bericht door Kjelt »

Zit er ergens een dikke diode en zekering of weerstand vlak bij de voedingsingang die nu zwart ziet ?
Foto zou nuttig zijn om wat meer te kunnen zeggen als je hem toch al open hebt gemaakt.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: JMC closed loop

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 02 mei 2021 22:28 Zit er ergens een dikke diode en zekering of weerstand vlak bij de voedingsingang die nu zwart ziet ?
Foto zou nuttig zijn om wat meer te kunnen zeggen als je hem toch al open hebt gemaakt.
Bijna al die dingen hebben een 1W / 0,5 Ohm (of iets in die richting) weerstand als zekering zitten en daar achter een zgn. Tranzorb als overspanningsbeveiliging én ompool beveiliging.
Beiden zijn eenvoudig te vervangen, probleem van de Tranzorb is om de waarde te achterhalen, maar meestal doen ze bij 50V niets en daarboven beginnen ze te geleiden en bij ca, 65 a 70V zijn ze volledig in geleiding.
TS heeft mij een bericht gestuurd, ik heb voorgesteld om de driver naar me toe te sturen, ik wacht wel af.
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: JMC closed loop

Bericht door danny vroonen »

23408
23410
23409
23411
23412
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: JMC closed loop

Bericht door Kjelt »

Ik zie in ieder geval al twee zekeringen zitten dus dat geeft hoop.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: JMC closed loop

Bericht door DaBit »

Zijn voeding gaat in kortsluiting, dus die zekeringen doen het nog. Of in ieder geval 1 van de 2.
De bij Leadshine zo kenmerkende serieweerstand en TVS zie ik niet zitten.

Je kunt eens met de multimeter op diodestand over de MOSFET's meten tussen het rechtse pootje en de tab. Die multimeter moet circa 0,5V aangeven, met de meetpennen verwisseld 'oneindig'. Grote kans dat je in allebei de gevallen 0 meet; in dat geval zijn de FET's stuk. Grote kans ook dat de schade daarbij blijft.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: JMC closed loop

Bericht door benkr »

Aan de onderkant van de aansluitprint zit een diode, dat zou wel een de polariteitsbeveiliging kunnen zijn.
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: JMC closed loop

Bericht door danny vroonen »

Ik ga het opsturen naar Benkr want wat jullie zeggen is voor een leek als mij onverstaanbaar
Ik dank u allen voor de opmerkingen
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: JMC closed loop

Bericht door benkr »

Danny stuurde mij de volgende vraag:
Ik heb een nieuwe gewone stappenmotor gekocht in afwachting van de eventuele herstelling nu heb ik echter een motor met 8 draden en ik heb op al mijn machines motors met 4 draden hoe moet ik dat aansluiten ik wil max koppel snelheid is niet van belang
Ik plaats zijn vraag hier omdat er wellicht meer lezers zijn die dezelfde vraag hebben, of een beter antwoord hebben.

Je kunt stappenmotoren met 8 draden in serie of parallel aansluiten.
Welke keuze je maakt hangt van een aantal dingen af, nl. je voedingsspanning, de max stroom die je driver mag leveren en de stroom die nominaal door de spoelen mag lopen.

Hier een plaatje van de mogelijkheden:
23428
De kleuren hoeven niet te kloppen, maar die kun je wellicht uit het typenummer terughalen, anders wordt het serieus meten.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: JMC closed loop

Bericht door benkr »

benkr schreef: 05 mei 2021 10:33 Danny stuurde mij de volgende vraag:
Ik heb een nieuwe gewone stappenmotor gekocht in afwachting van de eventuele herstelling nu heb ik echter een motor met 8 draden en ik heb op al mijn machines motors met 4 draden hoe moet ik dat aansluiten ik wil max koppel snelheid is niet van belang
Ik plaats zijn vraag hier omdat er wellicht meer lezers zijn die dezelfde vraag hebben, of een beter antwoord hebben.

Je kunt stappenmotoren met 8 draden in serie of parallel aansluiten.
Welke keuze je maakt hangt van een aantal dingen af, nl. je voedingsspanning, de max stroom die je driver mag leveren en de stroom die nominaal door de spoelen mag lopen.

Hier een plaatje van de mogelijkheden:
23428
De kleuren hoeven niet te kloppen, maar die kun je wellicht uit het typenummer terughalen, anders wordt het serieus meten.
Post eens een foto van je motor en het typeplaatje en geeft aan welke driver je gebruikt en welke voedingsspanning je hebt, ook de max. stroom van de voeding is belangrijk.
Plaats reactie